Danseforestilling i Aarhus

Kroppen har sit eget sprog, og det kan udtrykkes gennem dans. I Aarhus er der et hav af scener, hvor dygtige danseartister udtrykker historier gennem dans, musik og lyd i flotte sceneshows, hvor det hele går op i en højere enhed. Dansen kan udtrykkes på hver en scene og er kendt på både Bora Bora, Musikhuset, Train og Atlas og Voxhall. Herunder har vi samlet de bedste muligheder for spændende danseoplevelser i Aarhus, så du nemt kan navigere rundt i dem. Finder du en forestilling, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos den enkelte udbyder for at sikre en billet med det samme. Ud over koncerter kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, teaterforestillinger, museums- og kunstudstillinger, comedy, familieoplevelser og foredrag.

Bora Bora

Engel

Dans

AFLYST

”Engel” præsenteres i et dobbeltprogram sammen med ”Stigma”. Billetten gælder til begge forestillinger.

Hvor er englene i vores tid?
Hvem guider os igennem nutidens kaos?
En cirkusakrobat og en danser smelter sammen i en fysisk dialog.

En forestilling om at omfavne de mange ubegribelige sider ved at være menneske. Mød spørgsmål uden at give svar og slut fred med de ting, der er vanskelige at forklare.

Hvad er bevidsthed? Når en tanke opstår, hvor kommer den fra? Vi sanser og oplever verden omkring os på mange forskellige måder. Det kan være vanskeligt for os at forstå det, som ikke kan formuleres og frygten for det ubegribelige kan være en forhindring for os.

"Engel" er inspireret af digtet “Stof dat als een meisje”, hvor poeten Toon Tellegen beskriver en mand, som bliver jagtet af en engel.

Forestillingen blev udvalgt 2019's 20 prioriterede nye danseforestillinger af det europæiske Aerowaves-netværk af danseteatre. Hvert år vælger dette netværk - som Bora Bora er en del af - de mest lovende, talentfulde koreografer i Europa.

Vinder af the hollandske pris BNG Bank Dans Prijs. Ur-premiere på Arctic Arts Festival, Harstad Kulturhus, Norge, 27. juni 2018.

Forestillingens musik er skabt af Rutger Zuydervelt (Machinefabriek) og kan høres og købes her.

 

Om Marta Alstadsaeter (N) & Kim-Jomi Fischer (NL)

Kim-Jomi og Marta mødtes i 2015 og med deres forskellige baggrunde i dans og cirkus førte det til et givtigt samarbejde. I løbet af det sidste år har de to sammen skabt deres eget bevægelsessprog og kreerer værker sammen, hvor de kan gå ud over rammerne i deres discipliner og dykke ind i den fysiske kommunikation mellem dem. De skaber nu værker sammen i Norge og Holland i tæt samarbejde med Dansateliers (NL) og Dansarena Nord (NO).

Kim-Jomi er født ind i en familie af street performers og blev introduceret til partnerakrobatik i en tidlig alder. Marta kommer fra en familie af billedkunstnere og vil egentlig have været forfatter, men inspireret af et mere fysisk sprog specialiserede hun sig i hånd til hånd akrobatik og fik en bachelorgrad i Circus Arts fra Codarts University i Rotterdam.

Website: martaandkim.com

Bora Bora

Stigma

Dans

AFLYST

”Stigma” præsenteres i et dobbeltprogram sammen med ”Engel”. Billetten gælder til begge forestillinger.

Kitt Johnsons gådefulde ikoniske solo "Stigma" har i 2019 intet mindre end 20 års jubilæum – og det fejrer Bora Bora ved at give publikum mulighed for at se eller gense det unikke værk.

Med en ekstrem kropskontrol og indlevelse transformerer Kitt Johnson sig for øjnene af publikum. Det er foruroligende, intenst, inciterende – mødet med det stigmatiserede menneske i et nøgent og vibrerende rum.

"Stigma" er en mørk gådefuld solo, hvor lyde, lys og bevægelse skaber et dramatisk intenst udtryk, som appellerer til følelserne og intellektet. Forestillingen tematiserer det medfødte, det selvvalgte, det tilføjede – det brændemærke, der adskiller det ene menneske fra de andre.

"Stigma" er skabt af en ener på den danske performancescene, koreograf og danser Kitt Johnson. Gennem mere end 25 år har hun skabt et særegent innovativt, minimalistisk og stærkt ekspressivt univers, der udforsker de dybeste lag af den menneskelige eksistens. "Stigma" havde urpremiere i 1999, hvor værket blev indstillet til en Reumert. Værket har for alvor været med til at slå Kitts navn fast på den internationale dansescene, og har i årenes løb turneret verden over - i både Europa, Asien og Nordamerika. "Stigma" taler stadig i dag til noget dybt inderst inde hos publikum.

I forbindelse med at "Stigma" modtog præmieringen fra Statens Kunstfond fulgte følgende ord med om værket (her et uddrag af fondens begrundelse):
“Foruroligende, inciterende, ætsende sig ind på nethinden, man har fået et brændemærke i sindet, når man går ud… med Kitt Johnsons totale indlevelse og særprægede udstråling bliver det alles – menneskets – historie og tunge gang på jorden. Det stigmatiserede menneske. Absurd… grotesk… chokerende…. En moderne grafik af Palle Nielsen og en klassisk blanding af Hieronimus Bosch og Pieter Breughel på samme tid.”

Anmeldelser

"Forstyrrende transformationer drevet af indre tilstande ... elegant, fantasmagorisk minimalt."
Deborah Jowitt, The Village Voice, USA, 2003

Mange koreografer trækker nu frit på forskelligartede teknikker. Et fint eksempel på en sådan eklekticisme kunne ses i hos Kitt Johnson fra Danmark, der kombinerede europæisk ekspressionisme med japansk butoh dans i Stigma.”
- Jack Anderson, New York Times, der placerede "Stigma" på New York Times Top 10 liste over store danseoplevelser i 2003.

"En spændende solo om isolering og forfølgelse. Johnson gentager aldrig sig selv, og som soloartist ved hun, hvordan hun bruger lys og lyd til at teatralisere enhver bevægelse, som hendes muskuløse krop skaber. Håber hun vender tilbage."
- Glenn Sumi, NOW Toronto, der placerede "Stigma" på magasinets Top 10 liste i 2004.

”Sjælden er koreografen, der kan sige meget med meget lidt.”
- Anna Kisselgoff, New York Times.

”Stigma præsenterer en skabning af en slags jeg ikke har set før (…) Det buldrende, våde lydbillede holder dig på kanten med dine øjne på Johnson, da det fik mig til at føle, at hun kunne sprinte lige fra scenen og ind i publikum hvert øjeblik det skulle være. Johnsons utrolige kropskontrol og unikke manipulation af kostumering vidner om hendes enorme verdensomspændende succes.”
- Deanne Kearney, Mooney on theatre, Canada, 2018.

”Dette spændende værk er meget europæisk… Johnsons cerebrale koreografi indeholder tidens visdom og er som af en anden verden, endda dyrebar i sin præsentation. Der er en delikatesse og lune over hendes arbejde, der bare ikke er en del af en nordamerikansk æstetik. ”
- Paula Citron, The Globe and Mail, Canada, 2004.

Om Kitt Johnson

Koreograf og danser Kitt Johnson er en ener på den danske danse- og performancescene. Gennem mere end 25 år har hun udviklet sit særegne kunstneriske univers: minimalistisk, ekspressivt og innovativt. Hendes arbejde er karakteriseret ved en ekstrem kropskontrol og en enestående fornemmelse for enkle, men effektive sceniske virkemidler, hvormed hun skaber intense fysiske billedtransformationer, der udforsker de dybeste lag af den menneskelige eksistens.

Kitt Johnsons baggrund er inden for atletik på eliteniveau, moderne og ny dans, contact improvisation, butoh, marshall arts og tysk ekspressionistisk teater.

Website: www.kittjohnson.dk

Musikhuset

Familiedans og -teater

Dans

Til september åbner Teaterhuset Filuren den sidste lørdag i hver måned dørene op for anderledes teater- og dansearrangementer for børn og deres voksne. Vi inviterer til familiedans eller -teater for børn og deres forældre. Gennem en guidet ramme vil teater og danseformidler Eva Damholt eller dramapædagog Malene Hedetoft lede en improviseret event, hvor både forældre og børn er medskabere af legen. Vi kommer måske på besøg i Zoo, eller dykker ned i vandet, eller hvem ved, måske ender vi på månen.

Kom, hvis jeres familie elsker at lave noget aktivt sammen, og er med på at bruge krop, stemme og fantasi; bare fordi det er sjovt. Kom i komfortabelt tøj og strømpesokker. Hold øje med de enkelte lørdages workshopleder og om det er dans eller teater på Facebook og på filuren.dk

OBS: Der skal være min. 5 tilmeldinger før arrangementet afholdes.

Undervisere Eva Damholt eller Malene Hedetoft.

Arrangør: Teaterhuset Filuren

Anbefalet alder: fra 4 - 8 år.

 

Bora Bora

Open Your Heart

Dans

En moderne danser går tilbage til sin ungdom. Med hjælp fra en række unge disco-dansere skaber hun forestillingen "Open Your Heart". Samtidig stiller vi spørgsmål: Hvornår er det nemt at danse, hvornår er det svært – og hvornår er det ovenikøbet rigtigt skægt? Og hvad kan vi gøre for at finde tilbage til den oprindelige glæde ved at danse; danse som et barn igen?

Det er ikke første gang, den finske koreograf Taneli Törmä søger samarbejde med helt unge grupper af dansere for derigennem at udvikle sin egen koreografiske praksis. I forestillingen og projektet "Classical Beauty" har 200 unge balletdansere fra ni forskellige lande givet Taneli Törmä muligheden for at leve hans barndomsdrøm ud i livet: at være solist i et klassisk balletkompagni.
"Open Your Heart" vender rollerne fra "Classical Beauty" på hovedet, og sætter fokus på det, som betyder noget for de unge discodansere; som er vigtigt for dem, når de danser.

Anmeldelser

★★★★★
Hvad der er helt specielt dejligt ved denne forestilling, er at den ikke nedgør eller gør nar af den glitrende overenergiske stil som præger denne form for konkurrencedans. De to meget sympatiske dansere fremstiller nemlig den danseglæde der ligger bag glitterfacaden – og det gør en varm om hjertet. (...) En helhjertet accept af de unge danseres glæde og stolthed over deres dansedisciplin der gør at publikum næsten ikke kan sidde stille. (...) Man får åbenbart energi og bliver glad af at danse disco – og glæden forplantede sig til publikum!”
- xq28.dk (læs anmeldelsen)

★★★★
“Det er en humør- og energiindsprøjtning uden lige, og forestillingen kan anbefales til alle, der går og savner lidt lys, glæde og glimmer her i den begyndende vinter. For hvor ofte er det lige, at samtlige publikummer forlader salen med det største smil på læben efter en forestilling?”
- Ungt Teaterblod (læs anmeldelsen)

“Åbner i høj grad publikums hjerter.”
- Danstidningen (læs anmeldelsen)

Om Location X / Taneli Törmä

LOCATION X og Taneli Törmä producerer international nutidsdans og videoværker, der bryder grænserne mellem dans, performance kunst og publikum. LOCATION X og Taneli Törmä samarbejder med kunstnere, der skaber værker for scene, specifikke steder, lokalsamfund og byer. Senest DANCE ALL YEAR LONG, et 12-måneders residency-program i Odense.

Hilde I. Sandvold er en norsk dansekunstner med base i Danmark. Hun er uddannet i 2013 fra Den Danske Scenekunst Skole. Som danser har hun samarbejdet med koreografer og ensembler i hele Europa: Tina Tarpgaard, Ted Stoffer, David Zambrano, Edhem Jesenkovic, Kitt Johnson, Wim Vandekeybus / Ultima Vez og Andreas Constantinou for at nævne nogle få. Derudover har Hilde skabt en række kortere soloværker, som hun har optrådt med i forskellige sammenhænge i Norge, Sverige, Danmark, Belgien og Irland. Blandt andet ‘Greenpiece’, ‘Crossfade’ (produceret af Kitt Johnson/X-act), ‘Just a stupid little piece/Girl on Fire’ og senest ‘Dans, for Satan’, som blev udvalgt som prioriteret forestilling af Aerowaves-netværket i 2018.

Bora Bora

Of All Its Parts: From Darkness

Dans

Med "Of All Its Parts: From Darkness" konkluderer duoen two-women-machine-show deres episodiske rejse ind i hidtil ukendte lag af en delt fantasiverden. Værket løfter sløret for en tidløs og transformativ figur, hvis dans fremstår som et uophørligt flux mellem det genkendelige og det fremmede, mellem urtid og flimrende fremtid.

Den transformative figur hører traditionelt set til en myteomspundet tid, hvor metamorfosis var en egenskab som alle levende skabninger besad og benyttede sig af for at tilføre dynamisk bevægelse til en ellers stagneret situation eller krise.

"From Darkness" er et forsøg på at udvide dimensionerne for en sådan dansende figur. Den koreografiske tænkning i værket betragter enhver åbning, der opstår i spændet mellem performerens indre og scenerummets ydervægge, som en platform for potentiel bevægelse. I kraft af dette muliggøres et dyk ned i et mørke - hvor hidtil ukendte stemmer, rum og historier træder frem i deres rettidige øjeblik.

Anmeldelser

★★★★
"I en flot og meditativ lydkulisse får de to dansere Ida-Elisabeth Larsen og Marie-Louise Stentebjerg publikum med i en trancelignende rituel dans hvor fortidens urdanse og fremtidens dystopiske univers mødes. En metamorfose over kvindens frigørelse - en hyldest af det dyriske urinstinkt.
(...) Det er ikke for enhver smag - man skal have lyst til at blive forført et sted hen med uendeligt gentagende bevægelser og ikke nogen egentlig handling eller tolkning - det er som at overgive sig selv til den trance og det rituel der fremføres - men lader man sig selv suge ind i forestillingens præmis kan man få en times indblik i sindets mørkere fantasiverden."
- XQ28.dk (læs hele anmeldelsen)

Om two-women-machine-show

two-women-machine-show er titlen på Ida-Elisabeth Larsen og Marie-Louise Stentebjergs koreografiske samarbejde. Sammen tilhører de en gruppe af danske koreografer, der er med til at bane nye veje for dansen. Deres koreografiske tænkning understøttes af en praksis-ledt tilgang til teori, en dybdegående eksperimentering med transcendentale metoder og tekstbaseret performance. Of All Its Parts: From Darkness er udviklet i tæt dialog med kostume og scenografi duoen KASPERSOPHIE samt deres samarbejdspartner gennem flere værker; musikeren og produceren S. Rieser.

Website: www.twowomenmachineshow.com

Musikhuset

Romeo og Julie

Dans

Det portugisiske stjernekompagni Quorum Balletten gæster Musikhuset med alletiders tragiske kærlighedshistorie

Koreografen Daniel Cardoso giver kærlighedstragedien Romeo og Julie et moderne strejf med sin nyfortolkning af balletklassikeren.

Shakespeares romantiske tragedie Romeo og Julie bringer os ind i en verden af ægte lidenskabelig kærlighed, som intet eller ingen kan ødelægge. Den slags kærlighed, der gør blind. Den slags kærlighed, som er så stærk, at den ikke kan overvindes. End ikke af døden.

Moderne fortolkning af klassisk kærlighedshistorie

Hvordan kan denne klassiske historie overføres til nutiden? Fragtet til en tid, hvor egocentricitet, egoisme og selvtillid er hovedfokus i vores liv?

Romeo og Julie er anerkendt verden over som den måske fineste af alle kærlighedshistorier. Sammen med Sergei Prokofievs musik rejser Daniel Cardosos koreografi spørgsmål om det, som er det mest dyrebare i vores liv, og som vi ofte glemmer.. Kærligheden.

Der danses til båndet musik.

 

Musikhuset

Nøddeknækkeren

Dans

 

 

Nu er det jul igen, og nu er det jul igen, og Nøddeknækkeren vender tilbage med dansende snefnug, valsende blomster, frække mus, tårnhøje juletræer, iskolde snedronninger, varmblodede sukkerfeer, prinser og prinsesser, kinesere, arabere og meget mere.

Sikken voldsom trængsel og alarm, der bliver i Musikhuset Aarhus, når Den Kongelige Ballet træder dansen og fortæller eventyret om Marie og hendes nøddeknækkerprins med alt, hvad det rummer af trylleri og magi. Til George Balanchines elegante og klassiske koreografi og I Anthony Wards farverige dekorationer og kostumer.

Det kimer nu til julefest med Tjajkovskijs vidunderlige musik, som man aldrig nogensinde bliver træt af at lytte til, og som de fleste kan nynne med på.

Julen har bragt velsignet bud og nu glædes gamle og unge, for Nøddeknækkeren fremkalder tindrende og forventningsfulde barneøjne hos såvel de yngste som de ældste familiemedlemmer. Den underfundige og sælsomme fortælling appellerer på tværs af generationer til enhver, der elsker jul.

Så spillemand, spil lystigt op, nu begynder dansen.

Koreografi: George Balanchine
Musik: Peter Tjajkovski
Scenografi og kostumer: Anthony Ward
Lysdesign: Anders Poll

Varighed: 2 timer og 5 minutter inkl. en pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

 

 

 

 

Musikhuset

Svanesøen

Dans

Svanesøen
Den russiske nationalballet fra Moskva

En eventyrlig handling, smukke kostumer, medrivende musik og dans, leveret af dygtige balletdansere fra Rusland. Det er Svanesøen, som vi elsker den. Med musikken til Svanesøen begejstrede Tjajkovskij i 1877 både datidens balletpublikummet og de klassiske musikelskere. Russisk ballet, og fremfor alt Svanesøen, kendetegnes ved at lade følelserne komme til udtryk uden at spilde et enkelt ord, trin eller tone. I den klassiske iscenesættelsen bliver musik og dans i fællesskab til ét sprog, som alle umiddelbart forstår.

Den Russiske Nationalballet fra Moskva har bl.a solister med fra Moskvas Bolsjoj Ballet, og har haft stor international succes. Med over 30 dansere på scenen vil man opleve en flot opsætning af Svanesøen, som den oprindelig var tænkt. En opsætning der har sikret balletten sin popularitet 140 år efter premieren i Moskva.

Bag kompagniet sta°r tidligere Bolshoi-danser Sergei Radchenko sammen med Elena Radchenko - ogsa° solist fra Bolshoi og fra Kirov, hvor ”Svanesøen” oprindeligt stammer fra. De turnerer flittigt over hele verden med kompagniet.

Anmeldelse 4 stjerner ”kultur nordjyske Anne Matte Buch. ”netop disse kendte Svanesøens markører sad lige i skabet denne her dag. Sjældent har man set sa° flotte fouetteer eller fire knivskarpe svaneunger pa° rad. Det var der, vi holdt vejret og mærkede suset. Der, hvor det sta°r klart, hvor vanskelig en kunst ballet er. ”
”I opsætningen her ville det være en katastrofe, hvis ikke Odette/Odile leverede alt, hvad man kunne ønske sig og mere til, og det gjorde ga°rsdagens solist pa° et ni- veau, som er sjældent, og som alene gjorde forestillingen værd at se i sig selv. ”

Arrangør: PS Production Aps

Varighed: 2 timer. Bemærk, sluttidspunktet kan variere. 

Musikhuset

Flamenco de Sevilla

Dans

OBS: Koncerten er flyttet fra 26. marts til 4. februar 2021 kl 20.00. 

Alle berørte gæster er kontaktet direkte. Læs mere: https://musikhusetaarhus.dk/corona/

Forførende flamencoaften med dragende dans og udtryksfuld musik

Det bliver en koncert med sprudlende og frisk flamenco i den traditionelle form, hvor dansen kommer i fokus, men hvor der også bliver givet plads til sangere og guitarist på solistpladsen. En bred vifte af flamencoens mangfoldige stilarter, udtryk og farver, former og følelser og masser af energi, passion og temperament.

Flamencodanseren Lakshmi Basile ”La Chimi” har gennem flere år været fastansat på et af Sevillas anerkendte tablaos El Palacio Andaluz og ved flere lejligheder optrådt til Bianal de arte Flamenco (Sevilla), som er den største internationale flamencofestival i verden. I sin tid som danser har hun vundet adskillige præmier for sin forførende og overbevisende flamencodans.

Du kan opleve den dygtige Juan Murube folde sin sangstemme ud på scenen. Han er en ung sanger med stort talent og han blev i 2010 inviteret til at arbejde med Manuel de Paula, en af flamencoens "grand old men".

Flamenco de Sevilla har flere gange turneret i Danmark siden marts 2011 og forført det danske flamencopublikum med sin varme og smukke dans.

Lineup:

La Chimi: dans
Juan Murube - Gustavo Rey: sang
Poul Jacek Knudsen: guitar
Anders Pedersen: cajon

Varighed: 1 timer og 50 minutter med pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Musikhuset

BOLERO - EXTENDED

Dans

Ravels Bolero bliver efter sigende i dag spillet i sin fulde længe et sted i verden hvert eneste kvarter døgnet rundt.                Og da værket varer 17 minutter – så sidder der et orkester et eller andet sted på kloden og spiller det netop nu!
Ved den allerførste opførelse i 1928 vakte Bolero en del opstandelse og værket blev af mange opfattet som moderne og uanstændigt. De mange gentagelser virkede provokerende og gav erotiske associationer, som var grænseoverskridende at overvære i en koncertsal. Der går en historie om, at en kvinde rejste sig op efter musikken og udbrød: - Det her er jo fuldstændig vanvittigt! Og hvor Ravel så efterfølgende rejste sig og sagde: - Den dame har fuldstændig ret!

Bolero er egentlig en spansk danserytme og i Ravels stykke er det ikke kun rytmen, der er spansk. Også de to melodier, der snor sig gennem musikken er i stil med musikken fra det eksotiske Andalusien.
Hovedtemaet bliver gentaget 18 gange, hvilket datidens psykologer, mente var et bevis på at Ravel led af Alzheimer's da han skrev Bolero. I næsten hele stykket består baslinien udelukkende af to toner. Og under hele forløbet fører lilletrommen an i en gentagen bolerorytme, der virker som en æggende og farlig understrøm. Imens stiger orkestrets volumen fra det helt spæde til et svulmende, eksplosivt udbrud, der ved slutningen bringer udviklingen op på et helt uventet plan.