Danseforestilling i Aarhus

Kroppen har sit eget sprog, og det kan udtrykkes gennem dans. I Aarhus er der et hav af scener, hvor dygtige danseartister udtrykker historier gennem dans, musik og lyd i flotte sceneshows, hvor det hele går op i en højere enhed. Dansen kan udtrykkes på hver en scene og er kendt på både Bora Bora, Musikhuset, Train og Atlas og Voxhall. Herunder har vi samlet de bedste muligheder for spændende danseoplevelser i Aarhus, så du nemt kan navigere rundt i dem. Finder du en forestilling, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos den enkelte udbyder for at sikre en billet med det samme. Ud over koncerter kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, teaterforestillinger, museums- og kunstudstillinger, comedy, familieoplevelser og foredrag.

Kvindemuseet

Too Burlesque

Dans

Too Burlesque er et erotisk og festligt udstillingstableau, der undersøger køn, normer og kropsidealer.

Mange oplever, at det er ubehageligt og akavet at danse. Måske fordi dansen henleder opmærksomheden på vores kroppe. Burlesque er en genre, der historisk har udfordret normerne omkring køn, seksualitet og kropsidealer. Desuden er burlesque en dans, der ikke kræver stor fysik eller teknik. Det gør det til en mangfoldig dans, hvor alle kroppe er velkomne.

I en tid, hvor vi eksponeres for enslydende eksempler på succes, livstil og kropsidealer, kan det være svært at finde sig selv og være sig selv. Too Burlesque skildrer et mangfoldigt kropsligt univers, der tegner et surrealistisk og ikke-kategoriseret billede af køn.

Udstillingen udforsker gennem videoværker, fotografier og burlesque-inspireret interiør, hvad det vil sige at være ’too Burlesque’. At være ‘too burlesque’ handler om være fri til at se ud, som man vil og udfolde sig kropsligt, også selvom det ikke lever op til traditionelle skønhedsidealer og normer.

Udstillingskoncept: Julie Kaja Prezebe

http://kvindemuseet.dk/udstilling/too-burlesque/

Bora Bora

Spil Død, vol. 7-12

Dans

"Spil Død" handler om børn og angst. Vores hjerner har ikke udviklet sig synderligt siden stenalderen, så hvis du bliver bange, er din hjerne stadig kodet med tre gamle forsvarsmekanismer: Du kan enten vælge at angribe, flygte eller SPILLE DØD.

Hvis angst i vor tid ikke skal blive livshæmmende, må der helt andre livtag i spil... Derfor opsætter Hvid Støj nye regler, brikker og er klar til at spille. I "Spil Død, vol. 7-12" findes der nemlig andre strategier at spille med... Livet er et spil, vi kan lære at turde - og du er inviteret til at spille med.

Hvid Støj skaber med "Spil Død" en stærk visuel og fysisk forestilling om børn og angst. Med nyskrevet dansk dramatik og nykomponeret musik udfordres dans med ord, og ord med musik, og i dét møde skabe en scenekunstnerisk hybrid, der taler direkte til børns sanser, følelser og tanker.

Hvid Støj og Center for Psykologisk Behandling til Børn og Unge (CEBU) har været i dialog under produktionen. De fælles sigte har været at få skabt mere tolerance for de mange børn, der selv er berørte, eller har en skuldermakker, der er.

Aldersgruppe: 7 - 12 år
Forestillingen foregår på dansk og er derefter ikke egnet for ikke-dansktalende.

Der er plads til 64 publikummer.

Forestillingen spiller og har billetsalg til dagene torsdag den 28. marts kl. 17.00 og lørdag den 30. marts kl. 15.00.
Derudover er der seks lukkede skole-forestillinger, der ikke kan købes billetter til. Interesserede kan kontakte Hvid Støj på book@hvid-stoj.dk eller telefon 61 71 90 17.

Hermed blot til information:

Tirsdag d. 26. marts, kl. 10.00
Tirsdag d. 26. marts, kl. 12.00
Onsdag d. 27. marts, kl. 10.00
Torsdag d. 28. marts, kl. 10.00
Fredag d. 29. marts, kl. 10.00
Fredag d. 29. marts, kl. 12.00

Den Jyske Opera

María de Buenos Aires

Dans

María de Buenos Aires - Kærlighed, passion og død

En ensom aften i Buenos Aires. En gammel mand tænker tilbage på sit livs kærlighed, som han aldrig har kunnet glemme: María, som døde for lang tid siden. Hendes ånd viser sig nu for ham, og de gennemlever hendes drømme, hendes liv og deres første møde i smug få timer før hun blev myrdet.

Kom med på en forførende og berusende rejse til Buenos Aires i en original blanding af opera og argentinsk tango. Der venter publikum en ganske særlig oplevelse. De kommer helt tæt på skuespil, sang og dans, når de under hele forestillingen sidder på selve scenen i Store sal.

Den Jyske Operas operachef Philipp Kochheim instruerer Astor Piazzollas mesterværk med Yamil Borges og Kurt Ravn i hovedrollerne. Skuespil, dans og sang vil kredse om temaerne kærlighed, sex og død i en hvirvelvind af følelser antændt af Piazzollas udødelige tango-musik.

Holdet bag
Dirigent: Johanna Motter
Instruktør: Philipp Kochheim
Koreograf: Sean Stephens
Scenograf og kostumedesigner: Barbara Bloch

Medvirkende
María: Yamil Borges
Duende: Kurt Ravn
Den unge María: Nicole Luketic
Den unge mand: Markus Schneider
6-mands tango-orkester – med musikere fra Det Jyske Musikkonservatorium

Synges på spansk med dansk dialog

Forestillingen foregår i et samarbejde med Musikhuset Aarhus på Store Scene i Store Sal.

Varighed ca. 80 min. Forestillingen er uden pause

Milonga – tango-efterfest

Efter forestillingen søndag kl. 20.00 inviteres alle med en billet til en María de Buenos Aires forestilling til Milonga. Milonga er en tangofest for alle, og denne aften kan publikum danse på scenen i Store Sal til tangomusik med aftenens musikere. Men en Milonga er også et sted, hvor du blot kan nyde en drink, kigge på dansen lytte til musikken – og under kyndig vejledning måske kaste dig ud i de første tangotrin.

Publikum til søndagens aftenforestilling har allerede en billet til Milongaen i kraft af deres billet, men hvis du har en billet til en af de 3 andre forestillinger, skal du tilmelde dig ved at klikke her. Herfra kan du udskrive en billet, som du skal medbringe til Milongaen søndag aften. Det er først-til-mølle princippet, eftersom der er begrænset plads på scenen.

Det vil være muligt at købe drikkevarer på stedet.

Arrangør: Den Jyske Opera i samarbejde med Musikhuset

Bora Bora

Jagten på det grå guld

Dans

Drømmen om alderdommen og frygten for at nå den

’Livet er flygtigt’ og DON GNU mærker det stigende tempo og tidens forfald, der konstant stikker dem begmænd, som hård kuling fra vest. Og selvom livets soundtrack har lært de efterhånden halvgamle lemmer nok så mange forbudte trin, indhenter tyngdekraften dem - hårdt og ubarmhjertigt, så de snubler og mister deres ellers så elegante fodfæste.

I en kamp mod tiden, kaster de sig derfor ud i en hæsblæsende akrobatisk jagt efter det grå guld og for at finde det smukke i tidens forfald.

Halsbrækkende krumspring, musikalsk poesi og humoristisk selverkendelse er fundamentet i denne tragikomiske tvekamp mod den bittersøde alderdom!

Produceret af Don Gnu og co-produceret af Bora Bora samt Holbæk Teater.

Anmeldelser

★★★★★★
"Den skal opleves."
- Scenekanten

★★★★★
"DON og GNU tager endnu engang røvgardinerne på os alle sammen."
-
Kulturtid

★★★★★
"Originalt og perlende poetisk."
- 8000.dk

★★★★★★
"I sin helhed fremstod forestillingen som en stor krammer til livet og mennesket og gav mig en masse stof til eftertanke med på vejen. Det haster med det kys."
- Wrdsmth

Om Don Gnu - Physical Theatre & Film

DON GNU - Physical Theatre & Film er et kunstnerisk samarbejde, der fokuserer på dans og fysisk teater på scene og i film. Udtrykket er underholdende, direkte, udtryksfuldt og meget fysisk.

Forestillingerne har en naiv og direkte tilgang, som underbygges af en tilbagevendende refleksion og dyb menneskelig indleven. De taler til et bredt publikum og DON GNU er derfor et oplagt sted at starte for publikum, der ikke før har set dans og eksperimenterende scenekunst, ligesom forestillingerne ofte gør et stort indtryk på det unge publikum.

Den kunstneriske ledelse i DON GNU består af koreograferne Jannik Elkær og Kristoffer Louis Andrup Pedersen.

Kompagniet har tidligere lavet forestillingerne "As A Start" samt trilogien "Mænd i sandaler", "Kvinde kend dit skab" og "M.I.S. - natten lang". "Kvinde kend dit skab" blev nomineret til en Reumert-pris og modtog Aarhus' publikumspris for scenekunst. Derudover har Don Gnu også skabt "N.A.R.G. - North Arena Rumble Game", som i 2016 blev udvalgt til som én af Aerowaves Twenty. I 2017 producerede Don Gnu den meget velmodtagede performance "Human In Balance" støttet af og lavet til de to europæiske kulturhovedstæder Aarhus (Danmark) og Pafos (Cypern).

Udover omfattende turnévirksomhed indenfor landets grænser, har DON GNU også præsenteret deres danseforestillinger i Sydkorea, Canada, Belgien, Holland, Skotland, Tyskland, Sverige, Norge, Finland, Litauen samt på Cypern og Cuba.

Don Gnu er huskunstnere hos Bora Bora.

www.dongnu.dk

Bora Bora

Des Gestes Blancs

Dans

Forestillingen præsenteres på Bora Bora i et Aerowaves dobbeltprogram sammen med forestillingen "What Does Not Belong To Us". Billetten gælder til begge forestillinger (2 forestillinger på 1 aften til 1 billets pris).

Des Gestes Blancs (White Gestures) - en duet for en far og en søn.

En duet med far og en søn, der forsøger en fysisk tilgang til begrebet det faderlige bånd. Sammen undersøger de formen af en far og et barns figur. Alt det, der er tilbage at gøre, er at danse uden at gøre nogen ekstra besvær. "Des Gestes Blancs" (White Gestures) viser et par, der gennem ubalancen og deres kræfter forsøger at finde præcision, opdager lysten til at lege med hinanden og drilsk tager imod chancen for ømhed. En dans, hvor billedet er af én er en refleksion af den anden - forvrænget i tid og rum.

Om skabelsen af forestillingen:
At løfte er en regelmæssig del af den hverdag, der deles af forældre og deres småbørn. Derfor var idéen at bruge den fysiske virkelighed som udgangspunkt for at opmuntre til den legende relation. Hvordan kan en duo finde en balance, når deres vægt er så forskellig?

Udvalgt af Aerowaves - netværket af europæiske danseteatre - til i år, at være blandt Twenty19 - årets bedste danseforestillinger fra nye europæiske talenter.

   

Bora Bora

What Does Not Belong To Us

Dans

Forestillingen præsenteres på Bora Bora i et Aerowaves dobbeltprogram sammen med forestillingen "Des Gestes Blancs (Whites Gestures)". Billetten gælder til begge forestillinger (2 forestillinger på 1 aften til 1 billets pris).

"What Does Not Belong To Us" er Sarah Baltzingers stærk fysiske danseforestilling, hvor to mænd kaster sig ud i en sveddryppende og medrivende duet til buldrende og højenergiske elektroniske rytmer.

"What Does Not Belong To Us" udforsker idéen om det, der ikke tilhører os. Ved at kombinere energier og bevægelser, som meget vel kan modsige hinanden, står vi ansigt til ansigt med illustrationer af vores følelser som metaforer. Det handler om, hvad der står tilbage som menneskelig arv til trods for os som nutidige enkeltindivider. Som billedet på en afstamning ses denne frenetiske dans som en bøn for stilheden i os selv. Her kan man fortabe sig, koble sig fra, tag risikoen, for at genfinde sig selv i en ny dimension.

   

Bora Bora

Sæsonpræsentation! (Gratis)

Dans

Tirsdag den 7. maj kl. 17.00-18.30 vil vi meget gerne invitere jer indenfor til en præsentation af Bora Boras forestillinger, der spiller i efteråret 2019 og foråret 2020.
En del af kunstnerne bag flere af forestillingerne kommer forbi og fortæller om dem (og I kan selvfølgelig stille spørgsmål).
Vi viser også nogle videoer fra dem, der ikke kan være der på aftenen, og vi byder på en forfriskning og snacks.

Alle er velkomne og det er naturligvis gratis.
ARRANGEMENTET KRÆVER DOG TILMELDING ved at "købe" en gratis billet (så vi ved cirka hvor mange drikkevarer og snacks vi skal købe).

"KØB" DIN GRATIS BILLET HER
(så vi ved cirka hvor mange drikkevarer og snacks vi skal købe).

Vi glæder os til at se jer!

Kærlig hilsen

Bora Bora

 

 

Bora Bora

Choreography On The Face (1 on 1)

Dans

OBS! "Choreography On The Face" består af to dele:
En personlig forestilling for én person (9 billetter i alt) og en performance lecture.
Billetter til "1 on 1" forestillingen købes via billetlinket på denne side (og billetten er også gældende til performance lecturen).
Billetter udelukkende til performance lecture købes på dette link.
Det er ikke nødvendigt at have set "1 on 1"-forestillingen for at kunne følge med i performance lecture og vice versa.

 

Choreography on the face is Soc-Re (social reality)
Choreography on the face is blushing

Choreography on the face fails to convey the subject

 

1 ON 1:

"Choreography On The Face" er en én-til-én forestilling - et mikroformat på publikums og performerens ansigter.

I en tid hvor ansigtet er konstant genkendt i digitale teknologier, går "Choreography On The Face" meget tæt på, og behandler ansigtet som et spejl. Og som et landskab, som en afgrund, som en katalysator og et forsvindingspunkt, som et kort, som en intimitet, som en virtualitet, som den anden og som et gemmested…

Choreo-graphy betyder at “skrive et sted”. Forestillingen skriver et sted til at gemme sig i og tænke i. På interfacet - rummet mellem performerens ansigt og publikums ansigt.

"Choreography On The Face" er inspireret af ansigtsgenkendelses-teknologien, som konverterer billede til ord: Der er en leg med tale/stilhed og synlighed/usynlighed: Publikum instrueres af performeren til at åbne og lukke øjnene - blikket koreograferes. Der er en voice-over i rummet som har magt til at “farve” atmosfæren og publikums tanker med ord: Stemmen leger med metaforer, med opfattelsen af selv: Taler hun til mig? Taler hun om mig? Kan hun genkende mig?

"Choreography On The Face" eksperimenterer med nye opfattelser af dimensioner og størrelsesforhold i den digital era: Er jeg alt - er jeg ingenting? Er det dig eller mig? Er vi tæt på? Performerens ansigt hviler over publikums ansigt eller ligger tæt på, på gulvet. Der er en konstant øjenkontakt, når publikums øjne er åbne.

"Choreography On The Face" er en meget intens og meget intim performance, men via en subtil dramaturgisk opbygning af relationen mellem performer og publikum, skabes der en afslappet position for publikum, som kan opleve sig selv som både subjekt og objekt - og som både betragter og betragtet.

Aldersgruppe fra 15 år.
Forestillingssprog: Engelsk.

 

PERFORMANCE LECTURE:

Om onsdagen d. 15. kl 19.30 - efter én-til-én forestillingerne, vil Sara Hamming lave en performativ oplæsning af et essay om researchen til og arbejdet med Choregraphy on the Face. Oplæsningen vil være ledsaget af mikro-koregrafiske momenter fra forestillingen som publikum instrueres i at udføre undervejs.

TIDSPUNKTER

14. maj 2019:
1 on 1:
13:30, 15:00, 16:30, 18:00, 19:30
 
15. maj 2019:
1 on 1:
13:30, 15:00, 16:30, 18:00
Performance lecture:
19:30

OM MORIBUND

Moribund er platform for værker af Sara Hamming, solo og i samarbejde med andre.
Moribund betyder døende; det som er formet af kroppen og skabt af tiden. Det transformerede og det transformerende. Det som er på vej til at blive noget andet, og derfor er begge ting på samme tid.
Moribund udvikler koncepter som performativt udforsker det sociale. Moribund værker er publikums-involverende på forskellige måder; Scenen sættes på publikums krop eller midt i massen og publikum inviteres til at tænke over deres egen rolle.
Moribund har modtaget kontinuerlig støtte fra Statens Kunstfond i de senere år.
Forestillingen er sidste stadie i Sara Hammings research i en-til-en-formatet, løbende siden 2009.
www.moribund.dk

Bora Bora

Choreography On The Face (performance lecture)

Dans

OBS! "Choreography On The Face" består af to dele:
En personlig forestilling for én person (9 billetter i alt) og en performance lecture.
Billetter til "1 on 1" forestillingen købes via billetlinket på dette link (og billetten er også gældende til performance lecturen).
Billetter udelukkende til performance lecture købes på denne side.
Det er ikke nødvendigt at have set "1 on 1"-forestillingen for at kunne følge med i performance lecture og vice versa.

 

Choreography on the face is Soc-Re (social reality)
Choreography on the face is blushing

Choreography on the face fails to convey the subject

 

1 ON 1:

"Choreography On The Face" er en én-til-én forestilling - et mikroformat på publikums og performerens ansigter.

I en tid hvor ansigtet er konstant genkendt i digitale teknologier, går "Choreography On The Face" meget tæt på, og behandler ansigtet som et spejl. Og som et landskab, som en afgrund, som en katalysator og et forsvindingspunkt, som et kort, som en intimitet, som en virtualitet, som den anden og som et gemmested….

Choreo-graphy betyder at “skrive et sted”. Forestillingen skriver et sted til at gemme sig i og tænke i. På interfacet - rummet mellem performerens ansigt og publikums ansigt.

"Choreography On The Face" er inspireret af ansigtsgenkendelses-teknologien, som konverterer billede til ord: Der er en leg med tale/stilhed og synlighed/usynlighed: Publikum instrueres af performeren til at åbne og lukke øjnene - blikket koreograferes. Der er en voice-over i rummet som har magt til at “farve” atmosfæren og publikums tanker med ord: Stemmen leger med metaforer, med opfattelsen af selv: Taler hun til mig? Taler hun om mig? Kan hun genkende mig?

"Choreography On The Face" eksperimenterer med nye opfattelser af dimensioner og størrelsesforhold i den digital era: Er jeg alt - er jeg ingenting? Er det dig eller mig? Er vi tæt på? Performerens ansigt hviler over publikums ansigt eller ligger tæt på, på gulvet. Der er en konstant øjenkontakt, når publikums øjne er åbne.

"Choreography On The Face" er en meget intens og meget intim performance, men via en subtil dramaturgisk opbygning af relationen mellem performer og publikum, skabes der en afslappet position for publikum, som kan opleve sig selv som både subjekt og objekt - og som både betragter og betragtet.

Aldersgruppe fra 15 år.
Forestillingssprog: Engelsk.

 

PERFORMANCE LECTURE:

Om onsdagen d. 15. kl 19.30 - efter én-til-én forestillingerne, vil Sara Hamming lave en performativ oplæsning af et essay om researchen til og arbejdet med Choregraphy on the Face. Oplæsningen vil være ledsaget af mikro-koregrafiske momenter fra forestillingen som publikum instrueres i at udføre undervejs.

TIDSPUNKTER

14. maj 2019:
1 on 1: kl. 13:30, 15:00, 16:30, 18:00, 19:30
 
15. maj 2019:
1 on 1: kl. 13:30, 15:00, 16:30, 18:00
Performance lecture: 19:30

OM MORIBUND

Moribund er platform for værker af Sara Hamming, solo og i samarbejde med andre.
Moribund betyder døende; det som er formet af kroppen og skabt af tiden. Det transformerede og det transformerende. Det som er på vej til at blive noget andet, og derfor er begge ting på samme tid.
Moribund udvikler koncepter som performativt udforsker det sociale. Moribund værker er publikums-involverende på forskellige måder; Scenen sættes på publikums krop eller midt i massen og publikum inviteres til at tænke over deres egen rolle.
Moribund har modtaget kontinuerlig støtte fra Statens Kunstfond i de senere år.
Forestillingen er sidste stadie i Sara Hammings research i en-til-en-formatet, løbende siden 2009.
www.moribund.dk

Bora Bora

Human In Balance

Dans

Den Reumert-nominerede succesforestilling fra Kulturhovedstad 2017 vender tilbage!

HUMAN IN BALANCE – fra vals til Zembekiko

DON GNU har endnu engang sat alt på et bræt! Balancerende på den gigantiske vippescene The Turmoil, lader vi både dansere og borgere fra Aarhus og Pafos udforske mennesket som individ og medborger i et fælles Europa, hvor ingen kan bevæge sig uden at påvirke de andre.

Ved første øjekast ligger de to Europæiske Kulturhovedstæder i 2017 Aarhus og Pafos langt fra hinanden. Men hvordan ser virkeligheden i den charmerende cypriotiske hovedstad ud for den almindelige borger, og er der nogle fællestræk til hverdagen i vores lille aarhusianske storby?

Oplev krydsfeltet mellem den åbne himmel, bagende sol og organisatorisk kaos på Cypern - og de velstrukturerede, kølige nordiske efterårsnuancer, der danner rammen om det levede liv i Danmark. En kraftfuld og poetisk forestilling, der forener de skæve taktarter fra den græske Zembekiko med den velkendte, flydende vals.

Gennem livemusik, dokumentariske videoprojektioner og dansere fra Pafos bringes Cypern til Danmark, og på den halv tons tunge roterende vippescene sættes fokus på hvordan, vi som mennesker kan genfinde balancen i et Europa, der står over en række store økonomiske og samfundsmæssige udfordringer.

Skabt i samarbejde med cypriotiske Dance House Lemesos og Bora Bora

Anmeldelser

★★★★★★
"Et festfyrværkeri af en danseforestilling."
- Aarhus Stiftstidende

★★★★★★
"En utrolig kraftfuld oplevelse."
- Den4væg

"Det er dans, gøgl og humor i en genial blanding. DON GNU rocker!"
- Weekendavisen

★★★★
"DON GNU som står bag forestillingen, har altid været gode til at få mig til at grine, og denne forestilling er ingen undtagelse."
- 5stjerner

Om Don Gnu - Physical Theatre & Film

DON GNU - Physical Theatre & Film er et kunstnerisk samarbejde, der fokuserer på dans og fysisk teater på scene og i film. Udtrykket er underholdende, direkte, udtryksfuldt og meget fysisk.

Forestillingerne har en naiv og direkte tilgang, som underbygges af en tilbagevendende refleksion og dyb menneskelig indleven. De taler til et bredt publikum og DON GNU er derfor et oplagt sted at starte for publikum, der ikke før har set dans og eksperimenterende scenekunst, ligesom forestillingerne ofte gør et stort indtryk på det unge publikum.

Den kunstneriske ledelse i DON GNU består af koreograferne Jannik Elkær og Kristoffer Louis Andrup Pedersen.

Kompagniet har tidligere lavet forestillingerne "As A Start" samt trilogien "Mænd i sandaler", "Kvinde kend dit skab" og "M.I.S. - natten lang". "Kvinde kend dit skab" blev nomineret til en Reumert-pris og modtog Aarhus' publikumspris for scenekunst. Derudover har Don Gnu også skabt "N.A.R.G. - North Arena Rumble Game", som i 2016 blev udvalgt til som én af Aerowaves Twenty. I 2017 producerede Don Gnu den meget velmodtagede performance "Human In Balance" støttet af og lavet til de to europæiske kulturhovedstæder Aarhus (Danmark) og Pafos (Cypern).

Udover omfattende turnévirksomhed indenfor landets grænser, har DON GNU også præsenteret deres danseforestillinger i Sydkorea, Canada, Belgien, Holland, Skotland, Tyskland, Sverige, Norge, Finland, Litauen samt på Cypern og Cuba.

Don Gnu er huskunstnere hos Bora Bora.

www.dongnu.dk

Musikhuset

No Sex - en verden af køn

Dans

NO SEX – en verden af køn

”NO SEX – en verden af køn” ser på både individets eget og samfundets forventninger til køn og seksualitet.

Til skue i et klinisk hvidt rum er 4 kroppe - 4 væsner - 4 mennesker. Herfra tager de publikum med på en rejse igennem en rækker scenarier, hvor de vil overdrive, udstille, acceptere og kæmpe imod vante og uvante forestillinger om køn og seksualitet. De er både ensomme og sammen på samme tid. Frastødte og forelskede. De går med strømmen med militaristisk præcision og til sidst i skønt kaos, strider de imod og bryder ud.

Ved at arbejde med oppositioner, såsom ironi og oprigtighed, præcision og kaos, udfordrer danseforestillingen de mange ideer og normer om køn og seksualitet, der fører til unøjagtige antagelser i forholdet mellem mennesker eller "fashionable" idéer, der kan være skadelige og fjendtlige.

I Jason Mabana´s tydelige koreografiske sprog og vision, har danserne fundet hver sin plads. Forestillingen er et resultat af et tæt samarbejde mellem koreografen, danserne og det øvrige hold bag forestillingen. 

Jason Mabana

Jason Mabana er belgisk/fillipiner og har til daglig base i London, hvor han også blev uddannet danser fra Rambert School of Ballet and Contemporary Dance. Han har bl.a. været danser ved Shobana Jeyasingh Dance Company performing, Wayne McGregor Dance Company og Candoco Dance Company.

I 2016 fik Jason sin første eksponering som koreograf gennem programmet BBC Young Dancer, hvortil han skabte to anmelderroste værker.

I 2017 koreograferede han ”Requiem for Aleppo”, instrueret af David Cazalet. Forestillingen havde premiere på Sadlers Wells hovedscene. Forestillingen blev nomineret til Amnesty International Freedom of Speech Awards og Asian Arts Awards. Produktionen rejste mere end £ 100.000 til to velgørende organisationer SyriaRelief og Techfugees. I samme år blev Jason valgt som en af ??de 10 bedste britiske unge kunstnere gennem United Kingdom Young Artists. I 2018 skabte Jason duetten MaMa sammen med Panos Malactos, som præmieredes på DanceWaves på Cypern. Jason er hurtigt blev kåret til Europas mest spændene unge koreograf, og i december får han for første gang premiere med sit eget kompagni i forestillingen ”Kahinaan”.

 

Black Box Dance Company består af følgende dansere, hvoraf 4 medvirker i NO SEX – en verden af køn:

Paulina Šmatláková, Lionel Ah-Sou, Charlotte Arnold, Mason Jubb, Anna Stamp Møller, Marco Rizzi, Roisin Whelan, Josh Scott (orlov), Tommy Cattin & Harry Parr (gæstedanser)

Koreografi: Jason Mabana

Medvirkende: Black Box Dance Company

Musik: Christian Tronhjem

Kostumer: Åsa Gjerstad

Lysdesign: Eirik Lie Hegre

Scenedesign: Aske Skovsted Jensen

Formidlingskonsulent: Ask Ulrich Petersen

Teknisk ansvarlig: Benjamin N. Kristensen

Producent, turné- & prøveleder: David C. Price

Kunstneriske leder: Marie Brolin-Tani

Forestillingen er støtte af:

Kulturspot Holstebro Kommune,  Færch fonden, Knud Højgaards Fonden, Bikuben fonden

Varighed: 1 time. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Musikhuset

A space in the dark

Dans

”Dead or alive bring me the disco king” (David Bowie, Bring Me The Disco King)

En hyldest til livet, inspireret af og skabt med musik, tekst og sang af den legendariske David Bowie. 

Den internationalt anerkendte koreograf Ben Wright skaber et vedkommende værk om at leve livet fuldt ud og om det at gå livets ultimative realitet i møde - (u)-dødeligheden. Et værk der vil være nyskabende, gribende, rørende og spontant i sin appel.

Syv dansere mødes til gravøl. Festen er slut. Her vil de tage publikum med på en poetisk rejse fra fuldkommenhed til muld. I symbiosen af musik og dans vil skønhed og absurditet opstå ud af velkendte følelser melankoli, sorg, glæde og humor.

”A space in the dark” udfolder sig til både velkendte og mindre kendte sange af David Bowie, samt musik af Henrik Munch kendt fra det danske band Sorten Muld.

Til et ekstraordinært lydunivers vil scenen være at fejre det at være et menneske, det uperfekte, det utilstrækkelige og det fantastiske.

Black Box Dance Company og David Bowie

David Bowie efterlod en legendarisk rigdom af musik, der favner både menneskets og livets mange facetter og har den helt særlig evne at ramme et publikum på tværs af generationer uden social kontekst. Black Box Dance Company Holstebro har opnået en enestående mulighed for at arbejde med 6 udvalgte sange fra hans store musikskat.

De 6 numre repræsenterer både ældre og nye værker såvel som ukendte numre. Numrene har Black Box Dance Company ønsket, idet de alle dækker over et fælles tema om menneskets skrøbelighed, magt og afmagt og livets øjeblikkelighed. Et tema der fortsat vil være relevant for alle.

Med dette som udgangspunkt skaber Black Box Dance Company en helt særlig musikdramatisk danseforestilling – `A space in the dark´, der får verdenspremiere i Holstebro den 19. september 2019.

I forestillingen vil man bl.a. kunne opleve kendte sange såsom Lets Dance, Lazarus og Bring Me The Disco King.

KUNSTNERISK LEDER: Marie Brolin-Tani

PRODUCENT, TURNÉ- & PRØVELEDER:  David C. Price

MUSIK & SANG: David Bowie & Henrik Munch

KOREOGRAFI: Ben Wright

DANS: Black Box Dance Company

SCENOGRAFI: Will Holt

KOSTUME: Åsa Gjerstad

LYSDESIGN: Lucy Hansom

A space in the dark er produceret af Black Box Theatre & Dance Holstebro.

Varighed: 1 time og 10 minutter. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Musikhuset

Nøddeknækkeren

Dans

Med levende musik fra Aarhus Symfoniorkester.

Nu er det jul igen, og nu er det jul igen, og Nøddeknækkeren vender tilbage med dansende snefnug, valsende blomster, frække mus, tårnhøje juletræer, iskolde snedronninger, varmblodede sukkerfeer, prinser og prinsesser, kinesere, arabere og meget mere.

Sikken voldsom trængsel og alarm, der bliver i Musikhuset Aarhus, når Den Kongelige  Ballet træder dansen og fortæller eventyret om Marie og hendes nøddeknækkerprins med alt, hvad det rummer af trylleri og magi. Til George Balanchines elegante og klassiske koreografi og I Anthony Wards farverige dekorationer og kostumer.

Det kimer nu til julefest med Tjajkovskijs vidunderlige musik, som man aldrig nogensinde bliver træt af at lytte til, og som de fleste kan nynne med på.

Julen har bragt velsignet bud og nu glædes gamle og unge, for Nøddeknækkeren fremkalder tindrende og forventningsfulde barneøjne hos såvel de yngste som de ældste familiemedlemmer. Den underfundige og sælsomme fortælling appellerer på tværs af generationer til enhver, der elsker jul.

Så spillemand, spil lystigt op, nu begynder dansen.

Koreografi: George Balanchine
Musik: Peter Tjajkovski
Scenografi og kostumer: Anthony Ward
Lysdesign: Anders Poll

Varighed: 2 timer og 5 minutter inkl. en pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset