Danseforestilling i Aarhus

Kroppen har sit eget sprog, og det kan udtrykkes gennem dans. I Aarhus er der et hav af scener, hvor dygtige danseartister udtrykker historier gennem dans, musik og lyd i flotte sceneshows, hvor det hele går op i en højere enhed. Dansen kan udtrykkes på hver en scene og er kendt på både Bora Bora, Musikhuset, Train og Atlas og Voxhall. Herunder har vi samlet de bedste muligheder for spændende danseoplevelser i Aarhus, så du nemt kan navigere rundt i dem. Finder du en forestilling, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos den enkelte udbyder for at sikre en billet med det samme. Ud over koncerter kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, teaterforestillinger, museums- og kunstudstillinger, comedy, familieoplevelser og foredrag.

Teatret Svalegangen

Hvis Jeg Bliver Gammel

Dans

Spilleperiode: 9. – 10. august 2020

Varighed: ca. 90 min.

Pris: 225 kr. Studerende: 135 kr. Unge u. 25 år: 65 kr.

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

 

VINKEDELLER

Idealet er den unge, faste, glatte og hårløse hud. En krop, som holdes spændstig af cremer, scrubs, ultralyd og botox. Alt det, der sladrer om vores fortid er pinligt og uønsket. Præcis som vinkedeller.

HVIS JEG BLIVER GAMMEL er en fysisk og komisk forestilling om at ældes i en tid, der elsker ungdom. Odense Teater og sART Danseteater sætter to dansere og to skuespillere i stævne i jagten på en ny historie om alderdom og forfængelighed. Forestillingen viser fire midaldrende danskeres drømme om deres livs efterår og udstiller samtidig den til tider uskønne virkelighed, det er at stå midt i alderdommen: Rynker, inkontinens, lange tandhalse og hvad der dertil kommer.

 

ALDERDOMMENS TEMAER

HVIS JEG BLIVER GAMMEL veksler mellem lige dele tale, dans og bevægelse. Mellem lune, tankevækkende og sjove monologer, efterfulgt af insisterende koreografier. Samtalen om det at ældes er blevet en mangelvare. Men nu danses alderdommens temaer ud med dårlige knæ, stor livserfaring og integritet.

Teatret Svalegangen

FU-SoMe

Dans

Spilleperiode: 26. – 5. sept. 2020

Varighed: ca. 90 min.

Pris: 225 kr. Studerende: 135 kr. Unge u. 25 år: 65 kr.

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

SELVFREMSTILLINGENS ARENA

En vært møder publikum i døren. Han taler i social media termer. I like you, do you like me? Would you friend me? Hvis du svarer ja, så udleverer han en smartphone til dig. FU-SoMe er nemlig en interaktiv danseforestilling, der er rykket ind på selvfremstillingens arena: De sociale medier.

Aftensmaden, ferien, byturen, den lykkelige familie eller en selfie fra prøverummet. Alt deles, og hvert et like trigger et skud endorfiner. Den effekt går FU-SoMe på opdagelse i, for i denne forestilling kan publikum like, det de oplever.

 

PUBLIKUM LIKER

Nogle mener, at de sociale medier (SoMe) appellerer til den menneskelig trang til at udtrykke sig eller til at føle sig forbundet. Andre ser medierne som en trussel mod demokratiet, at skærmen gør os mindre i stand til at forstå kropssprog og andres følelser. I FU-SoMe går Granhøj Dans på opdagelse sammen med publikum. En danser starter i det uskyldige, men gradvist flytter oplevelsen sig mod den ultimative selvoptagelse. Like med, når SoMe og dans smelter sammen for at undersøge på de nye måder, vi ser hinanden på. Danmarkspremiere 26. august!

Teatret Svalegangen

This Is Not Swan Lake

Dans

Spilleperiode: 1. – 11. september 2020

Varighed: ca. 90 min.

Pris: 225 kr. Studerende: 135 kr. Unge u. 25 år: 65 kr.

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

DANSENDE LÆNGSEL

Der er langt fra kærlighedshistorien mellem prins Siegfried og svaneprinsessen Odette i Tjajkovskij’s Svanesøen til virkelighedens proformaægteskab mellem Tjajkovskij og hustruen Antonina. Hun var hans elev på musikkonservatoriet i Moskva, og hun var stormende forelsket i ham. Tjajkovskij var til gengæld ikke forelsket i hende, men i datidens Rusland kunne man ikke sige, at man var homoseksuel.

Når danser, koreograf og kunstnerisk leder Palle Granhøj i august vender tilbage til Teatret Svalegangen, så medbringer han en pianist, fire dansere og musikken fra Svanesøen. Men THIS IS NOT SWAN LAKE… for de fire dansere har pingvinmasker på?!

 

GRANHØJ MØDER TJAJKOVSKIJ

Det centrale i balletten Svanesøen er ballerinaens graciøse fremstilling af svanen med de smukke, lange lemmer og den elegante hals. Pingvinger har hverken lange lemmer eller en hals. Det er præcis afsættet for danseforestillingen. Antonina var følelsesmæssigt ligeså handicappet som en pingvin, når hun forgæves rakte ud efter Tjajkovskij. I THIS IS NOT SWAN LAKE… sætter fire dansere/pingviner hendes længsel i scene. Vi garanterer smuk, rørende og komisk dans, når det er bedst.

Teatret Svalegangen

An Eve And An Adam

Dans

Spilleperiode: 15. september 2020

Varighed: ca. 90 min.

Pris: 225 kr. Studerende: 135 kr. Unge u. 25 år: 65 kr.

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

 

PARAKDOKSAL PARDANS

Danseforestillingen AN EVE AND AN ADAM gentænker vores forhold til nøgenhed og diskuterer nutidens kropsidealer. Et bevægelsesforløb med dansere iklædt tøj og bagefter samme sekvens – nu helt nøgne. Det er et af grebene i Palle Granhøjs forestilling, der bogstaveligt talt sætter den nøgne krop i scene.

 

DEN NØGNE SANDHED

Adam og hans kvinde var nøgne, men de skammede sig ikke (1. Mosebog 2,25). I dag dækker vi den naturlige krop til i det offentlige rum, mens den ’perfekte’ krop flashes på sociale platforme og i medierne. Tilsyneladende findes blufærdigheden ikke mere, når det drejer sig om den nøgne krop i den virtuelle verden. Unge viser sig nøgne frem på Instagram og Snapchat. Porno forbruges i stor stil. Kunstige bryster, længere hår, negle, øjenvipper og helst timeglasfigur. Den ’perfekte’ krop er overalt. Samtidig bliver børn og unge fritaget for at gå i bad efter idræt. I fitnesscentre dyrker mænd og kvinder deres kroppe som aldrig før, men de vil ikke vise sig nøgne i brusebadet.

Er det et problem, at det mest naturlige ved os er ved at blive det mest sårbare? Reumert-vinderen AN EVE AND AN ADAM ser den nøgne sandhed i øjnene – uden filter.

Musikhuset

Familiedans og -teater

Dans

 

 

Til september åbner Teaterhuset Filuren den sidste lørdag i hver måned dørene op for anderledes teater- og dansearrangementer for børn og deres voksne. Vi inviterer til familiedans eller -teater for børn og deres forældre. Gennem en guidet ramme vil teater og danseformidler Eva Damholt eller dramapædagog Malene Hedetoft lede en improviseret event, hvor både forældre og børn er medskabere af legen. Vi kommer måske på besøg i Zoo, eller dykker ned i vandet, eller hvem ved, måske ender vi på månen.

Kom, hvis jeres familie elsker at lave noget aktivt sammen, og er med på at bruge krop, stemme og fantasi; bare fordi det er sjovt. Kom i komfortabelt tøj og strømpesokker. Hold øje med de enkelte lørdages workshopleder og om det er dans eller teater på Facebook og på filuren.dk

 

OBS: Der skal være min. 5 tilmeldinger før arrangementet afholdes.

 

 

Undervisere Eva Damholt eller Malene Hedetoft.

 

 

 

Aarhus Teater

Hvad er det?

Dans

Vi er alle født med trangen til at undersøge det, vi ikke kender eller undrer os over. Nysgerrigheden er den største drivkraft, når det lille barn skal lære verden at kende. Og det er en drivkraft, der kan vare hele livet.

Hvad er det? er en danseforestilling for alle sanser om fryden og forundringen ved at udforske det endnu ukendte.

Forestillingen er skabt af instruktør Kamilla Wargo Brekling og den velrenommerede koreograf og danser Thomas Eisenhardt, der med kompagniet Aaben Dans har turneret verden rundt med sine nyskabende danseforestillinger.  Musikken er komponeret af prisbelønnede Fredrik Lundin, og det stoflige sceneunivers står designduoen KasperSophie for.

For 6 mdr - 4 år

Gæstespil fra Aaben Dans

Aarhus Teater

Punk - a rebel never dies

Dans

Rock med, når Black Box Dance Company, det internationalt anerkendte dansekompagni fra Holstebro, sammen med Reumert-vindende instruktør og koreograf Jacob Stage gnistrer i et kraftfuldt dansebrag. Her møder 80’ernes punkrebeller oprøret anno 2020. Til musik spundet af udødelige legender som The Clash, The Rolling Stones, Lou Reed, Generation X og Nouvelle Vague.

I 80'erne manifesterede oprøret sig i punkbevægelsen. En ny, kompromisløs bølge skyllede gennem kunst og musik med hjerteblod og hanekam. Tiden spændte over store kontraster: fra skulderpuder til læderjakker, fra sikkerhedsnåle til blå øjenskygge, fra synthesizer til guitarfræs. Men revolten fortsætter med Greta Thunberg, Pussy Riot, De Gule Veste og Hong Kong Riots. Den kan være stor eller lille, tyst eller højtråbende, skelsættende eller bare en døgnflue.

I en underholdende og tempofyldt cocktail af skønhed, ømhed og imponerende fandenivoldskhed kan du opleve syv sublime dansere sætte fortidens oprør i perspektiv til verden af i dag.

Musikhuset

Romeo og Julie

Dans

Det portugisiske stjernekompagni Quorum Balletten gæster Musikhuset med alletiders tragiske kærlighedshistorie

Koreografen Daniel Cardoso giver kærlighedstragedien Romeo og Julie et moderne strejf med sin nyfortolkning af balletklassikeren.

Shakespeares romantiske tragedie Romeo og Julie bringer os ind i en verden af ægte lidenskabelig kærlighed, som intet eller ingen kan ødelægge. Den slags kærlighed, der gør blind. Den slags kærlighed, som er så stærk, at den ikke kan overvindes. End ikke af døden.

Moderne fortolkning af klassisk kærlighedshistorie

Hvordan kan denne klassiske historie overføres til nutiden? Fragtet til en tid, hvor egocentricitet, egoisme og selvtillid er hovedfokus i vores liv?

Romeo og Julie er anerkendt verden over som den måske fineste af alle kærlighedshistorier. Sammen med Sergei Prokofievs musik rejser Daniel Cardosos koreografi spørgsmål om det, som er det mest dyrebare i vores liv, og som vi ofte glemmer.. Kærligheden.

Der danses til båndet musik.

 

Musikhuset

Nøddeknækkeren

Dans

 

 

Nu er det jul igen, og nu er det jul igen, og Nøddeknækkeren vender tilbage med dansende snefnug, valsende blomster, frække mus, tårnhøje juletræer, iskolde snedronninger, varmblodede sukkerfeer, prinser og prinsesser, kinesere, arabere og meget mere.

Sikken voldsom trængsel og alarm, der bliver i Musikhuset Aarhus, når Den Kongelige Ballet træder dansen og fortæller eventyret om Marie og hendes nøddeknækkerprins med alt, hvad det rummer af trylleri og magi. Til George Balanchines elegante og klassiske koreografi og I Anthony Wards farverige dekorationer og kostumer.

Det kimer nu til julefest med Tjajkovskijs vidunderlige musik, som man aldrig nogensinde bliver træt af at lytte til, og som de fleste kan nynne med på.

Julen har bragt velsignet bud og nu glædes gamle og unge, for Nøddeknækkeren fremkalder tindrende og forventningsfulde barneøjne hos såvel de yngste som de ældste familiemedlemmer. Den underfundige og sælsomme fortælling appellerer på tværs af generationer til enhver, der elsker jul.

Så spillemand, spil lystigt op, nu begynder dansen.

Koreografi: George Balanchine
Musik: Peter Tjajkovski
Scenografi og kostumer: Anthony Ward
Lysdesign: Anders Poll

Varighed: 2 timer og 5 minutter inkl. en pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

 

 

 

 

Aarhus Teater

Vita Danica

Dans

Man taler meget om det fortabte Udkantsdanmark, om at Dannevang er knækket over og delt i land og by, folk og elite. Med Vita Danica og perler fra den danske sangskat favner sanger og komponist Pernille Rosendahl, Aarhus Teater og det anerkendte dansekompagni Black Box Dance Company det, der samler os, fremfor det, der splitter os som folk og nation.

Pernille Rosendahl, kendt fra bandet Swan Lee, X-Factor og Toppen af Poppen, har de seneste år turneret og sunget i kirker over hele landet. Her har hun oplevet det fællesskab, der ligger i at mødes om de sange, som klinger så dybt i den danske folkesjæl.

Med Vita Danica fortsætter samarbejdet mellem Pernille Rosendahl og Black Box Dance Company under visionær kunstnerisk ledelse af koreograf Marie Brolin-Tani. Sammen skabte de dansesuccesen Elsker dig for evigt over Susanne Biers film i anledning af Aarhus 2017 Europæisk Kulturhovedstad. Aarhus Teater tog med Simon Kvamms Reumert-vindende remix af sange og salmer i Lyden af de skuldre vi står på hul på en billedskabende rejse ind i vores sangskat, og nu får vi en helt ny oplevelse med Pernille Rosendahls musikalske inderlighed og dansernes kropslige fortolkninger.

Vores tidligere huskunstner, den prisbelønnede Sargun Oshana, sætter i scene, arkitekt og lysdesigner Sarah Fredelund skaber universet, og kostumerne er designet af den internationale modeskaber Mark Kenly Domino Tan, som stod bag de gudesmukke kostumer i Orestien på Aarhus Teater i sæson 18/19. 

Musikhuset

Svanesøen

Dans

Svanesøen
Den russiske nationalballet fra Moskva

En eventyrlig handling, smukke kostumer, medrivende musik og dans, leveret af dygtige balletdansere fra Rusland. Det er Svanesøen, som vi elsker den. Med musikken til Svanesøen begejstrede Tjajkovskij i 1877 både datidens balletpublikummet og de klassiske musikelskere. Russisk ballet, og fremfor alt Svanesøen, kendetegnes ved at lade følelserne komme til udtryk uden at spilde et enkelt ord, trin eller tone. I den klassiske iscenesættelsen bliver musik og dans i fællesskab til ét sprog, som alle umiddelbart forstår.

Den Russiske Nationalballet fra Moskva har bl.a solister med fra Moskvas Bolsjoj Ballet, og har haft stor international succes. Med over 30 dansere på scenen vil man opleve en flot opsætning af Svanesøen, som den oprindelig var tænkt. En opsætning der har sikret balletten sin popularitet 140 år efter premieren i Moskva.

Bag kompagniet sta°r tidligere Bolshoi-danser Sergei Radchenko sammen med Elena Radchenko - ogsa° solist fra Bolshoi og fra Kirov, hvor ”Svanesøen” oprindeligt stammer fra. De turnerer flittigt over hele verden med kompagniet.

Anmeldelse 4 stjerner ”kultur nordjyske Anne Matte Buch. ”netop disse kendte Svanesøens markører sad lige i skabet denne her dag. Sjældent har man set sa° flotte fouetteer eller fire knivskarpe svaneunger pa° rad. Det var der, vi holdt vejret og mærkede suset. Der, hvor det sta°r klart, hvor vanskelig en kunst ballet er. ”
”I opsætningen her ville det være en katastrofe, hvis ikke Odette/Odile leverede alt, hvad man kunne ønske sig og mere til, og det gjorde ga°rsdagens solist pa° et ni- veau, som er sjældent, og som alene gjorde forestillingen værd at se i sig selv. ”

Arrangør: PS Production Aps

Varighed: 2 timer. Bemærk, sluttidspunktet kan variere. 

Musikhuset

Flamenco de Sevilla

Dans

Forførende flamencoaften med dragende dans og udtryksfuld musik

Det bliver en koncert med sprudlende og frisk flamenco i den traditionelle form, hvor dansen kommer i fokus, men hvor der også bliver givet plads til sangere og guitarist på solistpladsen. En bred vifte af flamencoens mangfoldige stilarter, udtryk og farver, former og følelser og masser af energi, passion og temperament.

Flamencodanseren Lakshmi Basile ”La Chimi” har gennem flere år været fastansat på et af Sevillas anerkendte tablaos El Palacio Andaluz og ved flere lejligheder optrådt til Bianal de arte Flamenco (Sevilla), som er den største internationale flamencofestival i verden. I sin tid som danser har hun vundet adskillige præmier for sin forførende og overbevisende flamencodans.

Du kan opleve den dygtige Juan Murube folde sin sangstemme ud på scenen. Han er en ung sanger med stort talent og han blev i 2010 inviteret til at arbejde med Manuel de Paula, en af flamencoens "grand old men".

Flamenco de Sevilla har flere gange turneret i Danmark siden marts 2011 og forført det danske flamencopublikum med sin varme og smukke dans.

Lineup:

La Chimi: dans
Juan Murube - Gustavo Rey: sang
Poul Jacek Knudsen: guitar
Anders Pedersen: cajon

Varighed: 1 timer og 50 minutter med pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Musikhuset

BOLERO - EXTENDED

Dans

Ravels Bolero bliver efter sigende i dag spillet i sin fulde længe et sted i verden hvert eneste kvarter døgnet rundt. Og da værket varer 17 minutter – så sidder der et orkester et eller andet sted på kloden og spiller det netop nu!
Ved den allerførste opførelse i 1928 vakte Bolero en del opstandelse og værket blev af mange opfattet som moderne og uanstændigt. De mange gentagelser virkede provokerende og gav erotiske associationer, som var grænseoverskridende at overvære i en koncertsal. Der går en historie om, at en kvinde rejste sig op efter musikken og udbrød: - Det her er jo fuldstændig vanvittigt! Og hvor Ravel så efterfølgende rejste sig og sagde: - Den dame har fuldstændig ret!

Bolero er egentlig en spansk danserytme og i Ravels stykke er det ikke kun rytmen, der er spansk. Også de to melodier, der snor sig gennem musikken er i stil med musikken fra det eksotiske Andalusien.
Hovedtemaet bliver gentaget 18 gange, hvilket datidens psykologer, mente var et bevis på at Ravel led af Alzheimer's da han skrev Bolero. I næsten hele stykket består baslinien udelukkende af to toner. Og under hele forløbet fører lilletrommen an i en gentagen bolerorytme, der virker som en æggende og farlig understrøm. Imens stiger orkestrets volumen fra det helt spæde til et svulmende, eksplosivt udbrud, der ved slutningen bringer udviklingen op på et helt uventet plan.