Danseforestilling i Aarhus

Kroppen har sit eget sprog, og det kan udtrykkes gennem dans. I Aarhus er der et hav af scener, hvor dygtige danseartister udtrykker historier gennem dans, musik og lyd i flotte sceneshows, hvor det hele går op i en højere enhed. Dansen kan udtrykkes på hver en scene og er kendt på både Bora Bora, Musikhuset, Train og Atlas og Voxhall. Herunder har vi samlet de bedste muligheder for spændende danseoplevelser i Aarhus, så du nemt kan navigere rundt i dem. Finder du en forestilling, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos den enkelte udbyder for at sikre en billet med det samme. Ud over koncerter kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, teaterforestillinger, museums- og kunstudstillinger, comedy, familieoplevelser og foredrag.

Musikhuset

Familiedans og -teater

Dans

Til september åbner Teaterhuset Filuren den sidste lørdag i hver måned dørene op for teater- og dansearrangementer for børn og deres forældre. Gennem en guidet ramme vil teater- og danseformidler Eva Damholt eller dramapædagog Malene Hedetoft lede et improviseret event, hvor børn og forældre er medskabere af legen. Vi kommer måske på besøg i Zoo, dykker ned i vandet, eller hvem ved... Måske ender vi på månen!

Kom, hvis jeres familie elsker at lave noget aktivt sammen, og er med på at bruge krop, stemme og fantasi; bare fordi det er sjovt. Kom i komfortabelt tøj og strømpesokker. Hold øje med de enkelte lørdages workshopleder og om det er dans eller teater på Facebook og på filuren.dk

OBS! Der skal være minimum 5 tilmeldinger, før arrangementet afholdes.

Teatret Svalegangen

Hvis Jeg Bliver Gammel

Dans

Spilleperiode: 9. – 10. august 2020

Varighed: ca. 90 min.

Pris: 225 kr. Studerende: 135 kr. Unge u. 25 år: 65 kr.

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

 

VINKEDELLER

Idealet er den unge, faste, glatte og hårløse hud. En krop, som holdes spændstig af cremer, scrubs, ultralyd og botox. Alt det, der sladrer om vores fortid er pinligt og uønsket. Præcis som vinkedeller.

HVIS JEG BLIVER GAMMEL er en fysisk og komisk forestilling om at ældes i en tid, der elsker ungdom. Odense Teater og sART Danseteater sætter to dansere og to skuespillere i stævne i jagten på en ny historie om alderdom og forfængelighed. Forestillingen viser fire midaldrende danskeres drømme om deres livs efterår og udstiller samtidig den til tider uskønne virkelighed, det er at stå midt i alderdommen: Rynker, inkontinens, lange tandhalse og hvad der dertil kommer.

 

ALDERDOMMENS TEMAER

HVIS JEG BLIVER GAMMEL veksler mellem lige dele tale, dans og bevægelse. Mellem lune, tankevækkende og sjove monologer, efterfulgt af insisterende koreografier. Samtalen om det at ældes er blevet en mangelvare. Men nu danses alderdommens temaer ud med dårlige knæ, stor livserfaring og integritet.

Aarhus Teater

Hvad er det?

Dans

Vi er alle født med trangen til at undersøge det, vi ikke kender eller undrer os over. Nysgerrigheden er den største drivkraft, når det lille barn skal lære verden at kende. Og det er en drivkraft, der kan vare hele livet.

Hvad er det? er en danseforestilling for alle sanser om fryden og forundringen ved at udforske det endnu ukendte.

Forestillingen er skabt af instruktør Kamilla Wargo Brekling og den velrenommerede koreograf og danser Thomas Eisenhardt, der med kompagniet Aaben Dans har turneret verden rundt med sine nyskabende danseforestillinger.  Musikken er komponeret af prisbelønnede Fredrik Lundin, og det stoflige sceneunivers står designduoen KasperSophie for.

For 6 mdr - 4 år

Gæstespil fra Aaben Dans

Musikhuset

En hel er en halv og to kvarte

Dans

En hel er en halv og to kvarte er en bevægende og billedmættet danseforestilling om, hvordan man forbliver hel, når alt er delt op i halve og kvarte. Gennem dans, elektronisk musik og det scenografiske rum fortælles sitrende intense historier om at flytte frem og tilbage og bære på tung bagage, blive glemt og glemme, have hjemve, og være to steder på én gang. Og om hvordan svømmetøjet bare altid ligger hos den forkerte. Men også om ekstra søskende, store familier og masser af mennesker at holde af.

Scenografien, der kan bygges op og kollapse som store byggeklodser, er sammen med Rumpistols dragende musiske univers med til at trække publikum med ind i følelser og fortælling. Forestillingen forstørrer, forvrænger og nuancerer, hvordan det opleves at leve i flere familier og hjem. En familieforestilling man kan tage far, mor, bonus-, pap-mødre/fædre og søskende med ind og se – og mærke.

"...det fungerer godt i børnehøjde – som min 7-årige ledsager, der var dybt optaget hele vejen igennem formulerede det: ”Det var en virkelig god forestilling og det var lige den type musik, jeg godt kan lide" (iscene).

"...alle følelser er legitime i denne vellykkede forestilling, der med næsten matematisk ro afmystificerer oplevelsen af skilsmissens splintrede enhed. Og giver et troværdigt løfte om, at selv om man bor to steder og har fire voksne omkring sig i stedet for to, kan man godt blive og føle sig hel igen" (Teateravisen). 

OBS! Aldersgrænsen til denne forestilling er 5 år.

 

Koreografi Tali Rázga // Dansere Marlene Bonnesen, Søren Linding Urup, Fie Dam Mygind // Scenograf Nadia Nabil // Komponist Rumpistol // Lysdesigner Mikkel Jensen // Produktionsleder Jasmin Ravesh // Producent Carlos Calvo // Foto Søren Meisner

 

Bora Bora

Mass Effect

Dans

ANG. COVID-19: Billetkøb og ankomst. Du kan trygt købe billetter til forestillingerne på Bora Bora. Læs mere her!

DEL AF MOVE YOUR MIND FESTIVAL

----------------------------------------------------------------------------

Billetinfo:
27. oktober: Forestilling + Foredrag med Monna Dithmer (29. okt.) (kun én billetpris: 250 kr.)
28. oktober: Forestilling (almindelige billetpriser)
----------------------------------------------------------------------------

Kondisko knirker, mens fødderne rammer gulvet og kroppe bevæger sig henover scenen. I denne højenergiske præstation deler syv atletiske dansere deres åndedræt, sved, formationer og rytmer i én fælles udfordring: Overgå de fysiske begrænsninger og transcendere som gruppe til ukendt formåen af kropslig kapacitet.

Mass Effect er en forestilling om kollektiv udholdenhed og gruppe-modstandsdygtighed. Er der en energisk masseeffekt, der sker, når grupper vælger kollektivt at forene sig? Hvordan presser grupper sig gennem ekstrem fysisk aktivitet? Hvordan overskrider vi os selv med støtte fra kollektivet?

Gruppedynamikken manifesterer sig via mønstre skåret ud i komplekse løbende formationer. Samarbejdet som team bliver nøgleelementet for gruppen, der skal tunes ind på den samme kropsrytme, når de presser deres fysiske tærskler. Sammen bevæger de sig ud over den totale udmattelse og opnår alligevel ny energi. "The second wind" på den anden side af muren er et uforudsigeligt fænomen, der opleves i sport og langdistanceløb, hvorved en atlet er forpustet og for træt til at fortsætte, men derefter pludselig finder styrken til at presse videre til en toppræstation med mindre anstrengelse.

Resultatet er en medrivende forestilling, der fylder rummet med vitalitet og glæde og efterlader publikum på kanten af ​​deres sæder, så de føler trang til at slutte sig til dem på scenen.

Anmeldelser

"At se MASS EFFECT er som at være vidne til en ultra-maraton kogt ned til 45 minutters performance. (...) Smukt, lækkert og enormt medrivende. Jeg sad nærmest og mistede pusten sammen med de medvirkende. Og jeg har lyst til at se MASS EFFECT igen og igen og igen. For mens de medvirkende tapper sig selv for energi, overfører de den samtidig til publikum, så man ikke kan undgå at forlade salen med ekstra lette skridt."
- En tur i kulturland (læs hele anmeldelsen)

★★★★★★
"...når danserne tager små pauser – hvor det virker som naturlige sceneskift – kunne man blandt tilskuerne kropsligt fornemme, at publikum også tog et dybt åndedrag i fællesskab ved fremvisningen af den glinsende sved, de spændte muskler – hvis ikke i sympati, så i ren indlevelse af hvad der udfoldede sig foran deres øjne. (...) Dobbeltprogrammet spiller kun kort tid på Bora Bora – så skynd dig!"
- Ungt Teaterblod (læs hele anmeldelsen)

★★★★★★
"Et hjerteslag ved siden af og forestillingen havde snublet hen ad gulvet, men det skete ikke, for hvert trin var koreograferet nøje og danserne fik det til at sidde lige i skabet. (...) Super intens og energisk oplevelse."
- Kulturnyt.net (læs hele anmeldelsen)

★★★★★
"Man bliver ikke kun glad i 'låget'. Hele kroppen kvitterer udtrykkeligt positivt på MASS EFFECT. (...) Dynamisk, medrivende og sjovt. MASS EFFECT fokuserer på fysisk udholdenhed, men så sandelig også på humør, sammenhold, legelyst og smittende positiv energi. (...)
- Århus Stiftstidende (læs hele anmeldelsen)

★★★★★★
"Hele publikum sad nærmest helt ude på spidsen af stolen, og man kunne fornemme hvordan vi fik mere og mere energi i takt med at vi levede os mere og mere ind i de fysiske ritualer på scenen. (...) En fuldkommen vidunderlig dobbeltforestilling fra Andreas Constantinou og HimHerandIt Productions, som jeg på det varmeste kan anbefale, hvis I nogensinde får chancen for at opleve det. Jeg var nødt til at se den to gange på samme uge, for jeg kunne ganske enkelt ikke lægge den fra mig, da først jeg havde oplevet det. Mesterværk."
- Kulturleben.dk (læs hele anmeldelsen)

★★★★
"Der er ingen tvivl om, at de syv dansere på scenen er i bedre form end gennemsnittet, og de bevæger sig fint over gulvet som en samlet masse. Kun akkompagneret af deres egne fodtrin og indimellem af deres stemmer. Det er imponerende, at de kan holde tempoet og energien oppe på så højt niveau så længe."
- Iscene.dk (læs hele anmeldelsen)

Om Himherandit Productions

HIMHERANDIT Productions er et af Danmarks førende queer-kunstkompagnier ledet af Andreas Constantinous kunstneriske vision. Deres kunstneriske praksis svinger mellem performance, fysisk teater, moderne dans, involverende/immersivt teater og store videoinstallationer. Kompagniet udvikler projekter, der skubber, provokerer og engagerer publikum ind i en diskurs omkring sociale emner som køn, seksualitet og identitet.

HIMHERANDIT er et "in-house" kompagni på Bora Bora i Aarhus, Danmark. Kompagniet præsenterer en bred vifte af værker nationalt og internationalt, såsom iscenesatte forestillinger, initiativer om samfundsengagement og queer arts festivalen The GENDER HOUSE Festival.

"Champions" og "Mass Effect" er de seneste kritikerroste forestillinger og de hidtil mest ambitiøse sceneværker af HIMHERANDIT Productions. Forestillingerne havde premiere som et dobbeltprogram i begyndelsen af ​​2020. "Champions" og "Mass Effect" tackler temaerne psykologisk, følelsesmæssig og fysisk modstandsdygtighed fra kontrasterende perspektiver.

HIMHERANDIT Productions vandt Aarhus' Applaus-prisen for The GENDERhouse Festival (2019) og blev nomineret tre gange til Reumert-prisen for "Champions" og "Mass Effect" (2020), "GARDEN" (2018) og "WoMAN&WOMAN" (2017). Kompagniet er to gange præmieret af Dansk Kunstfond for "The WOMANhouse" (2015) og "ReDoing GENDER" (2014) og er to gange blevet udvalgt det europæiske Aerowaves-netværk af danseteatre som et prioriteret dansekompagni med forestillingerne "The WOMANhouse" (2016) og "WOMAN" (2017).


Kunstneriske leder Andreas Constantinou

Andreas Constantinou er kunstnerisk leder af HIMHERANDIT Productions. Han har mere end 21 års professionel erfaring som kunstnerisk leder, koreograf, instruktør, performer og performancelærer. Andreas var kunstnerisk samarbejdspartner og performer for Punch Drunk Theatrical Experiences mellem 2004 - 2006 og skabte roller til produktioner som "Sleep No More" og "The Fire Bird Ball". I 2006 besluttede Andreas at fokusere primært på sin egen kunstneriske praksis med HIMHERANDIT Productions og har siden præsenteret kunstneriske værker i teatre, gallerier og festivaler og turneret i Europa.ndreas har arbejdet hård på at opbygge og udvikle Queer-kunsten i Aarhus siden 2009. Hans kunstneriske praksis består af store professionelle værker i krydsfeltet mellem performancekunst, involverende/immersivt teater, videoinstallation, koreografi og "live art". Hans kunstneriske praksis ville bedst kunne beskrives som rå, konfronterende og meget udformet. Ofte bygger hans kunstneriske projekter bro mellem forskellige europæiske lande gennem internationalt samarbejde mellem kunstnere og organisationer.

Andreas leder hvert pr samfundsengagerende projekter dedikeret til at støtte marginaliserede samfund med titlen: Talking GENDERS-projekter, som er engagementsprojekter designet til at tilbyde forskellige samfund muligheder for at udvikle kunstnerisk praksis i professionelle og sikre miljøer. Talking Genders-projektet har fundet sted i Danmark, Storbritannien og Frankrig.

Andreas leder også festivalen The GENDERhouse Queer Arts Festival, der er dedikeret til at støtte udviklingen af ​​"queer arts" i Aarhus. Festivalen har fokus på at bringe sociale temaer om køn, seksualitet, identitet og mangfoldighed til at fokusere gennem kunstværker, der trodser tradition eller genre-normitivitet og søge autentiske udtryk, der findes mellem kunstneriske grænser.

Andreas Constantinou har været in-house kunstner på Bora Bora siden 2013.

Website: www.himherandit.com

Photo: Johanne Teglgård Olesen

 

Aarhus Teater

Punk - a rebel never dies

Dans

Rock med, når Black Box Dance Company, det internationalt anerkendte dansekompagni fra Holstebro, sammen med Reumert-vindende instruktør og koreograf Jacob Stage gnistrer i et kraftfuldt dansebrag. Her møder 80’ernes punkrebeller oprøret anno 2020. Til musik spundet af udødelige legender som The Clash, The Rolling Stones, Lou Reed, Generation X og Nouvelle Vague.

I 80'erne manifesterede oprøret sig i punkbevægelsen. En ny, kompromisløs bølge skyllede gennem kunst og musik med hjerteblod og hanekam. Tiden spændte over store kontraster: fra skulderpuder til læderjakker, fra sikkerhedsnåle til blå øjenskygge, fra synthesizer til guitarfræs. Men revolten fortsætter med Greta Thunberg, Pussy Riot, De Gule Veste og Hong Kong Riots. Den kan være stor eller lille, tyst eller højtråbende, skelsættende eller bare en døgnflue.

I en underholdende og tempofyldt cocktail af skønhed, ømhed og imponerende fandenivoldskhed kan du opleve syv sublime dansere sætte fortidens oprør i perspektiv til verden af i dag.

Musikhuset

Romeo og Julie

Dans

Det portugisiske stjernekompagni Quorum Balletten gæster Musikhuset med alletiders tragiske kærlighedshistorie

Koreografen Daniel Cardoso giver kærlighedstragedien Romeo og Julie et moderne strejf med sin nyfortolkning af balletklassikeren.

Shakespeares romantiske tragedie Romeo og Julie bringer os ind i en verden af ægte lidenskabelig kærlighed, som intet eller ingen kan ødelægge. Den slags kærlighed, der gør blind. Den slags kærlighed, som er så stærk, at den ikke kan overvindes. End ikke af døden.

Moderne fortolkning af klassisk kærlighedshistorie

Hvordan kan denne klassiske historie overføres til nutiden? Fragtet til en tid, hvor egocentricitet, egoisme og selvtillid er hovedfokus i vores liv?

Romeo og Julie er anerkendt verden over som den måske fineste af alle kærlighedshistorier. Sammen med Sergei Prokofievs musik rejser Daniel Cardosos koreografi spørgsmål om det, som er det mest dyrebare i vores liv, og som vi ofte glemmer.. Kærligheden.

Der danses til båndet musik.

 

Musikhuset

Nøddeknækkeren

Dans

Dans julen ind i selskab med hele familien og Den Kongelige Ballet.

Det bliver ikke rigtig jul uden George Balanchines Nøddeknækkeren - balletten som på tværs af generationer appellerer til alle os, som elsker jul.

Der er fuld garanti for øjeblikkelig julestemning, når Nøddeknækkeren går over scenen i Store sal. George Balanchines populære ballet har siden 1954 fortryllet børn og voksne verden over, og i Musikhuset bliver det ikke rigtig jul, før nøddeknækkeren bliver vakt til live.

Eventyrlig balletklassiker

Marie får den mest fantastiske nøddeknækker i julegave af sin gudfar Drosselmeier, og ved midnat tager den hende med på en magisk rejse til det fortryllede og fortryllende slaraffenland, hvor alt kan ske. Fantasien og poesien kender ingen grænser, når Marie på sin færd møder dansende snefnug og valsende blomster, iskolde snedronninger og varmblodige sukkerfeer, frække mus, kinesere, arabere, marcipanhyrdinder og mange, mange andre.

Det forunderlige og sælsomme eventyr om den gådefulde nøddeknækker blev oprindeligt skrevet af den excentriske, tyske forfatter E.T.A. Hoffmann i 1816. I 1892 komponerede Tjajkovskij sin ikoniske musik til fortællingen, og den er med sine mange genkendelige, iørefaldende og fantasifulde temaer i dag et af de mest elskede værker i musikhistorien.

Nøddeknækkeren er blandt ballettens største klassikere, og i George Balanchines mesterlige version er der skruet helt op for trylleriet og eventyret. Det er en rigtig familieforestilling, der er det bedste startskud til årets hyggeligste fest.

Koreografi: George Balanchine
Musik: Peter Tjajkovski
Scenografi og kostumer: Anthony Ward
Lysdesign: Anders Poll

Anbefales fra 9 år.

 

 

 

 

Aarhus Teater

Vita Danica

Dans

Man taler meget om det fortabte Udkantsdanmark, om at Dannevang er knækket over og delt i land og by, folk og elite. Med Vita Danica og perler fra den danske sangskat favner sanger og komponist Pernille Rosendahl, Aarhus Teater og det anerkendte dansekompagni Black Box Dance Company det, der samler os, fremfor det, der splitter os som folk og nation.

Pernille Rosendahl, kendt fra bandet Swan Lee, X-Factor og Toppen af Poppen, har de seneste år turneret og sunget i kirker over hele landet. Her har hun oplevet det fællesskab, der ligger i at mødes om de sange, som klinger så dybt i den danske folkesjæl.

Med Vita Danica fortsætter samarbejdet mellem Pernille Rosendahl og Black Box Dance Company under visionær kunstnerisk ledelse af koreograf Marie Brolin-Tani. Sammen skabte de dansesuccesen Elsker dig for evigt over Susanne Biers film i anledning af Aarhus 2017 Europæisk Kulturhovedstad. Aarhus Teater tog med Simon Kvamms Reumert-vindende remix af sange og salmer i Lyden af de skuldre vi står på hul på en billedskabende rejse ind i vores sangskat, og nu får vi en helt ny oplevelse med Pernille Rosendahls musikalske inderlighed og dansernes kropslige fortolkninger.

Vores tidligere huskunstner, den prisbelønnede Sargun Oshana, sætter i scene, arkitekt og lysdesigner Sarah Fredelund skaber universet, og kostumerne er designet af den internationale modeskaber Mark Kenly Domino Tan, som stod bag de gudesmukke kostumer i Orestien på Aarhus Teater i sæson 18/19. 

Musikhuset

Svanesøen

Dans

Svanesøen
Den russiske nationalballet fra Moskva

En eventyrlig handling, smukke kostumer, medrivende musik og dans, leveret af dygtige balletdansere fra Rusland. Det er Svanesøen, som vi elsker den. Med musikken til Svanesøen begejstrede Tjajkovskij i 1877 både datidens balletpublikummet og de klassiske musikelskere. Russisk ballet, og fremfor alt Svanesøen, kendetegnes ved at lade følelserne komme til udtryk uden at spilde et enkelt ord, trin eller tone. I den klassiske iscenesættelsen bliver musik og dans i fællesskab til ét sprog, som alle umiddelbart forstår.

Den Russiske Nationalballet fra Moskva har bl.a solister med fra Moskvas Bolsjoj Ballet, og har haft stor international succes. Med over 30 dansere på scenen vil man opleve en flot opsætning af Svanesøen, som den oprindelig var tænkt. En opsætning der har sikret balletten sin popularitet 140 år efter premieren i Moskva.

Bag kompagniet sta°r tidligere Bolshoi-danser Sergei Radchenko sammen med Elena Radchenko - ogsa° solist fra Bolshoi og fra Kirov, hvor ”Svanesøen” oprindeligt stammer fra. De turnerer flittigt over hele verden med kompagniet.

Anmeldelse 4 stjerner ”kultur nordjyske Anne Matte Buch. ”netop disse kendte Svanesøens markører sad lige i skabet denne her dag. Sjældent har man set sa° flotte fouetteer eller fire knivskarpe svaneunger pa° rad. Det var der, vi holdt vejret og mærkede suset. Der, hvor det sta°r klart, hvor vanskelig en kunst ballet er. ”
”I opsætningen her ville det være en katastrofe, hvis ikke Odette/Odile leverede alt, hvad man kunne ønske sig og mere til, og det gjorde ga°rsdagens solist pa° et ni- veau, som er sjældent, og som alene gjorde forestillingen værd at se i sig selv. ”

Arrangør: PS Production Aps

Varighed: 2 timer. Bemærk, sluttidspunktet kan variere. 

Musikhuset

Flamenco de Sevilla

Dans

Forførende flamencoaften med dragende dans og udtryksfuld musik

Det bliver en koncert med sprudlende og frisk flamenco i den traditionelle form, hvor dansen kommer i fokus, men hvor der også bliver givet plads til sangere og guitarist på solistpladsen. En bred vifte af flamencoens mangfoldige stilarter, udtryk og farver, former og følelser og masser af energi, passion og temperament.

Flamencodanseren Lakshmi Basile ”La Chimi” har gennem flere år været fastansat på et af Sevillas anerkendte tablaos El Palacio Andaluz og ved flere lejligheder optrådt til Bianal de arte Flamenco (Sevilla), som er den største internationale flamencofestival i verden. I sin tid som danser har hun vundet adskillige præmier for sin forførende og overbevisende flamencodans.

Du kan opleve den dygtige Juan Murube folde sin sangstemme ud på scenen. Han er en ung sanger med stort talent og han blev i 2010 inviteret til at arbejde med Manuel de Paula, en af flamencoens "grand old men".

Flamenco de Sevilla har flere gange turneret i Danmark siden marts 2011 og forført det danske flamencopublikum med sin varme og smukke dans.

Lineup:

La Chimi: dans
Juan Murube - Gustavo Rey: sang
Poul Jacek Knudsen: guitar
Anders Pedersen: cajon

Varighed: 1 timer og 50 minutter med pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Musikhuset

BOLERO - EXTENDED

Dans

Ravels Bolero bliver efter sigende i dag spillet i sin fulde længe et sted i verden hvert eneste kvarter døgnet rundt. Og da værket varer 17 minutter – så sidder der et orkester et eller andet sted på kloden og spiller det netop nu!
Ved den allerførste opførelse i 1928 vakte Bolero en del opstandelse og værket blev af mange opfattet som moderne og uanstændigt. De mange gentagelser virkede provokerende og gav erotiske associationer, som var grænseoverskridende at overvære i en koncertsal. Der går en historie om, at en kvinde rejste sig op efter musikken og udbrød: - Det her er jo fuldstændig vanvittigt! Og hvor Ravel så efterfølgende rejste sig og sagde: - Den dame har fuldstændig ret!

Bolero er egentlig en spansk danserytme og i Ravels stykke er det ikke kun rytmen, der er spansk. Også de to melodier, der snor sig gennem musikken er i stil med musikken fra det eksotiske Andalusien.
Hovedtemaet bliver gentaget 18 gange, hvilket datidens psykologer, mente var et bevis på at Ravel led af Alzheimer's da han skrev Bolero. I næsten hele stykket består baslinien udelukkende af to toner. Og under hele forløbet fører lilletrommen an i en gentagen bolerorytme, der virker som en æggende og farlig understrøm. Imens stiger orkestrets volumen fra det helt spæde til et svulmende, eksplosivt udbrud, der ved slutningen bringer udviklingen op på et helt uventet plan.