Danseforestilling i Aarhus

Kroppen har sit eget sprog, og det kan udtrykkes gennem dans. I Aarhus er der et hav af scener, hvor dygtige danseartister udtrykker historier gennem dans, musik og lyd i flotte sceneshows, hvor det hele går op i en højere enhed. Dansen kan udtrykkes på hver en scene og er kendt på både Bora Bora, Musikhuset, Train og Atlas og Voxhall. Herunder har vi samlet de bedste muligheder for spændende danseoplevelser i Aarhus, så du nemt kan navigere rundt i dem. Finder du en forestilling, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos den enkelte udbyder for at sikre en billet med det samme. Ud over koncerter kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, teaterforestillinger, museums- og kunstudstillinger, comedy, familieoplevelser og foredrag.

Bora Bora

Feelings

Dans

"feelings" er en danseforestilling om og med følelse(r) - med original musik af Dean Blunt.

"feelings" er en ramme og en dans, hvor følelser er uigennemsigtige og modellerbare. Hvor former for følelser og følelser af former overlapper, og hvor det er uafklaret om det, du føler, kommer fra dig eller til dig. Bestemmer du selv hvad du føler eller gør andre det?

Publikum sidder på scenen spredt rundt på farverige memoryfoam-madrasser. Omkring dem bevæger dansere sig. Helt tæt, langt fra og i forskellige tempi og former. Nogle gange søger de direkte øjenkontakt. Andre gange forsvinder de imellem de siddende publikummer for senere at dukke op igen på uforudsigelige tidspunkter. Dansen sker tæt på, langt væk, på alle sider og indeni dig.

Du får et ansvar, når du vælger hvad du kigger på. Du bliver konfronteret med din egen tilstedeværelse midt i det hele sammen med resten af publikum og danserne omkring dig. Og måske vigtigst af alt: Hvilke muligheder har du for at forandre hvad du føler?

En morgen kigger du på en sky og ser en figur. Du opdager at figuren er inden i dig, så du indser, at du hellere må blive venner med den. Den næste dag ser du flere figurer. Figurer over det hele! Du bliver venner med dem alle sammen, og de bliver dit usynlige slæng. De begynder at vejlede dig, og det tager ikke lang tid før du er totalt afhængig af dem. Du kan ikke længere leve uden dem.
Alligevel er der nogle dage, hvor de er lede mod dig, de manipulerer, vildleder eller ghoster dig. På sådanne dage mistænker du dem for at være dobbeltagenter. Og du begynder at tvivle på om de er dine usynlige venner eller andres usynlige venner.

"feelings" undersøger af følelsernes politik og stiller spørgsmål om relationerne mellem subjekter og følelser. Dine "egne" følelser eller "andres" følelser. "feelings" starter fra formodningen om, at følelser er noget du gør - frem for noget du har. Derfra føler forestillingen sin vej frem og prøver at omridse hvordan sådanne formodninger kan informere relationer mellem mennesker, i og udenfor dans.

"feelings" er en del af en overordnet undersøgelse, der hedder "analysis", som blev initieret af Adriano Wilfert Jensen i 2017. Projekt har forskellige formater og aktiviteter. Indtil videre har Karima El Amrani (FR), Stefan Govaart (NL), Sandra Lolax (FI), Alexandra Tveit (NO), Marie Ursin (NO), Anne Juren (FR), Simon Asencio (FR), Dina El Kaisy (DE), Dean Blunt (UK) og Chloe Chignell (AUS) taget del i dens udvikling.

På Bora Bora bliver feelings danset af Karima El Amrani, Stefan Govaart, Alexandra Tveit, Marie Ursin, Chloe Chignell, Sandra Lolax og Simon Asencio, i et rum udviklet sammen med Simon Asencio og med original musik af Dean Blunt.

Om Adriano Wilfert Jensen

Adriano Wilfert Jensen arbejder med dans og koreografi på for at analysere og producere betingelser for relationer. Hans praksis manifesterer sig i at skabe, udføre, kuratere, repræsentere og sælge koreografi, danse for andre kunstnere, såvel som andre beskæftigelser som en serie af cocktail hang outs, publikationer, researchprojekter, undervisning, en BBQ salon osv.

Sammen med Simon Asencio har han siden 2014 udført Galerie - et immaterielt galleri for immaterielle kunstværker. Og sammen med Emma Daniel danser han for dinosaurerne i "Spending Time With Dinosaurs". Sammen med Linda Blomqvist, Anna Gaiotti og Emma Daniel organiserede han Indigo Dance Festival, Magazine og Tink Thank på Performing Arts Forum.

Musikhuset

Giselle

Dans

Med en gribende historie og udsøgt koreografi er Den Kongelige Ballets opsætning af Giselle den perfekte introduktion til klassisk ballet – en tidløs fortælling om forsmået kærlighed og om at elske ud over livet.

Giselle er den ultimative romantiske ballet. Da den første gang blev opført i Paris i 1841, ændrede den med et slag dansens historie; nu kunne publikum flygte ind i en verden af mystik, skønhed, fare og død – en fængslende fortælling om uskyld, kærlighed og svigt.

Den smukke Giselle er spillet mellem to mænd – skovfogeden Hilarion, der tilbeder hende, og den unge hertug Albrecht, som hun er dybt forelsket i. Men Albrecht har glemt at fortælle hende, at han allerede er forlovet med fyrstedatteren Bathilde, og da Giselle finder ud af det, mister hun forstanden og dør i Albrechts arme. Dramaet er dog kun lige begyndt, for Giselle bliver en farlig nymfe, en såkaldt wilie, og Hilarions og Albrechts møde med hende i det hinsides må ende galt.

<?UMBRACO_MACRO macroAlias="YouTube" url="https://www.youtube.com/watch?v=yrYzHGUHq9U&feature=youtu.be" shortcutId="video" />

Rollen som Giselle er en af de mest krævende i ballethistorien. Ikke alene er partiet blandt de teknisk sværeste, men det kræver også det størst tænkelige dramatiske talent at vise udviklingen fra den uskyldige bondepige til en kvinde vanvittig af kærlighed.

Koreografi: Silja Schandorff og Nikolaj Hübbe efter Jean Coralli og Jules Perrot
Musik: Adolphe Adam
Scenografi: Maja Ziska
Kostumer: Mia Stensgaard
Lysdesign: Åsa Frankenberg
Dirigent: Garrett Keast
Orkester: Aalborg Symfoniorkester

Varighed: 2 timer inkl. en pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Bora Bora

71Bodies 1Dance

Dans

71BODIES 1DANCE - et multidisciplinært kunstprojekt med danseperformance, fotografi og filminstallation

Kom allerede kl. 19.00 for at se kunstinstallation i foyer/HQ.

Et multidisciplinært og koreografisk initiativ af Daniel Mariblanca i samarbejde med fotograf Mar C Llop og filmskaber Ursula Kaufmann. Fotografering, filminstallation og danseperformance er i dialog med hinanden i et format, der berører kompleksiteten i ​​det brede spektrum af (trans)kønsidentiteter. Arbejdet er inspireret af 71 personlige erfaringer og vidnesbyrd fra transkøn-personer i Europa. Dette kunstneriske projekt giver synlighed, pirrer nysgerrigheden og skaber viden om det transseksuelle samfund. Ved at vise forskellige måder at være på, foreslår projektet nye måder at værdsætte skønhed og skabe lyst og længsel på.

Hvad er køn? Hvad betyder det at være transkøn?
Hvad er forskellen mellem en "transgender" person og en "cisgender" person?
Hvilke forskelle er der mellem kønsidentitet, kønsudtryk, biologisk køn og seksuel orientering?
Hvad betyder det at leve i skabet? Hvad betyder det at komme ud af skabet?

Daniel Mariblanca:
Da jeg begyndte min overgang fra kvinde til en transmand havde jeg det uopsætteligt behov for at skabe et koreografisk arbejde, hvor jeg kunne udtrykke mine stærke følelser samt de ændringer, jeg begyndte at opleve i min krop. Det føltes så befriende at komme ud og åbne mit hjerte for alle mennesker omkring mig. Jeg gjorde det, fordi jeg ikke kunne lyve mere for mig selv. Jeg havde meget tvivl og frygt for at komme ud; at blive diskrimineret eller afvist af min familie, min partner eller mine venner. Jeg havde frygten for, at jeg kunne miste mit job. Jeg stillede spørgsmålstegn ved, om kommer ud ville påvirke min karriere. Jeg var bekymret over, hvordan min åbenhed ville påvirke min fremtid. Jeg vidste, at jeg ikke var den eneste, der oplevede denne frygt og dette pres. Mange andre transkønnede mennesker går igennem lignende kampe. Jeg indså, at ved kun at tale fra mit individuelle perspektiv ville det blive et meget begrænset billede af, hvad det er at være en "transgender" person. Derfor blev jeg inspireret til at basere dette arbejde på 71 transpersoner og det var også begyndelsen på projektet.

Bora Boras publikum har tidligere kunne opleve Daniel Mariblanca i HimHerAndIt Productions' "WOMANhouse" samt "WOMAN" (v. 1.0).

 

"71 BODIES 1 DANCE" BESTÅR AF 3 DELE

Små sorte bokse
12 små sorte bokse møder publikum, når de går ind i lokalet. Kasserne fremhæves af et lille lys, der styrer blikket mod dem og inviterer til at se inde i dem. Publikum vil der være deltage i et øjeblik i af en af ​​hovedpersonernes fortælling og liv. Disse korte stykker i denne særlige form vil skab en følelse af intimitet mellem hovedpersonen og betragteren. Dette er den første kontakt med hovedpersonerne. En tæt og intim kontakt for at forstå den dybe menneskelige faktor.
Disse er lavet i samarbejde med filmskaber Ursula Kaufmann.

Danseforestilling
Danseforestillingen varer i 71 minutter og vil omfavne de 71 historier i én krop. Det fysiske værk er baseret i kroppen, dens kvaliteter og teksturer. Dansen vil afspejle det samme koncept som de små sorte bokse - det intime møde med personlig erfaring, men nu gennem dans. Med et tomt sort scenerum og en nøgen krop. Ingen forstyrrelser eller udsmykning. Kun kroppen og dens fysiske egenskaber. Den nøgne krop er et følelsesmæssigt ladet rum, der på samme tid indeholder sårbarhed, styrke, skam, fornøjelse, intimitet og empowerment. Den nøgne krop vil give publikum mulighed for at udfordre deres egne forudfattede meninger og idéer om den nøgne krop.

Fotoudstilling
Fotoudstillingen består af 71 portrætter med de personlige historier, som publikum vil blive inviteret til at opleve efter danseforestillingen. Plakaterne er lavet af fotograf Mar C Llop gennem interviews med alle hovedpersonerne.

Musikhuset

Shen Yun

Dans

En guddommelig gave

Den gamle kinesiske kultur var guddommeligt inspireret.
Shen Yuns kunst afspejler denne rige spirituelle kulturarv.

Shen Yun inviterer dig på en rejse tilbage til det gamle Kinas magiske verden. Oplev en kultur der næsten blev tabt gennem den betagende kunstart klassisk kinesiske dans, og se legender komme til live. Shen Yun skubber grænserne for scenekunsten og gør det muligt ved en unik blanding af farverige kostumer, high-tech baggrunde og liveorkester. Forbered dig på en teateroplevelse som ingen anden.

<?UMBRACO_MACRO macroAlias="YouTube" url="https://www.youtube.com/watch?v=zjB8jYxhe6M" shortcutId="video" />

En kulturarv der engang gik tabt

Den traditionelle kinesiske kultur Shen Yun præsenterer kan ikke ses andre steder i verden – ikke engang i Kina. Det regerende kommunistiske regime ser Kinas rige spirituelle og kunstneriske kulturarv som en trussel mod dets ideologi og har i årtier forsøgt på at udslette den. Kinesiske kunstnere har lidt utallige prøvelser gennem det sidste århundrede.

Men i 2006 fandt en gruppe kinesiske kunstnere sammen i New York med en vision om at bevare det bedste af Kinas kulturarv og dele det med verden. De fik mod og inspiration gennem deres fælles udøvelse i Falun Dafa (eller ”Falun Gong” som det også kaldes) – en spirituel disciplin, der er fælles for alle Shen Yuns kunstnere. Truppens repertoire indeholder ofte vigtige fremstillinger, der kaster lys over de kvaler troende, som dem selv, har i det kommunistiske Kina i dag.

Udsolgte forestillinger overalt

Shen Yun er nu den førende klassisk kinesiske dansetrup i verden. Nogle flyver fra andre lande eller kører hundredvis af kilometer for at se det. Andre ser den samme forestilling fem eller seks gange. Hvorfor? Der er kun én måde at finde ud af det på, og det er ved selv at opleve Shen Yun.

Shen Yun – lader millioner i beundring

"Smukt... adræt beherskelse af traditionelle talenter."

—CHICAGO TRIBUNE nimble

"En fængslende og fascinerende aften der gjorde, at jeg ønskede at blive og se mere."

—OPERA ONLINE

"En eksplosion af farver og lyde... Kinesisk kultur i dens fulde blomstring."

—CHARLOTTE OBSERVER

Bliv inspireret. Bliv overrasket.

Oplev den guddommelige kulturs genkomst.

Praktisk:

Dresscode: Business eller formel påklædning
Etikette: Høje piften eller jubel kan både distrahere de optrædende og andre gæster, men klapsalver er altid påskønnet.
Ankomsttid: Vi starter til tiden. Sørg for at komme i god tid og find dig godt til rette.

Varighed:  2 timer og 15 minuter inkl. en pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Børn under 5 år er ikke tilladt.

Arrangør: Foreningen for Falun Dafa i Danmark

Obs! Dette arrangement er organiseret af en ekstern arrangør, som har lejet sig ind i Musikhuset.

Musikhuset

Junglebogen

Dans

Danseteater for hele familien.

Mowgli er alene i junglen. Adskilt fra sine forældre, efter den frygtede tiger Shere Khan dukkede op. En ulvefamilie tager ham til sig og lærer ham at overleve i junglen. Undervejs bliver Mowgli venner med bjørnen Balu og panteren Baghera, hvilket danner kimen til et eventyr af de helt store.

Det omsættes til en unik danseteaterforestilling for hele familien sat i scene af det anerkendte Deutsche Tanzkompagnie.

Junglebogen er den kendte fortælling om drengen og dyrene baseret på Rudyard Kiplings verdenskendte eventyr, der har fået en global opblomstring med blandt en stor live action filmindspilning fra sidste år. 

Arrangør: Musikhuset

Bora Bora

Orchard

Dans

Forestillingen præsenteres på Bora Bora i et dobbeltprogram sammen med "Myopic Time". Billetten gælder til begge forestillinger (2 forestillinger på 1 aften til 1 billets pris).

En skov af vertikalt afbalancerede rør, sårbar over for den mindste berøring, navigerer to performere i dette usikre miljø. Med den evigt nuværende risiko for, at en fejl kan vise sig katastrofal. "Orchard" udforsker hvordan mennesket kan overvinde begrænsningerne i sit miljø.

Udvalgt af Aerowaves - netværket af europæiske danseteatre - til i år, at være blandt Twenty19 - årets bedste danseforestillinger fra nye europæiske talenter.

   

OM ELINOR LEWIS & NURIA LEGARDA ANDUEZA

Elinor Lewis er en performance-drieven kunstner baseret i London. Hendes koreografi anvender forholdet mellem menneske og objekt for at undersøge temaer om risiko og midlertidighed.

Koreograf, bevægelsesinstruktør og pædagog, Nuria Legarda Andueza er en tværfaglig kunstner, der arbejde i London og Barcelona. Formen af hendes arbejde udforsker hvad der brænder og bruser i individets indre verden.

 

Bora Bora

Myopic Time

Dans

Forestillingen præsenteres på Bora Bora i et dobbeltprogram sammen med "Orchard". Billetten gælder til begge forestillinger (2 forestillinger på 1 aften til 1 billets pris).

"Myopic Time" er et helt nyt greb om den vertikale dans som nycirkusgenre og ikke mindst som dansedisciplin.  Som i traditionel vertikal dans manipulerer den vertikale danser sin tyngde ved hjælp af styrke og smidighed, men i dette setup påvirkes hun desuden af den skiftende modvægt.

I et sirligt og komplekst balancesystem med snore, veksler og taljer hænger den udspændte vertikal-danser, Esther Wrobel. Her angives bevægelser i kilo og gram, mens tiden løber ud i ”saltet”.

Med fremmede bevægelser udforsker danseren øjeblikket; dets begrænsninger og muligheder. Frem og tilbage bevæger hun sig som et pendul men med sin egen vilje som retningsgiver. En vekselvirkning mellem tidens ustandselige fremstød og den vertikale dansers frihed og begrænsninger. "Myopic Time" betegner den subjektive tidsopfattelse og den vertikale dansers virkelighed. 

Wanda Moretti, kunstnerisk leder af Il Posto Danza Verticale i Italien og medlem af the Vertical Dance Forum, siger:
"Esther Wrobels Myopic Time er utvivlsomt en ny milepæ, der skubber til grænserne for vertikal dans. Det er en kompleks og fascinerende dramatisk komposition!"

Forestillingen er tilegnet de to mesterdansere, Carlotta Ikeda og Ko Morobushi, hvis nærvær i dette liv er dybt savnet.

Det århusianske publikum har bl.a. tidligere kunne opleve Esther Wrobel danse på siden af Aarhus Domkirke i 2014 og i "The Room" på Bora Bora i 2013.

Aldersgruppe: Fra 11 år.

OM SPARROW DANCE

Sparrow Dance er en vertikal dans- og kryds-disciplinær performancegruppe grundlagt af Esther Wrobel. Motivationen bag Sparrow Dance er at promovere og udforske vertikal dans og andre ikke-gulvbaserede danseteknikker for derved yderligere at udvikle på alsidigheden af kunstformerne. Sparrow Dance har især til formål at udfordre og undersøge den rumlige relation mellem publikum og performance og publikumsoplevelsen står derfor altid centralt for gruppens produktioner.

Musikhuset

Elsker dig for evigt

Dans

Elsker dig for evigt som betagende dans - med sang af Pernille Rosendahl.

Susanne Biers prisbelønnede film Elsker dig for evigt er blevet til en poetisk og smuk danseforestilling om livets sårbarhed.

Til musik og sang af Pernille Rosendahl har koreografen Marie Brolin-Tani skabt et værk, der griber fat i en inderlig og smuk kærlighed, som smadres fuldstændigt i et skæbnesvangert øjeblik.

<?UMBRACO_MACRO macroAlias="YouTube" url="https://www.youtube.com/watch?v=5pPsyNtkQ0o" shortcutId="video" />

Dansen og sangens smukke sammensmeltning

Sammen med det unge, smukke og forelskede par, Joakim og Cecilie, bliver publikum taget med ind i en verden af skønhed, erotik, kamp, absurditet og afmagt.

I denne tragiske såvel som poetiske fortælling leverer de seks dansere og et barn nogle kraftfulde fremstillinger af de forskellige karakterer, som krydser hinandens veje.

Publikum vil opleve sublim dans med stærke scenografiske elementer skabt af scenograf og videodesigner Signe Krogh, kostumer af modedesigner Åsa Gjerstad og rørende musik leveret af Pernille Rosendahl, som fylder salen med sin kraft- og længselsfulde vokal.

Her går musik, dans, visuel design, video, lys og en gribende fortælling op i en højere enhed.

Populær forestilling under Aarhus 2017

Elsker dig for evigt er tredje del i Bier-trilogien i anledning af Kulturhovedstad Aarhus 2017. Danseforestil- lingen er produceret som en co-produktion mellem Musikhuset Aarhus og Black Box Dance Company.

Elsker dig for evigt spillede for fulde huse i Aarhus og fik fantastiske anmeldelser og opføres på det Kgl. Teater i december 2018.

Pernille Rosendahl og albummet Dark Bird

Pernille Rosendahl er autodidakt sanger, sangskriver og producer. Hun har været medskaber af bl. a. Swan Lee og The Storm, der har nydt stor succes og anderkendelse i både ind-og udland.

I 2005 modtog hun prisen som ”Årets Danske Sangerinde” ved Danish Music Awards, en af mange modtagne priser i løbet af hendes karriere.

I 2016 debuterede Pernille som soloartist i eget navn med albummet Dark Bird, albummet der ligger som base for musikken i denne forestilling.

Sammen med komponist, producer og instrumentalist Søren Vestergaard har de omdannet det smukke album til danseforestillingen. Komponisten Christian Tronhjem har skabt lydkollage og musik omkring dette.

Danserne fra Black Box Dance Company

Black Box Dance Company er et professionelt dansekompagni med base i Holstebro - og Jyllands eneste professionelle dansekompagni.

Trods sine kun 4 års levetid, har kompagniet opnået stor succes i både ind- og udland, og høstet bred anerkendelse for de mangeartede produktioner og arbejde af høj kvalitet.

Kompagniet består af otte af de dygtigste dansere fra hele Europa i starten af deres karriere.

Kompagniet ledes af kunstnerisk leder – og anerkendt koreograf - Marie Brolin-Tani, der er også er koreograf og iscenesætter af Elsker dig for evigt.

Produktion og koregrafi

  • Koreografi og iscenesættelse: Marie Brolin-Tani
  • Dans: Black Box Dance Company
  • Musik og sang: Pernille Rosendahl
  • Musik og instrumentalist: Søren Vestergaard
  • Musik og lydcollage: Christian Tronhjem
  • Scenografi og videodesign: Signe Krogh
  • Lysdesign: Kim Glud
  • Kostumer: Åsa Gjersted
  • Producenter: Black Box Theatre & Dance, Musikhuset Aarhus & Aarhus 2017
  • Forlag: Nordiska APS

Praktisk information

Varighed: 1 time og 50 minutter inkl. en pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset Aarhus 

Billetter til danseforestillingen kan købes her på siden.

Bora Bora

Panic Day

Dans

"Panic Day" er dagen, hvor du skal nå det hele: Bage speltboller til morgenmad, være en god søn, en endnu bedre mor, bestå din eksamen, blive månedens medarbejder, være din vens trofaste væbner, byens bedste elsker og verdens lykkeligste nyskilte – Er du klar?

Med nutidens panik som hovedtema, arbejder koreograf Stephanie Thomasen frit med sin unikke sans for det groteske og det komiske i den menneskelige sårbarhed: Det planlagte kolliderer med det uforudsete, og latterligt hysteri, monumentale angstanfald og ukontrollabel aggression opstår - men også skrøbelige pusterum og eftertanke.

Men hvad er det egentlig, vi vil opnå? Og er der overhovedet grund til at gå i panik?

ANMELDELSER

"Det er her, Stephanie Thomasen som kvindelig koreograf rykker ind i ligaen af kunstnere, som tør grave i sindets natsider og investere sig selv."
- Majbrit Hjelmsbo, Weekendavisen (læs anmeldelse)

"Der er heller ingen ende på opfindsomheden i Stephanie Thomasens knivskarpe koreografi (…). Alt sammen intenst og udtryksfuldt danset af det ustyrligt dygtige ensemble, der også tæller koreografen selv som eneste kvinde."
- Randi K. Pedersen, Teateravisen (læs anmeldelse)

* * * * * -
"Uppercut Danseteater bekræfter deres vedvarende kunstneriske nysgerrighed med den ret forrygende forestilling PANIC DAY."
- Michael Søby, CPHCulture (læs anmeldelse)

OM UPPERCUT DANSETEATER

Uppercut Danseteater blev grundlagt af i 1985 af Cher Geurtze og Sheila de Val, og har siden da haft børne- og ungdomsforestillinger samt danseworkshops for børn og unge som sit varemærke. Som et af de første moderne kompagnier i Danmark modtog Uppercut Danseteater offentlig støtte fra Statens Kunstråd. Sidenhen er kompagniets forestillinger blevet set af mere end 250.000 børn og unge i Danmark og i udlandet.

Uppercut Danseteaters stil ligger i grænselandet mellem urban contemporary dans og fysisk teater. Forestillingerne bryder ofte med den gængse opfattelse af moderne dans og skaber et spændingsfelt og en dramaturgisk linje, som er relevant for nutidens og fremtidens børn og unge. Kompagniet har en lang tradition for at samarbejde med forskellige gæstekunstnere, film- og teaterinstruktører, komponister og udenlandske koreografer.

Uppercut Danseteater har gennem årene skabt en lang række børne og ungdomsforestillinger, som er blevet vist i teatre, kulturinstitutioner, teaterforeninger, skoler og gymnasier landet rundt. Kompagniet opfører årligt ca. 120 forestillinger i Danmark. Derudover turnerer det med stigende aktivitet internationalt, bl.a. som Danmarks repræsentant i forbindelse med danske statsbesøg. Andre turnéer har bragt Uppercut Danseteater til bl.a. Shanghai, Paris, Budapest, New York, Berlin og Bologna.

Uppercut Danseteater har mange års erfaring med afholdelse af workshops for børn og unge. Her introduceres moderne dans til elever og deres lærere gennem forskellige undervisningstilbud i skoler og i børne- og ungdomsinstitutioner.

Website: Uppercutdance.dk

Musikhuset

Svanesøen - Den Russiske Nationalballet

Dans

Den russiske nationalballet fra Moskva

En eventyrlig handling, smukke kostumer, medrivende musik og dans, leveret af dygtige balletdansere fra Rusland. Det er Svanesøen, som vi elsker den. Med musikken til Svanesøen begejstrede Tjajkovskij i 1877 både datidens balletpublikummet og de klassiske musikelskere. Russisk ballet, og fremfor altSvanesøen, kendetegnes ved at lade følelserne komme til udtryk uden at spilde et enkelt ord, trin eller tone. I den klassiske iscenesættelsen bliver musik og dans i fællesskab til ét sprog, som alle umiddelbart forstår.  

Den Russiske Nationalballet fra Moskva har flere solister med fra Moskvas Bolsjoj Ballet, og har stor international succes. Med over 30 dansere på scenen vil man opleve en storslået opsætning af Svanesøen, som den oprindelig var tænkt. En opsætning der har sikret balletten sin popularitet 140 år efter premieren i Moskva.

Der danses til båndet musik.

Varighed: 2 timer inkl. en pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Highlight Concerts

Bora Bora

As Heavy As It Goes

Dans

Forestillingen præsenteres på Bora Bora i et nycirkus-dobbeltprogram sammen med forestillingen "Materia". Billetten gælder til begge forestillinger (2 forestillinger på 1 aften til 1 billets pris).

"As heavy as it goes" er en komposition af organisering og disorganisering, at bære og slippe og give opmærksom til legesygen og skubbe til de fysiske grænser. I "As heavy as it goes" udforsker Circus Katoen forskellige aspekter af fysisk arbejde. Med vægten af 18 tunge sække som udgangspunkt forsøger de at redefinere deres metier som nycirkus-kunstnere.

Vægt har altid været et centralt element i Circus Kateons praksis, især arbejdet med ligevægten af deres to kroppe. Med denne performance vil de groteskt uddybe dette element ved at bruge sækkene som en udfordring.

"As heavy as it goes" havde sin premiere på Festival PerlX 2017. Med dette show blev Circus Katoen prismodtagere af CircusNext 2015/2016, som er en europæisk platform for unge talenter.

Bora Bora

Materia

Dans

Forestillingen præsenteres på Bora Bora i et nycirkus-dobbeltprogram sammen med forestillingen "As Heavy As It Goes". Billetten gælder til begge forestillinger (2 forestillinger på 1 aften til 1 billets pris).

En koreografi for flere polystyrenformer og et menneske.

"Materia" sigter mod at opdage, udforske og bevidne et materiales livlighed: polystyren.

Der er objektmanipulation fra et andet perspektiv, hvilket giver plads til objekterne selv i stedet for manipulatoren og derfor leger med balancen mellem disse to.

Forestillingen forsøger ikke at fremtvinge en fortælling, men lader publikum projicere deres egen fortælling om materialet på scenen.

Inden for en specifik plan er objekterne fri til at performe og tage initiativer.

Forestillingen bliver præsenteret som "in creation" og vil have sin officielle premiere hen mod slutningen af 2019.

ABOUT ANDREA SALUSTRI

Andrea Salustri kommer fra Rom, hvor han lærte kontaktjonglering, ildmanipulation og har arbejdet som gadekunstner.

Siden 2008 har han lært klaver som autodidakt. I 2013 afsluttede han studiet i filosofi på La Sapienza University i Rom, og besluttede derefter at flytte til Berlin for at forfølge en uddannelse i contemporary dance.

Han gennemførte først Dance Intensive-programmet på Tanzfabrik Berlin, og studerede efterfølgende dans og koreografi på HZT Berlin University.

www.andreasalustri.com

Bora Bora

Spil Død, vol. 7-12

Dans

"Spil Død" handler om børn og angst. Vores hjerner har ikke udviklet sig synderligt siden stenalderen, så hvis du bliver bange, er din hjerne stadig kodet med tre gamle forsvarsmekanismer: Du kan enten vælge at angribe, flygte eller SPILLE DØD.

Hvis angst i vor tid ikke skal blive livshæmmende, må der helt andre livtag i spil... Derfor opsætter Hvid Støj nye regler, brikker og er klar til at spille. I "Spil Død, vol. 7-12" findes der nemlig andre strategier at spille med... Livet er et spil, vi kan lære at turde - og du er inviteret til at spille med.

Hvid Støj skaber med "Spil Død" en stærk visuel og fysisk forestilling om børn og angst. Med nyskrevet dansk dramatik og nykomponeret musik udfordres dans med ord, og ord med musik, og i dét møde skabe en scenekunstnerisk hybrid, der taler direkte til børns sanser, følelser og tanker.

Hvid Støj og Center for Psykologisk Behandling til Børn og Unge (CEBU) har været i dialog under produktionen. De fælles sigte har været at få skabt mere tolerance for de mange børn, der selv er berørte, eller har en skuldermakker, der er.

Aldersgruppe: 7 - 12 år
Forestillingen foregår på dansk og er derefter ikke egnet for ikke-dansktalende.

Der er plads til 64 publikummer.

Forestillingen spiller og har billetsalg til dagene torsdag den 28. marts kl. 17.00 og lørdag den 30. marts kl. 15.00.
Derudover er der syv lukkede skole-forestillinger, der ikke kan købes billetter til. Interesserede kan kontakte Hvid Støj på book@hvid-stoj.dk eller telefon 61 71 90 17.

Hermed blot til information:

Tirsdag d. 26. marts, kl. 10.00
Tirsdag d. 26. marts, kl. 12.00
Onsdag d. 27. marts, kl. 10.00
Onsdag d. 27. marts, kl. 12.00
Torsdag d. 28. marts, kl. 10.00
Fredag d. 29. marts, kl. 10.00
Fredag d. 29. marts, kl. 12.00

Den Jyske Opera

María de Buenos Aires

Dans

María de Buenos Aires - Kærlighed, passion og død

En ensom aften i Buenos Aires. En gammel mand tænker tilbage på sit livs kærlighed, som han aldrig har kunnet glemme: María, som døde for lang tid siden. Hendes ånd viser sig nu for ham, og de gennemlever hendes drømme, hendes liv og deres første møde i smug få timer før hun blev myrdet.

Kom med på en forførende og berusende rejse til Buenos Aires i en original blanding af opera og argentinsk tango. Den Jyske Operas operachef Philipp Kochheim instruerer Astor Piazzollas mesterværk med Yamil Borges og Kurt Ravn i hovedrollerne. Skuespil, dans og sang vil kredse om temaerne kærlighed, sex og død i en hvirvelvind af følelser antændt af Piazzollas udødelige tango-musik.

Holdet bag
Dirigent: Johanna Motter
Instruktør: Philipp Kochheim
Koreograf: Sean Stephens
Scenograf og kostumedesigner: Barbara Bloch

Medvirkende
María: Yamil Borges
Duende: Kurt Ravn
Den unge María: Nicole Luketic
Den unge mand: Markus Schneider
6-mands tango-orkester – med musikere fra Det Jyske Musikkonservatorium

Synges på spansk med dansk dialog

Forestillingen foregår i et samarbejde med Musikhuset Aarhus på Store Scene i Store Sal.

Varighed ca. 80 min. Forestillingen er uden pause

Milonga – tango-fest
Efter forestillingen kl. 20.00 inviteres alle med en billet til en María de Buenos Aires forestilling til Milonga. Milonga er en tangofest for alle, og denne aften kan publikum danse på scenen i Store Sal til tangomusik med aftenens musikere. Men en Milonga er også et sted, hvor du blot kan nyde en drink, kigge på dansen lytte til musikken – og under kyndig vejledning måske kaste dig ud i de første tangotrin.

Arrangør: Den Jyske Opera i samarbejde med Musikhuset

Bora Bora

Jagten på det grå guld

Dans

Drømmen om alderdommen og frygten for at nå den

’Livet er flygtigt’ og DON GNU mærker det stigende tempo og tidens forfald, der konstant stikker dem begmænd, som hård kuling fra vest. Og selvom livets soundtrack har lært de efterhånden halvgamle lemmer nok så mange forbudte trin, indhenter tyngdekraften dem - hårdt og ubarmhjertigt, så de snubler og mister deres ellers så elegante fodfæste.

I en kamp mod tiden, kaster de sig derfor ud i en hæsblæsende akrobatisk jagt efter det grå guld og for at finde det smukke i tidens forfald.

Halsbrækkende krumspring, musikalsk poesi og humoristisk selverkendelse er fundamentet i denne tragikomiske tvekamp mod den bittersøde alderdom!

Produceret af Don Gnu og co-produceret af Bora Bora samt Holbæk Teater.

Om Don Gnu - Physical Theatre & Film

DON GNU - Physical Theatre & Film er et kunstnerisk samarbejde, der fokuserer på dans og fysisk teater på scene og i film. Udtrykket er underholdende, direkte, udtryksfuldt og meget fysisk.

Forestillingerne har en naiv og direkte tilgang, som underbygges af en tilbagevendende refleksion og dyb menneskelig indleven. De taler til et bredt publikum og DON GNU er derfor et oplagt sted at starte for publikum, der ikke før har set dans og eksperimenterende scenekunst, ligesom forestillingerne ofte gør et stort indtryk på det unge publikum.

Den kunstneriske ledelse i DON GNU består af koreograferne Jannik Elkær og Kristoffer Louis Andrup Pedersen.

Kompagniet har tidligere lavet forestillingerne "As A Start" samt trilogien "Mænd i sandaler", "Kvinde kend dit skab" og "M.I.S. - natten lang". "Kvinde kend dit skab" blev nomineret til en Reumert-pris og modtog Aarhus' publikumspris for scenekunst. Derudover har Don Gnu også skabt "N.A.R.G. - North Arena Rumble Game", som i 2016 blev udvalgt til som én af Aerowaves Twenty. I 2017 producerede Don Gnu den meget velmodtagede performance "Human In Balance" støttet af og lavet til de to europæiske kulturhovedstæder Aarhus (Danmark) og Pafos (Cypern).

Udover omfattende turnévirksomhed indenfor landets grænser, har DON GNU også præsenteret deres danseforestillinger i Sydkorea, Canada, Belgien, Holland, Skotland, Tyskland, Sverige, Norge, Finland, Litauen samt på Cypern og Cuba.

Don Gnu er huskunstnere hos Bora Bora.

www.dongnu.dk

Bora Bora

What Does Not Belong To Us

Dans

Forestillingen præsenteres på Bora Bora i et Aerowaves dobbeltprogram sammen med forestillingen "Des Gestes Blancs (Whites Gestures)". Billetten gælder til begge forestillinger (2 forestillinger på 1 aften til 1 billets pris).

"What Does Not Belong To Us" er Sarah Baltzingers stærk fysiske danseforestilling, hvor to mænd kaster sig ud i en sveddryppende og medrivende duet til buldrende og højenergiske elektroniske rytmer.

"What Does Not Belong To Us" udforsker idéen om det, der ikke tilhører os. Ved at kombinere energier og bevægelser, som meget vel kan modsige hinanden, står vi ansigt til ansigt med illustrationer af vores følelser som metaforer. Det handler om, hvad der står tilbage som menneskelig arv til trods for os som nutidige enkeltindivider. Som billedet på en afstamning ses denne frenetiske dans som en bøn for stilheden i os selv. Her kan man fortabe sig, koble sig fra, tag risikoen, for at genfinde sig selv i en ny dimension.

   

Bora Bora

Des Gestes Blancs

Dans

Forestillingen præsenteres på Bora Bora i et Aerowaves dobbeltprogram sammen med forestillingen "What Does Not Belong To Us". Billetten gælder til begge forestillinger (2 forestillinger på 1 aften til 1 billets pris).

Des Gestes Blancs (White Gestures) - en duet for en far og en søn.

En duet med far og en søn, der forsøger en fysisk tilgang til begrebet det faderlige bånd. Sammen undersøger de formen af en far og et barns figur. Alt det, der er tilbage at gøre, er at danse uden at gøre nogen ekstra besvær. "Des Gestes Blancs" (White Gestures) viser et par, der gennem ubalancen og deres kræfter forsøger at finde præcision, opdager lysten til at lege med hinanden og drilsk tager imod chancen for ømhed. En dans, hvor billedet er af én er en refleksion af den anden - forvrænget i tid og rum.

Om skabelsen af forestillingen:
At løfte er en regelmæssig del af den hverdag, der deles af forældre og deres småbørn. Derfor var idéen at bruge den fysiske virkelighed som udgangspunkt for at opmuntre til den legende relation. Hvordan kan en duo finde en balance, når deres vægt er så forskellig?

Udvalgt af Aerowaves - netværket af europæiske danseteatre - til i år, at være blandt Twenty19 - årets bedste danseforestillinger fra nye europæiske talenter.

   

Bora Bora

Choreography On The Face (1 on 1)

Dans

OBS! "Choreography On The Face" består af to dele:
En personlig forestilling for én person (9 billetter i alt) og en performance lecture.
Billetter til "1 on 1" forestillingen købes via billetlinket på denne side (og billetten er også gældende til performance lecturen).
Billetter udelukkende til performance lecture købes på dette link.
Det er ikke nødvendigt at have set "1 on 1"-forestillingen for at kunne følge med i performance lecture og vice versa.

 

Choreography on the face is Soc-Re (social reality)
Choreography on the face is blushing

Choreography on the face fails to convey the subject

 

1 ON 1:

"Choreography On The Face" er en én-til-én forestilling - et mikroformat på publikums og performerens ansigter.

I en tid hvor ansigtet er konstant genkendt i digitale teknologier, går "Choreography On The Face" meget tæt på, og behandler ansigtet som et spejl. Og som et landskab, som en afgrund, som en katalysator og et forsvindingspunkt, som et kort, som en intimitet, som en virtualitet, som den anden og som et gemmested…

Choreo-graphy betyder at “skrive et sted”. Forestillingen skriver et sted til at gemme sig i og tænke i. På interfacet - rummet mellem performerens ansigt og publikums ansigt.

"Choreography On The Face" er inspireret af ansigtsgenkendelses-teknologien, som konverterer billede til ord: Der er en leg med tale/stilhed og synlighed/usynlighed: Publikum instrueres af performeren til at åbne og lukke øjnene - blikket koreograferes. Der er en voice-over i rummet som har magt til at “farve” atmosfæren og publikums tanker med ord: Stemmen leger med metaforer, med opfattelsen af selv: Taler hun til mig? Taler hun om mig? Kan hun genkende mig?

"Choreography On The Face" eksperimenterer med nye opfattelser af dimensioner og størrelsesforhold i den digital era: Er jeg alt - er jeg ingenting? Er det dig eller mig? Er vi tæt på? Performerens ansigt hviler over publikums ansigt eller ligger tæt på, på gulvet. Der er en konstant øjenkontakt, når publikums øjne er åbne.

"Choreography On The Face" er en meget intens og meget intim performance, men via en subtil dramaturgisk opbygning af relationen mellem performer og publikum, skabes der en afslappet position for publikum, som kan opleve sig selv som både subjekt og objekt - og som både betragter og betragtet.

Aldersgruppe fra 15 år.
Forestillingssprog: Engelsk.

 

PERFORMANCE LECTURE:

Om onsdagen d. 15. kl 19.30 - efter én-til-én forestillingerne, vil Sara Hamming lave en performativ oplæsning af et essay om researchen til og arbejdet med Choregraphy on the Face. Oplæsningen vil være ledsaget af mikro-koregrafiske momenter fra forestillingen som publikum instrueres i at udføre undervejs.

TIDSPUNKTER

14. maj 2019:
1 on 1:
13:30, 15:00, 16:30, 18:00, 19:30
 
15. maj 2019:
1 on 1:
13:30, 15:00, 16:30, 18:00
Performance lecture:
19:30

OM MORIBUND

Moribund er platform for værker af Sara Hamming, solo og i samarbejde med andre.
Moribund betyder døende; det som er formet af kroppen og skabt af tiden. Det transformerede og det transformerende. Det som er på vej til at blive noget andet, og derfor er begge ting på samme tid.
Moribund udvikler koncepter som performativt udforsker det sociale. Moribund værker er publikums-involverende på forskellige måder; Scenen sættes på publikums krop eller midt i massen og publikum inviteres til at tænke over deres egen rolle.
Moribund har modtaget kontinuerlig støtte fra Statens Kunstfond i de senere år.
Forestillingen er sidste stadie i Sara Hammings research i en-til-en-formatet, løbende siden 2009.
www.moribund.dk

Bora Bora

Choreography On The Face (performance lecture)

Dans

OBS! "Choreography On The Face" består af to dele:
En personlig forestilling for én person (9 billetter i alt) og en performance lecture.
Billetter til "1 on 1" forestillingen købes via billetlinket på dette link (og billetten er også gældende til performance lecturen).
Billetter udelukkende til performance lecture købes på denne side.
Det er ikke nødvendigt at have set "1 on 1"-forestillingen for at kunne følge med i performance lecture og vice versa.

 

Choreography on the face is Soc-Re (social reality)
Choreography on the face is blushing

Choreography on the face fails to convey the subject

 

1 ON 1:

"Choreography On The Face" er en én-til-én forestilling - et mikroformat på publikums og performerens ansigter.

I en tid hvor ansigtet er konstant genkendt i digitale teknologier, går "Choreography On The Face" meget tæt på, og behandler ansigtet som et spejl. Og som et landskab, som en afgrund, som en katalysator og et forsvindingspunkt, som et kort, som en intimitet, som en virtualitet, som den anden og som et gemmested….

Choreo-graphy betyder at “skrive et sted”. Forestillingen skriver et sted til at gemme sig i og tænke i. På interfacet - rummet mellem performerens ansigt og publikums ansigt.

"Choreography On The Face" er inspireret af ansigtsgenkendelses-teknologien, som konverterer billede til ord: Der er en leg med tale/stilhed og synlighed/usynlighed: Publikum instrueres af performeren til at åbne og lukke øjnene - blikket koreograferes. Der er en voice-over i rummet som har magt til at “farve” atmosfæren og publikums tanker med ord: Stemmen leger med metaforer, med opfattelsen af selv: Taler hun til mig? Taler hun om mig? Kan hun genkende mig?

"Choreography On The Face" eksperimenterer med nye opfattelser af dimensioner og størrelsesforhold i den digital era: Er jeg alt - er jeg ingenting? Er det dig eller mig? Er vi tæt på? Performerens ansigt hviler over publikums ansigt eller ligger tæt på, på gulvet. Der er en konstant øjenkontakt, når publikums øjne er åbne.

"Choreography On The Face" er en meget intens og meget intim performance, men via en subtil dramaturgisk opbygning af relationen mellem performer og publikum, skabes der en afslappet position for publikum, som kan opleve sig selv som både subjekt og objekt - og som både betragter og betragtet.

Aldersgruppe fra 15 år.
Forestillingssprog: Engelsk.

 

PERFORMANCE LECTURE:

Om onsdagen d. 15. kl 19.30 - efter én-til-én forestillingerne, vil Sara Hamming lave en performativ oplæsning af et essay om researchen til og arbejdet med Choregraphy on the Face. Oplæsningen vil være ledsaget af mikro-koregrafiske momenter fra forestillingen som publikum instrueres i at udføre undervejs.

TIDSPUNKTER

14. maj 2019:
1 on 1: kl. 13:30, 15:00, 16:30, 18:00, 19:30
 
15. maj 2019:
1 on 1: kl. 13:30, 15:00, 16:30, 18:00
Performance lecture: 19:30

OM MORIBUND

Moribund er platform for værker af Sara Hamming, solo og i samarbejde med andre.
Moribund betyder døende; det som er formet af kroppen og skabt af tiden. Det transformerede og det transformerende. Det som er på vej til at blive noget andet, og derfor er begge ting på samme tid.
Moribund udvikler koncepter som performativt udforsker det sociale. Moribund værker er publikums-involverende på forskellige måder; Scenen sættes på publikums krop eller midt i massen og publikum inviteres til at tænke over deres egen rolle.
Moribund har modtaget kontinuerlig støtte fra Statens Kunstfond i de senere år.
Forestillingen er sidste stadie i Sara Hammings research i en-til-en-formatet, løbende siden 2009.
www.moribund.dk