Danseforestilling i Aarhus

Kroppen har sit eget sprog, og det kan udtrykkes gennem dans. I Aarhus er der et hav af scener, hvor dygtige danseartister udtrykker historier gennem dans, musik og lyd i flotte sceneshows, hvor det hele går op i en højere enhed. Dansen kan udtrykkes på hver en scene og er kendt på både Bora Bora, Musikhuset, Train og Atlas og Voxhall. Herunder har vi samlet de bedste muligheder for spændende danseoplevelser i Aarhus, så du nemt kan navigere rundt i dem. Finder du en forestilling, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos den enkelte udbyder for at sikre en billet med det samme. Ud over koncerter kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, teaterforestillinger, museums- og kunstudstillinger, comedy, familieoplevelser og foredrag.

Musikhuset

Kinesisk Nytår 2020

Dans

Shenzhen dansekompagni

En smuk buket sammensat af både klassiske og moderne elementer. Yndefulde danseoptrin og magtfulde krigerdanse skifter med nyfortolket kampsport og dramatisk ballet. Her finder vi ægte kinesisk musik og magi, en oplevelse for alle aldre.

Blandt de nyskabende elementer er en kombination af vestlig ballet og kinesisk akrobatik. Her danser en ballerina på skuldrene af en mandlig danser. I kombinationen oplever vi ballettens elegance forenet med spændingen ved den udfordrende scene. ”Ballet på skulderen” er opfundet i Kina.

Terrakottakrigerne af ler i Xi’an er verdensberømte. Men her møder vi dem spillevende. Det er et eksempel på dansekompagniets kreative brug af traditionel dans. Musikken er rytmisk trommemusik, velegnet til at skabe den krigeriske stemning.

Kina har 56 minoriteter, og Daifolket i Sydkina er en af dem. Den smukke dans ”Dais datter” er inspireret af den omgivende natur, hvor vi oplever vandet visualiseret både som en rislende bæk og en brusende flod. Alt sammen symbol på Daofolket selv.

Dansekompagniet har 20 medlemmer med flere højtberømmede kunstnere iblandt. Vi møder kinesisk professionalisme i top, så der er overskud til at lade det svære virke legende let.

Velkommen til en aften fyldt med poesi og skønhed, grænseoverskridende teknik og ja, lidt vildskab.

Varighed: 1 time og 10 minutter, uden pause

Arrangør: Aarhus Kommune & Foreningen Danmark-Kina

Bora Bora

The Soul Catcher

Dans

URPREMIERE

THE SOUL CATCHER - Demaskering af det moderne rovdyr

The Soul Catcher er en forførende og dybt foruroligende forestilling om psykisk vold, manipulation og magt.

The Soul Catcher kaster lys over de usynlige mekanismer, der foregår i voldelige relationer og zoomer ind på NPD - Narcissistic Personality Disorder. En personlighedsforstyrrelse som består af en giftig cocktail af mangel på empati, ødelæggende egocentrering, intrigante iscenesættelser af virkeligheden, jagt på bekræftelse og rovdrift på andre mennesker.

I et kynisk manipuleret spil af love bombing, gaslighting og pity play bliver ofret reduceret til en følelsesmæssig boksebold. En forsyningskilde hvis eneste formål er at give næring til et umætteligt ego.

Hvad skal der til for at bryde mønstret og gøre sig fri af narcissistens kløer?

The Soul Catcher afslører rovdyret bag den tilsyneladende perfekte facade og langer samtidig ud efter de tendenser i samtiden, der avler dem. The Soul Catcher er en alarmklokke, en overlevelsesstrategi og et survival kit, der giver værktøjer til at gennemskue magtspillet.

I en hårdtslående blanding af performance, dans, spoken word og nykomponeret elektronisk musik, bryder vi tavsheden og skaber debat om magt, empati og personligt ansvar.

Hvor går din grænse?

OBS! Forestillingen foregår på dansk.

Optakt: Kultursalon 11. januar

Som optakt til forestillingens premiere inviterer Performing Arts Platform og Kassandra Production i samarbejde med FO-Aarhus' debatpulje til "Kultursalon: Ar på Sjælen". Kultursalonen sætter fokus på psykisk vold og dens bagvedliggende mekanismer. I et uhøjtideligt miks af foredrag og dialog, ruster vi dig til bedre at kunne spotte og håndtere psykisk vold, hvis/når du møder den – i hjemmet, på arbejdspladsen, hos naboen...

Sted: Performing Arts Platform, Valdemarsgade 1G, 8000 Aarhus C, 11. januar 2020 kl. 16-18.30.
Arrangementet er åbent for alle (fra 16 år op).
Gratis adgang - men tilmelding nødvendig via dette link!
Pladser tildeles efter først-til-mølle princippet.

Kom og vær med, når vi åbner op for dette vigtige emne med en række kompetente oplægsholdere. Der vil være oplæg ved:

- Signe M. Hegestand, Aut. Psykolog, Psykoterapeut, forfatter, foredragsholder og TedxSpeaker: Om narcissisme og psykisk vold i parforhold.
- Jon Wegener, Kognitiv Neuroscientist og Associate Professor ved CBS: Om traumatiske bindinger i voldelige relationer.
- Mette Thyghøj, psykoterapeut, projektleder og gruppeterapeut fra Lev uden vold: Om konsekvenser, krisehjælp og efterværn.
- Annika B. Lewis, performancekunstner, iscenesætter og kunstnerisk leder af Kassandra Production vil være vært for arrangementet og også give et indblik i det kunstneriske arbejde med "The Soul Catcher".

Urpremiere-koncert med Sofus Forsberg

Den 21. januar klokken ca. 22:00 spiller Sofus Forsberg, der har skabt lydsiden til "The Soul Catcher", koncert på HeadQuarters (Bora Boras foyer).

Entréen til koncerten er gratis. Koncerten der foregår efter urpremieren arrangeres af Kassandra Productions i samarbejde med HeadQuarters og Bora Bora.

Om Kassandra Production

Kassandra Production er en kunstnerdrevet platform for scenekunst i spændingsfeltet dans, teater og performance, under kunstnerisk ledelse af Annika B. Lewis.

Annika B. Lewis/Kassandra Production skaber aktuel og vedkommende scenekunst på en skæv og underfundig måde med et markant og kompromisløst udtryk, der kendetegnes ved at udfordre teaterbegrebet med utraditionelle og grænsesøgende produktioner.

Annika B. Lewis/Kassandra Production har produceret og vist forestillinger på så usædvanlige steder som campingvogne, private lejligheder, messer, nedlagte fabrikshaller, butikker, i biler, i medierne og på Internettet - såvel som på traditionelle teaterscener.

Kassandra Production arbejder nationalt og internationalt og har gennem årene turneret, vist forestillinger og indgået i samarbejdsprojekter i Danmark, Sverige, Norge, Island, Portugal, Tyskland, Italien, Letland, Rusland, Belgien, Finland, Grækenland og USA.

Forestillinger 1998-2019:
* HAPPINESS UNLDT: Immersive pop-up rejsebureau (2018)
* OMNIPRESENCE (2017)
* HAPPINESS UNLTD: Aarhus-Athens (2016)
* BLISS POINT (2015)
* GLITCH ON THE ROCKS (2014)
* COVER UP (2012)
* ÅRSREGNSKABER (2010)
* LET'S GET PERSONAL (2010)
* BODY BOX#1 (2009)
* TWIST (2009)
* EXTASY (2009)
* FULL BODY TREATMENT (2008)
* LIFE HACKING (2008)
* XpositionREVERSE: Aarhus-Gothenburg (2006)
* DANCIN' MADLY BACKWARDS (2006)
* LIVET ER VIDUNDERLIGT (2005)
* DISPLACEMENT (2005)
* XpositionLAB (2004)
* MIT HJERTE ER DIT (2004)
* AURORA BOREALIS: Aarhus-Reykjavik (2003)
* BLÆNDVÆRK (2003)
* Valgets Eksperiment/LIMBO.03 (2003)
* Symposium X (2002)
* REAL TIME OPEN DOOR (2000)
* Real Time LAB (1999)
* EN TORN I ØJET (1998)

Musikhuset

Familiedans og -teater

Dans

Til september åbner Teaterhuset Filuren den sidste lørdag i hver måned dørene op for anderledes teater- og dansearrangementer for børn og deres voksne. Vi inviterer til familiedans eller -teater for børn og deres forældre. Gennem en guidet ramme vil teater og danseformidler Eva Damholt eller dramapædagog Malene Hedetoft lede en improviseret event, hvor både forældre og børn er medskabere af legen. Vi kommer måske på besøg i Zoo, eller dykker ned i vandet, eller hvem ved, måske ender vi på månen.

Kom, hvis jeres familie elsker at lave noget aktivt sammen, og er med på at bruge krop, stemme og fantasi; bare fordi det er sjovt. Kom i komfortabelt tøj og strømpesokker. Hold øje med de enkelte lørdages workshopleder og om det er dans eller teater på Facebook og på filuren.dk

OBS: Der skal være min. 5 tilmeldinger før arrangementet afholdes.

Undervisere Eva Damholt eller Malene Hedetoft.

Arrangør: Teaterhuset Filuren

Anbefalet alder: fra 4 - 8 år.

 

Bora Bora

Champions

Dans

”Champions” præsenteres i et dobbeltprogram sammen med ”Mass Effect”. Billetten gælder til begge forestillinger.

URPREMIERE

Hvad gør os alle til mestre? Hvad kæmper vi med i vores personlige liv? Stopper vi nogensinde med at skulle håndtere vores sårbarheder?

"Champions" er en performance-installation iscenesat som en hjemlig arena, hvor de fine linjer mellem intimitet og brydning udviskes. Genstande kommer til live og atmosfærer skifter, når performeren konfronteres med eksistentielle udfordringer. Temaerne homoseksualitet, familie og hjem udfordres i denne dybt personlige og bevægende performanceinstallation.

I løbet af det seneste år er Andreas Constantinou påbegyndt en personlig rejse med indsamling af optagelser fra terapisessioner og interviews med sin familie. Disse optagelser er katalysatoren for fremstilling af "Champions". I dette selvbiografiske arbejde udforsker Andreas Constantinou grænserne for nutidig historiefortælling gennem video, lyd, installation og performance.

"Champions" er en undersøgelse af psykologien bag menneskelig modstandsdygtighed og udholdenhed.

Dobbeltprogrammet består af to kontrastfyldte forestillinger, der udforsker de psykologiske og fysiske tilstande af udholdenhed og robusthed.

OBS! Dialogen i "Champions" er på engelsk.

Kunster - Psykolog scenekantssamtale efter forestillingerne torsdag den 6. februar

OBS! Har du billetter til forestillingerne en af de andre dage, er du også velkommen til samtalen efter forestillingen denne aften. Disse pladser fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Deltag i en helt særlig kunstner-Psykolog samtale efter forestillingerne "CHAMPIONS" og "MASS EFFECT" torsdag den 6. februar.

I løbet af det sidste år har koreograf, performancekunstner og iscenesætter for Himherandit Production Andreas Constantinou arbejdet sammen med psykolog Kristine Graugaard under skabelsen af forestillingen "CHAMPIONS". Forløbet af hans terapisessioner hos Kristine Graugaard har været den vigtigste katalysator for udfoldningen af forestillingens tematikker og indhold i performanceinstallationen samtidig med den kreative proces i studiet.

Tematikker opstået undervejs i studiet og terapisessioner er blevet udforsket med Kristine Graugaard, der har spillet en stor rolle som en alternativ dramaturgisk partner i fremstillingen af "CHAMPIONS" uden nogensinde at have set den.

Denne dynamiske og tværfaglige metode har været den vigtigste motor i dannelsen af, hvad "CHAMPIONS" er i dag.

Psykologen slutter sig til kunstneren på scenen, efter at hun har set værket for første gang. Sammen vil de dykke ned i forestillingens temaer i en åben og ærlig samtale om arbejdet overværet af publikum.

Enhver, af professionelle eller personlige grunde, bør ikke gå glip af denne sjældne mulighed for at høre to fagfolk fra forskellige felter fordybe sig i en kunstners skabelsesproces gennem terapiprocessen.

Om Himherandit Productions

Himherandit Productions er et prisvindende performancekompagni, der har skabt banebrydende forestillinger siden 2003 af kunstnerisk leder Andreas Constantinou.

Himherandit Productions' ambitioner, vision og motivation er at skabe performance-projekter, der skubber, provokerer og engagerer publikum. De tror på en kunstnerisk frihed, som ikke er kompromitteret som "populærkultur", men i stedet søger de at adressere vigtige temaer så som køn, seksualitet og identitet, og vise publikum at kunst kan være et værktøj til at reflektere, åbne op for dialog og stille spørgsmål til verden, mens de stadig har det sjovt.

Himherandit Productions udvikler meningsfulde forestillinger, der vises lokalt, nationalt og internationalt, for og med de marginaliserede, ignorerede, mangfoldige og queer, og åbne op for forståelse og respekt for hinandens forskelligheder.

Himherandit Productions tilbyder forestillinger, workshops, udviklingsprogrammer, laboratorier og kunstnersamtaler for at fremme social forandring gennem kunst. De bestræber sig på at røre ved menneskers liv gennem projekter.

Himherandit Productions er baseret i Aarhus som et inhouse kompagni på Bora Bora - dans og visuelt teater og har turneret over hele Europa til festivaler og spillesteder f.eks. Mercat de la Flors og Théâtre National de Chaillot.

Himherandit Productions blev Reumert nomineret for Bedste Performance i 2017 for WoMAN & WOMAN og i 2018 for GARDEN, og blev tildelt Applaus Prisen fra Performing Arts Platform til for The GENDERhouse Festival i 2018. Himherandit Productions blev udvalgt som en af de 20 mest spændende nye dansekompagnier i Europa med udvælgelse af deres forestillinger The WOMANhouse og WOMAN på Aerowaves16 og Aerowaves17. Andreas Constantinou blev tildelt et særlegat af Statens Kunstfond for forestillingerne ReDoing GENDER og The WOMANhouse.

Andreas Constantinou er koreograf, sanger og sangskriver, performance- og billedkunstner, grundlægger og kunstnerisk leder af Himherandit Productions. Han er uddannet ved Laban, det førende konservatorium for moderne dans, og har arbejdet med nogle af de mest progressive kunstnere og kompagnier fx Kitt Johnsons 'X-ACT, PunchDrunkTheatricalExperiences, Athina Vahla, CandoCo Dance Company og Uniform.

Website: www.himherandit.com

Bora Bora

Mass Effect

Dans

"Mass Effect" præsenteres i et dobbeltprogram sammen med "Champions". Billetten gælder til begge forestillinger.

URPREMIERE

Mass Effect er en forestilling om kollektiv udholdenhed og gruppe-modstandsdygtighed. Hvordan mennesker i grupper skubber sig selv til at overvinde ekstreme omstændigheder og går ud over fysisk træthed sammen og som individ?

Kondisko knirker, mens fødderne rammer gulvet og kroppe bevæger sig henover scenen. I Mass Effect deler syv atletiske dansere deres åndedræt, sved, formationer og rytmer i én fælles udfordring: overgå fysiske begrænsninger og transcendere som gruppe til ukendt formåen af kropslig kapacitet.

Mass Effect er en kunstnerisk kommentar på det aktuelle sociopolitiske klima, hvor samfund ofte afvikles, demonteres og forskelle fremhæves for at skabe adskillelse.

Dobbeltprogrammet består af to kontrastfyldte forestillinger, der udforsker de psykologiske og fysiske tilstande af udholdenhed og robusthed.

Om Himherandit Productions

Himherandit Productions er et prisvindende performancekompagni, der har skabt banebrydende forestillinger siden 2003 af kunstnerisk leder Andreas Constantinou.

Himherandit Productions' ambitioner, vision og motivation er at skabe performance-projekter, der skubber, provokerer og engagerer publikum. De tror på en kunstnerisk frihed, som ikke er kompromitteret som "populærkultur", men i stedet søger de at adressere vigtige temaer så som køn, seksualitet og identitet, og vise publikum at kunst kan være et værktøj til at reflektere, åbne op for dialog og stille spørgsmål til verden, mens de stadig har det sjovt.

Himherandit Productions udvikler meningsfulde forestillinger, der vises lokalt, nationalt og internationalt, for og med de marginaliserede, ignorerede, mangfoldige og queer, og åbne op for forståelse og respekt for hinandens forskelligheder.

Himherandit Productions tilbyder forestillinger, workshops, udviklingsprogrammer, laboratorier og kunstnersamtaler for at fremme social forandring gennem kunst. De bestræber sig på at røre ved menneskers liv gennem projekter.

Himherandit Productions er baseret i Aarhus som et inhouse kompagni på Bora Bora - dans og visuelt teater og har turneret over hele Europa til festivaler og spillesteder f.eks. Mercat de la Flors og Théâtre National de Chaillot.

Himherandit Productions blev Reumert nomineret for Bedste Performance i 2017 for WoMAN & WOMAN og i 2018 for GARDEN, og blev tildelt Applaus Prisen fra Performing Arts Platform til for The GENDERhouse Festival i 2018. Himherandit Productions blev udvalgt som en af de 20 mest spændende nye dansekompagnier i Europa med udvælgelse af deres forestillinger The WOMANhouse og WOMAN på Aerowaves16 og Aerowaves17. Andreas Constantinou blev tildelt et særlegat af Statens Kunstfond for forestillingerne ReDoing GENDER og The WOMANhouse.

Andreas Constantinou er koreograf, sanger og sangskriver, performance- og billedkunstner, grundlægger og kunstnerisk leder af Himherandit Productions. Han er uddannet ved Laban, det førende konservatorium for moderne dans, og har arbejdet med nogle af de mest progressive kunstnere og kompagnier fx Kitt Johnsons 'X-ACT, PunchDrunkTheatricalExperiences, Athina Vahla, CandoCo Dance Company og Uniform.

Website: www.himherandit.com

Bora Bora

Volitant

Dans

”Volitant” præsenteres i et Aerowaves dobbeltprogram sammen med ”The Pure Gold Is Seeping Out Of Me”. Billetten gælder til begge forestillinger.

VOLITANT - micromovements expanded

Rita Góbis forestilling "Volitant" [flygtig/flyvende] præsenterer stadiet mellem "allerede ikke her" og "endnu ikke der" ved at guide os i metamorfosens verden. Til denne forestilling komponerede Dávid Szegő musikken ved hjælp af morsekode- og støjlyde, både akustisk og elektronisk - dette er særligt for danseforestillingen, der er designet med minimalistiske værktøjer for at skabe en fuld tilstedeværelse i teaterrummet. Som et science fiction remake af Den Døende Svane.

Forestillingen blev udvalgt blandt 2018's prioriterede nye danseforestillinger af det europæiske Aerowaves-netværk af danseteatre. Hvert år vælger dette netværk - som Bora Bora er en del af - de mest lovende, talentfulde koreografer i Europa.

Forestillingen modtog Rudolf Lábán-prisen for den bedste samtidige danseforestilling i sæsonen 2017 i Budapest og fik også prisen for den mest succesrige præstation som helhed på den 45. Infant Festival i Novi Sad, juli 2018. Forestillingen modtog den særlige pris på Festival 10 Sentidos arrangeret i Valencia, maj 2017.

Forestillingen har turneret rundt i store dele af Europa samt været vist i Mexico og Korea.

 

Anmeldelser

"Volitant, der er smart oplyst og sat op mod morsekode-inspirerede elektroniske kompositioner af Dávid Szegö, er et uhyggeligt spil om det mekaniske og det naturlige. Góbi er på én gang menneske og maskine, dyr eller fremmed. Hendes rå energi mister aldrig sit stramme greb, da hun langsomt forvandler denne skræmmende smukke solo til et sandt cyborg-manifest."
- Evgeny Borisenko, Springback Reviews

"Dette er en stærk disciplineret solo, fejlfri fra start til slut, uden den mindste smule af sløsethed. Det er kort og kompakt."
- Csaba Králl, Élet és Irodalom

“Det er svært at tale om Góbis præstation uden at tale om hende, da Rita Góbi og hendes præstation er en og den samme.”
- Márta Péter, Tánckritika

Rita Góbis eksplosive dansesolo er fyldt med subtile associationer: det er ikke svært at opdage en futuristisk fortolkning, en slags science-fiction-remake af Den Døende Svane: men i stedet for bløde og lyriske melodier, udføres den til Dávid Szegvids barske, gentagne og robotstøjlyde."
- Tamás Halász, Színház

Om Góbi Dance Company

Rita Góbi er en danser, koreograf og danselærer, der løbende udforsker stilarter og sprog i dansen. Født i Novi Sad, Serbien, uddannet ved det ungarske danseakademi i Budapest. Hun var deltager i forskellige internationale danseværksteder og bopælsprogrammer som det USA-baserede OMI DANCE Residency og VARP-ophold på SE.S.TA-KoresponDance, finansieret af International Visegrad Foundation.

Rita startede sin karriere og arbejdede med flere ungarske baserede dansekompagnier (Ballet Pecs, Yvette Bozsik Company, Reka Szabó's Company-Symptomerne, Naturkunstkatastrofer, Eva Duda Company, L1 Dance Association) og arbejdede med filminstruktøre Miklos Jancso.

I 2006 grundlagde hun Gobi Dance Company.

Rita er også danselærer ved Nemes Nagy Ágnes Art Vocational School, og hun holder regelmæssigt workshops i Ungarn og internationalt på forskellige festivaler.

2017: Specialpris på Festival 10 Sentidos i Valencia for sin solodans Volitant; hun modtog også det gyldne kors for Hungarian Cross of Merit.

2015: Bedste Dance Performer Award i ungarske moderne danskategori, der tilbydes af det ungarske Dance Federation; 2. præmie i Krakow i "3… .2 .... 1 ...." koreografikonkurrencen for sit stykke, Tachyon; 1. præmie på Solo & Duo Cologne Dance Festival for den bedste solo-dans for hendes performance Don't Fuss!

2009: Audience Award, XII. Miniatures International koreografikonkurrence, Beograd, Serbien.

2004-2005: Viktor Fülöp Fellowship, modtaget to gange.

2003: Mest lovende studerende, National Dance Federation.

Bora Bora

The Pure Gold Is Seeping Out Of Me

Dans

”The Pure Gold Is Seeping Out Of Me” præsenteres i et Aerowaves dobbeltprogram sammen med ”Volitant”. Billetten gælder til begge forestillinger.

For mange kvinder er ønsket om at føde medfødt. Hvad nu, hvis dette ønske blev begrænset af lovbestemmelser?

Med tre heftige kvinder på scenen ser denne forestilling på forholdet mellem det personlige og det professionelle liv. Ved hjælp af sin egen personlige oplevelse og andre kvinders fortællinger undersøger Renata Piotrowska-Auffret længslen efter moderskab gennem et spind af reproduktionspolitikker, adskillige løfter og forsøg på at udnytte det.

Forestillingen blev udvalgt blandt årets 20 prioriterede nye danseforestillinger af det europæiske Aerowaves-netværk af danseteatre. Hvert år vælger dette netværk - som Bora Bora er en del af - de mest lovende, talentfulde koreografer i Europa.

 

Anmeldelser

"Fra begyndelse til slut følger man begivenhederne på scenen med fuldstændig fokus og ikke i stand til at stoppe sig selv fra at observere den konstante følelsesmæssige og kropslige transformation af danserne."
- Paulina Trzeciak, Taniec Polska.

"Hjertet og kernen i “The pure gold is seeping out of me” er de individuelle perspektiver, der i Piotrowskas tilfælde og hendes personlige udseende i showets ramme er en modig kunstnerisk gestus. Denne forestilling har ikke en bekendende karakter, der kan provokere til at træffe afgørelser, men i stedet synliggøres systemets forbindelser, hvor man har brug for at se sine egne handlinger og beslutninger."
- Zuzanna Berendt, Teatralia.

"Polyfonien af stemmer er et meget stærkt aspekt i forestillingen og den placerer sig i den offentlige debat om at anerkende kvinders rettigheder som menneskerettigheder. I Polen mødes stadig dette krav med uforståelig og skandaløs modstand. Forestillingen vil desværre ikke miste dens aktuelitet i det næste lange stykke tid.”
- Hanna Raszewska-Kursa, "Questions about corporality on stage and in the audience”.

“Forestillingen bringer historier tilbage fra ikke-erindringen, der blev kastet ud af den offentlige sfære og viser, hvordan oplevelsen af moderskab er sammenfiltret under systemiske forhold. Slagordet fra de studerendes bevægelser fra tresserne - privat er politisk - lyder meget relevant i sammenhæng med dansernes historier."
- Anna Majewska, e-teatr

Om Renata Piotrowska-Auffret

Renata Piotrowska-Auffret er koreograf og kunstner, der arbejder i krydsfelte mellem eksperimentel dans, performancekunst, dramaturgi og teater.

Renata Piotrowska-Auffret konfronterer koreografi med en konceptuel tankegang. I sine værker overvejer hun den moderne verden ved at hente inspiration fra livserfaringer og teoretiske tekster fra de humane videnskaber. Hun er interesseret i at analysere historisk og nutidig kropspolitik og repræsentationer samt i forholdet mellem tekst og bevægelse.

Hun har tidligere været udvalgt til at være prioriteret kunstner i Aerowaves. Hun modtog stipendier fra Adam Mickiewicz Institute, Art Stations Foundation og Ministeriet for kultur og national kulturarv i Polen, programmet "Młoda Polska" (2010) og "Stypendium Ministra" (2013).

Hun har skabt:
"Now" / 2007, "Dancing with the Enemy" / 2007, "UNKNOWN" series / 2008-2010, "breaj ART OF THE WAR" / 2010, "UNKNOWN.SEANCE" / 2011, videodance "Inside" / 2011, "The Forest_work in progress" / 2013, "Death. Exercises and variations" / 2014, "Common" / 2015-2016, "The pure gold is seeping out of me" / 2017.
I 2008, 2010 og 2017 blev hendes forestillinger "Dancing with the Enemy", "Unknown" og "Death. Exercises and variations" udvalgt til Polish Dance Platform.

Renata Piotrowska-Auffret er uddannet fra det master-koreografiske program ex.e.r.ce. i Montpellier og Teaterakademiet i Białystok. Hun er medlem af koreografernes platform fra Warszawa - Center in Motion.

Musikhuset

Selene Muñoz

Dans

Historias

Oplev en eksklusiv aften med den prisvindende spansk-danske danser og koreograf Selene Muñoz i sammenspil med 3 fantastiske musikere. Historias er en danse koncert hvor publikum får mulighed for at komme helt tæt på disse unikke kunstnere og kan opleve en passioneret og musikalsk fortolkning af ny Flamenco og Tango i et elegant setup. Repertoiret er sammenhængende blanding af fortolkninger af Astor Piazzolla´s mest kendte tango værker og egne komponerede numre.

Kort om Selene

Selenes styrke ligger i at skabe et stærkt og rørende samspil mellem danseren og musikeren ved at fusionere den moderne flamenco med andre genre og stilarter. Hun har en nyskabende og elegant vision indenfor dans og Selene er lige dele danser og musiker med hendes musikalitet og rytmesans, som resulterer i en unik symbiose mellem disse.
Den spansk-danske danser og koreograf Selene Muñoz har danset siden hun var fire år og skabte allerede som ni årig sin første professionelle produktion og begyndte få år senere at undervise og give workshops. Hun har bl.a. undervist danserne fra Den Kongelige Balletskole, NYC Ballet og kunstnere fra Cirque du Soleil.

I en alder af 14 år, begyndte hun at studere på det anerkendte flamenco akademi Amor de Dios i Madrid og i 2009 færdiggjorde hun sin uddannelse på Det kongelige danse konservatorium “Real Conservatorio Profesional de Danza”.

Selene har optrådt på nogle af de største scener i verden, bl.a. Guggenheim Museum i New York, World Expo i Shanghai, Reina Sofia Museum i Madrid, Tower of David i Jerusalem, House of Music og Tchaikovsky Concert Hall i Moskva, Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Operaen, Politigården og Louisiana Museum i Danmark, m.fl.
Hun medvirkede som danser og koreograf i to år i Sommerballetten på Bellevue Teatret og i Nøddeknækkeren i Tivolis Koncertsal. Og har bl.a. samarbejdet med Livgardens Tambourkorps og optrådt ved Kronprinsparrets Prisoverrækkelse og ved H.M. Dronning Margrethes 75- års fødselsdag.

Danser: Selene Muñoz
Percussion: Stephan Jarl
Kontrabas: Jesper Thorn
Vokal/blæser: Karen Duelund Guastavino
Lys: Súni Joensen
Kostumer: By Luna

Arrangør: Musikhuset Aarhus

Kvindemuseet

THE FEMALE GAZE – Se med nye øjne

Dans

LINE ser på LINE. Men tør LINE overhovedet se på sig selv? Og hvis hun gør, hvad ser hun?

THE FEMALE GAZE er en sammensmeltning af fotografi, dramatik, installation, dans og lyd som skabes løbende gennem 2019/20. THE FEMALE GAZE består af 5 autofiktionelle sceneeksperimenter – 5 frames om kvinden LINE. Hver frame tager udgangspunkt i en eller flere kvindelige kunstnere. De aktuelle kunstnere har fået til opgave, at se på kvinden i kunsten med nye øjne.

Frame #3 og frame #4 finder sted på Kvindemuseet.

LINE – Frame#3

INSTALLATION

Scenograf Nadia Nabil skaber et rum for LINE’s fotografiske selvbilleder.

Dato: 2.marts – 14.marts

LINE – Frame#4

FORESTILLING

Danser Stephanie Thomasen, Skuespiller Line Bie Rosenstjerne og Instruktør Line Paulsen giver LINE’s fotografiske selvbilleder liv gennem ord og krop.

Dato: 8.marts -14.marts

Søndag d. 8.marts: kl. 20.30 – 22

Tirsdag d.10.marts: kl. 16.30 – 18

Onsdag d.11.marts: kl. 18.30 -20

Torsdag d.12.marts: kl. 16.30 -18

Fredag d.13.marts: kl. 16.30 -18

Lørdag d.14.marts: kl. 16.30 -18

Køb billet til forestillingen på Kvindemuseet https://svalegangen.billetten.dk/index/eventdetails/eventno/85643

Med THE FEMALE GAZE ønsker Alias at belyse kvinden set af kvinder, bryde grænser mellem kunstarter og skabe dialog på tværs. Alias vil udfordre traditionelle produktionsformer og skabe gennem tid.

Medvirkende: Dramatikere: Line Mørkeby, Mette Heeno, Anna Bro. Instruktør: Line Paulsen. Danser: Stephanie Thomasen. Skuespiller: Line Bie Rosenstjerne, Fotograf: Karoline Lieberkind, Scenograf: Nadia Nabil

Læs mere om THE FEMALE GAZE på www.aliasteaterproduktion.dk

THE FEMALE GAZE laves i samarbejde med b.la. Uppercut Danseteater, Teater Svalegangen, Kvindemuseet og Kgl. Dansk på Det Kongelige Teater.

THE FEMALE GAZE er støttet af: Bikubenfonden, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Wilhelm Hansen Fonden, Koda Dramatik, Nørrebro lokaludvalg, Københavns Scenekunstudvalg.

Alias Teaterproduktion består af skuespillerne Martin Geertz, Morten Christensen, Line Bie Rosenstjerne samt forestillingsleder Malene Ruggaard. Gennem de sidste 15 år har Alias b.la. lavet Othello, 3Brødre og Faust. Et omdrejningspunkt i Alias’ forestillinger er at sætter fokus på mennesker og kønsroller.

http://kvindemuseet.dk/kalender/the-female-gaze-se-med-nye-ojne/

Musikhuset

Flamenco de Sevilla

Dans

Forførende flamencoaften med dragende dans og udtryksfuld musik

Det bliver en koncert med sprudlende og frisk flamenco i den traditionelle form, hvor dansen kommer i fokus, men hvor der også bliver givet plads til sangere og guitarist på solistpladsen. En bred vifte af flamencoens mangfoldige stilarter, udtryk og farver, former og følelser og masser af energi, passion og temperament.

Flamencodanseren Lakshmi Basile ”La Chimi” har gennem flere år været fastansat på et af Sevillas anerkendte tablaos El Palacio Andaluz og ved flere lejligheder optrådt til Bianal de arte Flamenco (Sevilla), som er den største internationale flamencofestival i verden. I sin tid som danser har hun vundet adskillige præmier for sin forførende og overbevisende flamencodans.

Du kan opleve den dygtige Juan Murube folde sin sangstemme ud på scenen. Han er en ung sanger med stort talent og han blev i 2010 inviteret til at arbejde med Manuel de Paula, en af flamencoens "grand old men".

Flamenco de Sevilla har flere gange turneret i Danmark siden marts 2011 og forført det danske flamencopublikum med sin varme og smukke dans.

Lineup:

La Chimi: dans
Juan Murube - Gustavo Rey: sang
Poul Jacek Knudsen: guitar
Anders Pedersen: cajon

Varighed: 1 timer og 50 minutter med pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Bora Bora

Stigma

Dans

”Stigma” præsenteres i et dobbeltprogram sammen med ”Engel”. Billetten gælder til begge forestillinger.

Kitt Johnsons gådefulde ikoniske solo "Stigma" har i 2019 intet mindre end 20 års jubilæum – og det fejrer Bora Bora ved at give publikum mulighed for at se eller gense det unikke værk.

Med en ekstrem kropskontrol og indlevelse transformerer Kitt Johnson sig for øjnene af publikum. Det er foruroligende, intenst, inciterende – mødet med det stigmatiserede menneske i et nøgent og vibrerende rum.

"Stigma" er en mørk gådefuld solo, hvor lyde, lys og bevægelse skaber et dramatisk intenst udtryk, som appellerer til følelserne og intellektet. Forestillingen tematiserer det medfødte, det selvvalgte, det tilføjede – det brændemærke, der adskiller det ene menneske fra de andre.

"Stigma" er skabt af en ener på den danske performancescene, koreograf og danser Kitt Johnson. Gennem mere end 25 år har hun skabt et særegent innovativt, minimalistisk og stærkt ekspressivt univers, der udforsker de dybeste lag af den menneskelige eksistens. "Stigma" havde urpremiere i 1999, hvor værket blev indstillet til en Reumert. Værket har for alvor været med til at slå Kitts navn fast på den internationale dansescene, og har i årenes løb turneret verden over - i både Europa, Asien og Nordamerika. "Stigma" taler stadig i dag til noget dybt inderst inde hos publikum.

I forbindelse med at "Stigma" modtog præmieringen fra Statens Kunstfond fulgte følgende ord med om værket (her et uddrag af fondens begrundelse):
“Foruroligende, inciterende, ætsende sig ind på nethinden, man har fået et brændemærke i sindet, når man går ud… med Kitt Johnsons totale indlevelse og særprægede udstråling bliver det alles – menneskets – historie og tunge gang på jorden. Det stigmatiserede menneske. Absurd… grotesk… chokerende…. En moderne grafik af Palle Nielsen og en klassisk blanding af Hieronimus Bosch og Pieter Breughel på samme tid.”

Anmeldelser

"Forstyrrende transformationer drevet af indre tilstande ... elegant, fantasmagorisk minimalt."
Deborah Jowitt, The Village Voice, USA, 2003

Mange koreografer trækker nu frit på forskelligartede teknikker. Et fint eksempel på en sådan eklekticisme kunne ses i hos Kitt Johnson fra Danmark, der kombinerede europæisk ekspressionisme med japansk butoh dans i Stigma.”
- Jack Anderson, New York Times, der placerede "Stigma" på New York Times Top 10 liste over store danseoplevelser i 2003.

"En spændende solo om isolering og forfølgelse. Johnson gentager aldrig sig selv, og som soloartist ved hun, hvordan hun bruger lys og lyd til at teatralisere enhver bevægelse, som hendes muskuløse krop skaber. Håber hun vender tilbage."
- Glenn Sumi, NOW Toronto, der placerede "Stigma" på magasinets Top 10 liste i 2004.

”Sjælden er koreografen, der kan sige meget med meget lidt.”
- Anna Kisselgoff, New York Times.

”Stigma præsenterer en skabning af en slags jeg ikke har set før (…) Det buldrende, våde lydbillede holder dig på kanten med dine øjne på Johnson, da det fik mig til at føle, at hun kunne sprinte lige fra scenen og ind i publikum hvert øjeblik det skulle være. Johnsons utrolige kropskontrol og unikke manipulation af kostumering vidner om hendes enorme verdensomspændende succes.”
- Deanne Kearney, Mooney on theatre, Canada, 2018.

”Dette spændende værk er meget europæisk… Johnsons cerebrale koreografi indeholder tidens visdom og er som af en anden verden, endda dyrebar i sin præsentation. Der er en delikatesse og lune over hendes arbejde, der bare ikke er en del af en nordamerikansk æstetik. ”
- Paula Citron, The Globe and Mail, Canada, 2004.

Om Kitt Johnson

Koreograf og danser Kitt Johnson er en ener på den danske danse- og performancescene. Gennem mere end 25 år har hun udviklet sit særegne kunstneriske univers: minimalistisk, ekspressivt og innovativt. Hendes arbejde er karakteriseret ved en ekstrem kropskontrol og en enestående fornemmelse for enkle, men effektive sceniske virkemidler, hvormed hun skaber intense fysiske billedtransformationer, der udforsker de dybeste lag af den menneskelige eksistens.

Kitt Johnsons baggrund er inden for atletik på eliteniveau, moderne og ny dans, contact improvisation, butoh, marshall arts og tysk ekspressionistisk teater.

Website: www.kittjohnson.dk

Bora Bora

Engel

Dans

”Engel” præsenteres i et dobbeltprogram sammen med ”Stigma”. Billetten gælder til begge forestillinger.

Hvor er englene i vores tid?
Hvem guider os igennem nutidens kaos?
En cirkusakrobat og en danser smelter sammen i en fysisk dialog.

En forestilling om at omfavne de mange ubegribelige sider ved at være menneske. Mød spørgsmål uden at give svar og slut fred med de ting, der er vanskelige at forklare.

Hvad er bevidsthed? Når en tanke opstår, hvor kommer den fra? Vi sanser og oplever verden omkring os på mange forskellige måder. Det kan være vanskeligt for os at forstå det, som ikke kan formuleres og frygten for det ubegribelige kan være en forhindring for os.

"Engel" er inspireret af digtet “Stof dat als een meisje”, hvor poeten Toon Tellegen beskriver en mand, som bliver jagtet af en engel.

Forestillingen blev udvalgt 2019's 20 prioriterede nye danseforestillinger af det europæiske Aerowaves-netværk af danseteatre. Hvert år vælger dette netværk - som Bora Bora er en del af - de mest lovende, talentfulde koreografer i Europa.

Vinder af the hollandske pris BNG Bank Dans Prijs. Ur-premiere på Arctic Arts Festival, Harstad Kulturhus, Norge, 27. juni 2018.

Forestillingens musik er skabt af Rutger Zuydervelt (Machinefabriek)

Om Marta Alstadsaeter (N) & Kim-Jomi Fischer (NL)

Kim-Jomi og Marta mødtes i 2015 og med deres forskellige baggrunde i dans og cirkus førte det til et givtigt samarbejde. I løbet af det sidste år har de to sammen skabt deres eget bevægelsessprog og kreerer værker sammen, hvor de kan gå ud over rammerne i deres discipliner og dykke ind i den fysiske kommunikation mellem dem. De skaber nu værker sammen i Norge og Holland i tæt samarbejde med Dansateliers (NL) og Dansarena Nord (NO).

Kim-Jomi er født ind i en familie af street performers og blev introduceret til partnerakrobatik i en tidlig alder. Marta kommer fra en familie af billedkunstnere og vil egentlig have været forfatter, men inspireret af et mere fysisk sprog specialiserede hun sig i hånd til hånd akrobatik og fik en bachelorgrad i Circus Arts fra Codarts University i Rotterdam.

Website: martaandkim.com

Bora Bora

Open Your Heart

Dans

En moderne danser går tilbage til sin ungdom. Med hjælp fra en række unge disco-dansere skaber hun forestillingen "Open Your Heart". Samtidig stiller vi spørgsmål: Hvornår er det nemt at danse, hvornår er det svært – og hvornår er det ovenikøbet rigtigt skægt? Og hvad kan vi gøre for at finde tilbage til den oprindelige glæde ved at danse; danse som et barn igen?

Det er ikke første gang, den finske koreograf Taneli Törmä søger samarbejde med helt unge grupper af dansere for derigennem at udvikle sin egen koreografiske praksis. I forestillingen og projektet "Classical Beauty" har 200 unge balletdansere fra ni forskellige lande givet Taneli Törmä muligheden for at leve hans barndomsdrøm ud i livet: at være solist i et klassisk balletkompagni.
"Open Your Heart" vender rollerne fra "Classical Beauty" på hovedet, og sætter fokus på det, som betyder noget for de unge discodansere; som er vigtigt for dem, når de danser.

Anmeldelser

★★★★★
Hvad der er helt specielt dejligt ved denne forestilling, er at den ikke nedgør eller gør nar af den glitrende overenergiske stil som præger denne form for konkurrencedans. De to meget sympatiske dansere fremstiller nemlig den danseglæde der ligger bag glitterfacaden – og det gør en varm om hjertet. (...) En helhjertet accept af de unge danseres glæde og stolthed over deres dansedisciplin der gør at publikum næsten ikke kan sidde stille. (...) Man får åbenbart energi og bliver glad af at danse disco – og glæden forplantede sig til publikum!”
- xq28.dk (læs anmeldelsen)

★★★★
“Det er en humør- og energiindsprøjtning uden lige, og forestillingen kan anbefales til alle, der går og savner lidt lys, glæde og glimmer her i den begyndende vinter. For hvor ofte er det lige, at samtlige publikummer forlader salen med det største smil på læben efter en forestilling?”
- Ungt Teaterblod (læs anmeldelsen)

“Åbner i høj grad publikums hjerter.”
- Danstidningen (læs anmeldelsen)

Om Location X / Taneli Törmä

LOCATION X og Taneli Törmä producerer international nutidsdans og videoværker, der bryder grænserne mellem dans, performance kunst og publikum. LOCATION X og Taneli Törmä samarbejder med kunstnere, der skaber værker for scene, specifikke steder, lokalsamfund og byer. Senest DANCE ALL YEAR LONG, et 12-måneders residency-program i Odense.

Hilde I. Sandvold er en norsk dansekunstner med base i Danmark. Hun er uddannet i 2013 fra Den Danske Scenekunst Skole. Som danser har hun samarbejdet med koreografer og ensembler i hele Europa: Tina Tarpgaard, Ted Stoffer, David Zambrano, Edhem Jesenkovic, Kitt Johnson, Wim Vandekeybus / Ultima Vez og Andreas Constantinou for at nævne nogle få. Derudover har Hilde skabt en række kortere soloværker, som hun har optrådt med i forskellige sammenhænge i Norge, Sverige, Danmark, Belgien og Irland. Blandt andet ‘Greenpiece’, ‘Crossfade’ (produceret af Kitt Johnson/X-act), ‘Just a stupid little piece/Girl on Fire’ og senest ‘Dans, for Satan’, som blev udvalgt som prioriteret forestilling af Aerowaves-netværket i 2018.

Bora Bora

Of All Its Parts: From Darkness

Dans

Med "Of All Its Parts: From Darkness" konkluderer duoen two-women-machine-show deres episodiske rejse ind i hidtil ukendte lag af en delt fantasiverden. Værket løfter sløret for en tidløs og transformativ figur, hvis dans fremstår som et uophørligt flux mellem det genkendelige og det fremmede, mellem urtid og flimrende fremtid.

Den transformative figur hører traditionelt set til en myteomspundet tid, hvor metamorfosis var en egenskab som alle levende skabninger besad og benyttede sig af for at tilføre dynamisk bevægelse til en ellers stagneret situation eller krise.

"From Darkness" er et forsøg på at udvide dimensionerne for en sådan dansende figur. Den koreografiske tænkning i værket betragter enhver åbning, der opstår i spændet mellem performerens indre og scenerummets ydervægge, som en platform for potentiel bevægelse. I kraft af dette muliggøres et dyk ned i et mørke - hvor hidtil ukendte stemmer, rum og historier træder frem i deres rettidige øjeblik.

Om two-women-machine-show

two-women-machine-show er titlen på Ida-Elisabeth Larsen og Marie-Louise Stentebjergs koreografiske samarbejde. Sammen tilhører de en gruppe af danske koreografer, der er med til at bane nye veje for dansen. Deres koreografiske tænkning understøttes af en praksis-ledt tilgang til teori, en dybdegående eksperimentering med transcendentale metoder og tekstbaseret performance. Of All Its Parts: From Darkness er udviklet i tæt dialog med kostume og scenografi duoen KASPERSOPHIE samt deres samarbejdspartner gennem flere værker; musikeren og produceren S. Rieser.

Website: www.twowomenmachineshow.com

Musikhuset

Romeo og Julie

Dans

Handlingen om "Romeo og Juliet" bringer os ind i en verden af ??ægte lidenskabelig kærlighed, som intet, eller ingen kan ødelægge. En slags kærlighed, der er blind, en slags kærlighed, der er så stærk, at den ikke kunne endda blive overvundet af døden. Hvordan kan denne klassiske historie overføres til nutiden? Fraktet til en tid, hvor egocentricitet, egoisme og selvtillid er hovedfokus i vores liv?

"Romeo og Juliet" et stykke, som folk forholder sig til og anerkendes af de fleste kulturer over hele verden som den fineste af alle kærlighedshistorier. Daniel Cardosos koreografi sammen med Sergei Prokofievs musik sigter mod at spørge publikum om det, der er mere dyrebart i eller liv, og det ofte glemmer vi ... kærlighed.
Koreografi og koncept af Daniel Cardoso.

Arrangør: Musikhuset Aarhus