X
Musikhuset

Vinterjazz

Koncert

Medvirkende: Palle Mikkelborg, Henrik Brendstrup & Blood Sweat Drum + Bass

Konferencier: Jacob Morild

Hvem var Per Carsten?

Gennem sin karriere bevægede Per Carsten sig inden for flere genrer fra 1950er-postbob over bigbandmusik, pop, rock, funk, vokaljazz, bambusfløjte, balinesisk musik til en ”klassisk” cello-suite.

Da Per Carsten døde satte en lille gruppe sig sammen for at realisere hans testamente med de få midler, han efterlod. I al enkelhed ønskede han sin musik gjort tilgængelig, og gruppen valgte følgende strategi (kaldet de to heste):

 

Den ene hest – en udgivelse

Først blev alle tilgængelige optagelser med Per Carsten digitaliseret af Cim Meyer. Flere end 200 optagelser havde Per Carsten som komponist, dirigent, solist eller arrangør, og langt det meste har aldrig været udgivet. Ud af dette materiale destilleres et repræsentativt udvalg, der udgives ved Vinterjazzen 2018. Noget af det sidste Per Carsten skrev, var en cello-suite opført af Radiounderholdningsorkestret – dette værk har en central placering i udgivelsen (og indgår også som element i koncerterne omtalt herunder).

Den anden hest – en koncertrække

Hvordan ville Per Carstens musik lyde i dag? Til at realisere dén vision valgte gruppen ensemblet Blood Sweat Drum + Bass under ledelse af Jens Christian ”Chappe” Jensen. ”Chappe” har bearbejdet en række af Per Carstens kompositioner til i et timelangt forløb for dette kæmpe orkester, der tilmed er solistisk udvidet med trompetisten Palle Mikkelborg og cellisten Henrik Brendstrup. Publikum vil også opleve lydoptagelser med Per Carsten integreret i musik-arrangementerne. Per Carsten spiller så at sige med!

Per Carsten (Petersen)

  1. august 1945 – 26. maj 2014

Alt- og sopran-saxofonist, fløjtenist (tværfløjte og bambusfløjte), arrangør og komponist. Spillede i begyndelsen af 1960erne med blandt andre Finn Mickelborg, Finn Frederiksen og Jørgen Borch. Dannede senere egne grupper og var eftertragtet sideman i ensembler ledet af for eksempel Bjarne Rostvold eller Allan Botschinsky. Per Carsten kom i 1966 med i Radioens Big Band, hvor han bortset fra et enkelt år spillede indtil 1986. Carsten medvirkede også i Radiojazzgruppen 1966-70, hvor han blandt andre mødte Neil Ardley og Michael Gibbs.

Den polske komponist Krzysztof Komeda, som var i København i 1966 for at indspille musikken til Henning Carlsens film MENNESKER MØDES – OG SØD MUSIK OPSTÅR I HJERTET, valgte også Per Carsten. Komeda havde hørt hans fløjtespil i Montmartre og engagerede ham umiddelbart til at spille fløjte solo til filmen – helt uden forberedelser og nodeforlæg. Per Carsten var også solist i filmene Far laver sovsen (1967), Jeg elsker blåt (1968) og Den røde rubin (1970).

Fra 1970 blev Per Carsten ofte anvendt som arrangør og komponist for DRs ensembler – mest Radioens Big Band men også for Radiounderholdningsorkestret og Radiokammerkoret. Per Carsten opnåede også at sidde i saxgruppen, da bigbandet blev gæstet af så karismatiske figurer som Phil Woods og Dexter Gordon. Da Thad Jones ledede orkestret, var Per Carsten en af den karismatiske orkesterleders foretrukne solister.

I 1980erne optrådte og indspillede Per Carsten med egne elektriske kvintetter, men alvorlig sygdom satte en stopper for Carstens karriere som saxofonist i 1997. Han udskiftede saxofonen med det elektroniske blæseinstrument EWI og vendte kortvarigt tilbage til scenerne i 2003. Hans sidste tid blev blandt andet brugt på at komponere cellokoncerten PRAYER FOR AN ANGEL.

 

Blood Sweat Drum + Bass

Dette unikke orkester tæller 25 personer, med en besætning bestående af 14 blæsere, to sangere samt ni i rytmegruppen. Blood Sweat Drum + Bass har eksisteret siden 2001 med ganske få udskiftninger, og arbejder som et kollektiv, der bruger fælles tid på at finde en sound i orkestret ud over det noterede, ligesom orkesteret rummer mange personlige solister. Al musik, som orkestret spiller, er originale kompositioner / arrangementer skrevet specielt til BSD+B af kunstnerisk leder Jens Christian ”Chappe” Jensen.  Orkestret har allerede væsentlige milepæle bag sig med otte CD-udgivelser og optrædener i det meste af Europa på festivaler som Roskilde Festival (2007 og 2012), Copenhagen Jazz Festival (Kgs. Have 2018, Det Kgl. Teater 2010 og Den Sorte Diamant 2011), Aarhus Jazzfestival (hvert år) samt større festivaler i Norge, Tyskland, Frankrig og Portugal, desuden på JazzAhead Bremen 2014 og Cairo Jazz Festival 2015. Gennem årene har orkestret blandt andre arbejdet med Arve Henriksen, Jørgen Munkeby, Audun Kleive, Geir Lysne, Jim McNeely, Dave Douglas, Palle Mikkelborg, David Liebman, DJ Static, Jokeren, Peter Sommer, Essam Rafea, Moslem Rahal, Bila Irshed, Maher Mahmoud og Naseer Shamma. 

 

Palle Mikkelborg

Mikkelborgs lange musikalske historie indbefatter også en vigtig periode som medlem, solist, dirigent, komponist og arrangør for Radioens Big Band. I samme periode sad Per Carsten i orkestret.

Mikkelborg er en visionær musiker med et internationalt ry. Hans arbejde har bragt ham i kontakt med ledende musikere indenfor den kontemporære musik. Da Miles Davis i 1984 kom til København for at modtage den prestigefyldte Sonning Musikpris, blev Palle Mikkelborg bestilt til at komponere et værk tilegnet Miles Davis. Titlen blev AURA. Det senere album med samme navn modtog to Grammy-priser i 1991. Hans album Anything but Grey blev kåret til bedste jazz-album i Danmark 1992. Mikkelborg modtog Nordisk Råds Musikpris i 2001. Udnævnt til HCA-ambassadør i januar 2005.

Henrik Brendstrup

Cellisten Henrik Brendstrup er etableret som en fremtrædende og alsidig musiker. Han studerede på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos Erling Bløndal Bengtsson, samt i London hos William Pleeth og Ralph Kirshbaum.

Brendstrup konkurrerede sig tidligt til en plads i Det Kongelige Kapel, men forlod dette til fordel for det fremtrædende Chamber Orchestra of Europe, med hvilket han siden har turneret verden rundt. Som solist og kammermusiker har han optrådt over hele Europa, og han er en tilbagevendende gæst ved vigtige internationale kammermusikfestivaler

Hans omfattende CD-produktion spænder fra Beethoven over Chopin og Lizst til Sofia Gubaidulina, og den har indbragt ham flere internationale musikpriser.

Som engageret fortolker af vor tids musik har Henrik Brendstrup uropført en lang række værker, og arbejdet tæt sammen med store danske komponister som Anders Nordentoft, Ib Nørholm og Poul Ruders.

Som cellist i flere ledende ensembler som Den danske Kvartet, Copenhagen Classic, og Gefion Trioen har han præget den danske kammermusikscene, og hans pædagogiske virke har ligeledes været højt prioriteret – først som underviser ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og nu som professor ved det Jyske Musikkonservatorium i Århus.

Arrangør: Jazzselskabet i samarbejde med Det Jyske Musikkonservatorium og Musikhuset

X