Oplevelser for børn i Aarhus

Hvor går man hen, når familien i weekenden skal samles til spændende oplevelser? Det har vi svaret på. Vi har herunder samlet Aarhus’ største oplevelser for børn og hele familien, så du let kan finde frem til weekendens udflugtsmuligheder. På både ARoS, Kvindemuseet, Musikhuset, Godsbanen og mange flere er der oplevelser for børn, unge, gamle, bedsteforældre og for hele børnefamilien. Du finder både gør-det-selv-workshops, teaterforestillinger for børn, kreative værksteder og meget mere, når Aarhus’ kulturinstitutioner åbner op for kultur i børnehøjde og inviterer hele familien ind. Finder du en aktivitet, der vækker jeres interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos den enkelte udbyder og sikre en billet med det samme. Ud over oplevelser i børnehøjde kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, teaterforestillinger, museums- og kunstudstillinger, comedyshows, foredrag og andre familieoplevelser.

Den Gamle By

Jul i Den Gamle By

Børn

Gå på opdagelse i 400 års julehistorie blandt lysende lanterner, duftende æbleskiver, julepynt og mærk en ægte julestemning. Mød datidens mennesker og hør, hvordan de danske juletraditioner opstod og hvordan man har fejret jul gennem tiderne. I perioden 21. november til 3. januar skal alle købe billetter online,

Vær opmærksom på varierende åbningstider i julen, se venligst hjemmesiden.

Aarhus Teater

Et Juleeventyr

Børn

Med Et Juleeventyr bringer vi hele familien sammen om den søde juletid med alle de gaver, der hører sig stort teater til. Charles Dickens’ fabelagtige spøgelseshistorie om gnieren Ebenezer Scrooge er sammen med Oliver Twist hans mest kendte og elskede værk.

Scrooge vrisser med et hjerte, der er hårdt og koldt som sten, når folk ønsker ham glædelig jul. Indtil han får besøg af først sin afdøde kompagnon Jacob Marleys genfærd og så af tre ånder – alle med det budskab, at han må lære omsorg og menneskelighed for ikke at dø og vandre om i evig ensomhed. Det er historien om en mand, der har glemt at leve, men som juleaftensdag får en sidste chance for at åbne sit hjerte og ændre sit liv.

I spidsen for et forrygende hold af Aarhus Teaters skuespillere byder vi på karismatiske Jacob Madsen Kvols i den store hovedrolle som gnavpotten Scrooge. Kvols ledte an i sidste sæsons David Bowie-forestilling Lazarus og fik i 2019 teatermagasinet ISCENEs publikumspris for hovedrollen som Dr. Frank-N-Furter i The Rocky Horror Show.

Jacob Schjødt instruerer, og Benjamin La Cour står for scenografi – begge brillerede med stor succes i Den uendelige historie, som spillede på Aarhus Teater i 2018. Sammen med kostumedesigner Karin Betz skaber de en helt ny udgave af Dickens’ klassiker baseret på Harry Potter-dramatikeren Jack Thornes version, som har spillet i både London og på Broadway. Aarhus Teaters nye huskomponist, Marie Koldkjær Højlund, står for musikken sammen med Steffen Lundtoft og Anders Boll, som hun senest arbejdede sammen med på de musikalske arrangementer til Reumert-vinderen Lyden af de skuldre vi står på.

BASERET PÅ ROMANEN A CHRISTMAS CAROL AF CHARLES DICKENS I EN NY DRAMATISERING AF JACK THORNE, COLOMBINE TEATERFÖRLAG.

Kvindemuseet

Drengenes og pigernes historier

Børn

Permanent udstilling

Om børn – for både børn og voksne.

Udstillingen bygger på en række konkrete børns liv og omhandler temaer som familie, skole, børnearbejde og leg samt forskelle på piger og drenge.

I udstillingen følger man børnene rundt blandt deres genstande, og det er med til at tegne billedet af de forskellige børns liv og vilkår. Den store forandring, der er sket med barndommen i almindelighed og med forventninger til piger og drenge i særdeleshed, formidles gennem udstillingen ved at gøre historiske genstande og kildemateriale tilgængeligt specielt for børn.

Temaer i udstillingen:

Familiestørrelse og børnedødelighed

Mange børn voksede op i store søskendeflokke og det til trods for, at mange børn ikke en gang blev ét år – indtil for 100 år siden var børnedødeligheden i Danmark, som i det meste af Europa, på ca. 20 % i det første leveår især byerne, men noget lavere på landet. Det var ikke sjældent, at mødre døde i barselssengen, og mange flere børn end i dag voksede op uden deres egen mor. Døden var en nærværende del af livet, og overtro og ydmyghed over for skæbnen var ledetråde for mange handlinger. På en del malede familiebilleder fra 1700-tallet er børnene afbildet med døtrene på den ene side og sønnerne på den anden side af forældrene, og de døde søskende i hvide klæder svævende over søskendeflokken.

Børnearbejde på landet og i den tidlige industrialisering

Børn var munde, der skulle mættes, men også hænder, der kunne arbejde, så i de fleste hjem hjalp børn til fra treårsalderen. Mange børn blev (indtil for 60-70 år siden) sendt ud at tjene før 10-års alderen som vogter- eller stalddrenge og som hjælpepiger i køkkenet. I byerne fik de småjobs på fabrikkerne, og derudover kunne smådrengene tjene som bude for håndværkerne og småpigerne som hushjælp. I 14-års alderen kom stort set alle børn, som ikke tilhørte de rigeste lag, ud at tjene, pigerne som tjenestepiger, drengene som karle eller unge lærlinge. I pigernes fritid vævede, syede og broderede de klæder og linned – men hvad lavede drengene om aftenen i deres sparsomme fritid, mens pigerne strikkede og broderede?

Skolegang og børneinstitutioner

Tilbud om skolegang for drenge var udviklet længe før, det blev almindeligt at tilbyde skolegang til piger. Rundt om i de større byer blev der bygget katedralskoler for drenge, og flere klostre havde drengeskoler, mens kun få havde også undervisning for piger. Med loven om almindelig skolegang fra 1814 blev der skole for både drenge og piger i alderen syv til fjorten år. Dog forblev skævvridningen, da drenge fik adgang til overbygningerne, og først i 1903 blev der også adgang for piger på de offentlige gymnasier.

Omkring år 1900 blev der åbnet børneasyler til dagpasning af arbejderklassens enlige eller gifte mødres børn, når hun gik på arbejde – det blev forløberne for børnehaver og vuggestuer. Samtidig blev der grundlagt en række opdragelsesanstalter for store børn, som ikke opførte sig ordentligt, og forvaringshjem for børn, som var handicappede, åndssvage eller på anden vis sære og vanskelige at have i hjemmene.

I Sverige erklærede pædagog og forfatter, Ellen Key, 1900-tallet som barndommens århundrede. Dette varslede en helt ny børnepædagogik, som tog udgangspunkt i børns behov og afløste tidligere tiders tro på, at fornuft kunne bankes ind i børn.

Leg og legetøj
’Anna hun har ingen ro, før hun får sin pakke: fire alen merino til en vinterfrakke’ eller ’Peter har den gren så kær, hvorpå trommen hænger – hvad du ønsker, skal du få’. Der er flere eksempler på forskel mellem pigerne og drengene i den stadig udbredte og sungne julesang. Hvad børn fik, og hvad børn legede med i de øverste lag af samfundet, afspejlede de to køn. Piger var til flid og hjemlige sysler med dukker og tekstiler og senere hjemmets indretning og opretholdelse, mens drengene var til soldaterliv, samfundsliv og udadrettet aktivitet. Blandt almue og i byproletariatet var legetøjet mere enkelt – men også her afspejler det de to hovedspor: dukker og omsorg til pigerne, soldater og action til drengene.

I nutiden, hvor det er god tone at behandle drenge og piger ens og forvente det samme af dem, er legetøjet stadigvæk ekstremt kønsopdelt.

Klæder, krop og sport

Små drenge og små piger var i mange år klædt ens og lignede små piger – i de højere samfundslag med hvide kraver og kjoleskørter, og mange af dem også med lange krøller. Alle i søskendeflokken kunne arve og bruge det samme tøj.

Da det blev almindeligt at købe fabriksfremstillet tøj til spædbørn frem for at fremstille det selv, blev det almindeligt med lyseblåt tøj til drenge og lyserødt til piger. Klædedragtens markering af de to køn har efter fire-femårsalderen været markant så langt tilbage, som vi har billeder af børn, med drenge klædt i bukser og piger i skørter. Der var en kort ’historisk pause’ i påklædning efter køn i 1970erne, hvor alle små børn var klædt som drenge med overalls. Nu er de røde og lyse pigefarver side om side med de mørke og blå drengefarver vendt tilbage med fornyet understregning af kønskarakteren.

Pige og drengeidræt har altid været kønsopdelt – historisk har der været tale om at overvinde grænser for bevægelse, frihed og afklædthed, navnlig for piger. Den store statusforskel, hvor “livet er for kort til kvindehåndbold!”, som man sagde i 1990’erne, er, trods mange gode eksempler på dygtige fightere i pigesport, uhyre sejlivet.

Bøger og medier

Drengebogen og pigebogen var et sikkert hit i 50’erne med Jan og Puk og alle de andre – længe før begrebet kvindelitteratur blev et faktum i voksenbogen. Unisex-bøgerne var fremme allerede med ’De 5’-bøgerne og har som genre fået en gevaldig renæssance med Harry Potter.

Nutidens computerspil er mest for drenge, ikke fordi der ikke er fremstillet spil for og med piger (Pixeline f.eks.), men fordi drenge spontant vælger at bruge tid på computerspil og netsurfing alene eller i fællesskab med kammeraterne, mens piger trods lige adgang til computere ikke vælger det i samme udstrækning.

Det kunne der forskes mere i – ligesom i de andre emner om arbejde, skolegang, tøj osv. – og hvad er mere oplagt end at udforske sådanne emner sammen med børn?

http://kvindemuseet.dk/udstilling/barndom/

 

 

Musikhuset

Hemmeligheder 2. låge

Børn

Findes der konkurrencer, som alle vinder? Starter jul med bogstavet P? Og kan man prutte så højt, at et hus falder sammen?

Nu er ventetiden begyndt og lige dér, foran os, findes de fire låger. De er spændende, de er magiske, og så er de fyldt med hemmeligheder. Bag den anden låge skal vi møde et barn, som er dygtig til mange ting; til at sætte sine ting på plads i opvaskemaskinen og finde sit eget tøj helt uden at spørge om hjælp. Men der er bare tit nogle, der blander sig, og så bliver man forvirret og glemmer, hvor man er nået til. Så savner man de dage, hvor der bare var god tid til det hele. Ligesom når Mormor var den, der havde hentet en, og havde tid til både klejner og til at tage opvasken i hånden, selvom der findes en opvaskemaskine.

Hver weekend åbnes en ny låge, som tager publikum med på besøg hos fire forskellige børn. De fire forestillinger kan sagtens opleves hver for sig, da hvert afsnit er et indblik i et børneliv med alt, hvad det indebærer af balladestreger, spørgsmål og livsklogskab. For hemmelighederne bor inde i os alle sammen og særligt ved juletid. De gemmer sig i dig, i mig, og i de fortællinger vi hører til jul. I hemmelighedernes verden findes alt det magiske, det mystiske og det mageløse. Teaterhuset Filuren fortæller hemmeligheder, og publikum kan høre en, to, tre eller hele fire hemmeligheder og tage dem med hjem og gemme dem i hjertet.

OBS! Aldersgrænsen til denne forestilling er 4 år.

Instruktør Isabelle Reynaud // Forfatter Louise Juhl Dalsgaard // Scenograf Morten Kamuk Andersen // Lys- og videodesigner Frederik Dahl Hougs // Skuespiller Anders Vølpert Momme // Komponist og medvirkende musiker Johanne Buus Andersen // Dramaturg Ditte Felding // Instruktørassistent Jeppe Andreas Sommer Larsen // Tekniker Amalie Fabricius-Steen // Afvikler Steffen Brandt // Skrædder Eva Sunesen // Idé Isabelle Reynaud, Ditte Felding, Morten Kamuk Andersen og Kaja Kamuk // Produceret af Teaterhuset Filuren

Tivoli Friheden

Julemandens show

Børn

Kom og hjælp Julemanden med at få juleglæden tilbage

Der er susende travlt på Nordpolen, og nisserne er i fuld gang med at lave julegaver - men pludselig bliver Julemanden ringet op af det travle værksted. Gaveproduktionen er gået i stå. Nisserne har fået triste julehjerter, og kan derfor ikke lave gaver til alle de søde børn. De er nemlig løbet tør for juleglædens allervigtigste ingrediens - deres højtelskede pebernødder.

Julemanden må straks træde til - men det er ikke helt så nemt - når det er Julemandens kone, som plejer at bage dem med ægte julekærlighed. 

Kom og hjælp Julemanden med at redde julen, og bringe juleglæden tilbage i nissernes hjerter ved hjælp af jeres julestemning og hjemmebagte pebernødder. 

Se I åbningskalenderen her, hvornår du kan opleve Julemandens Show.

 

Musikhuset

Moussa Diallo Trio - Cirkeline og Coco rejser til Afrika

Børn

Moussa Diallo Trio - Cirkeline og Coco rejser til Afrika

Moussa Diallo er klar med et helt nyt album om Cirkeline og hendes venner i kølvandet på filmen ”Cirkeline, Coco og det vilde næsehorn”. Med Moussas velkendte talent for rytmisk komposition og indlevelse i fortællingen har han skabt et album, der emmer af varme og fortælleglæde. Både live og indspillet har Moussa et nærvær, som fanger børnog voksne. Hans smittende glæde inviterer åbent ind i fællesskabet omkring sangene og historierne. Sammen med sine to med musikanter vil Moussa fortælle, synge og byde børnene indenfor i Cirkeline og hendes venners skønne univers.

Arrangør: Musikhuset Aarhus

Musikhuset

Hemmeligheder 3. låge

Børn

Kan man lære en and at tælle - på finsk? Hvad sker der, når man træder på stregerne mellem fortovet? Og kan man pudse sin næse så hårdt, at tankerne ryger med ud i lommetørklædet?

Nu er ventetiden begyndt og lige dér, foran os, findes de fire låger. De er spændende, de er magiske, og så er de fyldt med hemmeligheder. Bag den tredje låge gemmer der sig et barn, som elsker at skrælle æbler langsomt. Som holder af at overholde regler, og som tænker meget. Et barn, som også synes, det er lidt svært at fortælle sin mor, at and i chokoladesovs ikke er livretten, for hvad nu hvis hun bliver ked af det? Og kan man holde lidt på vejret for andre, så man kan spare op og give det videre, hvis nogen skulle tabe pusten undervejs?

Hver weekend åbnes en ny låge, som tager publikum med på besøg hos fire forskellige børn. De fire forestillinger kan sagtens opleves hver for sig, da hvert afsnit er et indblik i et børneliv med alt, hvad det indebærer af balladestreger, spørgsmål og livsklogskab. For hemmelighederne bor inde i os alle sammen og særligt ved juletid. De gemmer sig i dig, i mig, og i de fortællinger vi hører til jul. I hemmelighedernes verden findes alt det magiske, det mystiske og det mageløse. Teaterhuset Filuren fortæller hemmeligheder, og publikum kan høre en, to, tre eller hele fire hemmeligheder og tage dem med hjem og gemme dem i hjertet.

OBS! Aldersgrænsen til denne forestilling er 4 år.

Instruktør Isabelle Reynaud // Forfatter Louise Juhl Dalsgaard // Scenograf Morten Kamuk Andersen // Lys- og videodesigner Frederik Dahl Hougs // Skuespiller Anders Vølpert Momme // Komponist og medvirkende musiker Johanne Buus Andersen // Dramaturg Ditte Felding // Instruktørassistent Jeppe Andreas Sommer Larsen // Tekniker Amalie Fabricius-Steen // Afvikler Steffen Brandt // Skrædder Eva Sunesen // Idé Isabelle Reynaud, Ditte Felding, Morten Kamuk Andersen og Kaja Kamuk// Produceret af Teaterhuset Filuren

 

 

Musikhuset

God jul, Cirkeline

Børn

Kom i julestemning med en ægte børneklassikker.

Det er juleaften tidligt om morgenen. Cirkeline sidder i sin tændstikæske og kigger ud på stjernerne. Sådan begynder juleeventyret om Cirkeline og hendes musevenner, Frederik og Ingolf, som kaster sig ud i juleforberedelserne. Gaverne skal pakkes ind, hjerter flettes, og så skal der også være plads til at synge og lege.

Senere drager de tre venner ud i skoven efter juletræet. Det er koldt, og sneen falder hvid. I skoven møder vi den skurkagtige kat, de sjove skovnisser, og sidst, men ikke mindst, snemusen Knud med den røde tud. Og så bliver det endelig juleaften.
Stilen i denne forestilling er, som vi kender den fra tegnefilmene, fyldt med sprudlende humor, og ledsaget af Hans-Henrik Leys dejlige og iørefaldende musik. Med denne forestilling har Hanne Hastrup endnu en lille perle inden for sit specielle univers. Cirkelinefiguren er mere populær end nogensinde og henvender sig efterhånden til hele tre generationer af danskere, fra de yngste til de ældste.

Forfatter: Hanne Hastrup
Instruktion: Lisbet Lipschitz
Scenografi: Niels Secher
Musik og sangtekster: Hans-Henrik Ley og David Hildebrandt
Masker: Maria La Cour og Johan Kølkjær
Medvirkende: Mette Alvang, Anne Blomsgård m.fl.

 

Musikhuset

Hemmeligheder 4. låge

Børn

Hvor stort er et gebis egentlig? Kan man kede sig for meget? Kan stjerner savne deres mor?

Nu er ventetiden begyndt og lige dér, foran os, findes de fire låger. De er spændende, de er magiske, og så er de fyldt med hemmeligheder. Bag den fjerde låge skal vi hjem til et barn, som elsker at se på stjerner. Det er nemlig de samme stjerner, man kigger på lige meget, hvor i verden man er. Og så er der historierne: dem man får fortalt, dem man selv er en del af, og dem man tager med videre.

Hver weekend åbnes en ny låge, som tager publikum med på besøg hos fire forskellige børn. De fire forestillinger kan sagtens opleves hver for sig, da hvert afsnit er et indblik i et børneliv med alt, hvad det indebærer af balladestreger, spørgsmål og livsklogskab. For hemmelighederne bor inde i os alle sammen og særligt ved juletid. De gemmer sig i dig, i mig, og i de fortællinger vi hører til jul. I hemmelighedernes verden findes alt det magiske, det mystiske og det mageløse. Teaterhuset Filuren fortæller hemmeligheder, og publikum kan høre en, to, tre eller hele fire hemmeligheder og tage dem med hjem og gemme dem i hjertet.

OBS! Aldersgrænsen til denne forestilling er 4 år.

Instruktør Isabelle Reynaud // Forfatter Louise Juhl Dalsgaard // Scenograf Morten Kamuk Andersen // Lys- og videodesigner Frederik Dahl Hougs // Skuespiller Anders Vølpert Momme // Komponist og medvirkende musiker Johanne Buus Andersen // Dramaturg Ditte Felding // Instruktørassistent Jeppe Andreas Sommer Larsen // Tekniker Amalie Fabricius-Steen // Afvikler Steffen Brandt // Skrædder Eva Sunesen // Idé Isabelle Reynaud, Ditte Felding, Morten Kamuk Andersen og Kaja Kamuk // Produceret af Teaterhuset Filuren

 

 

Musikhuset

Nøddeknækkeren

Dans

Dans julen ind i selskab med hele familien og Den Kongelige Ballet.

Det bliver ikke rigtig jul uden George Balanchines Nøddeknækkeren - balletten som på tværs af generationer appellerer til alle os, som elsker jul.

Der er fuld garanti for øjeblikkelig julestemning, når Nøddeknækkeren går over scenen i Store sal. George Balanchines populære ballet har siden 1954 fortryllet børn og voksne verden over, og i Musikhuset bliver det ikke rigtig jul, før nøddeknækkeren bliver vakt til live.

Eventyrlig balletklassiker

Marie får den mest fantastiske nøddeknækker i julegave af sin gudfar Drosselmeier, og ved midnat tager den hende med på en magisk rejse til det fortryllede og fortryllende slaraffenland, hvor alt kan ske. Fantasien og poesien kender ingen grænser, når Marie på sin færd møder dansende snefnug og valsende blomster, iskolde snedronninger og varmblodige sukkerfeer, frække mus, kinesere, arabere, marcipanhyrdinder og mange, mange andre.

Det forunderlige og sælsomme eventyr om den gådefulde nøddeknækker blev oprindeligt skrevet af den excentriske, tyske forfatter E.T.A. Hoffmann i 1816. I 1892 komponerede Tjajkovskij sin ikoniske musik til fortællingen, og den er med sine mange genkendelige, iørefaldende og fantasifulde temaer i dag et af de mest elskede værker i musikhistorien.

Nøddeknækkeren er blandt ballettens største klassikere, og i George Balanchines mesterlige version er der skruet helt op for trylleriet og eventyret. Det er en rigtig familieforestilling, der er det bedste startskud til årets hyggeligste fest.

Koreografi: George Balanchine
Musik: Peter Tjajkovski
Scenografi og kostumer: Anthony Ward
Lysdesign: Anders Poll

Anbefales fra 9 år.

 

 

 

 

Musikhuset

Drømmen om Amerika

Børn

Fra 1860 og frem til århundredeskiftet emigrerede ca. 300.000 danskere til Amerika.

Oplev jagten på et bedre liv i det medrivende teater-drama Drømmen om Amerika i Musikhusets Lille sal. Stykket fik rosende ord med på vejen, da det blev vist første gang.

De kom fra beskedne kår, og søgte et bedre liv. Og så en dag begyndte der at dukke breve op fra Amerika. Fra folk der allerede havde prøvet lykken derovre. Det forjættede land. Landet der flød med mælk og honning. Stedet hvor man var sin egen herre, og hvor der var plads til alle. Det lå bare der og ventede. Men er det nu så nemt at tage så stort et skridt?

I Drømmen om Amerika fortæller vi med varme og humor historien om en lille familie, der tog den store beslutning. Om deres håb og frygt for fremtiden. Et nyt land, et nyt sprog en ny kultur. Drømmen om Amerika bygger på virkelige historier om mennesker, der valgte at forfølge drømmen om et bedre liv.

 

Teatret Gruppe 38

Ivalus første sang

Børn

Et grønlandsk heltekvad inspireret af Knud Rasmussen Historien om en lille modig heltinde, der, på forunderlig vis, digter sin allerførste sang og derved redder sin familie. Ivalus første sang handler om, hvordan tingene nogle gange kommer af sig selv, når du allermest har brug for dem. Og om at gøre dét, du ikke må, når det er nødvendigt.  

Musikhuset

Familiedans og -teater

Dans

Til september åbner Teaterhuset Filuren den sidste lørdag i hver måned dørene op for teater- og dansearrangementer for børn og deres forældre. Gennem en guidet ramme vil teater- og danseformidler Eva Damholt eller dramapædagog Malene Hedetoft lede et improviseret event, hvor børn og forældre er medskabere af legen. Vi kommer måske på besøg i Zoo, dykker ned i vandet, eller hvem ved... Måske ender vi på månen!

Kom, hvis jeres familie elsker at lave noget aktivt sammen, og er med på at bruge krop, stemme og fantasi; bare fordi det er sjovt. Kom i komfortabelt tøj og strømpesokker. Hold øje med de enkelte lørdages workshopleder og om det er dans eller teater på Facebook og på filuren.dk

OBS! Der skal være minimum 5 tilmeldinger, før arrangementet afholdes.

Musikhuset

TRE står på hovedet - Repremiere

Børn

Verden er som udgangspunkt i orden. En helt i orden orden. To kommer efter En og En er derfor altid den FØRste og To den sidsTE og dermed aldrig først. To har det fint med den orden. Men så dukker TRE op – og vender det hele helt på hovedet. TRE står på hovedet er en forestilling, der filosoferer over hierarkier, orden og regler, for hvem må være den første der sætter sig ned og hvor mange kan der være i et venskab?

Forestillingens rytmiske sprog er med til at præsentere det abstrakte og filosofiske univers, hvor venskaber, smuk fløjtelyd og en orm bliver vigtige omdrejningspunkter. For alle har hver deres rytme, men selvom man er forskellig kan man godt høre sammen. Her er et univers, hvor børnene kan spejle sig i følelser, for hvem har ikke prøvet at blive holdt uden for eller måske er man selv kommet til at holde nogen ude af fællesskabet?

OBS! Aldersgrænsen til denne forestilling er 4 år.

Instruktion Isabelle Reynaud // Scenografi Laura Rasmussen // Lysdesign Jesper Munk Jepsson // Medvirkende Anders Vølpert Momme, Jakob Kirkegaard og Rasmus Skaarup // Org. titel Dreier steht kopf af Carsten Brandau Teaterforlag: Nordiska ApS - København // Oversættelse Line Felding, Isabelle Reynaud og Ditte Felding // Koreografisk konsulent Kasper Daugaard // Rytmisk og musikalsk komposition Line Felding

 

 

Musikhuset

Sigurd fortæller om de græske guder

Børn

Oplev Sigurd Barretts teaterkoncert for hele familien om de græske guder.

Holdet bag Sigurds Danmarkshistorie står klar med en ny familieforestilling til foråret 2021: Sigurd fortæller om de græske guder. Med musikere, dansere og skuespillere tager Sigurd børn, voksne og bedsteforældre på en eventyrlig rejse gennem de græske guders eventyrlige univers, og vi møder både Zeus, Odysseus, heksen Kirke, Mor Jord, Far Himmel, Poseidon – og ikke mindst Gud for Bøvl. Sigurds Danmarkshistorie høstede stående applaus 24 gange på Østre Gasværk Teater, og anmelderne var vilde med forestillingen. 

Hvem var Zeus? Hvor stammer de olympiske lege fra? Og fandtes der engang uhyrer med syv hoveder?

Farshad Kholgi og Anne Suppli har hovedrollerne, mens Sigurd Barrett er fortælleren, der tager publikum med til det gamle Grækenland, hvor vi møder Zeus og Hera, Apollon, Poseidon – og alle de andre.

Den nye teaterkoncert Sigurd fortæller om de græske guder er baseret på Sigurd Barretts bestsellerbog af samme navn fra 2014. Med Sigurds iørefaldende musik, fremført af Sigurds liveorkester, store danseoptrin og rørende fortællinger er dette en forestilling for mange aldre.

Musikhuset

Mustafas kiosk

Børn

Tag børnene med ind og se den fantastiske børnebog komme til live i Musikhuset.

"Hvad skulle det være? Man kan købe næsten alt. Hvad med en sang om en kiosk?”

“Ja tak.”

Fræk og fantasifuld

Kom med indenfor i Mustafas Kiosk til en fræk og flabet hyldest til mangfoldighed, fantasi, påhitsomhed og anarki. Hør de mange fantastiske fortællinger om Mustafa, når Teater Fantast inviterer de 4 -10 årige og deres forældre ind i hans kiosk. Her præsenteres digtene fra Jakob Martin Strids moderne børnebogsklassiker som en ægte rodebutik af forskellige små historier fortalt med musik, sang, dukker, og skuespil.

Musikken leveres af Mads Mouritz, og forestillingen er baseret på børnebogen Mustafas Kiosk af Jakob Martin Strid. Den havde premiere i  2012 og anmelderne var vilde med forestillingen, der har turneret lige siden.

Til dato har Mustafas Kiosk spillet for over 50.000 publikummer i hele Danmark, og under COVID-19 i april 2020 live-streamede Teater Fantast den populære børnebog for mere end 30.000 publikummer online. Mustafas Kiosk spiller i Musikhuset den 13. februar.

 

 

 

 

 

 

 

 

Musikhuset

Robin Hood

Børn

Charme, slåskampe og social ulighed i Sherwoodskoven.

Årets familieforestilling fra Folketeatret er en livlig og humoristisk version af den kendte fortælling om Robin Hood og hans bande, som huserer i Sherwoodskoven og stjæler fra de rige for at give til de fattige. Anmelderne er vilde med forestillingen og har kastet masser af stjerne efter Folketeatrets Robin Hood

Der er både eventyr, romantik og slåskampe og en ærlig harme over social ulighed på spil i Robin Hood, og mange af de elskede figurer og scener, som vi husker, er også med: Den ikke helt fromme Broder Tuck, den stærke lille John, som er mester i stokkekamp, Sheriffen af Nottingham, som aldrig har held med at fange Robin, den grådige Prins John, som misbruger sit job som vikar for sin bror, Kong Richard og ikke mindst Lady Marian, hvis hjerte Robin Hood vinder i en bueskydningskonkurrence.

Men ikke alt er ved det gamle, for kvinderne omkring denne kække bande af mænd slår fra sig mindst lige så godt som mændene, som de er overlegne i både kløgt, mod og bueskydning. Det er også kvinderne, der spiller en afgørende rolle, da Robin Hoods sans for livets uretfærdighed vækkes. Vi oplever Robins udvikling fra ubekymret drengerøv til bevidst, ung mand, der tager ansvar for at ændre samfundets uretfærdigheder. Hvis vi ikke hjælper hinanden, er vi ilde stedt.

 

Dramatiker: Ken Ludwig
Oversættelse: Henrik Lykkegaard
Instruktion: Frede Gulbrandsen
Scenografi: Julie Forchhammer
Kapelmester: Jullie Hjetland

Medvirkende: Christopher Læssø, Emilie Rasmussen, Jesper Riefensthal, Morten Christensen, Jon Lange, Louis Bodnia Andersen, Josefine Tvermoes, Mathias Sprogøe Fletting

Forestillingen anbefales fra 6 år og op.

Musikhuset

Onkel Reje og Brilles Mega heavy trylleshow

Børn

Tag børnene med til et trylleshow, der for alvor sætter gang i løjerne.

Det bliver mega heavy, når Onkel Reje og Brille finder læder, nitter og tryllestavene frem og tryller sig igennem et show med langhårede gæster og tvivlsomme personager. Det ene magiske nummer kommer til at overtage det andet. Imellem sangene, kendt fra Onkel Rejes programmer på Ramasjang, dukker der figurer op, som børnene også vil genkende, og figurerne optræder med numre, som både er magiske og til at grine af. Der bliver heavy, røg og masser af grin. En magisk fest, dine børn ikke vil gå glip af.

Onkel Reje: Mads Geertsen
Brille (og en masse andre figurer): Brian Lykke
Lilly: Lilly Lykke
Roadie Niller: Niels Böttcher
Dora The Sayer og Onkel Rejes lækre assistent: Pernille Skafte
Onkel Rejes Heavydansere: Børn fra Powerhouse Entertainment

Musikhuset

Vitello

Børn

Teaterforestilling for hele familien med Kim Fupz  Aakesons berømte syvårige dreng Vitello. Han er altid vildt fuld af gode ideer - og såmænd også knap så gode ideer.

Vitello hedder Vitello, fordi Mor har boet i Italien i to måneder, dengang hun var meget ung og vist også meget smuk. Men nu bor Mor i Danmark i et rækkehus ved siden af ringvejen, hvor der kører mange biler.

I teaterforestillingen Vitello leder Vitello efter en far, han kan vise frem til sine irriterende venner, tvillingerne Max og Hasse og møgungen William. I sin søgen får han både en klam kæreste, møder en tunghør pølsemand og Gud. Og er det i orden at have en papfar med en rød sportsvogn, når ens rigtige far er en superengel?

Det bliver aldrig kedeligt med Vitello

Man kan sige meget om Vitello, men kedeligt bliver det aldrig. Vitello er nemlig ikke ret god til at kede sig, så han skal nok finde på noget - enten sammen med de irriterende tvillinger Max og Hasse eller sammen med møgungen William - eller også bare sammen med sig selv.

Vitello er en sjov musikforestilling for hele familien med iørefaldende sange og skøre replikker.