Teater i Aarhus

I Aarhus findes der mange store og små teaterscener med det tilfælles, at de altid leverer store teateroplevelser. Vi har samlet dem alle sammen, så du let kan finde teaterstykket næste gang du har brug for en anderledes, nærværende oplevelse helt tæt på med en optræden på teaterscenen. Herunder kan du se, hvilke teaterstykker du kan opleve inden for den nærmeste fremtid, samt hvilke du kan have i vente. I Aarhus kan du nærmest gå fra det ene teaterstykke til det næste med både Teateret Svalegangen, Aarhus Teater, Musikhuset, Teatret Gruppe 38 og Bora Bora som garanter for en god oplevelse. Finder du en teateroplevelse, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos det enkelte teater for at sikre en billet med det samme. Ud over teateroplevelser kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, museums- og kunstudstillinger, comedyshows, foredrag og familieoplevelser.

Teatret Svalegangen

Uproar!

Teater

Spilleperiode: 14. – 17. april 2020

Varighed: ca. 90 min.

Pris: 195 kr. Studerende: spar 50 %

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

EN FLUGT UD AF TIDEN

Teatergruppen Livingstones Kabinet mener, at tiden er inde til et oprør, et kunstnerisk oprør mod tiden. I anledningen af 100-året for antikunst-bevægelsen, dadaismen, vækker UPROAR! ånden fra DADA til live i en gakket, sorthumoristisk cabaret, der skal ægge til nyt oprør og fejre fantasien. Både timerne og minutterne, der kontrollerer vores liv er under beskydning sammen med tidsånden og den politiske samtid.

UPROAR! hylder dadaismens oprør, som udsprang af 1. Verdenskrigs massive ødelæggelser. Hidtidige hierarkier og værdier blev destrueret. Dadaisterne var ikke interesserede i landskabsmalerier eller smukke portrætter, medmindre det var for at male ovenpå dem. De betragtede ”kunsten” som en slags ophøjet vrøvl. Derfor skrev Tristan Tzaras usammenhængende vrøvledigte, og Marcel Duchamp gav Mona Lisa et overskæg og satte sin signatur på den berømte piskumme i 1917.

BEFRIENDE PERFORMANCE-TEATER

Hurtigt spindende ure, lyddigte, strikkede badedragter, blomsterdekorationer, rablende replikker og sange. UPROAR! er dét og meget mere. Et øjeblik, der ikke kan spises eller konsumeres. Et øjeblik uden mellemmand som, helt ærligt, nok heller ikke er særligt klogt at investere i. Det er dit og jeres hver for sig. Tør du hoppe på toget? Vi garanterer befriende performance-teater spækket med anarki og humor – og kimen til oprør.

Bora Bora

Engel

Dans

AFLYST

”Engel” præsenteres i et dobbeltprogram sammen med ”Stigma”. Billetten gælder til begge forestillinger.

Hvor er englene i vores tid?
Hvem guider os igennem nutidens kaos?
En cirkusakrobat og en danser smelter sammen i en fysisk dialog.

En forestilling om at omfavne de mange ubegribelige sider ved at være menneske. Mød spørgsmål uden at give svar og slut fred med de ting, der er vanskelige at forklare.

Hvad er bevidsthed? Når en tanke opstår, hvor kommer den fra? Vi sanser og oplever verden omkring os på mange forskellige måder. Det kan være vanskeligt for os at forstå det, som ikke kan formuleres og frygten for det ubegribelige kan være en forhindring for os.

"Engel" er inspireret af digtet “Stof dat als een meisje”, hvor poeten Toon Tellegen beskriver en mand, som bliver jagtet af en engel.

Forestillingen blev udvalgt 2019's 20 prioriterede nye danseforestillinger af det europæiske Aerowaves-netværk af danseteatre. Hvert år vælger dette netværk - som Bora Bora er en del af - de mest lovende, talentfulde koreografer i Europa.

Vinder af the hollandske pris BNG Bank Dans Prijs. Ur-premiere på Arctic Arts Festival, Harstad Kulturhus, Norge, 27. juni 2018.

Forestillingens musik er skabt af Rutger Zuydervelt (Machinefabriek) og kan høres og købes her.

 

Om Marta Alstadsaeter (N) & Kim-Jomi Fischer (NL)

Kim-Jomi og Marta mødtes i 2015 og med deres forskellige baggrunde i dans og cirkus førte det til et givtigt samarbejde. I løbet af det sidste år har de to sammen skabt deres eget bevægelsessprog og kreerer værker sammen, hvor de kan gå ud over rammerne i deres discipliner og dykke ind i den fysiske kommunikation mellem dem. De skaber nu værker sammen i Norge og Holland i tæt samarbejde med Dansateliers (NL) og Dansarena Nord (NO).

Kim-Jomi er født ind i en familie af street performers og blev introduceret til partnerakrobatik i en tidlig alder. Marta kommer fra en familie af billedkunstnere og vil egentlig have været forfatter, men inspireret af et mere fysisk sprog specialiserede hun sig i hånd til hånd akrobatik og fik en bachelorgrad i Circus Arts fra Codarts University i Rotterdam.

Website: martaandkim.com

Bora Bora

Stigma

Dans

AFLYST

”Stigma” præsenteres i et dobbeltprogram sammen med ”Engel”. Billetten gælder til begge forestillinger.

Kitt Johnsons gådefulde ikoniske solo "Stigma" har i 2019 intet mindre end 20 års jubilæum – og det fejrer Bora Bora ved at give publikum mulighed for at se eller gense det unikke værk.

Med en ekstrem kropskontrol og indlevelse transformerer Kitt Johnson sig for øjnene af publikum. Det er foruroligende, intenst, inciterende – mødet med det stigmatiserede menneske i et nøgent og vibrerende rum.

"Stigma" er en mørk gådefuld solo, hvor lyde, lys og bevægelse skaber et dramatisk intenst udtryk, som appellerer til følelserne og intellektet. Forestillingen tematiserer det medfødte, det selvvalgte, det tilføjede – det brændemærke, der adskiller det ene menneske fra de andre.

"Stigma" er skabt af en ener på den danske performancescene, koreograf og danser Kitt Johnson. Gennem mere end 25 år har hun skabt et særegent innovativt, minimalistisk og stærkt ekspressivt univers, der udforsker de dybeste lag af den menneskelige eksistens. "Stigma" havde urpremiere i 1999, hvor værket blev indstillet til en Reumert. Værket har for alvor været med til at slå Kitts navn fast på den internationale dansescene, og har i årenes løb turneret verden over - i både Europa, Asien og Nordamerika. "Stigma" taler stadig i dag til noget dybt inderst inde hos publikum.

I forbindelse med at "Stigma" modtog præmieringen fra Statens Kunstfond fulgte følgende ord med om værket (her et uddrag af fondens begrundelse):
“Foruroligende, inciterende, ætsende sig ind på nethinden, man har fået et brændemærke i sindet, når man går ud… med Kitt Johnsons totale indlevelse og særprægede udstråling bliver det alles – menneskets – historie og tunge gang på jorden. Det stigmatiserede menneske. Absurd… grotesk… chokerende…. En moderne grafik af Palle Nielsen og en klassisk blanding af Hieronimus Bosch og Pieter Breughel på samme tid.”

Anmeldelser

"Forstyrrende transformationer drevet af indre tilstande ... elegant, fantasmagorisk minimalt."
Deborah Jowitt, The Village Voice, USA, 2003

Mange koreografer trækker nu frit på forskelligartede teknikker. Et fint eksempel på en sådan eklekticisme kunne ses i hos Kitt Johnson fra Danmark, der kombinerede europæisk ekspressionisme med japansk butoh dans i Stigma.”
- Jack Anderson, New York Times, der placerede "Stigma" på New York Times Top 10 liste over store danseoplevelser i 2003.

"En spændende solo om isolering og forfølgelse. Johnson gentager aldrig sig selv, og som soloartist ved hun, hvordan hun bruger lys og lyd til at teatralisere enhver bevægelse, som hendes muskuløse krop skaber. Håber hun vender tilbage."
- Glenn Sumi, NOW Toronto, der placerede "Stigma" på magasinets Top 10 liste i 2004.

”Sjælden er koreografen, der kan sige meget med meget lidt.”
- Anna Kisselgoff, New York Times.

”Stigma præsenterer en skabning af en slags jeg ikke har set før (…) Det buldrende, våde lydbillede holder dig på kanten med dine øjne på Johnson, da det fik mig til at føle, at hun kunne sprinte lige fra scenen og ind i publikum hvert øjeblik det skulle være. Johnsons utrolige kropskontrol og unikke manipulation af kostumering vidner om hendes enorme verdensomspændende succes.”
- Deanne Kearney, Mooney on theatre, Canada, 2018.

”Dette spændende værk er meget europæisk… Johnsons cerebrale koreografi indeholder tidens visdom og er som af en anden verden, endda dyrebar i sin præsentation. Der er en delikatesse og lune over hendes arbejde, der bare ikke er en del af en nordamerikansk æstetik. ”
- Paula Citron, The Globe and Mail, Canada, 2004.

Om Kitt Johnson

Koreograf og danser Kitt Johnson er en ener på den danske danse- og performancescene. Gennem mere end 25 år har hun udviklet sit særegne kunstneriske univers: minimalistisk, ekspressivt og innovativt. Hendes arbejde er karakteriseret ved en ekstrem kropskontrol og en enestående fornemmelse for enkle, men effektive sceniske virkemidler, hvormed hun skaber intense fysiske billedtransformationer, der udforsker de dybeste lag af den menneskelige eksistens.

Kitt Johnsons baggrund er inden for atletik på eliteniveau, moderne og ny dans, contact improvisation, butoh, marshall arts og tysk ekspressionistisk teater.

Website: www.kittjohnson.dk

Musikhuset

Den skaldede frisør

Teater

Den Skaldede Frisør er desværre aflyst

Alle berørte gæster er kontaktet direkte pr. mail. 
Billetter refunderes automatisk snarest muligt. 

Har du spørgsmål til aflysningen? Læs mere på 

https://musikhusetaarhus.dk/praktisk-information/nyheder-artikler/nyheder/information-om-coronavirus/

Læs om refusion af billetter her: 

https://musikhusetaarhus.dk/praktisk-information/nyheder-artikler/nyheder/information-vedroerende-refusion/ 

Vi undersøger, om vi kan vise Den Skaldede Frisør på et senere tidspunkt i Musikhuset Aarhus

Skriv dig op til vores nyhedsbrev for at være den første til at høre, når musicalen er tilbage i Aarhus.

Skriv dig op til Musikhusets Nyhedsbrev

 

Musikhuset

Familiedans og -teater

Dans

Til september åbner Teaterhuset Filuren den sidste lørdag i hver måned dørene op for anderledes teater- og dansearrangementer for børn og deres voksne. Vi inviterer til familiedans eller -teater for børn og deres forældre. Gennem en guidet ramme vil teater og danseformidler Eva Damholt eller dramapædagog Malene Hedetoft lede en improviseret event, hvor både forældre og børn er medskabere af legen. Vi kommer måske på besøg i Zoo, eller dykker ned i vandet, eller hvem ved, måske ender vi på månen.

Kom, hvis jeres familie elsker at lave noget aktivt sammen, og er med på at bruge krop, stemme og fantasi; bare fordi det er sjovt. Kom i komfortabelt tøj og strømpesokker. Hold øje med de enkelte lørdages workshopleder og om det er dans eller teater på Facebook og på filuren.dk

OBS: Der skal være min. 5 tilmeldinger før arrangementet afholdes.

Undervisere Eva Damholt eller Malene Hedetoft.

Arrangør: Teaterhuset Filuren

Anbefalet alder: fra 4 - 8 år.

 

Musikhuset

Jeg Mangler Ord

Børn

Den sidste lørdag i hver måned vil også byde på Bland Selv-arrangement for de unge. Jeg mangler Ord er et koncept hvor tre dramatikere udfordrer sig selv og kaster sig ud i live at skrive et værk – lige der for øjnene af publikum. De tre dramatikere har en time inden start skrevet første scene, hvorefter de skal producere replikker løbende til de to skuespillere på scenen. Du har som publikum også mulighed for at blande dig i, hvad der skal ske på scenen. Der er blandt andet nødhjælpskassen med replikker fra publikum når dramatikerne ikke er hurtige nok, og så er der brug for kreativitet og inspiration til improvisatorerne.

Tidligere publikummer siger:

... det er hylende morsomt og spontant.

... det er en unik chance for et indblik i kreativ skrivning uden rewrites.

... det skal opleves og det bliver aldrig kedeligt.

Vi garanterer et professionelt niveau og glæder os til at byde jer velkommen til dette anderledes improshow. Hver gang er unik, så man kan sagtens komme igen. Hold øje med de enkelte lørdages kunstneriske hold, når vi afslører dem på Facebook og på filuren.dk.

Arrangør: Teaterhuset Filuren

Anbefalet alder: 13 + 

 

 

Bora Bora

Open Your Heart

Dans

En moderne danser går tilbage til sin ungdom. Med hjælp fra en række unge disco-dansere skaber hun forestillingen "Open Your Heart". Samtidig stiller vi spørgsmål: Hvornår er det nemt at danse, hvornår er det svært – og hvornår er det ovenikøbet rigtigt skægt? Og hvad kan vi gøre for at finde tilbage til den oprindelige glæde ved at danse; danse som et barn igen?

Det er ikke første gang, den finske koreograf Taneli Törmä søger samarbejde med helt unge grupper af dansere for derigennem at udvikle sin egen koreografiske praksis. I forestillingen og projektet "Classical Beauty" har 200 unge balletdansere fra ni forskellige lande givet Taneli Törmä muligheden for at leve hans barndomsdrøm ud i livet: at være solist i et klassisk balletkompagni.
"Open Your Heart" vender rollerne fra "Classical Beauty" på hovedet, og sætter fokus på det, som betyder noget for de unge discodansere; som er vigtigt for dem, når de danser.

Anmeldelser

★★★★★
Hvad der er helt specielt dejligt ved denne forestilling, er at den ikke nedgør eller gør nar af den glitrende overenergiske stil som præger denne form for konkurrencedans. De to meget sympatiske dansere fremstiller nemlig den danseglæde der ligger bag glitterfacaden – og det gør en varm om hjertet. (...) En helhjertet accept af de unge danseres glæde og stolthed over deres dansedisciplin der gør at publikum næsten ikke kan sidde stille. (...) Man får åbenbart energi og bliver glad af at danse disco – og glæden forplantede sig til publikum!”
- xq28.dk (læs anmeldelsen)

★★★★
“Det er en humør- og energiindsprøjtning uden lige, og forestillingen kan anbefales til alle, der går og savner lidt lys, glæde og glimmer her i den begyndende vinter. For hvor ofte er det lige, at samtlige publikummer forlader salen med det største smil på læben efter en forestilling?”
- Ungt Teaterblod (læs anmeldelsen)

“Åbner i høj grad publikums hjerter.”
- Danstidningen (læs anmeldelsen)

Om Location X / Taneli Törmä

LOCATION X og Taneli Törmä producerer international nutidsdans og videoværker, der bryder grænserne mellem dans, performance kunst og publikum. LOCATION X og Taneli Törmä samarbejder med kunstnere, der skaber værker for scene, specifikke steder, lokalsamfund og byer. Senest DANCE ALL YEAR LONG, et 12-måneders residency-program i Odense.

Hilde I. Sandvold er en norsk dansekunstner med base i Danmark. Hun er uddannet i 2013 fra Den Danske Scenekunst Skole. Som danser har hun samarbejdet med koreografer og ensembler i hele Europa: Tina Tarpgaard, Ted Stoffer, David Zambrano, Edhem Jesenkovic, Kitt Johnson, Wim Vandekeybus / Ultima Vez og Andreas Constantinou for at nævne nogle få. Derudover har Hilde skabt en række kortere soloværker, som hun har optrådt med i forskellige sammenhænge i Norge, Sverige, Danmark, Belgien og Irland. Blandt andet ‘Greenpiece’, ‘Crossfade’ (produceret af Kitt Johnson/X-act), ‘Just a stupid little piece/Girl on Fire’ og senest ‘Dans, for Satan’, som blev udvalgt som prioriteret forestilling af Aerowaves-netværket i 2018.

Aarhus Teater

Dracula

Teater

Når grev Dracula lægger sin mund mod den blege kvindehals, skælver vi af fryd. Sådan har det været, siden Dracula-myten fik liv i Bram Stokers berømte roman fra 1897. I et væld af bøger, på film og teaterscener har den karismatiske legende suget til sig af det varme blod. Nu får du den stormfulde historie om Dracula i en storslået musikalsk forestilling, skabt af Aarhus Teater i samarbejde med Den Jyske Opera.

Dracula vokser op i en tid med krig, massevoldtægter og pest. Ud af rædslerne fødes han som en aristokratisk dæmon, der rejser gennem århundrer. Dracula vil beskytte sin jord og slægtens ære mod invaderende horder, og det vil han gøre med alle midler. I slutningen af 1800-tallet ser han en mulighed for at genrejse slægten Draculas storhed ved selv at foretage en invasion: Dracla vil erobre London og overtage ledelsen af det britiske imperium. Derigennem vil han skabe en ny tidsalder, hvor mennesker er slaver for vampyrer. Den nygifte advokatfrue Mina Harker er den første, der ser risikoen og forstår hans planer. Hun bliver samtidig genstand for Draculas begær. En lille gruppe mænd samler sig omkring hende for at kæmpe mod vampyren og redde civilisationen. Det er drama i stort udtræk, når skuespillerne forenes med et unikt operakor på 24 stemmer.

Lyddesigner Marcus Aurelius Hjelmborg er gået på rov i musikhistorien og låner fra Mozart, Händel og andre af de store klassiske komponisters korværker og dødsmesser. Det hele sættes i scene af Martin Lyngbo, som i en årrække har kreeret stærkt roste og radikale teaterforestillinger og sidste år debuterede som operainstruktør med Barberen i Sevilla på Det Kongelige Teater. I rollen som Dracula byder vi på Aarhus Teaters Mathias Flint, der brillerede som Tony i West Side Story.

Det er første gang, Aarhus Teater og Den Jyske Opera går sammen om at skabe et fælles værk. Med Dracula præsenterer vi det blændende operakor side om side med et skarpt hold af skuespillere i en gysende smuk musikalsk forestilling. 

  • Præsenteres i samarbejde med Den Jyske Opera
Musikhuset

Dyrene i Hakkebakkeskoven

Børn

Prisvindende scenisk opsætning af elsket børnebogsklassiker

Den klassiske børnebogsfortælling Dyrene i Hakkebakkeskoven, der er blevet læst og elsket af generationer, kan opleves i Musikhuset til maj 2020.

Familieklassikeren med de kendte karakterer Klatremus, Morten Skovmus, Mikkel Ræv, Bagermester Harepus og sangene Når en peberkagebager, Den som spiser gulerødder, Hip Hurra for Bamsefar…, har underholdt børn og voksne i over 50 år.

I skovens dybe stille ro findes Hakkebakkeskoven, hvor den musikalske Klatremus Lillemand og Morten Skovmus bor sammen med alle deres dyrevenner. Livet går sin vante gang i den fantasifulde skov, hvor Bamsefar er så rar, Bagermester Harepus bager kager, og den snu Mikkel Ræv forsøger at spolere idyllen.

Familieforestillingen der samler generationer

Forestillingen Dyrene i Hakkebakkeskoven tager udgangspunkt i den norske forfatter Thorbjørn Egners unikke fortælling og fantastiske univers. En historie der har noget på hjertet, hylder mangfoldigheden, og fortæller såvel børn som voksne, hvor vigtigt det er, at vi kan rumme hinanden trods forskelligheder.

Som Morten Skovmus siger i den klassiske børnefortælling fra 1953: ”Man kunne have det så godt i skoven, hvis alle var venner, og de store lod de små være i fred. Så kunne de store hjælpe de små, og de små kunne hjælpe de store, for der er meget, de små kan, som de store ikke kan”.

Pelle Koppel, idemanden og teaterinstruktøren bag opsætningen, fortæller: ”Det har lige fra ideen opstod været min intention at skabe en forestilling, som skulle være en hyldest til Thorbjørn Egners skønne og dejligt naive univers. Altså; ikke et forsøg på at gøre op med den klassiske fortælling, men derimod et ydmygt forsøg på at bakke loyalt op om fortællingen på en finurlig, knivskarp, nutidig, kunstnerisk og tegneserieagtig måde.”

Aldersgrænse: Egnet for børn på 5 år eller over.

Varighed: 2 timer inkl. pause. Bemærk at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Teatret Gruppe 38

DANISH+

Børn

Desværre aflyst grundet covid-19.  DANISH+ er en international showcase og festival, der præsenterer noget af det bedste danske scenekunst for børn og unge for teaterrepræsentanter og opkøbere fra hele verden. Formålet er skabe nye forbindelser og at forbedre de optrædende teatres muligheder for at turnere i udlandet. Dansk scenekunst for børn og unge er internationalt kendt for sin høje kvalitet og for ikke at tale ned til sit publikum, men at møde dem i øjenhøjde. Festivalen arrangeres af Teatret Gruppe 38 og finder sted i Aarhus, hvert andet år. Alle forestillinger opføres på engelsk eller uden ord og betragtes som værende lige appellerende for voksne og børn/unge.  Læs mere om DANISH+ 2020.

Bora Bora

Of All Its Parts: From Darkness

Dans

Med "Of All Its Parts: From Darkness" konkluderer duoen two-women-machine-show deres episodiske rejse ind i hidtil ukendte lag af en delt fantasiverden. Værket løfter sløret for en tidløs og transformativ figur, hvis dans fremstår som et uophørligt flux mellem det genkendelige og det fremmede, mellem urtid og flimrende fremtid.

Den transformative figur hører traditionelt set til en myteomspundet tid, hvor metamorfosis var en egenskab som alle levende skabninger besad og benyttede sig af for at tilføre dynamisk bevægelse til en ellers stagneret situation eller krise.

"From Darkness" er et forsøg på at udvide dimensionerne for en sådan dansende figur. Den koreografiske tænkning i værket betragter enhver åbning, der opstår i spændet mellem performerens indre og scenerummets ydervægge, som en platform for potentiel bevægelse. I kraft af dette muliggøres et dyk ned i et mørke - hvor hidtil ukendte stemmer, rum og historier træder frem i deres rettidige øjeblik.

Anmeldelser

★★★★
"I en flot og meditativ lydkulisse får de to dansere Ida-Elisabeth Larsen og Marie-Louise Stentebjerg publikum med i en trancelignende rituel dans hvor fortidens urdanse og fremtidens dystopiske univers mødes. En metamorfose over kvindens frigørelse - en hyldest af det dyriske urinstinkt.
(...) Det er ikke for enhver smag - man skal have lyst til at blive forført et sted hen med uendeligt gentagende bevægelser og ikke nogen egentlig handling eller tolkning - det er som at overgive sig selv til den trance og det rituel der fremføres - men lader man sig selv suge ind i forestillingens præmis kan man få en times indblik i sindets mørkere fantasiverden."
- XQ28.dk (læs hele anmeldelsen)

Om two-women-machine-show

two-women-machine-show er titlen på Ida-Elisabeth Larsen og Marie-Louise Stentebjergs koreografiske samarbejde. Sammen tilhører de en gruppe af danske koreografer, der er med til at bane nye veje for dansen. Deres koreografiske tænkning understøttes af en praksis-ledt tilgang til teori, en dybdegående eksperimentering med transcendentale metoder og tekstbaseret performance. Of All Its Parts: From Darkness er udviklet i tæt dialog med kostume og scenografi duoen KASPERSOPHIE samt deres samarbejdspartner gennem flere værker; musikeren og produceren S. Rieser.

Website: www.twowomenmachineshow.com

Teatret Svalegangen

United Change - klimavejfest i FN's verdensmål

Teater

Spilleperiode: 26.-30. maj 2020

Pris: 100 kr.

ET GLOBALT FÆLLESAREAL

Kokassebanko (ja, du læste rigtigt), en undervandskoncert, DJ’s og madboder. En animeret tidsrejse tilbage til urskovene og et klimamedley for 150 gospelsangere. Udstillinger og en monolog om lykkeligt overforbrug fra et bjerg af skrald. For bare 100 kr. får du en scenekunstnerisk totalinstallation i udvalgte verdensmål, når Teatret Svalegangens scener, gader og baggårde forvandles til en klima-vejfest for hele byen.

I år er vores fokus på verdensmål om klimaet, men ambitionen med UNITED CHANGE er at skabe et globalt fællesareal, der udforsker hvordan alle 17 verdensmål kan blive til engagerende scenekunst. Det handler om at se nye muligheder via kunsten. At kunst indeholder en kapital af viden, erfaring, kraft og fantasi, som kan føre til handling i kampen for vores fælles klode.

VERDENSMÅL ISCENESÆTTES

Det verdensberømte kunstnerkollektiv Between Music fører dig under vand, når de opfører undervandskoncerten BELOW THE SURFACE live fra glastanke tilsat flydende videokunst. Satirikerduoen Mads Kamp og Jesper B. Hansen har udviklet gameshowet KOKASSEBANKO, der hostes af skuespiller Anders Brink og en ægte ko. Klimamedley’et DET ER DIT VALG opføres af Aarhus Gospel Singers, og så kan du se frem til overgangsritualet ODE TIL JORDEN med skuespillerne Maibritt Sarens og Sidsel Agensø flankeret af en animeret tidsrejse til urskovenes tid. Desuden får Line Knutzsons satiriske monolog GLADE BÆREDYGTIGE DAGE repremiere i Ryesgade, hvor skuespiller Kirstine Hedrup hylder lykkeligt, overgearet overforbrug. Monologen er gratis, så sving forbi med dine indkøbsposer og grin med.

Psst…alle er velkomne til vejfesten med eller uden billet til forestillingerne.

Aarhus Teater

Rundvisninger på Aarhus Teater

Teater

Sæsonen igennem er der på udvalgte dage offentlige rundvisninger med mulighed for at gå teatret efter i krogene. En rundviser fortæller om husets historie, om arkitekturen og udsmykningen. Turen går rundt i hele huset – til de forskellige scener, værksteder, rekvisitkælder mv. Rundvisninger på teatret sker under hensyntagen til kunsten. Der kan være prøver på scener eller i prøvesale samt travlhed på værksteder, der medfører, at vi ikke kan garantere at turen går forbi alle scener og værksteder.

Rundvisningen starter ved teatrets hovedtrappe i Teatergaden og varer ca. 75 min. Entreen er 65 kr. (50 kr. for skoleelever og studerende).

OBS! Vi gør opmærksom på at rundvisningen ikke egnes til gangbesværede da vejen går ad trapper.

Teatret Gruppe 38

Driving Miles

Teater

En sommeraften med jazz-teaterkoncert og mulighed for at nyde vandudsigten fra teatret med et gals vin, en øl eller en kop kaffe. Velkommen til en eventyrlig fortælling om det lykkelige møde mellem "den jævne mand” og kunsten samt en poetisk og nuanceret hyldest til musikkens kraft. Henning Mankell har skrevet denne historie, der bygger på virkelige begivenheder, og som omhandler mødet mellem jazzlegenden Miles Davis og chaufføren Svein Åge Johansen. De to lærer hinanden at kende under jazzfestivalen i Molde - og bliver venner for livet. Miles Davis bliver hentet i Molde lufthavn af en limousine med chaufføren Svein Åge bag rattet. “Do you know who I am?” spørger Miles. “Yes” siger Svein Åge. “Do you like my music?” spørger Miles. “No.” lyder svaret. Som kilometertælleren ruller udvikles et livslangt venskab. https://vimeo.com/402539712   Er du i tvivl om, hvilke billettyper, du skal vælge? Bliv klogere. Bemærk: Grundet Covid 19 er forestillingen blevet flyttet til den 3. juni 2020 kl. 17 og 20.  

Teatret Gruppe 38

DOC LOUNGE: Our Blood is Wine (premiere)

Teater

Dokumentarfilm, vinsmagning med traditionel georgisk vin, videnskab og unge kvindelige vinproducenter. Bemærk: Begrænset pladser.  https://vimeo.com/274835855 I filmen udforsker instruktør Emily Railsback og den prisbelønnede sommelier Jeremy Quinn genetableringen af ​​8.000 år gamle, georgiske vinfremstillingstraditioner, der næsten var gået tabt under det sovjetiske regime. Samtidig giver filmen et indblik i familielivet i landdistrikterne i Georgien. Gennem filem viser Railsback, hvordan Georgien i dag er et kompliceret og spændende samfund, der har overlevet flere udenlandske invasioner, der har gjort det svært for den georgiske kultur at overleve. Genoplivningen af ​​traditionel vinfremstilling er en af de centrale kræfter, der driver den nu uafhængige og autonome nation til at genfinde sin identitet. Efter filmen interviewer DOC LOUNGE den georgiske vinproducent Ketevan Berishvili fra Go Go vin, der portrætteres i filmen - en ung kvindelig vinproducent. Under filmen giver sommelier og ass. prof. Qian Janice Wang og Domen en vinsmagning og introducerer nogle af de specielle vine og smage af Georgien. Pris: 200 kr inkl. film, vinsmagning med ass. prof Qian Janice Wang og Domen Prešern samt mad. Bemærk venligst, at der er et begrænset antal billetter til salg, og at filmen har engelske undertekster (vinsmagning og interview foregår også på engelsk).   Arrangementet organiseres og afholdes af DOC LOUNGE Aarhus, og alle spørgsmål til arrangementet rettes til DOC LOUNGE, der også varetager billetkøb. Send e-mail til DOC LOUNGE Aarhus.    Billetlink følger.  

Aarhus Teater

Teaterkoncert CV Jørgensen

Koncert

I foråret 2018 drog C.V. Jørgensen på turné for første gang i otte år. Alle hans koncerter blev udsolgt på under 10 minutter. Hans seneste album (Fraklip fra det fjerne) udkom helt tilbage i 2002, men hans omfattende bagkatalog af poetisk dansk pop-rock lever i bedste velgående hos både de ældre og de nye generationer.

Som en af de største sangskrivere i nyere tid har C.V. en kolossal betydning, også for en ung generation.

I Teaterkoncert C.V. Jørgensen fremføres sangene af et kollektiv med blandt andre musikeren Tue West, der får teaterdebut, den grønlandske musik- og skuespilstjerne Nive Nielsen og den erfarne og prisvindende skuespiller Cyron Melville.

Glæd dig til 25 af hans bedste sange. Glæd dig til nye fortolkninger af Det Si'r Sig Selv, Ude af Sync, Entertaineren, Bellevue, Sæsonen er Slut, I en Blågrå Kupé, Søndags Seancer og mange flere af C.V Jørgensens udødelige sange.

Aveny-T og Aarhus Teater opsætter C.V. Jørgensens smukke, udtryksfulde og originale sange til en helt ny og intim teaterkoncert med det erfarne makkerpar Nikolaj Cederholm (iscenesættelse) og Kåre Bjerkø (musikalske arrangementer) i spidsen.  Aveny-Ts teaterdirektør Jon Stephensen står for forestillingens scenografi.

Cederholm og Bjerkøs Teaterkoncert C.V. Jørgensen har sin urpremiere på Aveny T i København fredag den 1. maj. Køb billet her

Musikhuset

Finn og de fem Fajl

Børn

OBS: Forestillingen er flyttet til d. 20/9-20 kl.15.00. 

Alle berørte gæster bliver kontaktet direkte og får hurtigst muligt besked.

Læs mere: https://musikhusetaarhus.dk/corona/

___

Finn har svært ved at finde ud af, hvem han er. De andre i skolen er gode til alt det, som Finn har svært ved. Matematik er ikke lige ham, men det er dansk heller ikke. Og så er der også lige hans klassekammerat Naiomi, der giver Finn svært ved at finde de rigtige ord. Til gengæld er Finn skide god til at tegne – men det kan man ikke leve af, siger hans mor. En forestilling om at finde sin rette hylde, og om, at det der er en fejl for én, kan væredet helt rette for en anden. I en moderne og genkendelig verden præsenteres Finns kamp for at retfærdiggøre sin plads i et visuelt elegant street-style univers.

Forestillingen Finn og de fem fajl er en visuel, musikalsk og legende forestilling om at gå fra barn til voksen, hvor tegner og kunstner Jakob Tolstrups live-illustrationer, musikken af Simon Muschinky (When Saints Go Machine), skuespiller Emil Blak Olsens mange karakterer og sindssygt mange loop-pedaler, skaber forestillingen.

Arrangør: Teaterhuset Filuren

 

 

Musikhuset

Karius og Baktus

Børn

To frække tandtrolde laver huller i Musikhuset

Se eller gense TEATER V’s opsætning af den elskede historie om de to frække tandtrolde Karius og Baktus med manuskript af Thorbjørn Egner og sange og musik af Christian Hartmann.

TEATER V skruer atter en gang op for teatercharmen med Pelle Koppels finurlige udgave af historien om de to mikroskopiske og drillesyge tandtrolde, der elsker wienerbrød og søde sager.

Historien udspiller sig i en farverig og tegneserieagtig scenografi med sæbebobler, kæmpe kager og tandhuse.

Igen i år vil der være formiddagsforestillinger specielt henvendt til institutioner og børnehaver.

Vi gør opmærksom på, at denne forestilling egner sig til børn mellem 4 og 8 år. Yngre børn kan blive forskrækkede over mørket, troldenes masker eller de høje lyde, da det er noget helt andet end at læse bogen. Vi gør kun opmærksom på dette, fordi vi gerne vil give alle den bedst mulige teateroplevelse.

Medvirkende: Christian Bergman og Morten Hembo
Manuskript: Thorbjørn Egner
Sange og musik: Christian Hartmann

Instruktion og bearbejdelse: Pelle Koppel

Varighed: 35 min. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

 

 

Musikhuset

Hamlet, Prins af Danmark

Teater

Det Kongelige Teater gæster Musikhuset med Shakespeares mesterværk

Oplev verdensdramatikkens største tragedie, når Det Kongelige Teaters skuespilchef Morten Kirkskov iscenesætter Hamlet, Prins af Danmark med stortalentet Esben Smed i titelrollen.

Noget er råddent i Danmarks rige

Hamlet har afbrudt sine studier i humanisme i Wittenberg og er vendt hjem til Kronborg for at begrave sin far, der uventet er gået bort. Han er i sorg og i stedet for selv at overtage tronen, gør onkel Claudius det og overtager tilmed hans mor, Dronning Gertrud. Farens genfærd viser sig for ham og kræver hævn over sin morder, kong Claudius. Intet er Hamlet mere imod end at hævne og slå ihjel, men på trods af sin tvivl forvandles han til et afsindigt menneske, en dræber. I sin umulige kamp, svigter han ikke mindst sin store kærlighed, Ofelia.

I tragediens slutning er stort set alle døde, og Danmark står uden konge eller dronning. I sin aktualisering af Hamlet sætter Morten Kirkskov fokus på individets ret og på de personlige omkostninger, det har at gå imod magten ved at gribe til våben. Esben Smed, som mange vil kende fra DRs TV-serie Bedrag og Bille Augusts Lykke-Per, spiller over for nyuddannede Sara Viktoria Bjerregaard som Ofelia i tyske Philipp Fürhofer moderne scenografi og Karin Betz’ renæssancekostumer.

Medvirkende
Esben Smed, Sara Viktoria Bjerregaard, Jacob Lohmann, Ellen Hillingsøe, Stine Schrøder Jensen, Alvin Olid Bursøe, Anton Hjejle, Laus Høybye og Mads Rømer Brolin-Tani.

Arrangør: Musikhuset Aarhus