Teater i Aarhus

I Aarhus findes der mange store og små teaterscener med det tilfælles, at de altid leverer store teateroplevelser. Vi har samlet dem alle sammen, så du let kan finde teaterstykket næste gang du har brug for en anderledes, nærværende oplevelse helt tæt på med en optræden på teaterscenen. Herunder kan du se, hvilke teaterstykker du kan opleve inden for den nærmeste fremtid, samt hvilke du kan have i vente. I Aarhus kan du nærmest gå fra det ene teaterstykke til det næste med både Teateret Svalegangen, Aarhus Teater, Musikhuset, Teatret Gruppe 38 og Bora Bora som garanter for en god oplevelse. Finder du en teateroplevelse, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos det enkelte teater for at sikre en billet med det samme. Ud over teateroplevelser kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, museums- og kunstudstillinger, comedyshows, foredrag og familieoplevelser.

Teatret Svalegangen

Troen Og Ingen

Teater

Spilleperiode: 17. - 24. august 2019

Varighed: 80 min.

Pris: 195 kr. Studerende: spar 50%.

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

SØREN HUSS’ SORGALBUM DRAMATISERES

Troen på livet forsvandt på et splitsekund, da kæresten blev offer for en trafikulykke – hans livs kærlighed var væk for altid. Saybia-forsanger Søren Huss’ dansksprogede solodebut TROEN OG INGEN er en beretning om at miste og om kampen for at genvinde troen på livet efter det ultimative tab.

Mange gik forgæves i 2018, men nu genopsættes succesforestillingen. Teatret Svalegangen har taget de hudløst ærlige sange fra bunden af Huss’ sjæl og frit omsat dem til en ny livsbekræftende musikdramatisk fortælling, der portrætterer tre menneskers kamp tilbage til livet i collager af musik og dramatik. En tragisk ulykke river alt for tidligt en kvinde ud af livet. Tilbage står en bror, en nær veninde og ægtemanden midt i chokket. TROEN OG INGEN tager livtag med den store sorg, når livet rammer lige i solar plexus. Det er en forestilling om døden, mørket og tomheden, men også om det lille spirende håb, og om at finde en vej trods alt.

KÆRLIGHEDENS PRIS

TROEN OG INGEN går tæt på de store følelsers følelser. Johannes Møllehave har sagt, at sorg er kærlighedens pris, men hvordan lever man med den, og hvordan forvandles mørket til lys? Fire skuespillere og sangere ledsaget af et energisk liveband går tæt på livets skyggesider og den kraft, der tillader mennesket at overkomme selv det allermest meningsløse.

Teatret Svalegangen

An Eve And An Adam

Teater

Spilleperiode: 29. aug. - 14. sept. 2019

Pris: 185 kr.

PARAKDOKSAL PARDANS

Danseforestillingen AN EVE AND AN ADAM gentænker vores forhold til nøgenhed og diskuterer nutidens kropsidealer. Et bevægelsesforløb med dansere iklædt tøj og bagefter samme sekvens – nu helt nøgne. Det er et af grebene i Palle Granhøjs forestilling, der bogstaveligt talt sætter den nøgne krop i scene.

DEN NØGNE SANDHED

“Adam og hans kvinde var nøgne, men de skammede sig ikke” (1. Mosebog 2,25). I dag dækker vi den naturlige krop til i det offentlige rum, mens den ’perfekte’ krop flashes på sociale platforme og i medierne. Tilsyneladende findes blufærdigheden ikke mere, når det drejer sig om den nøgne krop i den virtuelle verden. Unge viser sig nøgne frem på Instagram og Snapchat. Porno forbruges i stor stil. Kunstige bryster, længere hår, negle, øjenvipper og helst timeglasfigur. Den ’perfekte’ krop er overalt. Samtidig bliver børn og unge fritaget for at gå i bad efter idræt. I fitnesscentre dyrker mænd og kvinder deres kroppe som aldrig før, men de vil ikke vise sig nøgne i brusebadet.

Er det et problem, at det mest naturlige ved os er ved at blive det mest sårbare? Danseforestillingen AN EVE AND AN ADAM ser den nøgne sandhed i øjnene – uden filter.

Aarhus Teater

Rundvisninger på Aarhus Teater

Teater

Sæsonen igennem er der på udvalgte lørdage offentlige rundvisninger med mulighed for at gå teatret efter i krogene. En rundviser fortæller om husets historie, om arkitekturen og udsmykningen. Turen går rundt i hele huset – til de forskellige scener, værksteder, rekvisitkælder mv. Rundvisninger på teatret sker under hensyntagen til kunsten. Der kan være prøver på scener eller i prøvesale samt travlhed på værksteder, der medfører, at vi ikke kan garantere at turen går forbi alle scener og værksteder.

Rundvisningen starter ved teatrets hovedtrappe i Teatergaden og varer ca. 75 min. Entreen er 65 kr. (50 kr. for skoleelever og studerende).

OBS! Vi gør opmærksom på at rundvisningen ikke egner til gangbesværede da vejen går ad trapper.

RUNDVISNING FOR GRUPPER

Større grupper kan træffe aftale om rundvisning på teatret på udvalgte dage. Det koster 50 kr. pr. deltager i grupperundvisninger eller et minimumsbeløb på 1000 kr. For skoleelever og studerende 40 kr. pr. deltager eller et minimumsbeløb på 800 kr.

Du kan træffe aftale om grupperundvisninger på til arrangement@aarhusteater.dk Vi tilbyder desuden grupperundvisninger i forbindelse med forestillinger og/eller middag på teatret.

Se vores øvrige tilbud til grupper

Teatret Gruppe 38

Danner

Teater

En grevinde af folket Historien om Grevinde Danner er én af de mest spektakulære i Danmarkshistorien. Louise Rasmussen blev i 1815 født i rendestenen som følge af et overgreb på hendes ugifte mor. Men hun gjorde op med samfundets patriarkalske forventninger - og tidens normer gav hun fanden i. Hun elskede to af landets mest magtfulde mænd, avisudgiveren Carl Berling og Kong Frederik 7., som hun giftede sig med. Det bedre borgerskab stod i kø i forsøg på at ydmyge hende, men grevinden og kongen blev trofast stående ved hianndens side. Og imens blev enevælden ophævet, Danmarks Grundlov underskrevet og de første socialreformer indført.   Forestillingen er blevet til i samarbejde med Krise- og videnscentret Danner, der arbejder for kvinder og børns rettigheder.

Musikhuset

No Sex - en verden af køn

Dans

Hed danseforestilling sætter fokus på køn og seksualitet

Knivskarp præcision, hæsblæsende løssluppenhed og rørende ømhed. Danseforestillingen NO SEX – en verden af køn pirrer, underholder og skaber refleksion.

I koreografi af Jason Mabana, der er en Englands nye, spændende og lige nu mest omtalte koreografer, overdriver og udfordrer forestillingen betydningen og sandfærdigheden af de mange definitioner, vi som individer pålægges.

Med afsæt i mode og spektakulære kostumer lader fire ferme dansere sig observere og nær-studere i et klinisk hvidt rum, alt imens de forfører, fornøjer og forundrer publikum.

Det Reumert-nominerede dansekompagni Black Box Dance Comapny og Marie Brolin-Tani har sammen med Jason Mabana og et stærkt kunstnerisk hold skabt en bramfri forestilling, der kommer helt tæt på publikum med plads til både humor, rædderlighed og skønhed i både dansen såvel som i musikken.

NO SEX – en verden af køn ser på både individets eget og samfundets forventninger til køn og seksualitet.

Til skue i et klinisk hvidt rum er 4 kroppe - 4 væsner - 4 mennesker. Herfra tager de publikum med på en rejse igennem en rækker scenarier, hvor de vil overdrive, udstille, acceptere og kæmpe imod vante og uvante forestillinger om køn og seksualitet. De er både ensomme og sammen på samme tid. Frastødte og forelskede. De går med strømmen med militaristisk præcision og til sidst i skønt kaos, strider de imod og bryder ud.

Ved at arbejde med oppositioner, såsom ironi og oprigtighed, præcision og kaos, udfordrer danseforestillingen de mange ideer og normer om køn og seksualitet, der fører til unøjagtige antagelser i forholdet mellem mennesker eller "fashionable" idéer, der kan være skadelige og fjendtlige.

Jason Mabana

Jason Mabana er belgisk/fillipiner og har til daglig base i London, hvor han også blev uddannet danser fra Rambert School of Ballet and Contemporary Dance. Han har bl.a. været danser ved Shobana Jeyasingh Dance Company performing, Wayne McGregor Dance Company og Candoco Dance Company.

I 2016 fik Jason sin første eksponering som koreograf gennem programmet BBC Young Dancer, hvortil han skabte to anmelderroste værker.

I 2017 koreograferede han ”Requiem for Aleppo”, instrueret af David Cazalet. Forestillingen havde premiere på Sadlers Wells hovedscene. Forestillingen blev nomineret til Amnesty International Freedom of Speech Awards og Asian Arts Awards. Produktionen rejste mere end £ 100.000 til to velgørende organisationer SyriaRelief og Techfugees. I samme år blev Jason valgt som en af ??de 10 bedste britiske unge kunstnere gennem United Kingdom Young Artists. I 2018 skabte Jason duetten MaMa sammen med Panos Malactos, som præmieredes på DanceWaves på Cypern. Jason er hurtigt blev kåret til Europas mest spændene unge koreograf, og i december får han for første gang premiere med sit eget kompagni i forestillingen ”Kahinaan”.

Black Box Dance Company består af følgende dansere, hvoraf 4 medvirker i NO SEX – en verden af køn:

Paulina Šmatláková, Lionel Ah-Sou, Charlotte Arnold, Mason Jubb, Anna Stamp Møller, Marco Rizzi, Roisin Whelan, Josh Scott (orlov), Tommy Cattin & Harry Parr (gæstedanser)

Koreografi: Jason Mabana

Medvirkende: Black Box Dance Company

Musik: Christian Tronhjem

Kostumer: Åsa Gjerstad

Lysdesign: Eirik Lie Hegre

Scenedesign: Aske Skovsted Jensen

Formidlingskonsulent: Ask Ulrich Petersen

Teknisk ansvarlig: Benjamin N. Kristensen

Producent, turné- & prøveleder: David C. Price

Kunstneriske leder: Marie Brolin-Tani

Forestillingen er blevet til i samarbjde med Kulturspot Holstebro Kommune,  Færch fonden, Knud Højgaards Fonden og Bikuben fonden.

Varighed: 1 time. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Teatret Gruppe 38

Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon

Børn

Forestillingen blev tildelt Årets særpris ved uddelingen af Årets Reumert 2019 Først lyder det som en krage, der sidder og skratter i et træ. Så lyder det som en stemme, der synger fra bunden af en blikdåse. Så kragen, der skratter, Så stemmen fra blikdåsen. Hun har aldrig hørt mage. Hun er nødt til at se. En historie om Viola, der kigger ned og mest passer sig selv, og taler ganske lavt for ikke at forstyrre nogen. Men hun drømmer. I al hemmelighed, naturligvis. Hun drømmer, og hun længes efter noget. Hun ved bare ikke, hvad det er.

Teatret Gruppe 38

Ai-ai-ai

Dans

En humoristisk danseforestilling om krop og teknologi Teknologien er over os, i os og mellem os. Vi elsker at spille, tjekke snapchats, sende sms´er og se Youtube – på hver vores skærm. Vi er i kontakt med hele verden. Men måske slet ikke med ham eller hende, der står ved siden af. Eller os selv. Hvad gør man, når man gerne vil tale med en, der hellere vil blive ved sin skærm? Hvornår er man egentlig rigtig sammen med nogen? Og tænk hvis den, man er sammen med, faktisk er en maskine? På scenen møder vi Folmer, Ole og Antoinette, der på humoristisk vis udforsker vores verden, der er fuld af skærme, kunstig intelligens og det nødvendige menneskelige nærvær. https://vimeo.com/302417781

Musikhuset

Fredericia Teaters produktion af Disneys Musical TARZAN

Børn

Fredericia Teaters produktion af den den liansvingende Disney-klassiker indtager Musikhusets Store sal i 2019.

Oplev Tarzan som musical i Aarhus

Efter kæmpesuccesen Seebach er Fredericia Teater igen klar til at rykke en stor musicalproduktion ind I Musikhusets Store sal.

Denne gang er det Disneys Tarzan, der står for skud og forvandler Musikhusets største sal til en jungle og danner rammen om en kærlighedshistorie om to verdener, der kolliderer.

Baseret på tegnefilmen om Tarzan

Med musik og tekst af den Oscar-belønnede og syvdobbelte Grammy-modtager Phil Collins præsenterer Fredericia Teater en storslået udgave af Disneys Musical TARZAN.

Musicalen er baseret på Chris Buck og Kevin Limas tegnefilmsfortolkning af Edgar Rice Burroughs klassiker om menneskebarnet Tarzan, der vokser op blandt gorillaerne i den vestafrikanske regnskov.

  • Instruktør og co-koreograf: Lynne Kurdziel Formato
  • Co-koreograf & aerial director: Christel Stjernebjerg
  • Head of aerial design: Troels Frydensberg

Teaterchef fra Fredericia Teater, Søren Møller fortæller om forestillingen:

Maria Skuladottir, der spiller Kala, synger Du er mit hjerteslag:

Billetter til musicalen kan købes her på siden.

Spis speciel Tarzan-menu i restauranten

Restauranten johan.r, der er beliggende i Musikhusets foyer, disker op med en helt særlig Tarzan-menu til lejligheden.

Den lækre, unikke menu består af:

  • Tarzans favorit forret
    • Gravad laks med fennikel - Pære samt hjertesalat
  • Jungle hovedret
    • Rosastegt kalv - Kartoffel - Variation af løg samt sauce Bearnaise
  • Janes yndlingsdessert
    • Vaniljepocheret pære fyldt med chokoladecreme, hvid chokoladecremeanglaise samt røget tuiles

Læs mere om Tarzan menuen og book bord her.

Foregår på dansk.

Alder: Fra 6 år.

Teatret Svalegangen

Ryg

Teater

Spilleperiode: 24. – 28. sept. 2019

Pris: 230 kr. Studerende: spar 50 %

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

EN REVY-LEGENDE

Hun lagde Teatret Svalegangen ned i sæson 2015/16 med hendes fortolkning af Lulu Zieglers repertoire i cabaretten ”Den Sidste Turist”. Nu er Bodil Jørgensen på banen igen med RYG. Jørgen Ryg er en af dansk revys største legender. Fra 1960 dannede han komisk par med Preben Kaas i ABC-revyerne hos Stig Lommer med sketches som "Almindelig Eller Festblanket" og musikalske numre som "Min Kone Vil Skilles" og "Lykke". Han indtog alle de store revyer og fik lattertårerne til at trille i alle hjørner af landet.

EN SØRGMUNTER CABARET

Bodil Jørgensen kaster sig nu over Jørgen Rygs fantastiske repertoire og tegner et sørgmuntert portræt af det moderne menneske i en tid, hvor alting skal gå så ufatteligt stærkt. RYG er spækket med monologer og sange fra ”Enlig Far” til ”Pyt” og selvfølgelig ”Hvad Skal Vi Med Kvinder” – og hvordan skal det lige gå, når man, som Bodil, jo er en kvinde? Pianist Bjarne Sahl akkompagnerer og står for det musikalske arrangement, og som fødselshjælper på showet har Bodil Jørgensen fået hjælp af Café Livas kunstneriske leder, komikeren og skuespilleren, Jacob Morild. Det kan kun blive godt!

Teatret Gruppe 38

Intet

Teater

Pelle Koppels sceniske version af Janne Tellers internationalt prisvindende roman  Pierre Anthon proklamerer pludselig en dag, at intet betyder noget. Absolut Intet. Opsat på at modbevise den påstand, begynder de andre at samle en dynge af deres mest betydningsfulde ejendele – en bunke af betydning. Og jo større og mere smertefuldt offeret er, desto større betydning, ikke? Intet er en tankevækkende fortælling om livets mening, eller mangel på samme. Publikum har på ny mulighed for at opleve denne populære forestilling, der før har spillet for udsolgte sale på Teatret Gruppe 38. https://www.youtube.com/watch?v=TIzSTNDdSeA

Teatret Svalegangen

Jordens Indre

Teater

Spilleperiode: 3. – 5. oktober 2019

Pris: 230 kr. Studerende: spar 50%

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

DANMARKS UKENDTE VERDENSSTJERNE

I 1936 påviser Inge Lehmann, at jorden har en fast, indre kerne. Hun udgiver en artikel med sin opdagelse, men anerkendelsen udebliver. ”Du skal vide, hvor mange inkompetente mænd, jeg var nødt til at konkurrere med – forgæves”, konstaterer jordskælvsforskeren i et tilbageblik på sit liv. Men hvordan forsvandt en så vigtig kvinde ud af Danmarkshistorien?

Inge Lehmann døde i 1993 som 104-årig, og skrev sin sidste videnskabelige artikel, da hun var 99 år gammel. Hun regnes blandt verdens 10 dygtigste videnskabskvinder. Hendes forskning var banebrydende, og alligevel er Inge stort set ukendt i Danmark. Men hvad drev hende?

MED RYGGEN MOD MUREN

Da Inge får sin kandidatgrad i matematik i 1920, er matematikvejen blind. Det er den fineste af alle videnskaber og forbeholdt mænd. I stedet kaster hun sig over seismologien og bliver en af de dygtigste i verden til at læse jordens rystelser. Forskningen foregår ofte alene i sommerhuset, hvor seismogrammer omhyggeligt kategoriseres og opbevares i OTA Solgryn-æsker. JORDENS INDRE er en fortælling om en ukuelig kvinde og enspænder, der vier sit liv til jordens indre. Med ryggen mod muren løser hun en af de største gåder om jorden og bliver næsten glemt. Nu vækker vi Lehmanns fantastiske historie til live.

Teatret Svalegangen

Svejk I Anden Verdenskrig

Teater

Spilleperiode: 8. – 12. oktober 2019

Varighed: ca. 100 min. inkl. pause

Pris: 195 kr. Studerende: spar 50 %

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

DEN UKUELIGE SVEJK

Krigen raser. I øst kæmper russerne en indædt kamp for at stoppe den tyske offensiv, mens de allierede tropper forsøger at finde fodfæste i vest. Midt i kaosset møder vi opportunisten Svejk, der bor i Prag under den tyske besættelse. Svejk er ikke som alle andre. Han lever af at fange hunde, som han sælger videre til byens prominente fruer, og så har han et ganske særligt talent for at havne i de mest tilspidsede situationer.

Vi kommer hele følelsesspektret igennem, når vi møder den ukuelige mand og hans sjak på værtshuset i den tjekkiske hovedstad, hvor nazisterne holder skarpt øje med forrædere og fidusmagere.

IDIOTISK FORNUFT

Nu får Bertolt Brechts underholdende modstandsfarce nyt liv. SVEJK I ANDEN VERDENSKRIG er fortællingen om en tjekkisk mand, som myndighederne har erklæret idiot, og som går til alle mennesker han møder på samme ”idiotisk fornuftige måde”. Teatret Møllen skænker Svejk en øl og ser ham i øjnene: er Svejk naiv? Eller er han en diskret oprører, der med et glimt i øjet adlyder reglementets bogstav, men ikke nødvendigvis dets ånd? Svejks vandring gennem krigens bagland giver dig svaret i oktober.

Musikhuset

Den Lille Prins

Børn

Den Lille Prins er teater for hele familien

Forestillingen er en familieforestilling, for alle fra 6 til 99 år med levende sang og musik efter eventyret af forfatteren Antoine de Saint-Exupéry.

Millioner af mennesker verden over kender og elsker det forunderlige eventyr om den lille prins, der på sin dannelsesrejse rundt i universet lærer kærligheden og livet at kende.

På turen møder han bl.a. den herskesyge konge, forretningsmanden, der er begærlig, og drankeren, der drikker for at glemme, at han er flov over at drikke. Han møder også en talende blomst og en ræv, der gerne vil være tam, og som lærer ham, at det kun er med hjertet, man kan se klart.

Praktisk om teaterforestillingen Den Lille Prins

Teater Next opsætter forestillingen i Musikhusets lille sal.

Fra 6-99 år

Varighed: 55 minutter. Vær opmærksom på, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset Aarhus

Køb dine billetter til Den Lille Prins her til højre på siden.

Teatret Gruppe 38

Jeg kan huske alting

Børn

Når jeg tænker på min dag, kan jeg huske det hele. For jeg er mig, og inde i mit hoved findes alt det, som jeg har lavet i dag. Mine øjne har set så mange ting. Mine ører har hørt så mange lyde. Også musik. Fra kanten af min seng, kan jeg kigge ud over hele min verden, på alle dem, som jeg kender. Det er aften og tid til at sove. Fra sengekanten kigger vi ud på verden. Ud af vinduet. På månen og på himlen fuld af stjerner. Det er sengetid, men umuligt at falde i søvn. For huset er fyldt med lyde, og hovedet fuld af tanker på dagen, der lige er gået...

Musikhuset

Adressaten ubekendt

Teater

Oplev to af dansk teaters største stjerner, Søren Sætter-Lassen og Lars Mikkelsen, i Kathrine Kressmann Taylors ildevarslende klassiker.

”Du siger, vi forføriske mænd med liberale tanker, vi ødelægger biblioteker. Du burde vågne op af dit forældede føleri. Skåner kirurgen kræftsvulsten, når han må skære for at fjerne den? Vi er grusomme. Selvfølgelig er vi grusomme. Som al fødsel er brutal, således også vor nye fødsel. Men vi jubler. Hvad kan du kende til det, du, som blot sidder og drømmer? Du har aldrig kendt en Hitler. Han er et draget sværd.”
Fra Kathrine Kressmann Taylor:
Adressaten ubekendt

Kathrine Kressmann Taylors brevroman Adressaten ubekendt udkom i 1938, men taler stadig til os i dag. I 1932 starter en brevveksling mellem de to tyske venner Max og Martin, som sammen ejer et kunstgalleri i San Fransisco. De må skilles, da Martins kone vil hjem til Tyskland. Igennem halvandet år udveksler de breve over Atlanten. Langsomt begynder Martin i Tyskland at melde sig under Førerens faner, og brevvekslingen tager en meget ubehagelig drejning. Max, som er blevet i USA, er nemlig jøde.

Adressaten ubekendt er en smuk og tragisk fortælling om venskab, om nazismens fremmarch i Tyskland og om to mennesker, der mister fodfæstet i den nye verdensorden. Det er en advarsel til samtiden mod nazistisk inficering og til eftertiden, om de små skridt, der fører til menneskelig tragedie og katastrofe.

 

Iscenesættelse: Thomas Bendixen 
Scenografi: Jonas Fly 
Oversættelse: Per Vadmand 
Videodesign: Jakob Thorbek 
Medvirkende: Lars Mikkelsen og Søren Sætter-Larsen

Varighed: 2 timer inkl. en pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Teatret Svalegangen

Det Begynder At Blive Koldt Om Fødderne

Teater

Spilleperiode: 21. oktober – 2. november 2019

Varighed: ca. 75 min.

Pris: 195 kr. Studerende: spar 50%

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

GUD, JEG SKAL OGSÅ HERFRA!?

I løbet af de seneste år er tre af hans jævnaldrende venner døde. Den ene efter langvarig sygdom, den anden faldt pludselig om og den tredje skød sig selv ud af det blå. Det faktum, sammenholdt med at Ældresagens tidsskrift er begyndt at dumpe ind gennem brevsprækken, har sat tankerne i gang.

Ganske vist har han ikke en formodet udløbsdato, men han ligger ofte vågen om natten, for det er som om, at DET BEGYNDER AT BLIVE KOLDT OM FØDDERNE. Derfor lytter han interesseret til en række ’fagfolk’. Hans læge, hans alvorligt syge ven, patologen fra hospitalet, ateisten fra busreklamerne, hans clairvoyante underbo, den lokale præst og naboens lille pige, som netop har begravet sin elskede kat.

HANS RØNNE LUFTER UD

DET BEGYNDER AT BLIVE KOLDT OM FØDDERNE er Hans Rønnes enmandsrejse mod døden: en rørende fortælling om at forstå den og om at forsone sig med tanken om at ophøre, så man med sindsro – og med humoren i behold – kan give sig hen til livets sidste kapitler. Med en god portion selvironi tilsat en lille, men snerrende, dødsangst, lufter Rønne ud i det rum vi alt for sjældent åbner. Hvad vil det sige, at dø? Er det ren biologi og evig glemsel, eller er der mere derude, derinde eller deroppe?

Musikhuset

Brevet

Teater

Muligvis den danske forestilling, der har turneret mest på verdensplan

Alene på scenen, med rekvisitter der kan være i én kuffert, giver Paolo Nani liv til 15 scener, alle med samme tema, men i 15 forskellige versioner.

Den samme historie spilles forlæns, baglæns, med overraskelser, vulgært, uden hænder, som western, som stum? Som skræk? Som cirkus… uden at der bliver sagt et eneste ord.

BREVET er et sprudlende studie i stilarter, opfindsomhed og timing. Den er fyldt med detaljer og gags fra start til slut, og giver ikke lattermusklerne et øjebliks pause.

Populær forestilling på verdensplan

BREVET havde premiere i 1992 på Jomfru Ane Teatret. Siden da er forestillingen blevet præsenteret i alle 4 verdenshjørner. Den er set i Grønland og i Kina, i Spanien og i Norge, i Finland og Italien, i Brasilien og i Japan. Flere end 1500 opførelser i 40 lande er det blevet til foreløbigt.

Det er den forestilling Paolo Nani turnerer mest med, en klassiker som til stadighed tiltrækker publikum i alle aldre.

Varighed: 1 time uden pause

Arrangør: Musikhuset

Musikhuset

A space in the dark

Dans

En hyldest til livet, inspireret af og skabt med musik, tekst og sang af den legendariske David Bowie. 

”Dead or alive bring me the disco king” (David Bowie, Bring Me The Disco King)

Den internationalt anerkendte koreograf Ben Wright skaber et vedkommende værk om at leve livet fuldt ud og om det at gå livets ultimative realitet i møde - (u)-dødeligheden. Et værk der vil være nyskabende, gribende, rørende og spontant i sin appel.

Syv dansere mødes til gravøl. Festen er slut. Her vil de tage publikum med på en poetisk rejse fra fuldkommenhed til muld. I symbiosen af musik og dans vil skønhed og absurditet opstå ud af velkendte følelser melankoli, sorg, glæde og humor.

”A space in the dark” udfolder sig til både velkendte og mindre kendte sange af David Bowie, samt musik af Henrik Munch kendt fra det danske band Sorten Muld.

Til et ekstraordinært lydunivers vil scenen være at fejre det at være et menneske, det uperfekte, det utilstrækkelige og det fantastiske.

Black Box Dance Company og David Bowie

David Bowie efterlod en legendarisk rigdom af musik, der favner både menneskets og livets mange facetter og har den helt særlig evne at ramme et publikum på tværs af generationer uden social kontekst. Black Box Dance Company Holstebro har opnået en enestående mulighed for at arbejde med 6 udvalgte sange fra hans store musikskat.

De 6 numre repræsenterer både ældre og nye værker såvel som ukendte numre. Numrene har Black Box Dance Company ønsket, idet de alle dækker over et fælles tema om menneskets skrøbelighed, magt og afmagt og livets øjeblikkelighed. Et tema der fortsat vil være relevant for alle.

Med dette som udgangspunkt skaber Black Box Dance Company en helt særlig musikdramatisk danseforestilling – `A space in the dark´, der får verdenspremiere i Holstebro den 19. september 2019.

I forestillingen vil man bl.a. kunne opleve kendte sange såsom Lets Dance, Lazarus og Bring Me The Disco King.

KUNSTNERISK LEDER: Marie Brolin-Tani

PRODUCENT, TURNÉ- & PRØVELEDER:  David C. Price

MUSIK & SANG: David Bowie & Henrik Munch

KOREOGRAFI: Ben Wright

DANS: Black Box Dance Company

SCENOGRAFI: Will Holt

KOSTUME: Åsa Gjerstad

LYSDESIGN: Lucy Hansom

A space in the dark er produceret af Black Box Theatre & Dance Holstebro.

Varighed: 1 time og 10 minutter. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Teatret Svalegangen

Selvtægt

Teater

Spilleperiode: 4. – 7. november 2019

Varighed: ca. 75 min.

Pris: 195 kr. Studerende: spar 50%

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

HVEM TÆNDTE BÅLET?

Den svensk-somaliske Säpoagent Mo er rejst til Småland og drømmer om at blive den første, der opklarer en af de mange asylbrande i landet. Men ingen har hørt eller set noget. Det eneste vidne er en hund, og den er ligesom svær at afhøre. Samtidig møder en nynazist og en muslimsk pige hinanden på byens internetcafe og opdager, at de spiller på samme Counter-Strike-hold. Og hvad fuck gør man så? En alkoholiseret kvinde maler billeder af asylbranden, som led i et terapiforløb, men en dag bliver hun kontaktet af en gallerist fra Berlin, som mener, det er stor kunst.

For at komme dybere ned i sagen må Mo alliere sig med Marit, byens kommunalpolitiske blæksprutte, socialrådgiver og kognitive terapeut, men kan hun samle trådende i den tavse by?

EUROPA I FLAMMER

SELVTÆGT er en slagkraftig krimi-komedie om sammenstød mellem mennesker og deres idéer om den gode fremtid. Det er en sjov og uhyggeligt vedkommende fortælling om et Europa i flammer og om multikulturelle knuder, som også trækker tråde til Danmark. Instruktør Anna Malzer og dramatiker Aleksa Okanovic tog selv til Ljungby og gravede i sagen efter at Kånnas gamle skole brændte ned til grunden d. 17. okt. 2015. Det var den 43. asylbrand siden juli samme år.