Teater i Aarhus

I Aarhus findes der mange store og små teaterscener med det tilfælles, at de altid leverer store teateroplevelser. Vi har samlet dem alle sammen, så du let kan finde teaterstykket næste gang du har brug for en anderledes, nærværende oplevelse helt tæt på med en optræden på teaterscenen. Herunder kan du se, hvilke teaterstykker du kan opleve inden for den nærmeste fremtid, samt hvilke du kan have i vente. I Aarhus kan du nærmest gå fra det ene teaterstykke til det næste med både Teateret Svalegangen, Aarhus Teater, Musikhuset, Teatret Gruppe 38 og Bora Bora som garanter for en god oplevelse. Finder du en teateroplevelse, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos det enkelte teater for at sikre en billet med det samme. Ud over teateroplevelser kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, museums- og kunstudstillinger, comedyshows, foredrag og familieoplevelser.

Aarhus Teater

Tommelise

Teater

TOMMELISE er en forunderlig fortolkning af H.C. Andersens elskede eventyr om verdens mindste pige og hendes utrolige rejse ud i verden for at finde det, som giver livet mening. Tag med på lilleputpigens poetiske tur gennem naturens universer – fra hun sejler ud på et åkandeblad, til hun lander i blomsten med sin smukke alfeprins.

Tommelise er en dukke på størrelse med en underarm og lever på hånden af en performer. Undervejs møder hun den stygge skrubtudse, markmusen, muldvarpen, svalen og de andre dyr, som i flotte og livagtige kostumer giver fantasien friløb og håbet vinger.

Her er alt det, der får de mindste til at gyse og grine og gå ud med troen på, at selv om man er lille, kan man godt drømme stort.

”Det visuelle univers hos Fyren og Flammen er fængende. Man kommer til at holde af den lillebitte pige med de uhyrligt voldsomme bekendtskaber. Og man bliver beroliget undervejs, når musikken får scenerne mellem de mange opdukkende dyr til at hænge sammen.”
— Anne Middelboe Christensen, Teateravisen.dk, 2017

Teatret Svalegangen

MÆT AF DAGE

Teater

MÆT AF DAGE - GISPENDE VIRTUAL REALITY-DRAMA

Spilleperiode: 20. okt. – 24. nov. 2018

Pris: 195 kr. Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

INTET LYS I MØRKET

Jeg kan nyde en solopgang eller den milde forårsregn. Jeg kan føle mig elsket og endda begæret. Jeg kan købe noget, jeg har ønsket mig, få penge tilbage i skat og blive inviteret ud. Jeg kan spise en dejlig kage, min yndlings, og smage alt det, jeg elsker ved den. Men når der er mørkt, kan jeg kigge på dig min elskede og intet føle.

De fleste kan forstå, at et menneske, der har mistet sin førlighed og evnen til at kommunikere kan ønske at dø. Men når et fysisk rask menneske med et sort, sort sind ønsker at få hjælp til at sige farvel, er det anderledes. Vi tænker: nej, nej, om lidt bliver du forelsket, får et nyt job, livslysten kommer tilbage. Men kan vi vurdere andres virkelighed? Kan vi forstå, at et andet menneskes oplevelse af virkeligheden er så smertefuld, at livet ikke længere er muligt?

MED KARENS ØJNE

Karen har været til både læge og psykolog, fået medicin, og Esben har gjort alt hvad han kunne, men langsomt er hun sunket dybere og dybere ned. De skulle rejse, have børn, måske et lille hus, men nu ønsker Karen kun at sove stille ind, mens Esben holder hendes hånd. Men vil han det? Kan han det? MÆT AF DAGE sætter aktiv dødshjælp i et nyt lys og er en hjertegribende fortælling om menneskets psyke og et unikt kunstnerisk eksperiment med det prisvindende virtual reality produktionshus Mannd. Publikum låner bogstavelig talt Karens og Esbens øjne, når vi præsenterer et kontroversielt virtual reality-drama skrevet af den Reumert-vindende dramatiker Thomas Markmann – inspireret af en sand historie.

Musikhuset

Fuld fart på Villads fra Valby

Børn

Efter kæmpe succes med teaterforestillingen “Villads fra Valby” kommer Louise Schouw Teater nu med en helt ny Villads-forestilling om sikkerhed i trafikken.

Villads bor i Valby sammen med sin mor og far, sin storesøster Amalie og sin nye baby-lillesøster. Han er en helt almindelig dreng, og selvom han sommetider får skæld-ud, laver han aldrig ballade med vilje. En dag beslutter han sig for, at han vil hjælpe sin mor med at købe ind. Men det skal være en overraskelse, så han fortæller hverken hende eller far om det. Hans bedste ven, Frida, vil meget gerne med, så mens Villads’ mor sover til middag med lillesøster, lister de to venner ud af huset.

Villads ved godt, at man skal passe på ude i trafikken, og han har lært at se sig rigtig godt for. Men når man er Villads fra Valby og sprængfyldt med gode ideer, så går tingene aldrig helt som planlagt.

Villads figuren er brugt i Børneulykkesfondens kampagner for trafiksikkerhed - bl.a. i bogen “Sikker i trafikken”. “FULD FART PÅ VILLADS FRA VALBY” byder på musik, sang, sjov og spænding for hele familien - og er samtidig en lærerig oplevelse for vores yngste trafikanter, der fra deres pladser får lov at hjælpe Villads, så han kommer hjem igen i god behold.

“FULD FART PÅ VILLADS FRA VALBY” er skabt af samme kreative hold som de seneste sæsoners mest populære familie og skoleforestillinger “Vitello” og “Villads fra Valby”.

Medvirkende: Oliver Lundqvist, Marianne Bøgelund, Gunvor Reynberg og Allan Helge Jensen
Iscenesættelse: Louise Schouw
Dramatisering: Gunvor Reynberg
Komponist: Lars Fjeldmose
Scenograf: Niels Secher
Lysdesigner: Kristian Specht
Koreograf: Toniah Pedersen

Foto: Camilla Winther. 

Alder: fra 4-99 år

Forestillingen produceres i samarbejde med Børneulykkesfonden

Varighed: 1 time og 15 minutter. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Bora Bora

In Some Sense

Dans

Den danske komponist og guitarist Mikkel Plougs guitar og den amerikanske koreograf og danser Tilman O'Donnells dans smelter sammen med den underfundige sprogmelodi og rytmik af filosoffen Alain Badious stemme.

Badious underfundige sprogmelodi, harmonik og rytmik fungerer som byggesten for forestillingens lydside bygget op af solo-guitar  fra Mikkel Ploug, der spiller unisont med Alain Badiou og derved åbenbare sprogets underfundige musik. Tilman fortolker og bearbejder Alain's filosofi gennem koreografi og dans - som han tidligere har gjort i værker skabt til bl.a. Cullbergballeten i Stockholm og Corpus på Det Kgl. Teater i København.

Forestillingen bevæger sig i grænselandet mellem koncert, dans og filosofiforelæsning, og inviterer publikum ind i et smukt, nørdet univers fyldt med nærhed og refleksion.

Tilman O'Donnell arbejder over hele verden som danser, koreograf og underviser. Mikkel Ploug er kendt for sit stemmekompositoriske arbejde herhjemme hvor han bl.a. har optrådt i en række radioprogrammer med musikalske analyser af politikeres sprogmelodi.

Musikhuset

Den Lille Prins

Børn

Den Lille Prins er teater for hele familien

Forestillingen er en familieforestilling, for alle fra 6 til 99 år med levende sang og musik efter eventyret af forfatteren Antoine de Saint-Exupéry.

Millioner af mennesker verden over kender og elsker det forunderlige eventyr om den lille prins, der på sin dannelsesrejse rundt i universet lærer kærligheden og livet at kende.

På turen møder han bl.a. den herskesyge konge, forretningsmanden, der er begærlig, og drankeren, der drikker for at glemme, at han er flov over at drikke. Han møder også en talende blomst og en ræv, der gerne vil være tam, og som lærer ham, at det kun er med hjertet, man kan se klart.

Praktisk om teaterforestillingen Den Lille Prins

Teater Next opsætter forestillingen i Musikhusets lille sal.

Fra 6-99 år

Varighed: 55 minutter. Vær opmærksom på, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset Aarhus

Køb dine billetter til Den Lille Prins her til højre på siden.

Teatret Svalegangen

Takt og Tone

Teater

I anledningen af 100 året for Emma Gads udgivelse af ”Takt og Tone, hvordan vi omgaas” genopsætter Teater Hattekompagniet deres succesfulde forestilling ”Takt og Tone” med et tvist af nye scener. Stykket er en montage af komiske, rørende og til tider absurde scenebilleder båret af Emma Gads egne ord, intet er tilføjet. Rammen om stykket er en klassisk mimisk, taktfast og musikalsk spillestil, der frembringer kluklatter og hjertevarme.

Bogen er siden udgivelsen i 1918 blevet synonym med god opdragelse og pli, men at bogen også emmer af humor og genialitet i sit portræt af menneskets adfærd, er gået de flestes næser forbi.

Forestillingen afspejler derfor Gads egne finurlige, morsomme og selvmodsigende betragtninger af datidens samfund og menneske. Takt og Tone fremviser scener fra et menneskeliv, som det så ud i 1918 med alt fra borddækning, festligheder, skilsmisse og børneopdragelse - til hvilken hånd der hilses med på gaden. Måske vil man overraskes over, hvor lidt vi egentlig har ændret os her hundrede år efter.

 

Musikhuset

Præsidentinderne

Teater

Brutalt vanvittig og grotesk komedie af Werner Schwab

"Men så er livet da ikke værd at leve, hvis det er sådan, at ligegyldigt hvad man ser på, så ligger der en stinkende klat afføring lige ved siden af."

Tre rengøringskoner i den nederste del af fødekæden tørner mod hinanden i et usselt køkken. I et bombardement af ord og iført gummihandsker punkterer de hinandens livsløgne.

Den østrigske, enfant terrible-dramatiker Werner Schwab debuterede i 1990 med Præsidentinderne - det første af fire dramaer, der fik betegnelsen fækaliedramaer. Stykket er et sønderrivende råb fra samfundets bund, Europas skraldespand. Et råb der høres igen i dag. For selv om lortet er usynligt for de fleste, betyder det ikke, at det ikke eksisterer, og at der ikke er nogen, der skal tage hånd om det.

Forfatteren giver på brutal og humoristisk vis stemme til dem, der bogstaveligtalt tager hånd om det. Han skildrer med grotesk vanvid alt det lort, som kræver at blive renset væk. Stilen er brutal i sit udtryk.Alt udpensles på en stærkt underholdende måde.

Schwab døde af druk nytårsdag 1994 bare 35 år gammel, men nåede fra sit gennembrud til sin død at skrive 15 stykker og sætte et skelsættende aftryk på den europæiske dramatik. Igen i dag har hans dramatik en skræmmende aktualitet og lige nu en renæssance på de europæiske scener.

Præsidentinderne er et intenst, modbydeligt og vanvittig morsomt stykke med tre fantastiske skuespillerinder, iscenesat af Skuespillets husinstruktør Thomas Bendixen, der i sæson 17-18 bl.a. står bag en anden moderne klassiker, det anmelderroste, spiddende ægteskabsdrama, Bergmans Scener fra et ægteskab

<?UMBRACO_MACRO macroAlias="YouTube" url="https://youtu.be/gFiZn_EJns8" shortcutId="video" />

Iscenesættelse: Thomas Bendixen Scenografi: Jonas Fly Oversættelse: Brigitte Kolerus Medvirkende: Kirsten Olesen, Karen-Lise Mynster og Stine Schrøder Jensen (i alt 3 medvirkende)

Varighed: 1 time og 30 minutter. Vær opmærksom på, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Aarhus Teater

Dancer in the Dark

Teater

DANCER IN THE DARK er Lars von Triers mesterlige film med den ikoniske sanger og superstjerne Björk i hovedrollen. Filmen vandt De Gyldne Palmer i Cannes i 2000. Nu har vi danmarkspremiere på det storslåede, musikalske drama.

Midtpunktet er den næsten blinde kvinde Selma, som arbejder på en fabrik for at ernære sig selv og sønnen Gene. Hun sparer sammen til en operation til sin søn, for han lider af den samme arvelige øjensygdom, som er ved at gøre Selma blind. Det er et opofrende og trist liv, Selma lever, og derfor flygter hun ind i sin egen fantasi, til et indre lydunivers og en musicalverden, hvor alt er let og smukt.

DANCER IN THE DARK byder på helt nykomponerede sange, musik og lydflader. Et lydunivers skabt af kunstnerduoen The Overheard, som består af Morten Riis og Marie Koldkjær Højlund. Musikken udspringer af de lyde, Selma hører i sin dagligdag, for i takt med sin tiltagende blindhed, opfatter hun verden gennem sine ører. Marie Koldkjær Højlund remixede i sidste sæson den danske sangskat i ”Lyden af de skuldre vi står på” sammen med Simon Kvamm, ligesom hun nu er medlem af bandet Nephew.

Selma får kød og blod af Aarhus Teaters Sofia Nolsøe, især kendt fra sin hovedrolle i ”Fornuft & Følelse” her på teatret. Teksten er oversat af forfatteren Stine Pilgaard, som også har fordansket sangteksterne. Det hele sættes i scene af Anne Zacho Søgaard, der tidligere har været kunstnerisk leder på Borgerscenen på Aarhus Teater. Oplev også medlemmer af Aarhus Teaters Kor sammen med det eminente hold af skuespillere.

Teater Katapult

Dette Er Vand

Teater

En helt almindelig lortedag!

Kan du have fornemmelsen af, at du er det eneste gode menneske tilbage i verden? Eller følelsen af, at ingen tager hensyn eller ansvar for hinandens liv længere? Eller vent ... måske er det dig selv, der er røvhullet?

P arbejder i et firma, der sælger kildevand på flaske - fra budgetudgaven til gourmetklassen. Mød P på den absolut værste dag i hans liv! 

Teater Katapults egenproduktion, DETTE ER VAND, er en slags komedie om os selv og verdens undergang. Om menneskers hensynsløshed overfor hinanden. Via dyster humor tegnes et skarpt billede af, hvordan menneskeligheden og nærværet i højere og højere grad er forsvundet i vores verden i dag. Og hvis vi forsøger at genvinde den, så er vi klodsede, pinlige, stædige i vores forsøg på at række ud over kløften, der deler os. Verden synes at være løbet tør for empati, og i DETTE ER VAND er P muligvis det eneste venlige menneske, der er tilbage. Han forsøger som en gal at række ud efter folk omkring ham i en søgen efter ægte relationer. 

Julie Zangenberg tilbage på scenen i Katapults egenproduktion

P arbejder på en fabrik, der producerer og sælger vand. Kildevand på flasker - fra de billigste modeller til gourmet-klassen. Men da P prøver at påpege nogle problemer i virksomheden, bliver det begyndelsen på verdens dårligste dag for ham. En dag hvor hele menneskehedens samlede hensynsløshed synes at ramme ham. Og mens alle "slås" med hinanden, beslutter vandet sig for at tage en grusom hævn over menneskeheden ...  

 

I forestillingen vil man blandt andre møde Julie Zangenberg, der efter mange år med film og tv atter står på scenen i teatret.  Oplev nykomponeret musik, videodesign og levende animationer spille sammen med skuespillerne på scenen. Reumertvindende Anna Bro har skrevet manuskriptet og er inspireret af David Foster Wallace’s essay ”Dette er vand. Tanker om at leve som humanist”. 

 

Teksten er bl.a. udviklet i Teater Katapults internationale writers lab-samarbejde med engelske Live Theatre i Newcastle, og instruktøren Moqi Simon Trolin – der også er tidligere leder af Mungo Park Kolding – skal stå for iscenesættelsen.

Teatret Svalegangen

Paul Gordon (USA)

Dans

Paul Gordon (the official Dance Pirate Garbage Clown of the next millennium) returns to Aarhus to make sure you – yes, YOU! – get your yearly recommended dose of creativity, stupidity, and laughter.

Topics include naked ballet, puke wars, milk as hair gel, how to fuck up on stage and the science behind a shower fail… the New York Times called him “probably a brain surgeon or rocket scientist in real life” (but you should probably decide that yourself).

Aarhus Teater

Rundvisninger på Aarhus Teater

Teater

Sæsonen igennem er der på udvalgte lørdage offentlige rundvisninger med mulighed for at gå teatret efter i krogene. En rundviser fortæller om husets historie, om arkitekturen og udsmykningen. Turen går rundt i hele huset – til de forskellige scener, værksteder, rekvisitkælder mv. Rundvisninger på teatret sker under hensyntagen til kunsten. Der kan være prøver på scener eller i prøvesale samt travlhed på værksteder, der medfører, at vi ikke kan garantere at turen går forbi alle scener og værksteder.

Rundvisningen starter ved teatrets hovedtrappe i Teatergaden kl. 9.30 og varer ca. 1 1/2 time. Entreen er 60 kr. (50 kr. for JPs abonnenter, skoleelever og studerende).

OBS! Vi gør opmærksom på at rundvisningen ikke egner til gangbesværede da vejen går ad trapper.

RUNDVISNING FOR GRUPPER

Større grupper kan træffe aftale om rundvisning på teatret på udvalgte dage. Det koster 50 kr. pr. deltager i grupperundvisninger eller et minimumsbeløb på 1000 kr. For skoleelever og studerende 40 kr. pr. deltager eller et minimumsbeløb på 800 kr.

Du kan træffe aftale om grupperundvisninger på til arrangement@aarhusteater.dk Vi tilbyder desuden grupperundvisninger i forbindelse med forestillinger og/eller middag på teatret.

Se vores øvrige tilbud til grupper

Aarhus Teater

4:48 Psychosis

Teater

”Det er mig selv, jeg aldrig har mødt, hvis ansigt er klistret fast på undersiden af mit sind …”

4:48 PSYCHOSIS er strømførende dramatik, inderligt og personligt, som med en uhørt brutalitet i sproget portrætterer en hudløs kvindes hverdag. Det er skrevet af den britiske dramatiker Sarah Kane, der som 28-årig tog sit eget liv. Stykket var hendes sidste og blev sat op i 2000, året efter hendes død. 

Aarhus Teaters Mette Døssing lægger krop til denne anfægtede kvindestemme, som beskriver en verden, hun ikke er i sync med og ikke kan finde sin berettigelse i. Med stor ærlighed afdækker hun de dybe, sjælelige afgrunde, tomheden og den smertelige mangel på kontakt til de andre omkring sig. Hvordan omfavner man sit sande jeg, når jeg’et synes fjernt og destruktivt? Hvordan finder man vej ud af afgrundens dyb? Under desperationen løber ønsket om at blive rask – det splintrede individs muligheder for at finde berettigelsen til at eksistere og det meningsfulde ved at høre til.

4:48 PSYCHOSIS er i kreative hænder hos Aarhus Teaters faste huskunstnere, instruktør Sargun Oshana og scenograf David Gehrt, som sammen stod bag de tre grænsesøgende værker på STUDIO i sidste sæson: ”#amlet”, ”Momentet” og ”Lav sol”.

Teater Katapult

The Flood

Koncert

En miniature-teaterkoncert i papir med sange fra Peter Gabriels repertoire

Tag med på en intens og fortættet rejse fra undfangelse og gyngeheste, ind i kærlighedens kraft, jalousiens gule smerte og overflodens tillokkende hvisken. En musikteater-forestilling i papir med sange fra den engelske musiker Peter Gabriels repertoire. Gabriel er kendt fra orkestret Genesis og som soloartist.  

Kunst, print-design og Undertow

Billeder og scenografi er produceret af kunstneren og musikeren Claus Bregengård i samarbejde med print designer Karen Strandgaard. Den musiske fortolkning af Gabriels sange står Undertow for. De er kendt som husorkester i mange produktioner på det tidligere Svalegangens Dukketeater. 

 

Billeder og scenografi Claus Bregengaard og designer Karen Strandgaard. Musik Undertow. Iscenesættelse Søren MortensenPer Brink Abrahamsen og Marie Thodberg - Meklenborgs faste stab.

Musikhuset

Skam

Teater

Norsk kultserie som forrygende teater. Oplev første sæson i Musikhuset.

Ungdomssensationen Skam har som tv-serie sat sit markante præg på nutidens ungdom i Norden og er klar til at indtage verden. Fantastisk teater for unge.

Særligt Danmark har taget god imod den moderne coming of age-fortælling om en række gymnasieelever i Norge.

Til efteråret kan du opleve den første sæson i historien om Eva, Noora, Vilde, Sana, Chris, William, Jonas og Isak som vedkommende teater i Musikuset.

Aveny-Ts teaterversion af serien har gået sin sejrsgang i København, hvor publikum strømmede til, og anmelderne strøede om sig med stjerner. I november indtager forestillingen de skrå brædder i Musikhuset.

<?UMBRACO_MACRO macroAlias="Citat" starCount="5" quote="Pokkers godt ungdomsteater" quoteSource="Jyllands-Posten" />
<?UMBRACO_MACRO macroAlias="Citat" starCount="5" quote="Så forbandet godt, at man skulle tro, at det var løgn" quoteSource="BT" />
<?UMBRACO_MACRO macroAlias="Citat" starCount="5" quote="Fremragende teaterversion" quoteSource="Berlingske" />

Interview: Mød hovedrolleindehaverne fra SKAM her

Kærlighed, seksualitet og venskaber

Teaterversionen af tv-serien om Eva, Noora, Vilde, Sana, Chris, William, Jonas og Isak tager kærligt hånd om gymnasieelever og deres problemer med kærlighed, seksualitet, venskaber, mobning, og studieliv.

Dens tro på fællesskabet, og at der altid er nogen, der samler en op, når man er faldet, er rørende og stærk. Det er teater om og for unge mennesker, når det er bedst.

<?UMBRACO_MACRO macroAlias="YouTube" url="https://youtu.be/DxXeOy05VKQ" shortcutId="video" />

Af: Julie Andem
Instruktør: Martin Lyngbo
Scenograf: Jon Stephensen
Dramatiker: Line Mørkeby
Medvirkende: Frieda Krøgholt, Sylvester Byder, Mathias Käki Jørgensen, Fanny Bornedal, Asil Al-Asadi, Sofie Salée, Jonathan Stahlschmidt, Coco Hjardemaal

Skoleforestillinger af Skam Teater

Der er skoleforestillinger af Skam den 6. og 7. november. Du kan læse mere om skoleforestillinger på ULFs hjemmeside.

Unummerede pladser i orkestergraven

Bemærk, at pladser i orkestergraven er unummererede, selvom der fremgår et pladsnummer på billetten. Det skyldes, at der vil blive placeret en catwalk i forbindelse med forestillingen, hvilket skaber en ekstra stor oplevelse for publikum med pladser i orkestergraven.

Praktisk om forestillingen

Varighed: 1 t. og 35 min. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset Aarhus

Se datoer og køb billetter her på siden.

Se alle teaterforestillinger i Musikhuset Aarhus.

Bora Bora

Noora Hannula Vs. Soma The Augmented-Reality Girl - The Ultimate Battle

Dans

OBS! Der er scenekantssamtale efter forestillingen den 7. november med Noora Hannula samt Jens Emil Grønbæk, Andreas Fender og Troels Rasmussen fra Aarhus Universitet, hvor de arbejder med augmented reality.

Før vi opgiver det komplicerede forhold derhjemme og kaster det til side til fordel for et personligt tilpasset, pulserende sexeventyr med en halvt cheerleader, halvt enhjørninge-avatar, vil Noora Hannula og The Nordic Beasts danseteater storme imod fremtiden

Under en 45-minutters showdown vil koreograf og danser Noora Hannula teste sine fysiske grænser mod en 3D-animeret virtuel kæreste, Soma. Inspireret af de mest populære gamer-heltinder vil denne død-hardcore, død-sjove fysiske dansepræstation vise virkeligheden og give sig i kast med det umulige ved som menneske at efterligne flyvesekvenser, ekstrem kampsport og erotiske klichéer i dette groteske forsøg på at slå den iscenesatte 3D-virkelighed.

Forestillingen er co-produceret af Kulturværftet og Bora Bora samt støttet af Nordisk Kulturfond, Koneensäätiö (FI), Dansk Komponistforening og Knud Højgaards Fond.

Musikhuset

Tommy Kenter

Teater

En komikers tragiske bekendelser. En forestilling om, hvordan man bliver skuespiller uden egentlig at ville det.

Min ældre kollega Lily Weiding sagde engang til mig: ”Tommy, man skal aldrig sælge ud af hovedstolen!” Dermed mente hun, at en skuespiller aldrig skal fortælle, hvilke ting i hans liv der har formet og inspireret ham som skuespiller. ”Behold magien, Tommy, og vis kun resultatet...” Altså for at blive i banksproget: ”Brug kun renterne.” I en alder af 67 har jeg tilladt mig at bryde med hendes råd, for i de sidste 40 år har jeg faktisk brugt alle renterne – der er kun ”hovedstolen” tilbage. Så i denne eenmandsforestilling vil jeg delagtiggøre publikum i, hvad i alverden der har ført en lille sund dreng til at stå og krænge sin sjæl ud hver aften foran en masse mennesker, han ikke kender. Jeg vil forsøge at belyse, hvorfor det er så vigtigt for en komiker at få folk til at grine, og hvad latteren gør ved os – både jer i salen og mig på scenen. Som salig Jørgen Ryg sagde: ”Komikeren vil være tragiker – og tragikeren vil være komiker – og Lars Løkke vil være politiker.” Jeg vil helst være musiker, så på denne aften slipper De ikke for, at min fortælling delvis vil foregå bag et klaver. For som gamle Victor Borge allerede var inde på: ”Musik og smil er den korteste vej mellem to mennesker.”

- Tommy Kenter

Varighed: 2 timer og 30 minutter. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Teater Katapult

Nautilus

Teater

Mimeteater i fingerknipsende tempo 

Er det muligt, at mennesker drømmer med det ene formål i sidste ende at kunne gøre verden til et bedre sted? Det spørgsmål stiller den newzealandske performerklovn Trygve Wakenshaw sit publikum – helt uden at sige et ord.  

Excentrisk mime-komik

Den non-verbale NAUTILUS er absurd mimeteater i fingerknipsende tempo; her hyldes den menneskelige fantasi med excentriske tosserier og kropslig ekvilibrisme i et tankestrømsformat, der udfordrer mimekunstens grænseland. 

Vinder af Best International Act på Busan International Comedy Festival, 2016 og nomineret til Forster’s Comedy Award ved Edinburgh Comedy Awards, 2015. 

Don’t Be Lonely Productions (AUS) gæstespiller med NAUTILUS på Teater Katapult.

Musikhuset

Peer Gynt

Teater

Et eventyrligt drama om at være sig selv, uden at være sig selv nok.

<?UMBRACO_MACRO macroAlias="Citat" starCount="5" quote="" quoteSource="Frederiksborg Amts Avis" />

”Blodet er aldrig så tyndt, at man ikke er lidt i slægt med Peer Gynt!”, minder Henrik Ibsen os om i sin fantasifulde fortælling om lykkeridderen, der drager ud i verden med ambitioner om at finde sig selv og blive til noget stort.

I Folketeatrets version af Ibsens berømte dramatiske digt, er Cyron Melville den unge Peer og Preben Kristensen den ældre Peer. Historien er bearbejdet så 7 skuespillere – bl.a. Anette Støvelbæk og Mads Knarreborg – befolker hele den verden, Peer prøver kræfter med gennem et langt, levet liv; fra håbefuld ung, til selvtilfreds voksen og til sidst som desillusioneret ældre, der sammenligner sig selv med et skrællet løg; lag på lag, uden en kerne.

På sin store livsrejse, der fører ham jorden rundt, prøver Peer det meste: Han forfører kvinder på stribe, og han forlader dem. Han bliver rig, og han mister det hele. Han bliver profet, og han bliver vanvittig. Undervejs indser han, at han i sin ihærdige søgen efter sin indre kerne er flygtet fra de vigtigste relationer i sit liv; familien, kæresten, barnet – alle dem, der kunne have hjulpet ham med at finde sit sande jeg. Han bøjede af og gik udenom dér, hvor han burde have stået fast.

Peer Gynt er både en klassisk- og en meget moderne dannelsesberetning, der stiller det evigt gyldige spørgsmål på spidsen: Hvordan er man sig selv, uden at være sig selv nok?

FORFATTER: Henrik Ibsen, gendigtet og bearbejdet af Moqi Simon Trolin og Henriette Vedel

INSTRUKTION: Moqi Simon Trolin

MEDVIRKENDE: Preben Kristensen, Cyron Melville, Anette Støvelbæk, Mads Knarreborg, Jullie Hjetland m.fl.

Varighed: 1 time og 40 minutter. Vær opmærksom på, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Teatret Gruppe 38

Intet

Teater

Pelle Koppels sceniske version af Janne Tellers internationalt prisvindende roman. Drengen Pierre Anthon proklamerer pludselig en dag, at intet betyder noget. Intet. Opsat på at modbevise den påstand, begynder hans klassekammerater i al hemmelighed at samle en dynge af betydning. Og jo større og mere smertefuldt offeret er, desto større betydning, ikke? Intet er en tankevækkende fortælling om livets mening, eller mangel på samme. https://www.youtube.com/watch?v=TIzSTNDdSeA