Teater i Aarhus

I Aarhus findes der mange store og små teaterscener med det tilfælles, at de altid leverer store teateroplevelser. Vi har samlet dem alle sammen, så du let kan finde teaterstykket næste gang du har brug for en anderledes, nærværende oplevelse helt tæt på med en optræden på teaterscenen. Herunder kan du se, hvilke teaterstykker du kan opleve inden for den nærmeste fremtid, samt hvilke du kan have i vente. I Aarhus kan du nærmest gå fra det ene teaterstykke til det næste med både Teateret Svalegangen, Aarhus Teater, Musikhuset, Teatret Gruppe 38 og Bora Bora som garanter for en god oplevelse. Finder du en teateroplevelse, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos det enkelte teater for at sikre en billet med det samme. Ud over teateroplevelser kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, museums- og kunstudstillinger, comedyshows, foredrag og familieoplevelser.

Teatret Gruppe 38

Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon

Børn

En kærlig hilsen til Karen Blixen  Først lyder det som en krage, der sidder og skratter i et træ. Så lyder det som en stemme, der synger fra bunden af en blikdåse. Så kragen, der skratter, Så stemmen fra blikdåsen. Hun har aldrig hørt mage. Hun er nødt til at se. En historie om Viola, der kigger ned og mest passer sig selv, og taler ganske lavt for ikke at forstyrre nogen. Men hun drømmer. I al hemmelighed, naturligvis. Hun drømmer, og hun længes efter noget. Hun ved bare ikke, hvad det er. Forestillingen blev tildelt Årets særpris ved uddelingen af Årets Reumert 2019 https://vimeo.com/371663792 Er du i tvivl om, hvilke billettyper, du skal vælge? Bliv klogere. NB: Billettypen seniorteaterbilletter (55+) er udsolgte til denne forestilling. 

Aarhus Teater

Rundvisninger på Aarhus Teater

Teater

Sæsonen igennem er der på udvalgte dage offentlige rundvisninger med mulighed for at gå teatret efter i krogene. En rundviser fortæller om husets historie, om arkitekturen og udsmykningen. Turen går rundt i hele huset – til de forskellige scener, værksteder, rekvisitkælder mv. Rundvisninger på teatret sker under hensyntagen til kunsten. Der kan være prøver på scener eller i prøvesale samt travlhed på værksteder, der medfører, at vi ikke kan garantere at turen går forbi alle scener og værksteder.

Rundvisningen starter ved teatrets hovedtrappe i Teatergaden og varer ca. 75 min. Entreen er 65 kr. (50 kr. for skoleelever og studerende).

OBS! Vi gør opmærksom på at rundvisningen ikke egnes til gangbesværede da vejen går ad trapper.

Bora Bora

Champions

Dans

”Champions” præsenteres i et dobbeltprogram sammen med ”Mass Effect”. Billetten gælder til begge forestillinger.

URPREMIERE

Hvad gør os alle til mestre? Hvad kæmper vi med i vores personlige liv? Stopper vi nogensinde med at skulle håndtere vores sårbarheder?

"Champions" er en performance-installation iscenesat som en hjemlig arena, hvor de fine linjer mellem intimitet og brydning udviskes. Genstande kommer til live og atmosfærer skifter, når performeren konfronteres med eksistentielle udfordringer. Temaerne homoseksualitet, familie og hjem udfordres i denne dybt personlige og bevægende performanceinstallation.

I løbet af det seneste år er Andreas Constantinou påbegyndt en personlig rejse med indsamling af optagelser fra terapisessioner og interviews med sin familie. Disse optagelser er katalysatoren for fremstilling af "Champions". I dette selvbiografiske arbejde udforsker Andreas Constantinou grænserne for nutidig historiefortælling gennem video, lyd, installation og performance.

"Champions" er en undersøgelse af psykologien bag menneskelig modstandsdygtighed og udholdenhed.

Dobbeltprogrammet består af to kontrastfyldte forestillinger, der udforsker de psykologiske og fysiske tilstande af udholdenhed og robusthed.

OBS! Dialogen i "Champions" er på engelsk.

Kunster - Psykolog scenekantssamtale efter forestillingerne torsdag den 6. februar

OBS! Har du billetter til forestillingerne en af de andre dage, er du også velkommen til samtalen efter forestillingen denne aften. Disse pladser fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Deltag i en helt særlig kunstner-Psykolog samtale efter forestillingerne "CHAMPIONS" og "MASS EFFECT" torsdag den 6. februar.

I løbet af det sidste år har koreograf, performancekunstner og iscenesætter for Himherandit Production Andreas Constantinou arbejdet sammen med psykolog Kristine Graugaard under skabelsen af forestillingen "CHAMPIONS". Forløbet af hans terapisessioner hos Kristine Graugaard har været den vigtigste katalysator for udfoldningen af forestillingens tematikker og indhold i performanceinstallationen samtidig med den kreative proces i studiet.

Tematikker opstået undervejs i studiet og terapisessioner er blevet udforsket med Kristine Graugaard, der har spillet en stor rolle som en alternativ dramaturgisk partner i fremstillingen af "CHAMPIONS" uden nogensinde at have set den.

Denne dynamiske og tværfaglige metode har været den vigtigste motor i dannelsen af, hvad "CHAMPIONS" er i dag.

Psykologen slutter sig til kunstneren på scenen, efter at hun har set værket for første gang. Sammen vil de dykke ned i forestillingens temaer i en åben og ærlig samtale om arbejdet overværet af publikum.

Enhver, af professionelle eller personlige grunde, bør ikke gå glip af denne sjældne mulighed for at høre to fagfolk fra forskellige felter fordybe sig i en kunstners skabelsesproces gennem terapiprocessen.

Om Himherandit Productions

Himherandit Productions er et prisvindende performancekompagni, der har skabt banebrydende forestillinger siden 2003 af kunstnerisk leder Andreas Constantinou.

Himherandit Productions' ambitioner, vision og motivation er at skabe performance-projekter, der skubber, provokerer og engagerer publikum. De tror på en kunstnerisk frihed, som ikke er kompromitteret som "populærkultur", men i stedet søger de at adressere vigtige temaer så som køn, seksualitet og identitet, og vise publikum at kunst kan være et værktøj til at reflektere, åbne op for dialog og stille spørgsmål til verden, mens de stadig har det sjovt.

Himherandit Productions udvikler meningsfulde forestillinger, der vises lokalt, nationalt og internationalt, for og med de marginaliserede, ignorerede, mangfoldige og queer, og åbne op for forståelse og respekt for hinandens forskelligheder.

Himherandit Productions tilbyder forestillinger, workshops, udviklingsprogrammer, laboratorier og kunstnersamtaler for at fremme social forandring gennem kunst. De bestræber sig på at røre ved menneskers liv gennem projekter.

Himherandit Productions er baseret i Aarhus som et inhouse kompagni på Bora Bora - dans og visuelt teater og har turneret over hele Europa til festivaler og spillesteder f.eks. Mercat de la Flors og Théâtre National de Chaillot.

Himherandit Productions blev Reumert nomineret for Bedste Performance i 2017 for WoMAN & WOMAN og i 2018 for GARDEN, og blev tildelt Applaus Prisen fra Performing Arts Platform til for The GENDERhouse Festival i 2018. Himherandit Productions blev udvalgt som en af de 20 mest spændende nye dansekompagnier i Europa med udvælgelse af deres forestillinger The WOMANhouse og WOMAN på Aerowaves16 og Aerowaves17. Andreas Constantinou blev tildelt et særlegat af Statens Kunstfond for forestillingerne ReDoing GENDER og The WOMANhouse.

Andreas Constantinou er koreograf, sanger og sangskriver, performance- og billedkunstner, grundlægger og kunstnerisk leder af Himherandit Productions. Han er uddannet ved Laban, det førende konservatorium for moderne dans, og har arbejdet med nogle af de mest progressive kunstnere og kompagnier fx Kitt Johnsons 'X-ACT, PunchDrunkTheatricalExperiences, Athina Vahla, CandoCo Dance Company og Uniform.

Website: www.himherandit.com

Musikhuset

Elverhøj

Teater

Elverhøj – men tonen er lav

”Danmarkshistorie med et stænk Monty Python, en knivspids opera, lidt operette og en sjat musical. Det er den rablende gale og vanvittigt sjove cocktail, Figaros og Den Ny Opera serverer for publikum”.

Sådan skrev Kulturtid.dk om Figaros udgave af Svend, Knud og Valdemar i sæson 18/19.

Nu kaster Figaros sig over et andet klenodie i dansk teaterhistorie, nemlig nationalforestillingen Elverhøj. Hos Figaros får den undertitlen : men tonen er lav.

Elvermystik, kærlighed og en ubehagelig greve

I historien har Grev Walkendorf ladet to børn bytte for egen vindings skyld. Han udgiver sin spæde broderdatter for at være en adelige Elisabet Munk. En bondekone får mod en net sum penge den lille Elisabet i sin varetægt, men en aften forlader hun den lille ved elverhøjen.

Mor Karen kommer forbi stedet, hun tager barnet med sig hjem, og i den fattige hytte opdrages den adelsfødte Elisabet Munk, der nu kaldes Agnete.

Hun vokser op til at være en smuk kvinde, og rygterne på egnen sætter hende i forbindelse med elverfolket.

Ved elverhøjen har hun mødt den ædle ridder Ebbesen, der kommer til at elske hende. Men han skal, mod sin vilje, holde bryllup med jomfru Munk på Højstrup - altså med det forbyttede barn. Kong Chr. 4 har befalet det.

Uventet kommer kongen til Tryggevælde og hører om sagnet, der siger, at han ikke tør gå over åen og ind i Elverkongens rige. Men kongen går over åen med ordene: "Vel er jeg ikke Cæsar, og vel er dette ikke Rubicons bølger, men dog siger jeg: Jacta est alea."

Ny og morsom udgave

Figaros opdaterede udgave af Elverhøj får stort set samme dramatiske forløb, men den revideres (kraftigt) af Lisbeth Kjærulff, Hans Dueholm, Rasmus Krogsgaard og Allan Dahl Hansen, og ud over de allerede indlagte sange tilsættes der mere musik og komik. Og så kan det heller ikke undgås, at en forbryderbande blander sig, ikke blot i ouverturen til Elverhøj, men i selve handlingsforløbet.

I denne festforestilling spilles, synges og danses alle roller i fuld scenografi, lys og kostumer af Lisbeth Kjærulff, Rasmus Krogsgaard, Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen.

Det samme hold producerede de anmelderroste forestillinger Piraterne fra Penzance og Svend, Knud og Valdemar

Varighed: 2 timer inkl. pause

Arrangør: Musikhuset

Teatret Svalegangen

Hvad Tænker En Murer - Egentlig?

Teater

Spilleperiode: 4. – 8. februar 2020

Varighed: ca. 60 min.

Pris: 195 kr. Studerende: spar 50%

Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

EN MURER FORFØRES

Murer-Mads skal restaurere og modernisere en stor villa i et kvarter, hvor BMW’erne ligger i ske. Da ’bygherre-inden’ åbner døren, er det ikke bare en smuk kvinde, der møder Mads – hun er smuk på den helt rigtige måde; solbrændt med de mest sexede fregner på næsen. Så da Mads skal forklare hende, hvad en ”fejl i forbandtet” er, bliver det begyndelsen på en farlig romance. En flirt der kan koste ham sin kone, barn og den elskede Lada 1500, der står i en perfekt muret garage.

AF OG MED SKUESPILLEREN OG MUREREN MADS NØRBY

I HVAD TÆNKER EN MURER – EGENTLIG? går skuespilleren og ex-mureren Mads Nørby tæt på sit første fag i en humoristisk og nostalgisk fortælling om dengang, hvor murerne var konger på byggepladsen. Dengang hvor huse blev bygget i sten, og det var murerens ret at pisse i hjørnerne. Holdningerne er klare til moderne byggeri, fagforeningen, bajere og sort arbejde, og Mads er ikke en, man løber om hjørner med. Med mindre man er bygherrens hustru, som ikke er bleg for en omgang håndværkersex. OBS: forestillingen er ikke kun for håndværkere!

Bora Bora

Mass Effect

Dans

"Mass Effect" præsenteres i et dobbeltprogram sammen med "Champions". Billetten gælder til begge forestillinger.

URPREMIERE

Mass Effect er en forestilling om kollektiv udholdenhed og gruppe-modstandsdygtighed. Hvordan mennesker i grupper skubber sig selv til at overvinde ekstreme omstændigheder og går ud over fysisk træthed sammen og som individ?

Kondisko knirker, mens fødderne rammer gulvet og kroppe bevæger sig henover scenen. I Mass Effect deler syv atletiske dansere deres åndedræt, sved, formationer og rytmer i én fælles udfordring: overgå fysiske begrænsninger og transcendere som gruppe til ukendt formåen af kropslig kapacitet.

Mass Effect er en kunstnerisk kommentar på det aktuelle sociopolitiske klima, hvor samfund ofte afvikles, demonteres og forskelle fremhæves for at skabe adskillelse.

Dobbeltprogrammet består af to kontrastfyldte forestillinger, der udforsker de psykologiske og fysiske tilstande af udholdenhed og robusthed.

Om Himherandit Productions

Himherandit Productions er et prisvindende performancekompagni, der har skabt banebrydende forestillinger siden 2003 af kunstnerisk leder Andreas Constantinou.

Himherandit Productions' ambitioner, vision og motivation er at skabe performance-projekter, der skubber, provokerer og engagerer publikum. De tror på en kunstnerisk frihed, som ikke er kompromitteret som "populærkultur", men i stedet søger de at adressere vigtige temaer så som køn, seksualitet og identitet, og vise publikum at kunst kan være et værktøj til at reflektere, åbne op for dialog og stille spørgsmål til verden, mens de stadig har det sjovt.

Himherandit Productions udvikler meningsfulde forestillinger, der vises lokalt, nationalt og internationalt, for og med de marginaliserede, ignorerede, mangfoldige og queer, og åbne op for forståelse og respekt for hinandens forskelligheder.

Himherandit Productions tilbyder forestillinger, workshops, udviklingsprogrammer, laboratorier og kunstnersamtaler for at fremme social forandring gennem kunst. De bestræber sig på at røre ved menneskers liv gennem projekter.

Himherandit Productions er baseret i Aarhus som et inhouse kompagni på Bora Bora - dans og visuelt teater og har turneret over hele Europa til festivaler og spillesteder f.eks. Mercat de la Flors og Théâtre National de Chaillot.

Himherandit Productions blev Reumert nomineret for Bedste Performance i 2017 for WoMAN & WOMAN og i 2018 for GARDEN, og blev tildelt Applaus Prisen fra Performing Arts Platform til for The GENDERhouse Festival i 2018. Himherandit Productions blev udvalgt som en af de 20 mest spændende nye dansekompagnier i Europa med udvælgelse af deres forestillinger The WOMANhouse og WOMAN på Aerowaves16 og Aerowaves17. Andreas Constantinou blev tildelt et særlegat af Statens Kunstfond for forestillingerne ReDoing GENDER og The WOMANhouse.

Andreas Constantinou er koreograf, sanger og sangskriver, performance- og billedkunstner, grundlægger og kunstnerisk leder af Himherandit Productions. Han er uddannet ved Laban, det førende konservatorium for moderne dans, og har arbejdet med nogle af de mest progressive kunstnere og kompagnier fx Kitt Johnsons 'X-ACT, PunchDrunkTheatricalExperiences, Athina Vahla, CandoCo Dance Company og Uniform.

Website: www.himherandit.com

Aarhus Teater

Spændingsfeltet

Foredrag

Hvor starter den tekst, det stykke, det værk vi oplever, når vi går i teatret – eller i den bog, vi læser? Hvad oplever vi, når vi går i teatret, hvad oplever vi, når vi læser en bog? Vi tænker og taler ofte om litteratur og scenekunst som to adskilte størrelser. Men i de to kunst- og oplevelsesformer findes der ikke bare forskelligheder, men et utal af ligheder og mødepunkter.

Det spændingsfelt vil Aarhus Teater og Litteraturen på Scenen sammen med indsigtsfulde aktører fra begge områder undersøge nærmere. Vi inviterer til tre aftener i litteraturen og scenekunstens tegn i Scala Foyer på Aarhus Teater, hvor kunstnere og forskere i en hyggelig og intim setting vil diskutere de to kunst- og oplevelsesformer i relation til hinanden.

Arrangementerne følger processen et værk gennemgår fra det bliver skrevet, til det skal iscenesættes, til det bliver oplevet, under titlerne ’Samtale om at skrive’ (afholdt 27. november), ’Samtale om at læse’ (5. februar) og ’Samtale om at opleve’ (1. april). Der vil desuden gennem samtalerne være oplæsninger af de inviterede forfattere og dramatikere, og I vil få rig mulighed for at stille spørgsmål til gæsterne i panelerne. Ordstyrer til alle tre samtaler er Rebekka Boyding.

SAMTALE OM AT LÆSE (5. FEBRUAR)
Andet arrangement i rækken vil sammen med skuespiller Mathias Flint, dramatiker, instruktør og kunstnerisk leder ved Sort/Hvid Christian Lollike og anmelder og forfatter Martin Bastkjær undersøge, hvordan man læser, og hvordan man arbejder med tekst og litteratur i forskellige roller? Hvordan læser en skuespiller litteratur, en tekst, et manuskript, et værk? Hvordan giver hun det krop? Hvordan gør en instruktør? Og hvordan gør en forfatter?

Gæster Mathias Flint, Christian Lollike og Martin Bastkjær

 

SAMTALE OM AT OPLEVE (1. APRIL)
Som afslutning på arrangementsrækken, skal vi se nærmere på, hvad en oplevelse er. Kan litteratur være en oplevelse? Kan litteratur give forskellige oplevelsesformer? Hvordan oplever vi litteratur i den stille læsning for os selv, hvordan oplever vi litteratur, når den bliver læst højt, og hvordan oplever vi litteratur, når den levendegøres på scenen? Og hvordan oplever vi i det hele taget scenekunsten?

Gæster Charlotte E. Christiansen, Josefine Brink Siem og Martin Glaz Serup

SAMTALE OM AT SKRIVE (27. NOVEMBER)
Arrangementsrækken starter med en samtale om, hvordan man skriver, skaber og producerer forskellige former med huskunstner ved Aarhus Teater Nanna Cecilie Bang og forfatter Tine Høeg. Hvordan skriver man til scenen, og hvordan skriver man til ’bogen’? Har forskellige former forskellige processer, har de forskellige rum, har de forskellige mål, har de forskellige stemmer? Nanna Cecilie Bang og Tine Høeg vil begge læse op af deres værker.

Gæster Nanna Cecilie Bang og Tine Høeg

  • Spændingsfeltet er støttet af

Musikhuset

TRE står på hovedet

Børn

Verden er som udgangspunkt i orden. Det er faktisk en helt i orden orden. For normalt kommer To efter En og En er derfor altid den første og To er sidst og dermed aldrig først og det er okay, for To har det fint med den orden. Når nu Tre så dukker op, så bliver der uorden, for så er To ikke længere den sidste, men derimod Tre. Tre har faktisk ikke lyst til at være sidst, Tre vil allerhelst stille det hele på hovedet. Og En synes også det kunne være rart hvis der var nogen at følge efter i stedet for at være først. Lidt ligesom næsebor. Næsebor har ingen rækkefølge, de er der bare på samme tid hele tiden. Eller hvad med fugle? Fugle kender ikke tallene og hvis de gør, er de ligeglade med den naturlige rækkefølge, de er der ligesom bare på lige fod, hvor ingen kommer først eller sidst.

TRE står på hovedet har dansk premiere på Teaterhuset Filuren. Teksten er oprindelig tysk og har vundet flere europæiske teaterpriser. Det er en filosofisk forestilling, der sætter spørgsmålstegn ved den hierarkiske orden og ved regler. Den handler om at tilhøre, at bryde ud og om at høre sammen på trods og på tværs. Og så handler den om venskab fortalt på finurlig, musisk og vittig vis.

Instruktion Isabelle Reynaud // Scenografi Laura Rasmussen // Lysdesign Jesper Munk Jepsson // Medvirkende Anders Vølpert Momme, Jakob Kirkegaard og Rasmus Skaarup // Org. titel Dreier steht kopf af Carsten Brandau Teaterforlag: Nordiska ApS - København // Oversættelse Line Felding, Isabelle Reynaud og Ditte Felding

Arrangør: Teaterhuset Filuren

Anbefalet aldersgruppe: Fra 4 år.

 

SKOLE/BØRNEHAVEFORESTILLINGER i uge 8 og 9. 

Tirsdag d. 18. feb. kl. 10.00 

Tirsdag d. 18. feb. kl. 12.00 (UDSOLGT)

Onsdag d. 19. feb. kl. 10.00

Onsdag d. 19. feb. kl. 12.00 (UDSOLGT)

Torsdag d. 20. feb. kl. 10.00 

Torsdag d. 20. feb. kl. 12.00 (UDSOLGT)

Fredag d. 21. feb. kl. 10.00

Fredag d. 21. feb. kl. 12.00 

Mandag d. 24. feb. kl. 10.00 (få pladser)

Mandag d. 24. feb. kl. 12.00 

Tirsdag d. 25. feb. kl. 10.00 

Tirsdag d. 25. feb. kl. 12.00 

Onsdag d. 26. feb. kl. 10.00 

Onsdag d. 26. feb. kl. 12.00 

Torsdag d. 27. feb. kl. 10.00

Torsdag d. 27. feb. kl. 12.00 

Fredag d. 28. feb. kl. 10.00 

Fredag d. 28. feb. kl. 12.00 (få pladser)

 

Kontakt Ida M. Szatkowski på ims@filuren.dk el. 28682698 for at booke skole/børnehavebilletter. 

 

 

 

 

 

Musikhuset

Skatteøen

Børn

Oplev Folketeatrets elskede og eventyrlige musicalklassiker med Sebastians udødelige musik.

Alle tiders eventyrlige skattejagt spillede for fulde huse i 2010 og 2015, og nu sender folketeateret endnu en gang Skatteøen til Musikhuset med et helt nyt cast.

Anmelderne er vilde med Skatteøen:

Til tonerne af Sebastians musik og udødelige sange føres vi ud på det Caribiske hav blandt eneboere, pirater, søulke og med en led sørøver ved navn John Silver lige i hælene.

Historien om drengen Jim Hawkins tager sin begyndelse i 1745 på kroen Admiral Benbow, som drives af Jims mor, Mrs. Hawkins. Da den gamle sørøverkaptajn, Bill Bones, ankommer med en mystisk rejsekiste finder Jim et skattekort i kaptajnens gemmer, og eventyret kan begynde.

Kaptajn Flints skat skal findes og sammen med doktor Livesay og godsejer Trelawney tager Jim afsted på det gode skib, Hispaniola. Med som besætning er en flok farlige pirater og deres leder, John Silver, forklædt som skibskok. Et sandt eventyr og et medrivende kapløb om skatten tager sin begyndelse.

Her kan du se, hvad du kan glæde dig til:

Klassiker med stjernecast

Skatteøen er en del af Folketeatrets nyere historie og efterhånden ligefrem en del af teatrets DNA. 

Skatteøen havde urpremiere på Folketeatret i 1986 og har siden spillet utallige gange i Musikhuset. Musikken til Skatteøen udkom før urpremieren med nogle af tidens største sangere, og allerede inden premieren havde albummet solgt 70.000 eksemplarer.

Mange vil især huske Lis Sørensens Fuld af nattens stjerner, som i sæson 19/20 vil blive sunget af Szhirley, der skal spille Mrs. Hawkins. Szhirley – som både er sanger, skuespiller samt tv- og radiovært – har stor erfaring med musicals og teater.

Piraten, John Silver, spilles af Kasper Leisner, som har medvirket i en lang række film og tv-serier samt spillet på mange af landets scener.

Derudover medvirker et skønt hold af skuespillere, bl.a. Kristian Boland, Ole Boisen og Søren Bang Jensen. Den unge eventyrer, Jim Hawkins, spilles af stortalentet 16-årige Jakob Spang Olsen.

Glæd jer til en hæsblæsende skattejagt og et genhør med sange som SørøversangenHispaniolaOstesangenAdmiral Benbow og ikke mindst Fuld af nattens stjerner, når Folketeatret tager jer med til Skatteøen.

  • Dramatiseret af: Preben Harris frit efter Stevensons roman
  • Musik og sangtekster: Sebastian
  • Instruktion: Birgitte Næss-Schmidt
  • Scenografi: Terry Parsons
  • Kapelmester/arrangør: Jacob Lindbirk
  • Stagefight: David Owe

Praktisk information

Aldersgrænse: Forestillingen er egnet for børn på 6 år eller over

Varighed: 2 timer & 30 min inklusiv pause. Bemærk at sluttidspunktet kan variere. Ret til ændringer forbeholdes. 

Arrangør: Musikhuset

Aarhus Teater

Særrundvisning for børn

Foredrag

Kom med rundt på denne særlig tilrettelagte rundvisning for børn og deres voksne. Vi starter i Buegangen med at få et lille indblik i hvilke elementer som skal til for at skabe en forestilling og bagefter går vi rundt på teatret og ser Store Scene og et par af værkstederne på teatret.

Efter rundvisningen har vi gjort klar i Kampmann Salen, hvor der vil mulighed for at tegne og hygge sig efter rundvisningen. Billetten dækker en kop kaffe til de voksne. 

Vel mødt i et hus fuld af liv.

Rundvisningen egner sig bedst til børn fra 6 år.

Samme pris for børn og voksne.
Begrænset antal i salg

 

Musikhuset

Sigurds Danmarkshistorie

Børn

Teaterkoncert for hele familien  

Bestselleren Sigurd fortæller Danmarkshistorie er solgt i mere end 70.000 eksemplarer. Nu rejser Sigurd Barrett landet rundt med sin historiske og underholdende teaterkoncert, som produceres i samarbejde med Det Kongelige Teater og instrueres af Louise Schouw.

I Sigurds vanlige humoristiske fortællestil og med masser af musik og sangnumre føres  børn og voksne gennem hele vores forunderlige fælles historie.     

Fortryllende tidsrejse og fantastisk historie

Forestillingens handling er som følger: Sofies far har opfundet en tidsmaskine, og ved en fejl bliver Sofie tryllet tibage til Danmarkshistoriens begyndelse.

Hun oplever istiden og stenalderfolket, hun møder  Egtvedpigen, Grauballemanden, vikingerne og munkene – i guldalderen møder hun både H.C. Andersen og Grundtvig – og efter krigen i 1864 når hun frem til den  moderne tid, hvor hun møder sine egne forfædre og dermed sin egen nære historie. Hele tiden bygger dramaet på, om Sofie og hendes far kan genforenes.

Forestillingen slutter med det åbne spørgsmål til publikum: Hvad kan vi bruge historien til, og hvordan kan vi dele den med hinanden på tværs af generationerne? 

Få en forsmag på forstillingen her i videoen:

Forfatter og komponist: Sigurd Barrett 

Instruktion: Louise Schouw

Dramaturg: Miriam Frandsen

Medvirkende:  Sigurd Barrett, Adam Ild Rohweder, Ellinor Barrett/Dagmar Barrett, Eskild Dohn, Martin Klausen, Dansere m.?.  

Aldersgruppe: 5-100 år børn, forældre og bedsteforældre.

Varighed: 2 timer og 10 minutter inkl. pause. Bemærk at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Teatret Gruppe 38

Palle stadig alene i verden

Børn

NB: Ekstra opførelse den 18. feb. kl. 19.30 Hvad ville du gøre, hvis du var Palle alene i verden? Palle blev helt alene i verden for første gang i 1942, hvor den ikoniske fortælling om drengen, der vågende op til en tom verden, udkom. 76 år senere møder vi Palle igen. Han er gammel, træt, og bor på et plejehjem. Pludselig en morgen vågner han op for at indse, at han endnu engang er helt alene i verden. Snart må Palle tage alle kreative metoder i brug for at holde ensomheden ud. Heldigvis har han en musikalsk sjæl og en god fantasi, men hvor længe kan musikken og historierne holde ensomheden på afstand? Og er Palle virkelig dømt til at være helt alene i de sidste år af sit liv? https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=JRgqQMjP9kg Er du i tvivl om, hvilke billettyper, du skal vælge? Bliv klogere.  

Bora Bora

The Pure Gold Is Seeping Out Of Me

Dans

”The Pure Gold Is Seeping Out Of Me” præsenteres i et Aerowaves dobbeltprogram sammen med ”Volitant”. Billetten gælder til begge forestillinger.

For mange kvinder er ønsket om at føde medfødt. Hvad nu, hvis dette ønske blev begrænset af lovbestemmelser?

Med tre heftige kvinder på scenen ser denne forestilling på forholdet mellem det personlige og det professionelle liv. Ved hjælp af sin egen personlige oplevelse og andre kvinders fortællinger undersøger Renata Piotrowska-Auffret længslen efter moderskab gennem et spind af reproduktionspolitikker, adskillige løfter og forsøg på at udnytte det.

Forestillingen blev udvalgt blandt årets 20 prioriterede nye danseforestillinger af det europæiske Aerowaves-netværk af danseteatre. Hvert år vælger dette netværk - som Bora Bora er en del af - de mest lovende, talentfulde koreografer i Europa.

 

Anmeldelser

"Fra begyndelse til slut følger man begivenhederne på scenen med fuldstændig fokus og ikke i stand til at stoppe sig selv fra at observere den konstante følelsesmæssige og kropslige transformation af danserne."
- Paulina Trzeciak, Taniec Polska.

"Hjertet og kernen i “The pure gold is seeping out of me” er de individuelle perspektiver, der i Piotrowskas tilfælde og hendes personlige udseende i showets ramme er en modig kunstnerisk gestus. Denne forestilling har ikke en bekendende karakter, der kan provokere til at træffe afgørelser, men i stedet synliggøres systemets forbindelser, hvor man har brug for at se sine egne handlinger og beslutninger."
- Zuzanna Berendt, Teatralia.

"Polyfonien af stemmer er et meget stærkt aspekt i forestillingen og den placerer sig i den offentlige debat om at anerkende kvinders rettigheder som menneskerettigheder. I Polen mødes stadig dette krav med uforståelig og skandaløs modstand. Forestillingen vil desværre ikke miste dens aktuelitet i det næste lange stykke tid.”
- Hanna Raszewska-Kursa, "Questions about corporality on stage and in the audience”.

“Forestillingen bringer historier tilbage fra ikke-erindringen, der blev kastet ud af den offentlige sfære og viser, hvordan oplevelsen af moderskab er sammenfiltret under systemiske forhold. Slagordet fra de studerendes bevægelser fra tresserne - privat er politisk - lyder meget relevant i sammenhæng med dansernes historier."
- Anna Majewska, e-teatr

Om Renata Piotrowska-Auffret

Renata Piotrowska-Auffret er koreograf og kunstner, der arbejder i krydsfelte mellem eksperimentel dans, performancekunst, dramaturgi og teater.

Renata Piotrowska-Auffret konfronterer koreografi med en konceptuel tankegang. I sine værker overvejer hun den moderne verden ved at hente inspiration fra livserfaringer og teoretiske tekster fra de humane videnskaber. Hun er interesseret i at analysere historisk og nutidig kropspolitik og repræsentationer samt i forholdet mellem tekst og bevægelse.

Hun har tidligere været udvalgt til at være prioriteret kunstner i Aerowaves. Hun modtog stipendier fra Adam Mickiewicz Institute, Art Stations Foundation og Ministeriet for kultur og national kulturarv i Polen, programmet "Młoda Polska" (2010) og "Stypendium Ministra" (2013).

Hun har skabt:
"Now" / 2007, "Dancing with the Enemy" / 2007, "UNKNOWN" series / 2008-2010, "breaj ART OF THE WAR" / 2010, "UNKNOWN.SEANCE" / 2011, videodance "Inside" / 2011, "The Forest_work in progress" / 2013, "Death. Exercises and variations" / 2014, "Common" / 2015-2016, "The pure gold is seeping out of me" / 2017.
I 2008, 2010 og 2017 blev hendes forestillinger "Dancing with the Enemy", "Unknown" og "Death. Exercises and variations" udvalgt til Polish Dance Platform.

Renata Piotrowska-Auffret er uddannet fra det master-koreografiske program ex.e.r.ce. i Montpellier og Teaterakademiet i Białystok. Hun er medlem af koreografernes platform fra Warszawa - Center in Motion.

Bora Bora

Volitant

Dans

”Volitant” præsenteres i et Aerowaves dobbeltprogram sammen med ”The Pure Gold Is Seeping Out Of Me”. Billetten gælder til begge forestillinger.

VOLITANT - micromovements expanded

Rita Góbis forestilling "Volitant" [flygtig/flyvende] præsenterer stadiet mellem "allerede ikke her" og "endnu ikke der" ved at guide os i metamorfosens verden. Til denne forestilling komponerede Dávid Szegő musikken ved hjælp af morsekode- og støjlyde, både akustisk og elektronisk - dette er særligt for danseforestillingen, der er designet med minimalistiske værktøjer for at skabe en fuld tilstedeværelse i teaterrummet. Som et science fiction remake af Den Døende Svane.

Forestillingen blev udvalgt blandt 2018's prioriterede nye danseforestillinger af det europæiske Aerowaves-netværk af danseteatre. Hvert år vælger dette netværk - som Bora Bora er en del af - de mest lovende, talentfulde koreografer i Europa.

Forestillingen modtog Rudolf Lábán-prisen for den bedste samtidige danseforestilling i sæsonen 2017 i Budapest og fik også prisen for den mest succesrige præstation som helhed på den 45. Infant Festival i Novi Sad, juli 2018. Forestillingen modtog den særlige pris på Festival 10 Sentidos arrangeret i Valencia, maj 2017.

Forestillingen har turneret rundt i store dele af Europa samt været vist i Mexico og Korea.

 

Anmeldelser

"Volitant, der er smart oplyst og sat op mod morsekode-inspirerede elektroniske kompositioner af Dávid Szegö, er et uhyggeligt spil om det mekaniske og det naturlige. Góbi er på én gang menneske og maskine, dyr eller fremmed. Hendes rå energi mister aldrig sit stramme greb, da hun langsomt forvandler denne skræmmende smukke solo til et sandt cyborg-manifest."
- Evgeny Borisenko, Springback Reviews

"Dette er en stærk disciplineret solo, fejlfri fra start til slut, uden den mindste smule af sløsethed. Det er kort og kompakt."
- Csaba Králl, Élet és Irodalom

“Det er svært at tale om Góbis præstation uden at tale om hende, da Rita Góbi og hendes præstation er en og den samme.”
- Márta Péter, Tánckritika

Rita Góbis eksplosive dansesolo er fyldt med subtile associationer: det er ikke svært at opdage en futuristisk fortolkning, en slags science-fiction-remake af Den Døende Svane: men i stedet for bløde og lyriske melodier, udføres den til Dávid Szegvids barske, gentagne og robotstøjlyde."
- Tamás Halász, Színház

Om Góbi Dance Company

Rita Góbi er en danser, koreograf og danselærer, der løbende udforsker stilarter og sprog i dansen. Født i Novi Sad, Serbien, uddannet ved det ungarske danseakademi i Budapest. Hun var deltager i forskellige internationale danseværksteder og bopælsprogrammer som det USA-baserede OMI DANCE Residency og VARP-ophold på SE.S.TA-KoresponDance, finansieret af International Visegrad Foundation.

Rita startede sin karriere og arbejdede med flere ungarske baserede dansekompagnier (Ballet Pecs, Yvette Bozsik Company, Reka Szabó's Company-Symptomerne, Naturkunstkatastrofer, Eva Duda Company, L1 Dance Association) og arbejdede med filminstruktøre Miklos Jancso.

I 2006 grundlagde hun Gobi Dance Company.

Rita er også danselærer ved Nemes Nagy Ágnes Art Vocational School, og hun holder regelmæssigt workshops i Ungarn og internationalt på forskellige festivaler.

2017: Specialpris på Festival 10 Sentidos i Valencia for sin solodans Volitant; hun modtog også det gyldne kors for Hungarian Cross of Merit.

2015: Bedste Dance Performer Award i ungarske moderne danskategori, der tilbydes af det ungarske Dance Federation; 2. præmie i Krakow i "3… .2 .... 1 ...." koreografikonkurrencen for sit stykke, Tachyon; 1. præmie på Solo & Duo Cologne Dance Festival for den bedste solo-dans for hendes performance Don't Fuss!

2009: Audience Award, XII. Miniatures International koreografikonkurrence, Beograd, Serbien.

2004-2005: Viktor Fülöp Fellowship, modtaget to gange.

2003: Mest lovende studerende, National Dance Federation.

Musikhuset

Hanim & Efendi

Teater

Konu: Her çiftin başından geçen onlarca olaydan sadece bir kısmını kullanarak, kadın erkek ilişkilerini eğlenceli bir dille anlatan, her izleyen çiftin kendinden bir şey bulacağı, kendilerine dışarıdan bakabilmeyi öneren,bir seyirlik.

Tür : Komedi 

Oyuncular : Bülent Şakrak, Ceyda Düvenci

Én forestilling hvor du med garanti vil få løsnet dine lattermuskler.
Forestillingen er én komedie, der er baseret på par forholdets og familielivets store som små problemer som alle par kan relatere til og spejle sig i. Her for du mulighed for at se dig selv og din partner udefra og kommer måske endda til at gå hjem med stof til eftertanke.

Bemærk forestillingen er på tyrkisk.

Varighed: 2 timer, 30 minutter

Arrangør: TSED

Teatret Gruppe 38

Mørket ligger under sengen

Teater

Godnat, godnat, sov godt lille skat blæsten har lagt sig i haven lyset har gemt sig i den bælgmørke nat og dynen har lagt sig på maven. Kom, kom, læg dig tæt ind til mig kysset har lagt sig på panden strømperne har lagt sig hver for sig jeg tror, de er sure på hinanden. Mor og far kommer på overraskelsesbesøg hos deres søn. Han har bare ikke tid til hyggesnak og kagefis, så det er lige på hovedet i seng. Godnat og sov godt. Men hvordan skal man kunne falde i søvn, når det kribler og krabler af forventning i hele kroppen? Når man er sulten som en ulv eller ved at dø af tørst, når det er for varmt eller for koldt eller for lyst eller for mørkt? Der er ingen barmhjertighed: Godnat, blev der sagt! https://vimeo.com/373366752 Er du i tvivl om, hvilke billettyper, du skal vælge? Bliv klogere. På dybt vand: Bedsteforældre og børnebørn imellem Den 3. mar. 2019 kl. 17.00 På dybt vand er et samarbejde mellem Teatret Gruppe 38 og Aarhus Domkirke, der ejer to badehuse fungerende som sognehuse, placeret lige ved siden af teatrets nye bygning på Aarhus Ø – et samarbejde der handler om at tage livtag med livets store og gådefulde spørgsmål, hvilket er kernen i både teatret og kirkens arbejde. Den 3. marts taler domprovst P. H. Bartholin og forkvinde for Ældre-Sagen Inge-Lise Thomsen med publikum  og de to skuespillere Bodil Alling og Peter Seligmann tale om, hvordan børnebørn og bedsteforældre ofte har et særligt forhold til hinanden. De to generationer deler også erfaringer fx med ikke at kunne sove. Børnebørnene har mange forventninger, måske er de spændte på, hvad de skal lave sammen med legekammeraterne eller forældrene næste dag. Måske er de bange for noget, de har oplevet, eller for noget nogen har sagt. Bedsteforældrene kan ikke sove, fordi de ligger og tænker på, hvordan børn og børnebørnene har det. De ligger og tænker på, hvordan det var at være barn engang. Arrangementet er frivilligt og kræver ingen ekstra billetter, ligesom alle billetpriser er de samme som for det øvrige program. Vi glæder os til at se jer!

Aarhus Teater

Koncert med Di Garbi

Teater

Som noget ganske særligt åbnes teatret en sen aften for en unik koncertoplevelse. Aarhus Teater har inviteret kunstner og musiker Di Garbi til at spille en koncert på Store Scene, hvor publikum som noget ganske nyt, i stedet for at sidde på gulvet og kigge op på scenen, vil sidde på scenen sammen med Di Garbi og have blikket ud på den smukke sal.

Den klassiske pianist og rytmiske sangerinde Di Garbi skrev i juni måned sidste år en koncert til den store sal på Thorvaldsens Museum. Dette var startskuddet for samarbejdet med instruktør Sargun Oshana, hvor Di Garbi blev engageret til at skrive musikken og medvirke i ”Den unge Werthers Lidelser”, som har spillet for udsolgte sale siden december. Forestillingen spiller nu i KBH på teatret Sort/Hvid, men Di Garbi vender tilbage til Aarhus denne lørdag den 29. februar.

Denne aften kommer Di Garbi til store scene på flygel og sang akkompagneret af den anerkendte cellist Josephine Opsahl. Koncerten er skabt kun til denne aften og vil byde på kompositioner fra både koncerten på museet samt den nykomponerede musik fra forestillingen.

  • Cellist  Josephine Opsahl
  • Kostume  Marie Nørgaard Nielsen & Marie Sloth Rousing (Henrik Vibskov) Kostumet er specielt syet til koncerten
  • Foto: Pernille Kaalund
Musikhuset

Hr. Skægs Hotel

Børn

Hr. Skæg er tilbage! Denne gang inviterer han hele verden indenfor og vækker nysgerrigheden for sprog.

Hr. Skæg åbner sit helt eget hotel i Musikhuset. På et hotel møder man mennesker fra hele verden, og det er ikke altid lige let at forstå, hvad de vil. Sammen med Danmarks klogeste publikum og sin ven Vinter, kaster Hr. Skæg sig alligevel ud i forsøget og finder ud af, at engelsk faktisk ikke er så svært, som folk går og tror.

Sjov læring for børn

Som altid med Hr. Skæg handler det om at lære, men først og fremmest skal det være sjovt og spændende. Læring opnås bedst, når man har det godt, og showet er designet til at give børnene succesoplevelser. Det giver selvtillid og opdage, at man kan mere end man tror, og i Hr. skæg Hotel lærer børnene, at det godt kan lade sig gøre at forstå hinanden, selvom der ikke tales samme sprog.

Nye Skæg-sange i Musikhuset

Intet Hr. Skæg-show uden musik. Sammen med sin makker Vinter, han Hr. Skæg begået en serie spritnye sprogsange som selvfølgelig indgår i showet. Så er du mellem 2 og 99 år, og i humør til at grine, gyse, synge, danse og blive klogere, er her et show, du ikke bør gå glip af.

Velkommen til Hr. Skægs Hotel!

Varighed: 1 time. Bemærk, sluttidspunktet kan variere. 

Arrangør: Musikhuset Aarhus

Teatret Gruppe 38

#Fremtiden

Teater

En afdækning af den tid vi ikke kender Hvad mon fremtiden bringer? Er der en fremtid, eller er det bare noget, vi forestiller os? Hvorfor er vi mennesker så optagede af at tænke på fremtiden, få styr på den og planlægge den? Hvorfor vækker den lyst, håb, angst og forventninger? De unge er fremtiden, men ved de det? Ved de, at fremtiden vil ændre deres liv? #Fremtiden er en hæsblæsende og tankevækkende tur i tidsmaskinen. Teater O har med denne forestilling genoptaget samarbejdet med instruktør Kamilla Wargo Brekling, som de tidligere har lavet de populære forestillinger Goodbye&farvel! og Kærligheden Overvinder Alt! sammen med. Er du i tvivl om, hvilke billettyper, du skal vælge? Bliv klogere.