Teater i Aarhus

I Aarhus findes der mange store og små teaterscener med det tilfælles, at de altid leverer store teateroplevelser. Vi har samlet dem alle sammen, så du let kan finde teaterstykket næste gang du har brug for en anderledes, nærværende oplevelse helt tæt på med en optræden på teaterscenen. Herunder kan du se, hvilke teaterstykker du kan opleve inden for den nærmeste fremtid, samt hvilke du kan have i vente. I Aarhus kan du nærmest gå fra det ene teaterstykke til det næste med både Teateret Svalegangen, Aarhus Teater, Musikhuset, Teatret Gruppe 38 og Bora Bora som garanter for en god oplevelse. Finder du en teateroplevelse, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos det enkelte teater for at sikre en billet med det samme. Ud over teateroplevelser kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, museums- og kunstudstillinger, comedyshows, foredrag og familieoplevelser.

Teater Katapult

Mens Vi Venter På Irak Komissionen

Foredrag

Betændt samtidshistorie under Peter Larsens kniv


 

MENS VI VENTER PÅ IRAK-KOMMISSIONEN trak i sidste sæson stuvende fulde huse på først Det Kgl. Teater og derefter på Teater Katapult. NU vender den tilbage! Det samme gør i dén grad skuespiller og satiriker Peter Larsen, der genfinder storformen i rollen som kultursociolog Jørgen Andersen. 

 

Han har henslæbt de seneste 25 år, "headhuntet" til arkiveringsopgaver i kældrene under Det Kongelige Arkiv – Danmarks Kollektive Erindring. Lige siden han i 1992, med den Cavling-vindende ’Mens vi venter på retfærdigheden’, blotlagde de pinagtige detaljer i Tamilsagen, der endte med at rive det bulende gulvtæppe væk under Schlüter-regeringen. Han har haft riiigeligt med tid til at læse på sagen om den nedlagte Irak-kommission, og har nu en ubændig trang til at folde materialet ud!

Forestillingen af dramatiker Jens Kløft (med Cavling-vinder, journalist Bo Elkjær som fast, faktuel indpisker!) blotlægger på spiddende, satirisk vis et væld af detaljer omkring baggrunden for Danmarks deltagelse i den amerikansk-ledede Irak-krig uden FN-mandat.

Teatret Svalegangen

MIXDOUBLE

Teater

MIXDOUBLE - TRAGOKOMISK DRAMA OM ÆGTESKAB, VENSKAB OG BADMINTON

Spilleperiode: 23. – 27. apr. 2019

Varighed: 80 min.

Pris: 225 kr. Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

KLAR, PARAT, SMASH!

Hver torsdag mødes de og spiller badminton. Det har de gjort længe, og det er en god tradition. Badminton er et frirum, en mulighed for motion, hyggeligt samvær med gode venner og en fin måde at lave noget sammen som mand og kone. Eller sådan burde det være.

MIXDOUBLE dykker ned i det pinagtige ved mennesket – ned i snitfladen mellem det stive smil og den indestængte, brusende frustration. Der, hvor vi stædigt kæmper for at opretholde vores værdighed, men i virkeligheden mister os selv i kampens hede. Udenfor badmintonhallen er verden i brand, men indenfor er to ægtepar mere optaget af hvem der vinder, om bolden er inde eller ude, om de overhovedet får noget ud af at spille badminton, og hvad venskabet, eller for den sags skyld ægteskabet, egentlig giver dem?

WHAT’S IN IT FOR ME?

Det Kongelige Teater og dramatiker Lærke Sanderhoff, der blev Reumert-nomineret for hendes manuskript til Lev Menneske, forvandler Store Sal til en badmintonbane, for at se nærmere på spillet mellem os i en tid hvor konkurrencesamfundet peaker, og hvor selv relationer bedømmes ud fra en what’s-in-it-for-me-tilgang. Ketcherne frem, for nu skal der smashes!

Aarhus Teater

Audition

Teater

Et intimt setup: En kvinde, der går til en casting for at få den filmrolle, hun så inderligt drømmer om. En caster og en instruktør, der begge har magten til at sige go eller no-go. Drømmen om at blive fremkaldt er i deres hænder.

Historien er skruet sammen af manuskriptforfatter Jenny Lund Madsen, der de senere år har skrevet til tv-serier som ”Rita” og ”Mercur” på TV 2 og ”Bedrag” på DR. I AUDITION går hun i kødet på de magtstrukturer, der findes mellem arbejdsgiver og ansat.

Den håbefulde kvinde giver sig hen til længslen efter berømmelse og kaster sig tillidsfuldt ud i det ukendte. Med åbne øjne og blottet hjerte forvilder hun sig ind i en verden, hun ikke kan navigere i, og kommer ud på virkelig dybt vand. AUDITION har et skær af den lurende uhygge, som vi ser hos filmskaberen David Lynch: Vi er i hendes verden, i hendes drøm om at blive en stjerne, men det viser sig, at folk ikke altid er det, de giver sig ud for at være. Og hvordan siger man fra og holder fast i sig selv i det øjeblik, der bliver råbt ’action!’?

Som publikum er du fluen på væggen. AUDITION er i familie med forestillingen ”Premiere”, hvor vi tog dig med bag scenekulisserne og ind i skuespillernes verden af angst, intriger og private hemmeligheder. Nu bringer vi dig ind i filmens hemmelige rum, ind i de spændingsfelter, som lurer fra den første casting til final cut. Oplev et vibrerende hold af Aarhus Teaters skuespillere med Anne Plauborg i rollen som kvinden, der drømmer om en hovedrolle. Aarhus Teaters huskunstnere, Sargun Oshana og David Gehrt, tager sig af instruktion og scenografi.

Musikhuset

Flashdance The musical - Gallapremiere

Teater

Flashdance – The Musical er fortællingen om den unge, stærke kvinde Alex Owens, der kæmper for at udleve sin drøm om at blive professionel danser.

Hun møder mange udfordringer på sin vej, men i kampen for at nå sit mål lærer hun, at kærligheden er det vigtigste brændstof på vejen til ens drømme.

Vi tæller ned til premieren

Læs mere om den romantiske historie, se trailer og medvirkende, samt ledige datoer for showet her på siden. 

Musicalen Flashdance giver dig masser af spændende, forskellige billetter og ekstra gode oplevelser på aftenen. Find mere information om GOLD og DIAMOND-billetter nedenfor.

Varighed: 2 timer og 45 minutter inkl. en pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Bora Bora

Des Gestes Blancs

Dans

Forestillingen præsenteres på Bora Bora i et Aerowaves dobbeltprogram sammen med forestillingen "What Does Not Belong To Us". Billetten gælder til begge forestillinger (2 forestillinger på 1 aften til 1 billets pris).

Des Gestes Blancs (White Gestures) - en duet for en far og en søn.

En duet med far og en søn, der forsøger en fysisk tilgang til begrebet det faderlige bånd. Sammen undersøger de formen af en far og et barns figur. Alt det, der er tilbage at gøre, er at danse uden at gøre nogen ekstra besvær. "Des Gestes Blancs" (White Gestures) viser et par, der gennem ubalancen og deres kræfter forsøger at finde præcision, opdager lysten til at lege med hinanden og drilsk tager imod chancen for ømhed. En dans, hvor billedet er af én er en refleksion af den anden - forvrænget i tid og rum.

Om skabelsen af forestillingen:
At løfte er en regelmæssig del af den hverdag, der deles af forældre og deres småbørn. Derfor var idéen at bruge den fysiske virkelighed som udgangspunkt for at opmuntre til den legende relation. Hvordan kan en duo finde en balance, når deres vægt er så forskellig?

Udvalgt af Aerowaves - netværket af europæiske danseteatre - til i år, at være blandt Twenty19 - årets bedste danseforestillinger fra nye europæiske talenter.

   

Anmeldelser

"In Des gestes blanc, father and 8-year-old son, Sylvain and Charlie Bouillet, joyfully explore a highly physical, adventurous relationship. (...) It is just as much a journey of discovery for the full-grown acrobat as it is for the cheeky child."
- Beatrix Joyce, Springback Magazine (læs hele anmeldelsen på engelsk)

"It’s not unusual to see a close bond between performers on stage, but rarely does it carry the same intimacy as witnessed between Charlie and Sylvain Bouillet. (...) The result is a piece so natural, so free of artifice, we could be observing the Bouillets in their own living room. (...) As with any familial connection, annoyance creeps in momentarily – until the rip and repair of love we all recognise re-seals the bond."
- Kelly Apter, Springback Magazine (læs hele anmeldelsen på engelsk)

Bora Bora

What Does Not Belong To Us

Dans

Forestillingen præsenteres på Bora Bora i et Aerowaves dobbeltprogram sammen med forestillingen "Des Gestes Blancs (Whites Gestures)". Billetten gælder til begge forestillinger (2 forestillinger på 1 aften til 1 billets pris).

"What Does Not Belong To Us" er Sarah Baltzingers stærk fysiske danseforestilling, hvor to mænd kaster sig ud i en sveddryppende og medrivende duet til buldrende og højenergiske elektroniske rytmer.

"What Does Not Belong To Us" udforsker idéen om det, der ikke tilhører os. Ved at kombinere energier og bevægelser, som meget vel kan modsige hinanden, står vi ansigt til ansigt med illustrationer af vores følelser som metaforer. Det handler om, hvad der står tilbage som menneskelig arv til trods for os som nutidige enkeltindivider. Som billedet på en afstamning ses denne frenetiske dans som en bøn for stilheden i os selv. Her kan man fortabe sig, koble sig fra, tag risikoen, for at genfinde sig selv i en ny dimension.

   

Aarhus Teater

Alverdens-vandringer med Madame Nielsen

Foredrag

Siden 2013 har Madame Nielsen vandret ud af alverdens byer og på sin vej indskrevet vor tid i sine Alverdens-vandringer. Nu udkommer “Alverdens-vandringerne“ samlet i en smuk bog på forlaget Herman & Frudit.

Det skal fejres på scenen i alverdens byer, når Madame Nielsen møder sin elektroniske troldmand, Mads Emil Nielsen, der allerede er en stjerne på den europæiske lydscene, og en lokal musiker i et improviserende lyttende clash mellem poesi & lyd.

Om “Alverdens-vandringerne”:

Den 6. maj 2013 forlod hun sin celle i det gamle kloster Les Recollets i hjertet af Paris og vandrede gennem byen og ud i verden, ind i den anden halvdel af sit liv. Mod slutningen af den anden dag nåede hun frem til Versailles-slottet og var nu Madame Nielsen. Hun havde fundet sin livsform: Den vandrende skrift, skriften som vandring.

Siden har Madame Nielsen gentaget bevægelsen, vandret fra centrum af alverdens små, større og megabyer: København, Aarhus, Stockholm, Berlin, Katowice, Skt. Petersborg, Addis Abeba, Ciudad de Mexico og så videre: ud i det åbne: sletterne, bjergene, langs have, gennem dale.

Med sin vandring har hun skrevet sig ind i verden, med sin skrift har hun givet verden form og fortælling.

I bogen “Alverdens-vandringerne“ samler det aarhusianske forlag Herman & Frudit Madame Nielsens vandringsværker i en smuk, håndsyet bog, nummereret og signeret af forfatterinden.

Teatret Svalegangen

CORYDONG

Teater

CORYDONG - DOKU-SATIRE OM DONG-SAGEN

Spilleperiode: 30. apr. – 4. maj. 2019

Varighed: 100 min.

Pris: 195 kr. Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

HISTORIENS STØRSTE BØRSNOTERING

Alle kan huske det skete, ingen tænker på det mere. Ingen tænker på, hvordan en socialdemokratisk minister blev så glad for privatisering. Og ingen tænker længere på, hvem der får regningen for det, Danmark har mistet.

Skuespillerne Ina-Miriam Rosenbaum og Kristian Halken finkæmmer nu hele persongalleriet omkring salget af DONG. Rasende og spidst bevæger de sig ind i en verden af luftkasteller og intriger, af ideologier og prestige – og af penge, der overtrumfer alt. Forvent benhård og stærkt underholdende doku-satire om danmarkshistoriens største børsnotering, som på bare tre år indbragte investeringsbanken Goldman Sachs en gevinst på 17,7 mia. kr.

HVEM STYRER DANMARK?

Var du til Skattesagens Helte i sidste sæson, vil du sikkert elske CORYDONG iscenesat af den unge prisbelønnede instruktør Liv Helm. Henrik Skzlanys tekst er blevet til i tæt dialog med den dobbelte Cavlingpris-vinder, journalisten Anders-Peter Mathiasen og tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen. Med fokus på daværende finansminister Bjarne Corydon, tidligere bestyrelsesformand i DONG, erhvervsmanden Fritz Schur og en række andre centrale aktører, optrævler to spillere sagen, inden den går i vores kollektive glemmebog. Statsrevisoren har lukket sagen, men vi er ikke færdige med at undersøge, hvem der egentlig styrer Danmark.

Aarhus Teater

The Rocky Horror Show

Teater

THE ROCKY HORROR SHOW er en djævelsk underholdende hyldest til science fiction og ufrivilligt morsomme B-gyserfilm. Musicalen er skabt af Richard O’Brien og danser af sted på plateausko og musikalsk kærlighed til 50’ernes rockabilly tilsat 70’ernes glamrock.

Figurer og handling er samplet fra gyserkataloget og Outer Space. Parret Brad og Janet farer vild i en stormfuld skov og strander på et mindre slot, hvor Riff Raff, den skumle butler med pukkelryg, byder dem ind. Her huserer den gale videnskabsmand Dr. Frank-N-Furter – spillet af Aarhus Teaters Jacob Madsen Kvols - som i bedste Frankenstein-stil afslører sit nykreerede monster, den platinblonde, fysisk perfekte muskelmand, Rocky Horror.

Kultmusicalen svømmer i seksuel flertydighed. Som når Dr. Frank-N-Furter kommer til syne i dameundertøj og netstrømper, rød læbestift og goth-makeup og får det unge par til at besvime med sangen ”Sweet Transvestite”. Det oser af sex, og der bliver leget med alle hetero-, homo- og biseksuelle positioner med tydelige referencer til 70’ernes glamrock-idoler som David Bowie og Marc Bolan. Frivolt, fjollet, uhørt og uhøjtideligt på samme tid. Men først og fremmest er det et monstrøst og rock’n’roll-gyngende udstyrsstykke med masser af dans og hitperler, der går lige i g-strengen: ”Time Warp”, “Touch-A-Touch-A-Touch-A-TouchMe”, “Hot Patootie – Bless My Soul” og “Dammit, Janet!”. Musikken er arrangeret af kapelmester Jens Helleman og spilles live, når Aarhus Teaters forførende hold af skuespillere og dansere går ”Rocky Horror”-amok.

Aarhus Teater

Forårskoncert med Aarhus Teaters kor

Teater

Foråret er over os og alt spirer. Aarhus Teaters Kor byder velkommen til denne Forårskoncert, hvor de vil synge smægtende, bevægende, dramatisk og festlig musik fra de skandinaviske lande. Publikum vil komme til at høre både klassisk-, rytmisk- og folkemusik og inviteres traditionen tro også til en fællessang. 

 

Aarhus Teater

Rundvisninger på Aarhus Teater

Teater

Sæsonen igennem er der på udvalgte lørdage offentlige rundvisninger med mulighed for at gå teatret efter i krogene. En rundviser fortæller om husets historie, om arkitekturen og udsmykningen. Turen går rundt i hele huset – til de forskellige scener, værksteder, rekvisitkælder mv. Rundvisninger på teatret sker under hensyntagen til kunsten. Der kan være prøver på scener eller i prøvesale samt travlhed på værksteder, der medfører, at vi ikke kan garantere at turen går forbi alle scener og værksteder.

Rundvisningen starter ved teatrets hovedtrappe i Teatergaden og varer ca. 75 min. Entreen er 60 kr. (50 kr. for JPs abonnenter, skoleelever og studerende).

OBS! Vi gør opmærksom på at rundvisningen ikke egner til gangbesværede da vejen går ad trapper.

RUNDVISNING FOR GRUPPER

Større grupper kan træffe aftale om rundvisning på teatret på udvalgte dage. Det koster 50 kr. pr. deltager i grupperundvisninger eller et minimumsbeløb på 1000 kr. For skoleelever og studerende 40 kr. pr. deltager eller et minimumsbeløb på 800 kr.

Du kan træffe aftale om grupperundvisninger på til arrangement@aarhusteater.dk Vi tilbyder desuden grupperundvisninger i forbindelse med forestillinger og/eller middag på teatret.

Se vores øvrige tilbud til grupper

Teatret Svalegangen

ROCKY!

Teater

ROCKY! - KNOCKOUT-TEATER OM MAGTENS STEMMER

Spilleperiode: 7. - 11. maj. 2019

Varighed: 105 min.

Pris: 195 kr. Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

MOD ALLE ODDS

Vi elsker dem. Taberne, der rejser sig og mod alle odds sejrer over deres eget mindreværd, den sociale arv og deres helt urimelige taberliv. Men hvad hvis det er os andre, vores værdier og eksistens, der skal besejres? Hvis det er os, der ender som taberne, elsker vi dem så?

ROCKY! er dansk teaters enfant terrible, Tue Bierings, livtag med den ikoniske figur, bokseren Rocky Balboa. Det begynder som en ret ’straight’ genfortælling af boksefilmen fra 1976 om den middelmådige bokser, der får den usandsynlige chance at kæmpe om VM-titlen mod den regerende verdensmester Apollo Creed. Men snart forvandler ROCKY! sig.

TÆSK TIL ELITEN

ROCKY! undersøger eliten, der har taget ordet og har ordet i sin magt. Taberens afmagt ved ikke at kunne finde ud af at sætte ordene ordentligt sammen. Og volden, der opstår når ordene slipper op. En virkelighed, hvor dem, der er trætte af at blive grinet af er begyndt at slå igen. En virkelighed hvor elitær er blevet et skældsord og hvor moderne kunst kaldes venstreorienteret, uskøn og en krigserklæring til det borgerlige liv. En virkelighed hvor vi søger ly i vores trygge teatersal og prædiker for de allerede omvendte. Men hvad nu hvis Rocky ikke har tænkt sig at blive i rollen som den søde, naive taber? Hvad nu hvis der findes millioner af Rockyer, der har fået nok? Læg dertil en 75 kilo død gris på scenen og skuespiller Morten Burian i en mesterlig præstation. ”Årets knockout” skrev Politiken, mens Berlingske kaldte den for ”årets modigste forestilling” i 2018. Go ROCKY!

Bora Bora

Sæsonpræsentation! (Gratis)

Dans

Tirsdag den 7. maj kl. 17.00-18.30 vil vi meget gerne invitere jer indenfor til en præsentation af Bora Boras forestillinger, der spiller i efteråret 2019 og foråret 2020.
En del af kunstnerne bag flere af forestillingerne kommer forbi og fortæller om dem (og I kan selvfølgelig stille spørgsmål).
Vi viser også nogle videoer fra dem, der ikke kan være der på aftenen, og vi byder på en forfriskning og snacks.

Alle er velkomne og det er naturligvis gratis.
ARRANGEMENTET KRÆVER DOG TILMELDING ved at "købe" en gratis billet (så vi ved cirka hvor mange drikkevarer og snacks vi skal købe).

"KØB" DIN GRATIS BILLET HER

Vi glæder os til at se jer!

Kærlig hilsen

Bora Bora

 

 

Bora Bora

Spor Festival: No Tomorrow

Dans

"No Tomorrow" præsenteres af SPOR Festival i samarbejde med Bora Bora.

OBS! Køb 3 billetter og SPAR 25%.

DANMARKSPREMIERE

NO TOMORROW er en ballet for seks dansere og seks guitarer. Det er en refleksion over danserens skønhed, indre styrke og kunst. Den primære inspiration er fra Vivant Denons roman “Point de Lendemain”; et lystfuldt, hyperpoetisk stykke prosa, som stammer fra det sene 18. århundrede.

Det kan umiddelbart ligne et Calvin Klein-modeshow, men det er en hyldest til det at blive voksen og opfattelsen af kærlighed i den mystiske tidsperiode.

Bryce Dessner, kendt fra bandet The National og som komponist til store internationale tv-shows og film som ”The Revenant”, har komponeret musikken eksklusivt til NO TOMORROW. 

“No Tomorrow” er blevet rost af både kritikere og publikum. Iceland Dance Company vandt the Icelandic Performing Arts Award for forestillingen, som de seneste to år har turneret i hele Europa som en del af Iceland Dance Companys performancefestival SACRIFICE.

Aarhus Teater

Orestien

Teater

Da kong Agamemnon vender hjem som sejrherre i Den Trojanske Krig, er det med hænderne sølet ind i blod. Han har ofret sin egen datter, Iphigenia, og snart bliver han selv myrdet af sin kone, Klytaimnestra. Men heller ikke hun og hendes elsker, Aigisthos, kan sove roligt, for snart vender Agamemnon og Klytaimnestras søn, Orestes, hjem fra landflygtighed for at hævne sin far.

ORESTIEN er en rå affære i et exceptionelt visuelt univers, kreeret af den internationalt efterspurgte lysdesigner Ulrik Gad, og med spektakulære kostumer skabt af hotshot-modeskaber Mark Kenly Domino Tan, hvis catwalk-kreationer i 2017 blev vist i bl.a. Vogue. 

Aischylos’ drama er 2500 år gammelt og handler om den tid, hvor retsudøvelsen var en sag for individet, familien, slægter og klaner. Forbrydelser blev straffet med nye forbrydelser i en uendelig kæde af blodhævn og æresdrab. Først med demokratiets indførelse trådte samfundet og staten ind og overtog retten til at dømme, straffe og udøve vold inden for lovens rammer. Stykket er en påmindelse om, hvorfor vi har love, regler og  konventioner, for på den anden side blomstrer barbariet.

Klytaimnestra spilles af Aarhus Teaters skarpslebne Nanna Bøttcher. Musik og lydflader er skabt og performes live af Lydmor alias Jenny Rossander, der med sine elektro-produktioner og et intenst emotionelt scenenærvær står på spring til en international karriere. Runar Hodne, som stod bag sidste sæsons publikumssucces ”Hospitalet” på Aarhus Teater, instruerer.

Glæd dig til en på alle måder brutal og visuelt medrivende teateroplevelse.

Aarhus Teater

Præsentation af sæson 19/20 på Aarhus Teater

Foredrag

Oplev teaterdirektør Trine Thomsen i samtale med gæster på scenen, når vi drøfter både det kommende teaterår samt kigger tilbage på et forrygende teaterår. 

Der vil være gæster og indslag på scenen med plads til underholdning, refleksion og en snak om de visioner Aarhus Teater har som Danmarks største landsdelsscene. 

Vi byder indenfor lørdag den 11. maj på Store Scene kl. 12.00 
Dørene åbner 1/2 time før og efterfølgende byder vi på et lille glas og det nye katalog vil ligge klar til at tages med hjem. 

Book din plads til et anderledes talkshow i dag - vi glæder os til at invitere jer med på endnu en forrygende teatersæson!

Bemærk - forestillingerne i teatersæson 19/20 offentliggøres online og sættes til salg allerede 2. maj

Musikhuset

Karius og Baktus

Børn

DE TO FRÆKKE TANDTROLDE

Se eller gense TEATER V’s opsætning af den elskede historie om de to frække tandtrolde med manuskript af Thorbjørn Egner og sange og musik af Christian Hartmann.

TEATER V er nu igen klar med Pelle Koppels finurlige udgave af historien om de to mikroskopiske og drillesyge tandtrolde, der elsker wienerbrød og søde sager.

Historien udspiller sig i en farverig og tegneserieagtig scenografi med bl.a. sæbebobler, kæmpe kager og tandhuse…

Igen i år vil der være formiddagsforestillinger specielt henvendt til institutioner og børnehaver.

OBS! Vi gør opmærksom på, at denne forestilling egner sig til børn mellem 4 og 8 år. Yngre børn kan blive forskrækkede over mørket, troldenes masker eller de høje lyde – det er noget helt andet end at læse bogen. Vi gør kun opmærksom på dette, fordi vi gerne vil give alle den bedst mulige teateroplevelse.

Medvirkende: Christian Bergman og Morten Hembo
Manuskript: Thorbjørn Egner
Sange og musik: Christian Hartmann

Instruktion og bearbejdelse: Pelle Koppel

Varighed: 35 min. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Bora Bora

Choreography On The Face (1 on 1)

Dans

OBS! "Choreography On The Face" består af to dele:
En personlig forestilling for én person (9 billetter i alt) og en performance lecture.
Billetter til "1 on 1" forestillingen købes via billetlinket på denne side (og billetten er også gældende til performance lecturen).
Billetter udelukkende til performance lecture købes på dette link.
Det er ikke nødvendigt at have set "1 on 1"-forestillingen for at kunne følge med i performance lecture og vice versa.

 

Choreography on the face is Soc-Re (social reality)
Choreography on the face is blushing

Choreography on the face fails to convey the subject

 

1 ON 1:

"Choreography On The Face" er en én-til-én forestilling - et mikroformat på publikums og performerens ansigter.

I en tid hvor ansigtet er konstant genkendt i digitale teknologier, går "Choreography On The Face" meget tæt på, og behandler ansigtet som et spejl. Og som et landskab, som en afgrund, som en katalysator og et forsvindingspunkt, som et kort, som en intimitet, som en virtualitet, som den anden og som et gemmested…

Choreo-graphy betyder at “skrive et sted”. Forestillingen skriver et sted til at gemme sig i og tænke i. På interfacet - rummet mellem performerens ansigt og publikums ansigt.

"Choreography On The Face" er inspireret af ansigtsgenkendelses-teknologien, som konverterer billede til ord: Der er en leg med tale/stilhed og synlighed/usynlighed: Publikum instrueres af performeren til at åbne og lukke øjnene - blikket koreograferes. Der er en voice-over i rummet som har magt til at “farve” atmosfæren og publikums tanker med ord: Stemmen leger med metaforer, med opfattelsen af selv: Taler hun til mig? Taler hun om mig? Kan hun genkende mig?

"Choreography On The Face" eksperimenterer med nye opfattelser af dimensioner og størrelsesforhold i den digital era: Er jeg alt - er jeg ingenting? Er det dig eller mig? Er vi tæt på? Performerens ansigt hviler over publikums ansigt eller ligger tæt på, på gulvet. Der er en konstant øjenkontakt, når publikums øjne er åbne.

"Choreography On The Face" er en meget intens og meget intim performance, men via en subtil dramaturgisk opbygning af relationen mellem performer og publikum, skabes der en afslappet position for publikum, som kan opleve sig selv som både subjekt og objekt - og som både betragter og betragtet.

Aldersgruppe fra 15 år.
Forestillingssprog: Engelsk.

 

PERFORMANCE LECTURE:

Om onsdagen d. 15. kl 19.30 - efter én-til-én forestillingerne, vil Sara Hamming lave en performativ oplæsning af et essay om researchen til og arbejdet med Choregraphy on the Face. Oplæsningen vil være ledsaget af mikro-koregrafiske momenter fra forestillingen som publikum instrueres i at udføre undervejs.

TIDSPUNKTER

14. maj 2019:
1 on 1:
13:30, 15:00, 16:30, 18:00, 19:30
 
15. maj 2019:
1 on 1:
13:30, 15:00, 16:30, 18:00
Performance lecture:
19:30

OM MORIBUND

Moribund er platform for værker af Sara Hamming, solo og i samarbejde med andre.
Moribund betyder døende; det som er formet af kroppen og skabt af tiden. Det transformerede og det transformerende. Det som er på vej til at blive noget andet, og derfor er begge ting på samme tid.
Moribund udvikler koncepter som performativt udforsker det sociale. Moribund værker er publikums-involverende på forskellige måder; Scenen sættes på publikums krop eller midt i massen og publikum inviteres til at tænke over deres egen rolle.
Moribund har modtaget kontinuerlig støtte fra Statens Kunstfond i de senere år.
Forestillingen er sidste stadie i Sara Hammings research i en-til-en-formatet, løbende siden 2009.
www.moribund.dk

Aarhus Teater

Katastrofen sker i pausen

Teater

Det bliver en aften fuld af humor, mytologi, western-dueller og skæve karakterer, når syv skuespillertalenter står klar med deres afgangsforestilling fra Den Danske Scenekunstskole. "Katastrofen sker i pausen" er skrevet af de to kommende dramatikere, Nanna Tychsen og Anna Skov Jensen, som har bidraget med hver deres originale enakter. Forestillingen iscenesættes af Mia Lipchitz med scenografi af Karin Gille og er en del af talentsatsningen og det tætte samarbejde mellem Aarhus Teater og Den Danske Scenekunstskole, Aarhus.

Mordene på Gulveig
Af Nanna Tychsen

Et stort, ultramoderne arkitektfirma ledet af den visionære CEO, Balder, ejer snart hele Ikast-Brande kommune. Der mangler bare en enkelt lille plet: Gulveigs parkeringsplads. Bag sig har Balder en trofast stab af omstillingsparate medarbejdere i et åbent kontorlandskab med fælles MUS-samtaler og sokratisk gruppedialog. Alt imens Balder kæmper en indædt kamp for de sidste kvadratmeter, kollapser verden og firmaet omkring ham og katastrofen begynder langsomt at indtræffe.  

Den Røde Ørken
Af Anna Skov Jensen

I et postapokalyptisk samfund lever en lille flok mennesker af dåsemad og vand fra en kilde. Med hjælp fra sin skjulte orakelsøster, Hyndla, forsøger deres leder, Ask, at forbedre livet hos dem ved at plante frø i den ellers tørre, røde ørken. En dag får flokken meget usædvanligt besøg af skjalden, Brage, der fortæller historier - noget, de aldrig før har oplevet. Og måske bliver netop det besøg starten til oprøret og tankerne om en ny verdensorden.