Teater i Aarhus

I Aarhus findes der mange store og små teaterscener med det tilfælles, at de altid leverer store teateroplevelser. Vi har samlet dem alle sammen, så du let kan finde teaterstykket næste gang du har brug for en anderledes, nærværende oplevelse helt tæt på med en optræden på teaterscenen. Herunder kan du se, hvilke teaterstykker du kan opleve inden for den nærmeste fremtid, samt hvilke du kan have i vente. I Aarhus kan du nærmest gå fra det ene teaterstykke til det næste med både Teateret Svalegangen, Aarhus Teater, Musikhuset, Teatret Gruppe 38 og Bora Bora som garanter for en god oplevelse. Finder du en teateroplevelse, der vækker din interesse, kan du markere den som favorit og nemt finde den igen under ’mine favoritter’. Du kan derudover klikke ’gå til køb’ for at gå direkte til billetkøb hos det enkelte teater for at sikre en billet med det samme. Ud over teateroplevelser kan du på Kulturportalen få et overblik over koncerter, museums- og kunstudstillinger, comedyshows, foredrag og familieoplevelser.

Teatret Svalegangen

SAMMENSVÆRGELSE

Teater

SAMMENSVÆRGELSE - HVIS DU TVIVLER PÅ ALT OG ALLE, KAN DU SÅ STOLE PÅ DIG SELV?

Spilleperiode: 4. – 15. dec. 2018

Varighed: ca. 85 min.

Pris: 195 kr. Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

EN THRILLER AF VON BADEN

Hvor langt vil du gå for at få det vigtigste i dit liv tilbage igen? Psykologiprofessoren Alex forsker i konspirationsteorier. Hun er gift med egyptologen Kim, og sammen har de sønnen Karl-Emil. Alt kører tilsyneladende på skinner indtil den dag, Karl-Emil ikke dukker op efter fodboldtræning. Han er blevet kørt ned, og Alex står nu ansigt til ansigt med sit livs sorg. Midt i meningsløsheden glider Alex langsomt ind i de gråzoneforklaringer, hun selv er ekspert i. Snart er hele hendes eksistens et selvforstærkende ekkokammer af mænd i sorte biler og magtsyge regeringssammensværgelser, hvor ingen forklaring er for langt ude. Blev Karl-Emil kidnappet? Var Kim med i det?

Til december vender Von Baden tilbage til Teatret Svalegangen med en thriller om konspirationsteorier. Teorierne fascinerer og tiltrækker. De tilbyder en forenklet, fortryllende og måske fordelagtig udlægning af verden. Men de kan også manipulere hele befolkningsgrupper, påvirke realpolitik, øge polariseringen og undergrave sammenhængskraften. 

PSEUDOSANDHEDERNES MØRKE

SAMMENSVÆRGELSE handler om hvad der sker med mennesker, når følelserne tager magten. Når fornuften kæntrer og vreden, angsten eller sorgen tager styringen. For Alex er det en nedadgående spiral uden ende, og hun tvinges til at vælge mellem at tage kampen op mod konspirationerne eller at lade sig opsluge af pseudosandhedernes mørke. For hvis du tvivler på alt og alle, kan du så stole på dig selv?

Kvindemuseet

Teaterliv

Teater

Kvinder og kunst på Aarhus Teater gennem 117 år

Mere end tusind kvinder har optrådt på Aarhus Teaters scener gennem de sidste 117 år. Og næsten lige så mange har arbejdet og trukket i trådene bag kulisserne. Enormt mange kvinder har præget teaterarbejdet, og teaterhistorien er også et kulturhistorisk blik på, hvordan kvinders frihedsgrader er vokset og blikket på kvinden har udviklet sig, samt hvordan forholdet mellem kønnene er blevet mere og mere nuanceret - og jævnbyrdigt.

En af de store stjerner var kunstnerdatteren Besse Giersing, der som ung enke kom til Aarhus Teater i 1927 og blændede publikum, giftede sig med byens stjernekapelmester men endte med at tage livet af sig. Navne som Gerda Gilboe og Elin Reimer har henført publikum fra scenen. Celebre gæstestjerner som Betty Nansen, Bodil Ipsen, Marguerite Viby, Lise Ringheim, Helle Virkner, Ghita Nørby og Cecilie Stenspil har gennem tiden optrådt her, Susanne Breuning og Betty Glosted har sunget sig ind i teatergængernes bevidsthed og Mime Fønss, Karen Wegener og Merete Hegner har tegnet store karakterer på scenen på Bispetorv. Derudover har et utal af skuespillere har begyndt deres karriere på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater; kvinder som Kirsten Norholt, Ulla Henningsen, Søs Egelind og Ellen Hillingsøe brød således igennem her. Blandt de nyere stjernefrø kan nævnes bl.a. Amalie Dollerup, Lise Baastrup, Fanny Bernth og Ena Spottag.

Udstillingen viser, hvordan forskellige perioder har fremstillet store dramatiske kvindeskikkelser som Hedda Gabler og Maria Stuart - og Frøken Nitouche, som er det mest spillede stykke på Aarhus Teater. Udstillingen fortæller også de hemmelige historier og gør de usynlige synlige. Den tager publikum med om bag kulisserne - ned i rekvisitkælderen, i sufflørkassen, op i garderoberne, i teknikrummet, billetlugen, på direktionsgangen og på skræddersalen. Den vil vise en mangfoldighed af kreative, talentfulde og dramatiske kvinder, der i alle funktioner har præget Aarhus Teater i årene 1900-2018.

Publikum får en enestående mulighed for at komme helt tæt på originale genstande og beklædning, som ikke tidligere har været vist offentligt. Man kan prøve et udvalg af kostumer og selv gå på scenen - fx i suset fra en ældgammel vindmaskine.

Aarhus Teater

BRÆNDING / De Nye #1

Teater

I BRÆNDING lader de nye dramatikertalenter fra Den Danske Scenekunstskole for Skrivekunst i Aarhus sig inspirere af TV-seriernes kraft og seriedramaturgiens muligheder på teaterscenen gennem et bredt tværsnit af TV-genrer: krimien, komedien, melodramaet, gyseren og thrilleren.

Med udgangspunkt i temaet 'forurening' og ordet 'episoder' skriver de seks kommende dramatikere hvert sit bidrag til den samlede fortælling om forskellige grader af forurening – fra den lokale klimakatastrofe og det forgiftede badevand til de løgne, der inficerer vores mest intime relationer. I forestillingen følger vi forureningens følgevirkninger gennem byen og støder på otte forskellige figurer, der bor i byen for enden af tangen, hvor en kemifabrik og et forsamlingshus grænser op til havet og skoven.

Det er en forestilling, hvor du kan opleve ”De Nye” lege med et afhængighedsskabende fortælleformat. Forestillingen er instrueret af Petrea Søe, og Karin Gille står for scenografien. Otte talentfulde afgangselever fra skuespiluddannelsen på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus puster liv i dramatikerelevernes spritnye tekster. 

Dramatikertalenterne bag BRÆNDING stod tidligere på sæsonen bag FRIHEDEN i Tivoli Friheden. I BRÆNDING har de dramatikerstuderende arbejdet i et serielt format for senere at sætte de enkelte dele sammen til ét stort værk – fra otte episoder til ét samlet manuskript.


OM STYKKET
BRÆNDING opererer med forskellige niveauer af forurening fra den lokale klimakatastrofe, det forgiftede badevand, til de hemmeligheder der er i et lille samfund - de studehandler der indgås og de løgne der findes i de mest intime relationer. I stykket følger vi otte karakterer, der bor i en by for enden af tangen, der hvor kemifabrikken og forsamlingshuset ligger side om side med havet og skoven. I stykket følger vi forgiftningen og dens følgevirkeninger, der forgrener sig i hele byen, og kommer derved ind på livet af otte forskellige karakterer.  

BRÆNDING spænder over et bredt tværsnit af genrer. Selvom grundtonen er den sammen, bærer de forskellige afsnit præg af forskellige tv-genrer: krimien, komedien, melodramaet, gyseren og thrillerne. 

Aarhus Teater

Den uendelige historie

Teater

DEN UENDELIGE HISTORIE af tyske Michael Ende er blevet kaldt verdens bedste børnebog – og med god grund. Drengen Bastian bliver mobbet i skolen og søger tilflugt i en bog med titlen DEN UENDELIGE HISTORIE. Her møder han landet Fantásien, hvor Den Barnlige Kejserinde er syg, og Intetheden fejer hen over hendes rige og suger alt til sig. Bastian følger med åndeløs spænding drengen Atréju i hans tapre kamp mod den sære sygdom, der truer med at slå både kejserinden og landet Fantásien ihjel. Bastian drages uimodståeligt ind i historien og bliver selv en del af den.

Det er en farverig fortælling om at overgive sig til kunsten og miste jordforbindelsen. En gribende hyldest til fantasien og litteraturen, til ubekymret at lade sig rive med af det fantastiske. Tag med ind i den utrolige fantasy-fabel befolket med magiske dyr og skabninger som drager, trolde, gnomer og varulve. Et eventyr med alt, hvad barnlige sjæle kan begære, og samtidig den første forestilling på Aarhus Teaters nye, ombyggede og topmoderne Store Scene.

Oplev den unge, fremadstormende Anton Hjejle i rollen som Bastian. Han fik sit gennembrud i DR’s dramaserie ”Liberty” som sønnen Christian. Atréju spilles af Ashok Peter Pramanik, der har medvirket i en lang række forestillinger på Aarhus Teater, bl.a. ”Brødrene Løvehjerte”. Forestillingens helt nye titelnummer er skabt af den populære sanger, komponist og ”Voice Junior”-coach, Oh Land. Hun medvirker dog ikke personligt i forestillingen.  

Aarhus Teater ønsker at takke Købmand Herman Sallings Fond for at gøre ombygningen af Store Scene mulig.

Aarhus Teater

Syng julen ind - med Aarhus Teaters kor

Teater

Højtiden er lig med hyggeligt samvær, tid til hinanden og fælles oplevelser.
Noget af det bedste ved julen er også sangene. Derfor inviterer vi indenfor med fællessang og kor på Aarhus Teaters flotte Store Scene.

Sammen vil vi synge de dejligste og højst elskede julesange og -salmer, og teatrets kor vil bidrage til julestemningen med kendte og mindre kendte korsatser fra ind- og udland.

Korets dirigent, Niels Nørgaard, fortæller om musikken undervejs.

Efterfølgende vil vi byde på hygge med kaffe/the og en julebolle.

Musikhuset

God jul, Cirkeline

Børn

Det er juleaften tidligt om morgenen. Cirkeline sidder i sin tændstikæske og kigger ud på stjernerne. Sådan begynder juleeventyret om Cirkeline og hendes musevenner, Frederik og Ingolf, som kaster sig ud i juleforberedelserne. Gaverne skal pakkes ind, hjerter flettes, og så skal der også være plads til at synge og lege.

Senere drager de tre venner ud i skoven efter juletræet. Det er koldt, og sneen falder hvid. I skoven møder vi den skurkagtige kat, de sjove skovnisser, og sidst, men ikke mindst, snemusen Knud med den røde tud. Og så bliver det endelig juleaften.

Stilen i denne forestilling er, som vi kender den fra tegnefilmene, fyldt med sprudlende humor, og ledsaget af Hans-Henrik Leys dejlige og iørefaldende musik. Med denne forestilling har Hanne Hastrup endnu en lille perle inden for sit specielle univers. Cirkelinefiguren er mere populær end nogensinde og henvender sig efterhånden til hele tre generationer af danskere, fra de yngste til de ældste.

Aldersgruppe: 3 til 9 år og op

Varighed: 1 time. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset

Teatret Svalegangen

LIVET - HVOR SVÆRT KA' DET VÆRE?

Teater

LIVET – HVOR SVÆRT KA’ DET VÆRE? - EN KOMEDIE OM LIVET FORTALT BAGFRA

Spilleperiode: 8. – 12. jan. 2019

Varighed: ca. 90 min.

Pris: 225 kr. Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

BEGYNDER MED SLUTNINGEN

Vi begynder med døden – så er det triste ligesom overstået. Så følger en række genkendelige livskapitler: fra senilitet med åbent tishul, over modenhed og ældregymnastik, midtvejskriser og skilsmisse. Vi fortsætter kronologisk baglæns med karriere, familie, den store kærlighed og livets små tilfældigheder. Derefter grænseløse ungdomsdrømme, den spirende seksualitet og løfterne om evig troskab – sværget med blod! Og vi slutter selvfølgelig med begyndelsen. Et venskab, der begynder med slikposer, snotnæser og – nåja – åbent tishul.

LIVET, HVOR SVÆRT KA' DET VÆRE? er en poetisk og humoristisk komedie over livets stadier set gennem et livslangt venskab. Vi følger vennerne Tom og Alex fra de dør til deres allerførste møde i barndommen. For historien fortælles baglæns og er et rørende et tidsportræt om det, vi kæmper for gennem et liv.

BAGLÆNS LIVSKOMEDIE

Henrik Lykkegaard og Niels Ellegaard, kendt for deres parløb i Cirkusrevyen, suppleres af dansk revys succesfulde forfatterduo Vase & Fuglsang i denne bittersøde historie om to mænds livslange venskab, der begynder ved livets sidste stoppested. Herfra bliver hjerteslagene kraftigere og huden glattere. Tom var måske ikke den kvikkeste men god til damer, havde masser af idéer og fik nok lidt for meget at drikke. Alex var mønsterelev, forsigtig og fornuftig, en spirende forfatter, men det blev ved jobbet som gymnasielærer og fodboldfar med en dominerende kone. Livet leves forlæns men forstås baglæns har Kierkegaard sagt. Spørgsmålet er, hvor svært ka’ det være?

 

Aarhus Teater

Litteraturoplæsning i Scala Foyer

Foredrag

Madame Nielsen, Bjørn Rasmussen og Caspar Eric

Aarhus Teater er en labyrint af rum og oplevelser, der hele tiden bliver udforsket og udvidet. Med renoveringen af Scala Foyer er endnu et rum opstået, der allerede er taget godt imod af gæster, der nu samles både inden og efter forestillinger til spisning, snak og samvær.

Vi vil fejre Scala Foyers nye muligheder tirsdag d. 8. januar, hvor vi sammen med Litteraturen på Scenen åbner teatrets døre for litteraturen med oplæsninger ved aktuelle forfattere Madame Nielsen, Bjørn Rasmussen og Caspar Eric.

Kom når dørene åbnes og nyd en let aftensmad (forudbestilles ved billetkøb) eller få en hyggelig snak over en øl, før de tre forfattere læser uddrag fra deres værker i en uformel setting. 

Aarhus Teater

Kongens Fald

Teater

KONGENS FALD blev hånligt kaldt en knaldroman, da Johannes V. Jensen udgav den i 1901. Fuld af dramatiske passager, spækket med øm og vild erotik, desperation, vold, voldtægt, mord, hestepartering med lysende indvolde og henrettelser med blodsmurte hoveder hoppende hen ad brostenene.

Men romanen er for længst kanoniseret som et mesterværk og det 20. århundredes bedste danske roman, og nu giver vi den for første gang liv på teaterscenen i samarbejde med Det Kongelige Teater.

Centralt i det historiske drama sat i 1500-tallet står soldaten Mikkel Thøgersen og kong Christian 2. To drømmere og fantaster, som vil have det hele, men ikke evner at handle i tide og gribe livet, når det står og ånder dem ind i ansigtet. En nådesløs tour de force gennem det evige og smertefulde danske vægelsind. Om at ville det gode og kærlige og gøre det onde og hadefulde. Her mødes det skidne og det smukke, det rene og urene, livsviljen og dødsdriften i eksistensens malende kværn.

Glæd dig til et episk og visuelt storladent drama. Klassikeren er dramatiseret af Henrik Szklany, som stod bag vikingebraget ”Røde Orm” på Moesgaard Museum under Aarhus2017. Opsætningen er lagt i hænderne på den catalanske instruktør Carlus Padrissa og hans verdenskendte totalteatergruppe La Fura dels Baus, der er kendt fra spektakulære forestillinger kloden rundt, bl.a. åbningen af De Olympiske Lege i Barcelona 1992.

Spillet leveres af et stærkt hold af skuespillere fra både Aarhus Teater og Det Kongelige Teater.

Teatret Svalegangen

Burlesque i Evakostume

Foredrag

Introduktion til burlesque i teori og praksis.

Den internationalt anerkendte burlesque performer Scarlet Blixen med base i Aarhus inviterer indenfor til et unikt og sanseligt foredrag. Bliv forført af historien bag den klassiske stripteasegenre burlesque, på en aften hvor en dans siger mere end tusind ord...!

Musikhuset

SKAM 2

Teater

SKAM vender tilbage til Musikhuset & Aarhus!

Norsk kultserie som forrygende teater. Kæmpesuccesen SKAM indtager igen Musikhuset Aarhus som teater - denne gang med sæson 2, der følger op den første sæson.

Ungdomssensationen Skam har som tv-serie sat sit markante præg på nutidens ungdom i Norden og er klar til at indtage verden. Fantastisk teater for unge.
Særligt Danmark har taget god imod den moderne coming of age-fortælling om en række gymnasieelever i Norge.

I november kunne du opleve den første sæson i historien om Eva, Noora, Vilde, Sana, Chris, William, Jonas og Isak i Musikhuset - nu kommer sæson 2 i januar 2019.

Teater om William & Noora

SKAM 2 er en kærlighedshistorie mellem den tilsyneladende tjekkede 1.g'er Noora og William fra 3.g. Noora er dritt-smuk, dritt-tjekket, men også dritt-sårbar med store problemer med at kunne leve op til det hele. Hele holdet fra SKAM 1 er tilbage og vil gå gennem ild og vand for at skabe en forestilling, I kan være vildt glade for.

OBS: SKAM 2 kan sagtens opleves, uden at du har set sæson 1. 

Cast og produktion til SKAM

  • Af: Julie Andem
  • Instruktør: Martin Lyngbo
  • Scenograf: Jon Stephensen
  • Dramatiker: Line Mørkeby
  • Koregrafi: Jannik Elkær

Medvirkende i SKAM

  • Fanny Bornedal
  • Jonathan Stahlschmidt
  • Mathias Käki Jørgensen
  • Asil Al-Asadi
  • Sylvester Byder
  • Coco Hjardemaal
  • Frieda Krøgholt
  • Andreas Dittmer 

Foto: Pernille Kaalund

Praktisk information

Find billetter til teaterforestillingen her på siden.

Varighed: 1 time og 30 minutter. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset Aarhus.

Se alle teaterforestillinger i Musikhuset Aarhus.

Musikhuset

Den Lille Prins

Børn

Den Lille Prins er teater for hele familien

Forestillingen er en familieforestilling, for alle fra 6 til 99 år med levende sang og musik efter eventyret af forfatteren Antoine de Saint-Exupéry.

Millioner af mennesker verden over kender og elsker det forunderlige eventyr om den lille prins, der på sin dannelsesrejse rundt i universet lærer kærligheden og livet at kende.

På turen møder han bl.a. den herskesyge konge, forretningsmanden, der er begærlig, og drankeren, der drikker for at glemme, at han er flov over at drikke. Han møder også en talende blomst og en ræv, der gerne vil være tam, og som lærer ham, at det kun er med hjertet, man kan se klart.

Praktisk om teaterforestillingen Den Lille Prins

Teater Next opsætter forestillingen i Musikhusets lille sal.

Fra 6-99 år

Varighed: 55 minutter. Vær opmærksom på, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset Aarhus

Køb dine billetter til Den Lille Prins her til højre på siden.

Aarhus Teater

Rundvisninger på Aarhus Teater

Teater

Sæsonen igennem er der på udvalgte lørdage offentlige rundvisninger med mulighed for at gå teatret efter i krogene. En rundviser fortæller om husets historie, om arkitekturen og udsmykningen. Turen går rundt i hele huset – til de forskellige scener, værksteder, rekvisitkælder mv. Rundvisninger på teatret sker under hensyntagen til kunsten. Der kan være prøver på scener eller i prøvesale samt travlhed på værksteder, der medfører, at vi ikke kan garantere at turen går forbi alle scener og værksteder.

Rundvisningen starter ved teatrets hovedtrappe i Teatergaden kl. 9.30 og varer ca. 1 1/2 time. Entreen er 60 kr. (50 kr. for JPs abonnenter, skoleelever og studerende).

OBS! Vi gør opmærksom på at rundvisningen ikke egner til gangbesværede da vejen går ad trapper.

RUNDVISNING FOR GRUPPER

Større grupper kan træffe aftale om rundvisning på teatret på udvalgte dage. Det koster 50 kr. pr. deltager i grupperundvisninger eller et minimumsbeløb på 1000 kr. For skoleelever og studerende 40 kr. pr. deltager eller et minimumsbeløb på 800 kr.

Du kan træffe aftale om grupperundvisninger på til arrangement@aarhusteater.dk Vi tilbyder desuden grupperundvisninger i forbindelse med forestillinger og/eller middag på teatret.

Se vores øvrige tilbud til grupper

Aarhus Teater

UNTZ - UNTZ - UNTZ

Teater

"Untz, untz, untz, untz, untz, untz, untz, untz …”

”UNTZ - UNTZ - UNTZ” er lyden af det pulserende technobeat og lyden af raveren, der slipper kontrollen i det snittende stroboskoplys på dansegulvet. Tag med ind i en fascinerende blotlæggelse af techno-rave-kulturen. Giv dig hen til et glødende møde mellem krop og forsvinden, lys og mørke, stilstand og bevægelse, organiske blink og eksponeret eksistens.

”UNTZ - UNTZ - UNTZ” er et besættende og neonfarvet billedmaleri, hvor dansen presses ud i de yderste kroge af det fysisk mulige. Forestillingen skabes af Fors Works aka Martin Forsberg. 

Som koreograf er han internationalt anerkendt for sine hypermodernistiske danseforestillinger, der hele tiden udfordrer betydningen af tid og sted, det regelbundne og det overskridende. I forestillingen møder du en danser, som folder sig ud i et scenedesign lavet af Aarhus Teaters husscenograf, David Gehrt.

OBS! Forestillingen spilles kun på engelsk

Teatret Svalegangen

RED BASTARD

Teater

RED BASTARD - FORFØRENDE KULT-COMEDY-MONSTER

Spilleperiode: 18. – 22. jan. 2019

Varighed: ca. 70 min.

Pris: 195 kr. Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

NB. Forestillingen er på engelsk

INTERNATIONALT SMASH-HIT

Klovne er kejtede, groteske og helt fremme i masken. Der er sjældent langt fra en triumferende latter til højlydt gråd, og så kan de være onde og p**** uhyggelige. RED BASTARD er alt det og meget mere. Han er et djævelsk kult-comedy-monster og et vanvittigt smash-hit. Direkte fra Londons West End, listet som ”Top 5 must see show”, og i forlængelse af flere års verdensturnéer med udsolgte huse og lutter 5-stjernede anmeldelser, viser RED BASTARD nu endelig det hele frem i Danmark.

Vi er stolte over at kunne præsentere performeren Eric Davis, der gennem en årrække har perfektioneret sin tegneserieskurk af en rød klovn i denne hysterisk morsomme klovne-masterclass. Forvent en knivskarp manipulator, der skifter karakter på et millisekund og tester dine grænser i et interaktivt festmåltid. De udenlandske anmeldere har bøjet sig i støvet med adjektiver som ”Mesmerizing”, ”Jaw dropping” og ”Like great sex”.

UREGERLIG DIKTATOR

Tør du? Vil du? Kan du manipuleres? Halv superhelt, halv cirkus-freak. RED BASTARD er en uregerlig diktator som skubber klovnens grænser til helt nye niveauer, og som ikke er bleg for at teste dine i dette prisvindende interaktive one-man show. Det er sjovt, frygtløst, dybt originalt og totalt kult. Vær beredt på lidt af hvert – og mere til. GO RED!

 

Teater Katapult

Alt For Verden

Teater

Magtesløshed fra sofadybet

Der er så meget, vi skal nå at være i dag. Klimabevidste, økoforbrugende, affaldssorterende, genbrugsdonerende. Men selvom man personligt har rent mel i indkøbsposen, er det så nok til at redde verden? Og hvad med alle os, der magtesløst følger med fra sofaens bløde dyb? I det højaktuelle onewomanshow ALT FOR VERDEN kaster performer Camilla Marienhof et kritisk blik på verdens tilstand, set fra egen bare navle. Bar, fordi vi alle efterhånden har erkendt i hvert fald én sandhed om dagens samfund: Vil man have opmærksomhed, må man enten sprænge noget i luften eller smide tøjet!

 

Af og med 

Ide og manuskript Camilla Marienhof // Medvirkende Camilla Marienhof //Kunstneriske konsulenter på dramaturgi, tekst, koreografi og spil Kirstine Høegsbro, Vibeke Wrede, Anne Barslev, Christel Stjernebjerg, Gøje Rostrup og Gabriel Elung // Scenografi- og kostumekonsulent Gøje Rostrup Bord Thomas Dambo // Stolemekanik Kristian Knudsen // Elektronikdesigner Frederik Dahl Hougs // Stolepolstring Camilla Lüders Weile // Lyddesign Simon Josef Nielsen // Fotograf Camilla Vang

Teatret Svalegangen

KAFFE OG KÆRLIGHED

Teater

KAFFE OG KÆRLIGHED - AKROBATISK, TRAGIKOMISK ONE-WOMAN SHOW OM SINGLELIV

Spilleperiode: 29. jan. – 2. feb. 2019

Varighed: ca. 50 min.

Pris: 125 kr. Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

SINGLELIVETS LÆNGSLER

Hun finder et bord. Tjeneren ser hende ikke, så hun venter med at bestille. Pyt, nu skal hun bare nyde sin alenetid. Hun suger kaffeduften og cafémusikken ind, og lader hånden glide ned i tasken til håndspejlet. Der er hun, en ung, selvstændig singlekvinde i trediverne. Makeuppen er perfekt. Måske ser han hende, den lækre tjener. Hun drejer spejlet og smiler tilfreds, indtil fortænderne med rød læbestift træder frem.

Skuespiller, instruktør, pole-akrobat og komiker Camilla Marienhof, zoomer i KAFFE OG KÆRLIGHED ind på drømmen om den eneste ene, singlelivets akavede øjeblikke, længslerne og kærligheden, der kan træde ind ad cafédøren, når som helst.

LYKKEJAGT

Forvent et akrobatisk, tragikomisk one-woman show om kaffe og kærlighed eller mangel på samme. Kender I det, at selv om man sidder sammen med rigtigt mange, søde mennesker, kan man godt føle sig lidt ensom alligevel? To caféborde, en pole-stang og en bregne. Et forsøg på at få kaffe og måske lidt opmærksomhed fra en fristende tjener. Hun har styr på drømmen og et klart (glans)billede af, hvor vidunderlig han er. Spændt som en flitsbue af utålmodighed og indestængt iver, selvhjælpsfilosofier, frivilligt og ufrivilligt poetisk og perverst virtuost artisteri, foldes den ensomme singles trang til mere KAFFE OG KÆRLIGHED ud.

Musikhuset

STØV

Teater

En musikdramatisk dukkeopera om menneskets vilkår efter en uundgåelig altødelæggende global klimakatastrofe har ramt kloden.

Hvad stiller vi op, når den verden, vi kender i dag, forandrer sig dramatisk? På den anden side af de altomfattende ødelæggelser bevæger forestillingen STØV sig i et dystopisk undergangsscenarie af skønhed og håb.

STØV er en musikdramatisk sang-cyklus med stærk, sanselig poesi. Med 5 fascinerende dukker i menneskestørrelse, en lysende opera-sopran og en skyggefigur, undersøger STØV menneskets længsel og skæbne i en postapokalyptisk verden.

STØV er en tankevækkende og poetisk musikdramatisk hybrid, der kombinerer sanseligt dukketeater, opera og performance.

Om Sew Flunk Fury Wit

Kunstnerisk leder af SFFW Svend E. Kristensen startede i 2013 kompagniet efter mange års arbejde med performance og udvikling og modernisering af animationsteatrets dukker. STØV blev nomineret til Årets Særpris ved Årets Reumert i 2016 og det kunstneriske hold bag forestillingen modtog samme år en ærefuld præmiering fra Statens Kunstfonds Legatudvalg for Scenekunst for værket.

SFFW's forestillinger er på engelsk da kompagniet også henvender sig til og satser på et internationalt publikum. STØV har således turneret ved festivaller i Japan,Norge, Sverige og Danmark.

Medvirkende:

  • Sopran: Nina Sveistrup Clausen
  • Dukkefører og koncept: Svend E. Kristensen
  • Instruktør: Jesper Pedersen
  • Libretto: Neill Cardinal Furio
  • Komposition: Peter Kohlmetz Møller
  • Scenografi: Kristian Knudsen
  • Kostumedesign: Lise Klitten og Line Bech
  • Dukkemager: Svend E. Kristensen
  • Lysdesign: Mikkel Jensen
  • Producent: Gitte Nielsen

Varighed: 1 time og 10 minutter ekskl. pause. Bemærk, at sluttidspunktet kan variere.

Arrangør: Musikhuset Aarhus

Teatret Svalegangen

KING LEAR

Teater

KING LEAR - KLASSIKEREN FÅR NYT LIV

Spilleperiode: 5. – 9. feb. 2019

Varighed: 100 min. inkl. pause

Pris: 195 kr. Se tilbud og rabatter på www.svalegangen.dk/priser/billetter/

INGREDIENSERNE TIL EN MODERNE UDGAVE

Forestil dig et af Shakespeares største og mest livskloge værker strippet helt ned. Forestil dig en kæmpe fortælling om kongeriger, intriger, hævntørst og kærlighed, fortalt af to mandlige spillere. Tilsæt så et elektronisk folk-univers med synths, samplede real-lyde, autoharper og sågar en afrikansk baslyre. Pisk det hele sammen med Hans Rønnes mimiske univers og top det med en papirskrone fra en nytårsknallert, så har du Teatret Møllens version af den udødelige klassiker KING LEAR.

En konge skal fordele sit rige mellem sine tre døtre. Hvordan skal han afgøre, hvem der skal have hvad? Den kontrollerende og sammensatte KING LEAR beslutter sig for, at prinsesserne hver især skal fortælle ham, hvem der agter ham højest. Alle tre siger, de elsker ham. To af dem lyver.

STADIG RELEVANT

I dag knager det i fugerne i flere europæiske nationalstater, og verden ser nye ledere og arketyper, som udfordrer sammenhængskraften og humanismen. Sådan var det også på Shakespeares tid, og selvom det ikoniske drama blev skrevet for mere end 400 år siden, er dilemmaerne i dag de samme. KING LEAR handler om grådighed, magt og kærlighed og om, hvordan den menneskelige natur kan blive ens værste fjende. Om at lære at se igennem masken og overfladen, før det er for sent.